Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio yleistynyt

Vierailija
30.06.2024 |

Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla

https://yle.fi/a/74-20095465

Kommentit (870)

Vierailija
301/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen pelkopolin idea on? Sinne mennään selittelemään jollekin miksi haluaa sektion ja siellä sitten joku lääkäri (mahd.mies?) koettaa ohjailla ja painostaa alateitse synnyttämään? 

Pelkopolin idea on painostaa synnyttämään alateitse. Meille painotettiin opinnoissa että pelkopolilähetettä ei saa tehdä liian aikaisin, ettei synnyttäjä "voi uhkailla raskaudenkeskeytyksellä, jos ei saa sektiota". Tämä siis on suora lainaus koulutuksesta ammattikorkeakoulussa.

Th

Järkyttävää. Siis se, että tuollaiset ihmiset hankkiutuvat raskaaksi.

Vierailija
302/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen pelkopolin idea on? Sinne mennään selittelemään jollekin miksi haluaa sektion ja siellä sitten joku lääkäri (mahd.mies?) koettaa ohjailla ja painostaa alateitse synnyttämään? 

Pelkopolin idea on painostaa synnyttämään alateitse. Meille painotettiin opinnoissa että pelkopolilähetettä ei saa tehdä liian aikaisin, ettei synnyttäjä "voi uhkailla raskaudenkeskeytyksellä, jos ei saa sektiota". Tämä siis on suora lainaus koulutuksesta ammattikorkeakoulussa.

Th

Järkyttävää että äideillä on oma tahto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta lääkärin ammattietiikkaan taas kuuluu, ettei hän tee toimenpiteitä, joista on mahdollisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Jokainen ymmärtää varmasti, että sektio on tehtävä silloin kun synnytyksen riskit ylittävät sektion riskit. Ja jokainen luullakseni ymmärtää, että rampauttava synnytyspelko on riittävä riski välttää alatiesynnytystä.

Mutta entä sitten, jos hieman yksinkertainen nettikeskusteluja seurannut nainen esiintyy synnytyspelkoisena siksi, ettei hän tunne kovin hyvin lääketiedettä, ei kykene riskien arviointiin ja kuvittelee sektion olevan riskitön tapa synnyttää? Kenen on syy, jos sektion riski aktualisoituu hänen kohdallaan?"

Kuinka paljon tällaisia "yksinkertaisia naisia" mahtaa olla? Kuinka moni synnyttämään aikova ei perehdy asiaan yhtään paremmin kuin lukemalla pari nettikeskustelua (joissa niissäkin yleensä tuodaan esille eri puolet, joskaan ei välttämättä samassa kommentissa)?

No tässä ketjussa ainakin tuntuu olevan melkoista mutuilua. Jos joku kysyy tilastotietoa, on vastauksena alapeukkuja.

Vierailija
304/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Tuon esiin myös omat kokemukseni siitä, että ei tässä maamme vallitsevassa keskusteluilmapiirissä tämän aiheen tiimoilta tunnu olevan suotavaa tuoda esiin sitäkään, jos taustalla on monta hyvin mennyttä alatiesynnytystä. Minä olen suurperheen äiti ja kaikki synnytykseni ovat sujuneet hyvin. Eivät täydellisesti, mutta erittäin hyvin. Tikkejä en ole tarvinnut kuin yhdestä ainoasta (esikoisen synnytys), muista selvinnyt ilman. Kipulääkitystä olen saanut joka kerralla pyydettäessä, paitsi yhden kerran, kun synnytys oli niin nopea, etten ehtinyt saamaan. Sekin oli kuitenkin hyvä kokemus ja synnytys eteni hyvin alusta loppuun (nopeissa, spontaaneissa synnytyksissä näin usein on). Imetys on käynnistynyt joka kerta erinomaisesti ja olen ollut lähtömitoissa noin 3 kk synnytyksestä.

Jos tuo neutraalisti esiin, että omat synnytyskokemukset ovat hyviä, ei sitä tunnuta ikään kuin uskottavan. Olen saanut jopa vihamielistä kommenttia toisilta äideiltä. Olen täysin samaa mieltä siitä, että sektion saamista tulisi helpottaa ja se on synnytystapa siinä missä alatiesynnytyskin. En koe olevani mitenkään parempi äiti kuin joku toinen siksi, että kaikki lapseni ovat syntyneet alateitse. Mutta se on jännä, että en tätäkään asiaa uskalla tuoda vapaasti esiin. Vähän kuin joku kommentissa 235 sanoi, ettei uskalla sektiostaan kertoa kuin lähipiirille, niin en minäkään uskalla kertoa kuin ihan lähimmille, että kyllä, alatiesynnytykseni ovat jokainen olleet erittäin hyvä kokemus. Sen jos kertoisin, minua pidettäisiin leuhkana ja jotenkin kehuvan asialla. Vaikka eihän sekään ole muilta pois, vaikka jollakulla toisella nyt on ikävä kyllä huonommat kokemukset alatiesynnytyksestä tai useammasta. 

Riippunee kontekstista. Jos vaikkapa ihmisille, jotka ovat kokeneet r*iskauksen, kertoo että ei itse koskaan ole tullut r**skatuksi, niin voi saada ns pitkää katsetta, vaikka syy ei ole siinä, että kukaan ei uskoisi että kaikkia ei r**skata. Sama synnytyskokemusten kanssa. Ja kaikkien kokemusten tietenkin. 

Vierailija
305/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Th

Äidin oma tahto ilmenee siten, että uhkaillaan terveydenhuoltoa abortilla? Miten se äidin oma tahto ilmenee vauvan synnyttyä, jos vauva sattuu olemaan hankala? 

Vierailija
306/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Th

Äidin oma tahto ilmenee siten, että uhkaillaan terveydenhuoltoa abortilla? Miten se äidin oma tahto ilmenee vauvan synnyttyä, jos vauva sattuu olemaan hankala?

Kertoo lähinnä terveydenhuollosta, jos joutuu abortilla uhkailemaan ja muuten ei uskota.

Vierailija
307/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä tosi nopea se leikkaus, en tiedä mikä siinä niin paljon sitten maksaa, ettei voi antaa?

Mieti nyt vähän. Kun maha on vedetty auki, synnyttänyt äiti on leikkauspotilas, mutta samaan aikaan hänellä on vastasyntynyt lapsi jota pitää alkaa hoitaa.

Kuvitteletko että kätilö hoitaa sen lapsen?

Vierailija
308/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on parempi tehdä se abortti, jos se on vaihtoehto, joka kovin usein vastoinkäymisissä tulee mieleen. 

Vierailija
309/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin umpilisäkkeen poiston, koska pelkään tulehdusta ja sen aiheuttamia kipuja. Ai ei? 

Sori nyt vaan, mutta ihan yhtä tyhmiltä te sektion ruinaajat kuulostatte. Voitte aloittaa vaikka lenkkeilemällä ja käymällä kuntosalilla jo ennen raskauttakin, niin on sitten voimaa, kuntoa ja kehonhallintaa eväinä synnyttämään mennessä. Mutta ei, kun helpolla pitää päästä, jonkun pitää synnyttääkin teidän puolestanne.

Vierailija
310/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiot pitäisi kieltää, jos syntyvä lapsi ei ole vaarassa.

Vierailija
311/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytys olisi lisännyt oman kehon muutosten hyväksymisen vaikeutta. Nyt moni sektion saanut julkkiskin kertoo sektiosta haastatteluissa kuin tietona miehille että alakerta entisellään 

Paitsi ettei se alakerta ole entisellään, sillä itse raskaus jo muuttaa sitä. Ja vatsassa on arpi arpikudoksineen. Itse en ole sektiota koskaan toivonut. Olen toipunut niistä huomattavasti helpommin kuin kohdun operoinnista avoleikkauksella, missä ei edes menty itse kohdun sisään, vaan poistettiin iso lihaskasvain kohdun ulkopinnalta. Minulla oli siis jo bikiniviilto ennen lasten saamista.

En ymmärrä miksi joku haluaa ehdottomasti saada ison kirurgisen operaation.

Toipunut siis alatiesynnytyksistä helpommin kuin tuosta leikkauksesta.

Eli sinulla ei edes ole kokemusta sektiosta, mutta se ei estä kommentoimasta?

Vierailija
312/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä sitten, jos hieman yksinkertainen nettikeskusteluja seurannut nainen esiintyy synnytyspelkoisena siksi, ettei hän tunne kovin hyvin lääketiedettä, ei kykene riskien arviointiin ja kuvittelee sektion olevan riskitön tapa synnyttää? Kenen on syy, jos sektion riski aktualisoituu hänen kohdallaan?"

Sekä sektion että alatiesynnytyksen riskit jäävät synnyttäjälle. Aina. Ihan riippumatta yksi-tai kaksinkertaisuudesta.

Vai luuletko että synnytyksessä korjauskelvottomaksi revenneelle siirretään synnytyslääkärin ehjät vehkeet? Tai sektiossa vaurioituneen kohdun tilalle lääkärin kohtu? 

Se että joku sanoo ottavansa täyden vastuun ei muuta mitään. Ja siltikään edes sitä ei tehdä. Esim. Hiljattain se ensihoitajan repimä hermosärkypotilas sai päätöksen, että vamma ei olisi ollut estettävissä

Mutta ei kai se, että potilas kärsii leikkauksen komplikaatiot, kuitenkaan tarkoita, että potilas voi vaatia leikkauksen yhteiskunnan kustannuksella?

Itse asiassa kyllä Suomessa on ihan lakisääteisesti oikeus hyvään hoitoon. Jokaisella on myös oikeus saada tietoa eri hoitovaihtoehdoista ja niiden merkityksestä. Jos kieltäytyy tarjotusta hoidosta, potilasta on hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksytyllä tavalla. 

Olet oikeassa siinä, että pelkästään seurauksien kantaminen ei oikeuta hoitoon. Jos naapurin Pena haluaa sektion, ei hän sitä saa, vaikka ihan itse kantaisikin esim. haavatulehduksen riskin.  Sen sijaan jos raskaana oleva nainen kieltäytyy alatiesynnytyksestä, hänelle on tarjottava ns. toiseksi parasta hoitoa jne. Hoitamatta jättäminen on hoitovirhe. Usein kyllä sillä uhkaillaan, jolloin saadaan äidit taivuteltua esim. käynnistykseen.

Laki on nimeltään Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, ja on luettavissa Minilexistä. Suosittelen lämpimästi lukemista! Myös terveydenhuoltolaissa on tärkeää tietoa.

Vierailija
313/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiot pitäisi kieltää, jos syntyvä lapsi ei ole vaarassa.

Sektiota EI saa ilman lääketieteellistä perustetta. Jos viittaat synnytyspelkodiagnoosiin, niin siinäkin lapsen terveys on vaarassa jos äiti pelkää alatiesynnytystä liikaa. Esim. Ei välttämättä pysty toimimaan oikein, mikä mahdollistaa komplikaatiot. Plus raskausajan synnytyspelon tuoma stressi ja sen vaikutus sikiöön. Äidin terveys on vauvan eduksi. Joten meneppä muualle mussuttamaan.

Vierailija
314/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin umpilisäkkeen poiston, koska pelkään tulehdusta ja sen aiheuttamia kipuja. Ai ei? 

Sori nyt vaan, mutta ihan yhtä tyhmiltä te sektion ruinaajat kuulostatte. Voitte aloittaa vaikka lenkkeilemällä ja käymällä kuntosalilla jo ennen raskauttakin, niin on sitten voimaa, kuntoa ja kehonhallintaa eväinä synnyttämään mennessä. Mutta ei, kun helpolla pitää päästä, jonkun pitää synnyttääkin teidän puolestanne.

He he oletpas tyhmä. Ihan itse siinä sektiossa nainen synnyttää. :) Hyvä kunto kyllä auttaa palautumaan, joten sitä voi suositella kaikille!

Vierailija
315/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt edes päättää että onko se sektio liian helppo vai liian vaikea ja vaarallinen 😊 Ei kyllä mikään ihme että täällä on näin, koska myös terveydenhuollossa sektio on liian helppo tai liian vaarallinen, ihan sen mukaan, mikä parhaiten sopii kuvioon sillä hetkellä.

Ps. Eikö sun logiikalla kaikkien pitäisi vaan lihoa entisestään, niin olisi vaikeampaa? Jos kerran helppous on pahasta? Vai että sektiolla hankittu helppous on pahasta, mutta laihduttamisella hankittu helppous hyvästä? Taidat olla ihan ammattilainen. Nimittäin just noin sekavaa settiä saa äitiyshuollostakin.

Vierailija
316/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä tosi nopea se leikkaus, en tiedä mikä siinä niin paljon sitten maksaa, ettei voi antaa?

Mieti nyt vähän. Kun maha on vedetty auki, synnyttänyt äiti on leikkauspotilas, mutta samaan aikaan hänellä on vastasyntynyt lapsi jota pitää alkaa hoitaa.

Kuvitteletko että kätilö hoitaa sen lapsen?

Mun vauvan hoiti hoitajat. 

Vierailija
317/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin keskustelua lukiessa tajuaa sen, että ei ne miehet välttämättä ole se pahin uhka naisten oikeuksille vaan naiset ihan itse. Naisten harjoittama viha toisia naisia kohtaan nousee aina pintaan, kun puhe on synnytyksestä tai ylipäätään lapsista. Siis tämä yhteiskunta on läpeensä mätä silloin, kun jopa naiset asettuu naisia vastaan. On se kumma, kun jaksetaan syyllistää ja haukkua muiden valintoja tai pelkoja liittyen alatiesynnytykseen. Ihan jo näköjään raskauden alkuajoista lähtien nimenomaan toiset naiset ilkeilee, vähättelee, naljailee ja ties mitä. Tämä on yksi syy, miksi en halua lapsia. En halua joutua sietämään oman sukupuoleni alentavaa käytöstä. 

Vierailija
318/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kolme lasta ensin alateitse, välissä neljäs sektiolla nopeasti edenneen ongelmatilanteen vuoksi. Viides taas oli alatiesynnytys.

Voin omasta puolestani sanoa, että sektion jälkeen toipuminen oli vaikeaa ja raskasta. Omat alatiesynnytykset ovat kaikki sujuneet hyvin ja olen selvinnyt parilla pinnallisella tikillä esikoisen synnytystä lukuunottamatta, jolloin tehtiin eppari. Synnytysten kestot olleet pitkiä, yli 10h kaikki alatiesynnytykse. Vauvat olleet hyvän kokoisia, osa yli nelikiloisia. Sektio ei ollut hätäsektio, vaan lääkärin mukaan "rauhallinen kiireellinen sektio", joka päätettiin tehdä ennen yötä komplikaatioiden varalta kun öisin resurssit ovat huonommat. Olin yllättynyt kuinka kivuliasta leikkauksesta toipuminen oli. Alatiesynnytysten jälkeen en ole tarvinnut kipulääkettä, toki synnytyksen aikana olen saanut selkäpuudutteet niitä pyytäessä. En edes epparin jälkeen. Sektion jälkeen osastolla jouduin ottamaan vahvaa kipulääkettä, mutta kotona sinnittelin napsimalla n. 3viikkoa perus Burana+panadolia maksimiannoksilla. Tähän lisäksi vielä pari viikkoa klexanen pistoa tukoksien ehkäisemiseksi. Ei jäänyt miellyttävät muistot sektiosta. Olen imettänyt kaikkia, ja sektion jälkeen maito nousi vasta n. 5vrk paikkeilla vaikka alatiesynnytyksissä keskimäärin 48h synnytyksestä.

Viimeisimmän synnytyksen toivoin saavani alateitse, ja onneksi ei ollut esteitä vaikka synnytys pitikin käynnistää. Tämähän ei ole oikein suositeltua sektion jälkeen, mutta kaikki sujui onneksi hyvin.

Sektio on hyvä vaihtoehto, mutta haluan vain omalla kokemuksella kertoa että alatiesynnytys ei ole mikään mörkö. Kipuun saa hyvää lievitystä tarvittaessa. Olen itse ottanut synnytyksessä asenteen, että minulla on tukena ammattilaiset, he osaavat tarvittaessa tehdä päätöksen mahdollisesta sektiosta. Luotan suomalaisten kätilöiden ja lääkäreiden koulutukseen ja ammattitaitoon. En ole sektiovastainen, onhan minullakin sektio takana. Mutta toivoisin että ensisynnyttäjät uskaltaisivat luottaa itseensä ja hoitohenkilökuntaan. Halusin myös osaltani vakuuttaa että alatiesynnytys voi olla kivuton ja "helppo". Suunniteltukin sektio myös "sitoo" enemmän hoitohenkilökuntaa kuin hyvin sujuva alatiesynnytys. 

Vierailija
319/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan henkilökuntaan ei ole täysin luottaminen koska aina raskaana olevaa ei oteta sairaalaan vaikka itkien sinne soittaisi että jokin on vialla/ synnytys on selkeästi käynnistynyt.  Viivytellään kivunlievitysten kanssa kunnes on liian myöhäistä jne.

Nainen myös jätetään heitteille pahojen repeämien kanssa todeten että "luonnollisia ne vain ovat, hyvin meni synnytys kun on molemmat elossa" ... 

Vierailija
320/870 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen synnyttänyt kolme lasta ensin alateitse, välissä neljäs sektiolla nopeasti edenneen ongelmatilanteen vuoksi. Viides taas oli alatiesynnytys.

Voin omasta puolestani sanoa, että sektion jälkeen toipuminen oli vaikeaa ja raskasta. Omat alatiesynnytykset ovat kaikki sujuneet hyvin ja olen selvinnyt parilla pinnallisella tikillä esikoisen synnytystä lukuunottamatta, jolloin tehtiin eppari. Synnytysten kestot olleet pitkiä, yli 10h kaikki alatiesynnytykse. Vauvat olleet hyvän kokoisia, osa yli nelikiloisia. Sektio ei ollut hätäsektio, vaan lääkärin mukaan "rauhallinen kiireellinen sektio", joka päätettiin tehdä ennen yötä komplikaatioiden varalta kun öisin resurssit ovat huonommat. Olin yllättynyt kuinka kivuliasta leikkauksesta toipuminen oli. Alatiesynnytysten jälkeen en ole tarvinnut kipulääkettä, toki synnytyksen aikana olen saanut selkäpuudutteet niitä pyytäessä. En edes epparin jälkeen. Sektion jälkeen osastolla jouduin ottamaan vahvaa

Liian pitkä sepustus, en jaksanut lukeA.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi