Te jotka olette muuttaneet ulkomaille: miksi lähditte Suomesta?
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Itse en asu Suomessa, ja mietin paluuta perheen ja ystävien vuoksi. Mutta en vaan koe, että Suomi maana on itselleni sopiva paikka asua. Olen ollut tyytyväisempi elämääni muualla.
Kommentit (152)
Aivan vatun hailee mihin uskot missä kukakin asuu,olet tyypillinen femi nisti värjättyine hiuksineen ja tatuoitu täyteen suttua
Lähdin opiskelemaan Tsekkeihin 13 vuotta sitten ja sainkin työpaikan. Täällä ei kaapupukuisia näy ja muutenkin turvallista liikkua mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ei katujengejä. Pidetään huolta omista kansalaisista sekä niistä, jotka tekevät hyviä asioita yhteiskunnan eteen. Ei ole holhousyhteiskuntaa, ei kuoliaaksi verotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sama juttu, ettei vahingossakaan kerrota, mihin on muuttanut. Se vie uskottavuuden jutuilta.
Paitsi tuo, joka useissa ketjuissa kertoo asuvansa Italiassa.
Aika moni on tässä maininnut. Mutta ei jokainen kuitenkaan. Etelässä olevista kyllä Espanjassa on ainakin paljon suomalaisia ja voipi olla etteivät halua lisää lajitovereita sinne riesaksi niin jättävät mainostamatta. Italian suomalaismäärästä en tiedä.
Italiaan en muuttaisi vaikka mikä olisi. Onhan se kaunis ja kultturellinen maa, mutta A f r i k a s t a saapuneet m u r j a a n i t ovat senkin pilanneet ja ihan peruskauppareissulla saa pelätä ryöstetyksi tulemista. Teini-ikäiset lapsetkin pitää vielä saattaa kavereilleen. ja sieltä pois.
Opiskelin kieliä yliopistossa Suomessa. (ei hyvä ainevalinta, mutta mitäs silloin 18v:nä tiesin elämästä?)
Paperin saatuani tuli selväksi, ettei 7 isoa kieltä sujuvasti puhuvalle, kommunikaatiotaitoiselle, esiintymiskykyiselle ja rohkealle ihmiselle ole Suomen työmarkkinoilla käyttöä.
Opiskeluaikanani matkustin Euroopan kaupungeissa ja hullaannuin niistä yhteen eritoten.
Ymmärsin, että halusin muuttaa juuri siihen maahan ja kaupunkiin.
Hain sieltä työn, se kävi helposti, tarjontaa oli mielin määrin. Opiskelin kielet (maassa puhutaan 2 kieltä), otin kämpän. Täällä uraa ja elämää luotu. Takasin en katso, ja mitään ei ole tullut ikävä, ei edes väkivaltaisia narsistivanhempiani.
Töiden perässä. Ensin lähetettynä, sitten jäin paikalliseen organisaatioon. Suomessa ei olisi ollut expattina töitä lainkaan tai palkka ja tehtäväkuvaus olisivat parhaassakin tapauksessa heikentyneet selvästi paluun jälkeen. Täällä paremnat tulot, pienemmät verot ja parempi ostovoima kuin Suomessa. Minulla ei käytännössä olisi varaa asua Suomessa tai ainakin elämänlaatu laskisi valtavasti. Mitään muuta vikaa Suomessa ei ole. Nyt perhe, työ ja elämä täällä, joten en ole palaamassa enää Suomeen.
Syyt: Paremmat työmarkkinat, helpompi työnhaku ja rennompi työelämä. Laadukas julkinen terveydenhoito - ei tarvitse vakuuttaa jotain virkailijaa, että "oikeasti tartten lääkäriä". Todella paljon ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa, lähettävät tutkimuksiin ja verikokeisiin kaikenlaisesta jos pienikään epäilys.
Ei heippalappu- tai kerrostalokyttääjäkulttuuria. Ei tarkkailukulttuuria.
Edulliset ravintolat, kivat vapaa-ajanviettomahdollisuudet, kauniit kaupungit, esteettiset puistot, huiput kahvilat.
Mahdollisuus edetä uralla ilman, että tarttee olla just tietty paperi. Parempi henki työpaikoilla kuin Suomessa.
Ei ankeuttamiskulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei käytännössä olisi varaa asua Suomessa tai ainakin elämänlaatu laskisi valtavasti. Mitään muuta vikaa Suomessa ei ole.
Tätä minäkin ajattelen usein. Asun itäises Euroopas. Mun palkka on maassani keskitasoa, eli ei Suomen tasolla. Mutta, sit kun joskus perin vanhempani, niin sillä rahalla saisin Suomessa vain jonkun kopperon Helsingistä, kun täällä saan sillä hulppean elämän. Mulle on selvä, kumman valitsen. Etenkin, kun en ole koskaan ikävöinyt Suomea sieltä lähdettyäni. Oli ahdistava lapsuus, ja siellä on liikaa muistoja siitä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin kieliä yliopistossa Suomessa. (ei hyvä ainevalinta, mutta mitäs silloin 18v:nä tiesin elämästä?)
Paperin saatuani tuli selväksi, ettei 7 isoa kieltä sujuvasti puhuvalle, kommunikaatiotaitoiselle, esiintymiskykyiselle ja rohkealle ihmiselle ole Suomen työmarkkinoilla käyttöä.
Opiskeluaikanani matkustin Euroopan kaupungeissa ja hullaannuin niistä yhteen eritoten.
Ymmärsin, että halusin muuttaa juuri siihen maahan ja kaupunkiin.
Hain sieltä työn, se kävi helposti, tarjontaa oli mielin määrin. Opiskelin kielet (maassa puhutaan 2 kieltä), otin kämpän. Täällä uraa ja elämää luotu. Takasin en katso, ja mitään ei ole tullut ikävä, ei edes väkivaltaisia narsistivanhempiani.
Pelkästään kielten opiskelu on turhanpäiväistä, jos ei aio tulkiksi. Pitäisi olla myös itsellä jotain sanottavaa eli kielen lisäksi joko kaupallinen tai insinööritutkinto
Läksin nykyisen asuinmaani sijainnin keskeisyyden ja elintason vuoksi. Myös tarjottu työ oli mieluisa, eikä edes firmaa tarvinnut vaihtaa. Palvelut pelaa, raha riittää hyvin, on puhdasta ja kaunista joka puolella. Ja verotus on reilusti alle puolet Suomen vastaavasta.
Suomesta kaipaa lähinnä kavereita, osaa suvusta, salmiakkia ja ruisleipää, saunakulttuuria ja tuhansia järviä.
Vierailija kirjoitti:
Syyt itselläni: maassa johon muutin on paremmat työmahdollisuudet ja vähemmän naisvihamielinen kulttuuri.
Iran?
Vierailija kirjoitti:
Venäjän uhka sai minut lähtemään ulkomaille opiskelemaan. Diabeetikkona en pärjää hetkeäkään ilman lääkitystä, joten sota-aikana olisin sekä taakka muille että todennäköisesti en lopulta selviäisi. Opintoja on vielä vuosi jäljellä, joten on aikaa miettiä, mitä tehdä seuraavaksi.
Sotaa ajatellen Suomi on nyt NATO-aikana yksi maailman turvallisimmista maista.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin koska: verot,woketus,läskit naiset femi nisteineen,z sukupolvi,kylmyys,loskapaska,hinnat,tuleva mahd sota.
Nuo sopivat lähes kaikkiin maailman maihin lukuunottamatta ehkä joihinkin Tyynenmeren saariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huimasti paremmat työmahdollisuudet ja moninkertainen palkka (it-ala), paremmat yhteiskunnan palvelut (etenkin terveydenhuolto, julkinen liikenne), parempi sijainti matkustelun kannalta, huomattavasti parempi ilmasto (en voi sietää talvea ja kylmää).
Alankomaat
On se harmi kuinka esimerkillinen terveydenhuoltojärjestelmä pilattiin Suomessa. Tässä jos missä olisi syytä protesteille, mutta kun ei.
Täällä valitetaan paljon, mutta esim terveydenhoitojärjestelmä on ihan objektiivisesti arvioiden edelleen yksi maailman parhaista. Aika harvasta maasta löydät oleellisesti parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hybridivaikuttamista taas. Kaikkialla muualla on parempi olla kuin Suomessa.
Ei todellakaan kaikkialla. Mutta Euroopan alueella kyllä asuu silti paljon suomalaisia, osa hyvinkin kauan kuka mistäkin syystä. Itse en kaipaa talveksi takaisin. Kesällä kyllä upea paikka.
Ellette tosin ole huomanneet, teidän terveydenhuolto tuhottiin. Se rajaa itselläni paluuta.
Ainakaan WHO ei ole todennut että Suomen terveydenhuolto olisi tuhottu. Se lasketaan edelleen yhdeksi parhaimmista maailmassa. Esim USA jää virallisissa tilastoissa kauas taakse.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään kielten opiskelu on turhanpäiväistä, jos ei aio tulkiksi. Pitäisi olla myös itsellä jotain sanottavaa eli kielen lisäksi joko kaupallinen ta
Sitähän sanoinkin, että 18:venä, kun ala piti valita, en tiennyt elämästä mitään. Eivätkä vanhemmat opastaneet. Mulla oli huonot eväät tehdä valinta silloin, varsinkin kun olen huono matikassa.
Nykyään teen töitä kaupallisella alalla ja tehnyt jo kauan, ja aion jatkaa. Ja sitä ennen olin yrittäjänä kääntäjä-tulkki.
Olen valitettavasti itse alalla, jossa työllistyminen ulkomaille hankalaa ja etätöitä ei voi tehdä kuin pieneltä osin. Miehellä tilanne vielä enemmän Suomi-sidonnainen. Harmittaa. Lapsille ole suositellut, että kannattaa hankkia sellainen koulutus, jolla saa töitä ulkomailta helposti. Esimerkiksi olen tytölle kovin suositellut hoitoalaa ihan tästä syystä. Sairaanhoitajista on pula kaikkialla länsimaissa. Tiedän, ei ne hoitajat mitään palkkajohtajia ole missään. palkat on linjassa muiden palkkojen kanssa ihan samalla tavalla kuin täällä. Yritän vaan miettiä sellaisia ei-akateemisia aloja, joissa olisi helpohko työllistyä muissa maissa myös.
Miksi näin? Suomi on surkea ruikuttajien maa. Täällä koko kansa makaa pankolla pian, enemmistödiktatuurilla maristaan itselle etuja koko ajan lisää ja työnteko on vaan turhaketta. Kaiken tämän show:n jälkeen, kun maksamme sikana veroja, mikään palvelu ei enää pelaa. Tämä on ummehtunut, ikävä maa, jossa on surkea ilmasto, surkea ostovoima palkalla ja kaupan päälle lapsivihamielinen kulttuuri.
Suomi vain köyhtyy ja kurjistuu vuodesta toisen. Halusin paremman elintason. Ennen pystyi olemaan ylpeästi suomalainen. Nykyään hävettää olla Suomesta, kun Suomi ei pysy muiden Pohjoismaiden vauhdissa. Espanja on jo mennyt ohi. Kohta menee Virokin.
Aika moni on tässä maininnut. Mutta ei jokainen kuitenkaan. Etelässä olevista kyllä Espanjassa on ainakin paljon suomalaisia ja voipi olla etteivät halua lisää lajitovereita sinne riesaksi niin jättävät mainostamatta. Italian suomalaismäärästä en tiedä.