Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio yleistynyt

Vierailija
30.06.2024 |

Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla

https://yle.fi/a/74-20095465

Kommentit (870)

Vierailija
481/870 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio oli hirveä. Olin opetusvälineenä, paikalla kuutisen opiskelijaa. Eivät olleet yhtään ammattimaisia ja minulle olisi riittänyt että vai henkilökunta olisi hoitanut homman. Ensi synnytys kyseessä ja suostumusta siihen että olisin opetusharjoitus heille noin massiivisessa operaatiossa ei kysytty 

Ikävä kokemus ja aina pitäisi kysyä potilaalta, että haluaako opiskelijoita paikalle. Mutta kiitä luojaasi, että sait sektion, sillä on hyvin tuskallista synnyttää kirsikkatomaatin kokoisesta aukosta vesimelonin kokoinen vauva ja siinä sitten 6 opiskelijaa katsomassa sun kitumista.

Vierailija
482/870 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio oli hirveä. Olin opetusvälineenä, paikalla kuutisen opiskelijaa. Eivät olleet yhtään ammattimaisia ja minulle olisi riittänyt että vai henkilökunta olisi hoitanut homman. Ensi synnytys kyseessä ja suostumusta siihen että olisin opetusharjoitus heille noin massiivisessa operaatiossa ei kysytty 

Ikävä kokemus ja aina pitäisi kysyä potilaalta, että haluaako opiskelijoita paikalle. Mutta kiitä luojaasi, että sait sektion, sillä on hyvin tuskallista synnyttää kirsikkatomaatin kokoisesta aukosta vesimelonin kokoinen vauva ja siinä sitten 6 opiskelijaa katsomassa sun kitumista.

Apua repesin ajatuksesta että kuusi ventovierasta opiskelijaa esittäytyy ja jää tuntitolkulla tuijottamaan synnytyspuskentaa olematta oikeasti avuksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/870 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hormonihuurussa dramatisoi. Hoitakoon itse hommansa niin ei voi kolotuksista syyllistää muita

Vierailija
484/870 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio vaihtelee riippuen synnäristä. Olen saanutvnukutuksella sekä puudutuksella kahdella versiolla: puudute pistetty kyljellä makoillen sekä niin että istun samalla kun pistivät

Kenties koulutus ja osaaminen vaihtelee ja luomu helpoin jos paljob sijaistajia

Vierailija
485/870 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollinen synnytys usein onnistuu, kahdella toverillani käden hermoon tuli vaurio syntyessään, toisella tehty kyynärpään seudulle siksi isompi leikkaus 

Vierailija
486/870 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollinen synnytys usein onnistuu, kahdella toverillani käden hermoon tuli vaurio syntyessään, toisella tehty kyynärpään seudulle siksi isompi leikkaus 

Imukupista sai myös kalloon haitan

Vierailija
487/870 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ea taidot heillä kunnossa oli kumpi tapa tahansa. Siis SOS kun synnytys tilanteet vaihtelee äkistikin

Vierailija
488/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa valita synnytystavan. Itse en ole käynyt pelkopolilla, 2 sektiota takana. En kyllä sano että sektio on helpompi tai kivuttomampi, koska toipumisaika on aina pitkä, mutta turvallisempi se on. En tiedä jos olisi alateitse synnyttänyt niin tuntuisivatko vatsalihakset esim salilla treenatessa tältä miltä ne tuntuu nyt - oudolta. Ei suunnitellussa sektiossa ole leikkauskomplikaatioita sen enempää kuin muissakaan suunnitelluissa leikkauksissa, kiireelliset ja hätäsektiot sen sijaan on vaarallisia. Sektioiden suhteen on turha puhua kustannuksista, leikataan ja hoidetaan Suomessa paljon muutakin. Tässä puhutaan rahasta vaan sen takia että kyse on naisista. Jos miehet synnyttäisi niin tuollaisia keskusteluja ei edes käytäisi. Kannattaa miettiä onko kyseessä kuitenkin naisviha. Oletus siitä että nainen ei saisi valita ja naisen pitää ja kuuluu kärsiä koska luonto tms skeidaa.

Vierailija
489/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa valita synnytystavan. Itse en ole käynyt pelkopolilla, 2 sektiota takana. En kyllä sano että sektio on helpompi tai kivuttomampi, koska toipumisaika on aina pitkä, mutta turvallisempi se on. En tiedä jos olisi alateitse synnyttänyt niin tuntuisivatko vatsalihakset esim salilla treenatessa tältä miltä ne tuntuu nyt - oudolta. Ei suunnitellussa sektiossa ole leikkauskomplikaatioita sen enempää kuin muissakaan suunnitelluissa leikkauksissa, kiireelliset ja hätäsektiot sen sijaan on vaarallisia. Sektioiden suhteen on turha puhua kustannuksista, leikataan ja hoidetaan Suomessa paljon muutakin. Tässä puhutaan rahasta vaan sen takia että kyse on naisista. Jos miehet synnyttäisi niin tuollaisia keskusteluja ei edes käytäisi. Kannattaa miettiä onko kyseessä kuitenkin naisviha. Oletus siitä että nainen ei saisi valita ja naisen pitää ja kuuluu kärsiä koska luonto tms skeidaa.

Mihin leikkaukseen siis vertaat suunnitellun sektion riskejä? Johonkin umppariin? Suunnitellussa sektiossa on enemmän riskejä kuin perus sappirakon tai umpparin poistossa, koska vatsaontelon lisäksi mennään sisään kohtuun, joka on raskauden vuoksi todella verekäs. Verenvuoto- ja veritulppariskit on aivan eri luokkaa sektiossa vaikka kyse olisikin elektiivisestä sektiosta.

Tää on varmaan todella unpopular opinion, mutta minusta sellaisten naisten joilla on niin hirveästi pelkoneurooseja ei kannattaisi hankkia lapsia. Jos jo normaali synnytys on jotain sellaista mihin ei kykene omien pelkotilojen vuoksi, niin ehkä se lisääntyminen kannattaa jättää muille. Määrä ei korvaa laatua lapsissa, parempi että niitä tulevia veronmaksajia tekee tervepäiset ihmiset.

Ja tähän jos miehet synnyttäis niin kaikki tehtäis sektiolla -höpölöpöön, synnytyksen medikalisaatiota vastaan on ihan ammattilaiset, kyseessä ei ole se että haluttaisi erityisesti että naiset kärsii vaan se on miten synnytys tapahtuu. Ei terveydenhuollossa tehdä kaikille vähänkään ylipainoisille rasvaimuja ja lihavuusleikkauksiakaan sen takia että ihmisistä on vaikea syödä ja liikkua oikein.

Vierailija
490/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä syyllä sit suunnitellun sektion jos ei pelkopolia? 

Vierailija
491/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pitäisi naisina vaatia yhteisrintamana oikeutta päättää itse synnytystapamme kuten monessa muussakin maassa naiset saavat, sen sijaan että nokitaan, kiusataan ja arvostellaan toinen toisiamme siitä minkä kukakin kokee itselleen parhaimmaksi tavaksi tuoda lapsensa maailmaan. 

Suomi tarvitsee vauvoja ja mitä täällä tehdään? Arvostellaan ja kivitetään kun joku toinen ei halua tehdä samaa valintaa mitä itse, tai jos joku toinen pelkää kamalasti jotain mitä itse ei? käsittämätöntä.

Vierailija
492/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdittavaksi joillekin jotka hehkuttaa ettei tiedä ketään jolla olisi jäänyt pahoja vaurioita alateitse synnytyksestä, entäpä jos nämä naiset eivät vain ole kertoneet siitä? Haluaisitteko itse kertoa että kyllä juu repesin niin että *aska vuotaa housuun? niin, monesti kipeissä ja vaikeissa asioissa pääsee helpommalla kun sanoo vain että juu hyvin meni ja eipä tässä mitään.. vaikka tarina olisi täysin toinen. 

Vierailija
493/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin täällä nyt uskaltaa uskoa kun välillä kuulostaa että oikealla syyllä saa pelkosektion ja välillä kuulostaa siltä että aivan sama mitä niille sanot niin lupaa ei heru? 

Voi kun olisin syntynyt mieheksi niin perheenperustaminen olisi lähinnä vain kivaa ja kivutonta :(

Ehkä täällä ei kannata uskoa yhtään mihinkään. Sektiohullu päivystää ja selittää räjähtäneistä alapäistä.

Enemmän täällä faktoja tullut kuin mitä kättärin kätilöiltä aikanaan

Faktat kuitenkin tukisivat alatiesynnytystä pienen riskin raskauksissa. Vai eikö sektioon liittyvä veritulpan tai massiivisen verenvuodon riski ole yhtä lailla fakta?

Tilastot osoittavat, että äitiyskuolleisuus on aina korkeammalla niissä maissa, joissa sektio on laajalti mukana synnytysvaihtoehtona. Ainoa poikkeus on Italia 2010-luvulla. Siellä merkittävä osuus äitiyskuolemista jätettiin raportoimatta, ja näin ollen maassa, jossa tehdään runsaasti sektioita, oltiin hetken aikaa synnytysturvallisuuden huipulla.

Vierailija
494/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se veritulppa tietää, onko kyseessä suunniteltu sektio vai hätäsektio?

Vierailija
495/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin täällä nyt uskaltaa uskoa kun välillä kuulostaa että oikealla syyllä saa pelkosektion ja välillä kuulostaa siltä että aivan sama mitä niille sanot niin lupaa ei heru? 

Voi kun olisin syntynyt mieheksi niin perheenperustaminen olisi lähinnä vain kivaa ja kivutonta :(

Ehkä täällä ei kannata uskoa yhtään mihinkään. Sektiohullu päivystää ja selittää räjähtäneistä alapäistä.

Enemmän täällä faktoja tullut kuin mitä kättärin kätilöiltä aikanaan

Faktat kuitenkin tukisivat alatiesynnytystä pienen riskin raskauksissa. Vai eikö sektioon liittyvä veritulpan tai massiivisen verenvuodon riski ole yhtä lailla fakta?

Tilastot osoittavat, että äitiyskuolleisuus on aina korkeammalla niissä maissa,k

Osassa Afrikan maista kuolleisuus synnytyksissä isompi ja elinikäennuste pienempi. Tuskin siellä sektiota pahemmin

Vierailija
496/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä numero 496: täsmennetään nyt vielä että Euroopan tilastoita tässä katselin. Ehkä sektio ei kuitenkaan ole niin vaarallinen, että vertailukohdaksi tarvisisi vetää Afrikan köyhimpiä maita mukaan. 

Esimerkiksi viime vuosina maailman turvallisin maa synnyttäjille on ollut Norja, missä sattumoisin sektioiden määrä on Pohjoismaiden alhaisin. Suomessa taas äitiyskuolemat ovat nousussa, mikä liittynee sairaaloiden onnettomiin resursseihin. Sektioiden määrä Suomessa nousee myös, mutta tässä taustalla on myös odottajien ikä ja ylipaino. Eli eivät nämä tietenkään ole yksinkertaisia syy-seuraussuhteita. Mutta jos halutaan äitiyskuolleisuuden ehkäisyssä maailman kärkeen, ei se onnistu jos sektio on laajamittainen vaihtoehto.

Vierailija
497/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vastakkain asettelu alatie vs sektio on vähän sama kuin abortista puhuttaessa. Ensin vaahdotaan suu vaahdossa että se vauva täytyy pitää aivan sama mikä olisi äidin peruste tehdä abortti, mutta sitten se välittäminen siitä vauvasta loppuu samantien kun se on syntynyt, ei ketään enää silloin kiiinnosta miten se vauva pärjää.

Sama nyt tässä, alatiesynnytyksestä vaahdotaan mutta kukaan ei välitä enää siinä vaiheessa kun se on ohi ja äidin alapää riekaleina koska se vain nyt kuuluu asiaan. 

Sektio tilastoissa sitäpaitsi listataan kaikki sektiot samaan joten tottakai se luku on suurempi kuin jos katsottaisiin vain pelkästään elektiivisiä vs alatiesynnytystä. Hätä sektio on aina täysin eri asia kuin suunniteltu sektio on

Vierailija
498/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta että alatiesynnytyksessä on aina pakko olla siinä kammottavan näköisessä puoli-istuvassa asennossa? 

Vierailija
499/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko totta että alatiesynnytyksessä on aina pakko olla siinä kammottavan näköisessä puoli-istuvassa asennossa? 

Alatiesynnytyksessä saa pääsääntöisesti valita mieleisensä asennon, poikkeuksena lapsen hapenpuute. Sektio on se, jossa pakotetaan tiettyyn asentoon. 

Vierailija
500/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi sektio ja tämän jälkeen vatsalihakset olivat tosi oudot ja vartalon tuli vaikea löytää esim ihan vaan kävellessä. Suunniteltu sektio oli siis kolmas synnytykseni, sen jälkeen on ollut alatiesynnytys taas. Kahdesta ensimmäisestä toivuin todella nopeasti, ja olin "urheilukunnossa" jo n. 6kk kohdalla, eli pystyin juoksemaan ja treenaamaan liki normaalisti. Sektion jälkeen uskalsin juoksulenkille lähteä vasta n. 1v jälkeen. Nyt tuoreimman synnytyksen jälkeen olin taas kunnossa puolessa vuodessa, mutta jotenkin tuo alavatsan lihaskunto/hermotus ei ole kuosissaan. Varmaan ei parane koskaan kokonaan, osa vatsasta on varmaan ikuisesti tunnoton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi