Te jotka olette muuttaneet ulkomaille: miksi lähditte Suomesta?
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Itse en asu Suomessa, ja mietin paluuta perheen ja ystävien vuoksi. Mutta en vaan koe, että Suomi maana on itselleni sopiva paikka asua. Olen ollut tyytyväisempi elämääni muualla.
Kommentit (152)
Lähdin rakkauden perässä, mutta palasin perheen ja ystävien vuoksi takaisin Suomeen. Kumpikaan asia ei kaduta.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin vasta nyt eläkeiässä ja vieläkin vietän osan aikaa Suomessa perheen luona.
Suurin syy sää. Voin todella huonosti kylmässä, kosteassa ja tuulisessa säässä eli n 10kk vuodesta. Kovat kivut, uupumus jne. sitoo 4 seinän sisälle Suomessa
Etelässä olen täysin toimintakykyinen, teen fyysistä työtä, liikun ja urheilen. 3-4 tunnin sijaan nukun 8-10h!
Lisäksi tietty kaikki muu elämisen laatu on parempaa - erinomainen ja kohtuuhintainen aito lähiruoka, hedelmät, vihannekset. Viljat (pasta, leipä) ei turvota tai kivistä vatsaa, maitotuotteet tehty aidoista aineista eikä esansseista, liha on mureaa ja maukasta, kala herkullista ja edullista.
Terveydrnhuolto pelaa jos tarvitsen, yksityinen maksaa saman kuin Suomessa "ilmainen" terkkari, tosin sinne pääsee 5-30 minuutissa toisin kuin Suomessa.
Millä elätät itsesi? Kuplettisi on mahdollista vain suomesta saaduilla tulonsiirroilla.
Ei sinne ollut mitään järkeä& syytä jäädä,naisetkin nykyään miehiä ja toisinpäin myös puhumattakaan ilmastosta,kohta saatte taas vuoden annoksen kylmää
Ihan vaan ilmasto. Ja jo nuoruudessa syntynyt rakkaus mereen ja aurinkoon, asuin nuorena Välimeren maissa 7 v yhteensä. Paluumuutto Suomeen oli vaikea, joten lähdin takaisin 5-kymppisenä heti kun kykenin tekemään etätyötä. En muuta takaisin enää. Olo on vähän juureton, mutta niin se oli Suomessa asuessakin.
Parempi flaksi Tinderissä. Ihan käsittämätön ero verrattuna Suomeen. Muutkin asiat olivat kohdillaan, mutta muutin takaisin Suomeen läheisten vuoksi.
Minä vasta teen lähtöä ulkomaille. Suomi on todella hyvä ja rauhallinen maa. Rakastan Suomen luontoa ja kaikkea vastaavaa hyvää täällä. Mutta en tule toimeen suomalaisen tapa- yms. kulttuurin kanssa. Suomeksi sanottuna, tämän maan ihmisten perusluonne ja tavat tökkivät.
10 kertaa mielummin olen täällä aasiassa ja nyt en tarkoita pattijokea ,täällä naisetkin näyttää naisilta eikä molokeilta(roskasäiliö)
Rakkauden perässä lähdin. Oltu naimisissa lähes 40 vuotta. Mietittiin jossain vaiheessa Suomeen paluuta mutta elintasomme täällä on parempi, julkinen terveydenhoito parempi ja puolison olisi ollut vaikea työllistyä Suomessa koska kielitaito ei ollut tarpeeksi hyvä työelämään omalla alallaan. Tässä muutama niistä syistä miksi pysymme täällä. Tätähän ei kysytty, vaan syytä miksi lähdin. Siis Elämäni Suuri Rakkaus.
Työt, turvallisuus ja aasialaiset naiset ovat parempia kuin suomalaiset naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin vasta nyt eläkeiässä ja vieläkin vietän osan aikaa Suomessa perheen luona.
Suurin syy sää. Voin todella huonosti kylmässä, kosteassa ja tuulisessa säässä eli n 10kk vuodesta. Kovat kivut, uupumus jne. sitoo 4 seinän sisälle Suomessa
Etelässä olen täysin toimintakykyinen, teen fyysistä työtä, liikun ja urheilen. 3-4 tunnin sijaan nukun 8-10h!
Lisäksi tietty kaikki muu elämisen laatu on parempaa - erinomainen ja kohtuuhintainen aito lähiruoka, hedelmät, vihannekset. Viljat (pasta, leipä) ei turvota tai kivistä vatsaa, maitotuotteet tehty aidoista aineista eikä esansseista, liha on mureaa ja maukasta, kala herkullista ja edullista.
Terveydrnhuolto pelaa jos tarvitsen, yksityinen maksaa saman kuin Suomessa "ilmainen" terkkari, tosin sinne pääsee 5-30 minuutissa toisin kuin Suomessa.
Millä elätät itsesi? Kuplettisi
Kodin ostimme 43v aikana säästetyllä omaisuudella ja ruuat ostan 40v aikana ansaitulla TYÖeläkkeellä.
Omalla rahalla siis, verot maksettu moninkertaisesti Suomern
Vierailija kirjoitti:
Syyt itselläni: maassa johon muutin on paremmat työmahdollisuudet ja vähemmän naisvihamielinen kulttuuri.
Naisvihamielinen? Suomessa? Missään muussa maassa ei naisia suosita, kuten esimerkiksi Suomessa mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Työt, turvallisuus ja aasialaiset naiset ovat parempia kuin suomalaiset naiset.
Japani on taivas meille sinkkumiehille. M28
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan kerro, mikä tämä onnela on nimeltään. Joten aivan tuubaa koko höpötyksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italia, ei siinä ole mitään salaperäistä? Jokainen löytää onnelansa eri paikasta, minulla se on kaukana turistirysistä alkuasukkaitten seassa.
Vierailija kirjoitti:
Minut suoraan sanoen lähetettiin pois täältä 'tuulettumaan'... ympyrät olivat käyneet niin omituisiksi... en ollut raskaana tai jotain... opiskelemaan noin niin kuin virallisesti lähdin... mutta siinä kävi sitten aivan hassusti, ehkä vielä hassummin kuin jos olisin jäänyt Suomeen pyörimään. Nyt elän taas Suomessa ja tuntuu kuin haluaisin pois mutta mitään paikkaa ei ole minne 'paeta' = mennä?
Siis niinku mitä hä?
Eikai se ilmastakaan ole ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huimasti paremmat työmahdollisuudet ja moninkertainen palkka (it-ala), paremmat yhteiskunnan palvelut (etenkin terveydenhuolto, julkinen liikenne), parempi sijainti matkustelun kannalta, huomattavasti parempi ilmasto (en voi sietää talvea ja kylmää).
Alankomaat
Moninkertainen? Täällä rivikoodari tienaa reilut kuutisen tonnia, niin tienataanko siellä todella 20+ kiloa kuussa?
Tavallinen rivikoodari tienaa Suomessa tyypillisesti 3000-4000e. Ainakin Helsingin ulkopuolella. Jos edes saa töitä, ainakaan itse en edes saanut vuosien hakemisesta huolimatta.
Alankomaissa suht normaali palkkataso on luokkaa 80-100t/vuosi, ja jos tekee freelancerina niin kyllä, jopa 20te kuussa. Töitä löysin kuukaudessa.
Tämä on minun kokemukseni, sitähän tässä kysyttiin.
Kyllä rivikoodari Suomessakin pääsee nykyisin 80-100t/vuodessa eli ei nyt sentään noin alhaista palkkaa Suomessa makseta, vaikka korkeastikoulutetut ovat palkkakuopassa täällä. Uskon kyllä, että Alankomaissa on vielä tuota korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Paremmat työmahdollisuudet omalla alalla
Sama. Täällä on alallani pulaa koulutetuista työntekijöistä (Suomessa ei ollut), joten valinnanvaraa riittää ja uralla pääsee etenemään hyvin.
Minut suoraan sanoen lähetettiin pois täältä 'tuulettumaan'... ympyrät olivat käyneet niin omituisiksi... en ollut raskaana tai jotain... opiskelemaan noin niin kuin virallisesti lähdin... mutta siinä kävi sitten aivan hassusti, ehkä vielä hassummin kuin jos olisin jäänyt Suomeen pyörimään. Nyt elän taas Suomessa ja tuntuu kuin haluaisin pois mutta mitään paikkaa ei ole minne 'paeta' = mennä?