Te jotka olette muuttaneet ulkomaille: miksi lähditte Suomesta?
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Itse en asu Suomessa, ja mietin paluuta perheen ja ystävien vuoksi. Mutta en vaan koe, että Suomi maana on itselleni sopiva paikka asua. Olen ollut tyytyväisempi elämääni muualla.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Lähdin koska: verot,woketus,läskit naiset femi nisteineen,z sukupolvi,kylmyys,loskapaska,hinnat,tuleva mahd sota.
Kylläpä inceliä kiukuttaa naisten oikeudet 😂
Siksi että laskujen jälkeen eläkkeestä jää myös lysthin pittoon rahhoo.
Vierailija kirjoitti:
Työt, turvallisuus ja aasialaiset naiset ovat parempia kuin suomalaiset naiset.
Eipä teitä miopgynistisiä pallomahoja tule kateeksi
Synnynäinen kaukokaipuu oli se ensimmäinen sysäys. Olen ihan lapsesta asti haaveillut ulkomailla asumisesta. Lähdin lukion jälkeen opiskelemaan Ranskaan ja sain opintojen jälkeen sieltä hyvän graduate trainee-rooliin. Sittemmin maa on vaihtunut muutaman kerran ja matkalta tarttunut mukaan ulkomaalainen puoliso ja iso kansainvälinen kaveripiiri.
Suomeen paluuta olen harkinnut viimeksi noin 20 vuotta sitten kun sain sieltä kiinostavan työtarjouksen mutta olin jo tavannut nykyisen puolisoni joten en palannut.
Nyt maailmalla jo melkein 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt, turvallisuus ja aasialaiset naiset ovat parempia kuin suomalaiset naiset.
Eipä teitä miopgynistisiä pallomahoja tule kateeksi
Katkera vanhapiika taas äänessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin koska: verot,woketus,läskit naiset femi nisteineen,z sukupolvi,kylmyys,loskapaska,hinnat,tuleva mahd sota.
Kylläpä inceliä kiukuttaa naisten oikeudet 😂
Tarkoittanet: ETUoikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin rakkauden perässä, mutta palasin perheen ja ystävien vuoksi takaisin Suomeen. Kumpikaan asia ei kaduta.
Taisi mukana tulla mukula jonka me olemme maksaneet.
Muutin tanne texasiin etta paasisin aanestamaan Trumpia.
ei ole muita syita.
Koska Japanissa oli tarjolla toita.
Taalla turvallista, siistia, kohteliaita ihmisia ja naiset ovat kauniita ja naisellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin opiskelemaan Tsekkeihin 13 vuotta sitten ja sainkin työpaikan. Täällä ei kaapupukuisia näy ja muutenkin turvallista liikkua mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ei katujengejä. Pidetään huolta omista kansalaisista sekä niistä, jotka tekevät hyviä asioita yhteiskunnan eteen. Ei ole holhousyhteiskuntaa, ei kuoliaaksi verotusta.
Ja palkkatasokin alle puolet sumen tasosta
Se riittää jos on halvempaa. Suominaiset ylenkatsovat Tsekkiä, Puolaa ja Unkaria vaikka ne ovat turvallisia. Pitää olla Luigia ja Pierreä. Tai sitten Mohammedia. Sitten ne on kohta päättömiä.
Suurin osa persjalkasista pullukka mammoista käynyt edes pielavettä pidemmällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin opiskelemaan Tsekkeihin 13 vuotta sitten ja sainkin työpaikan. Täällä ei kaapupukuisia näy ja muutenkin turvallista liikkua mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ei katujengejä. Pidetään huolta omista kansalaisista sekä niistä, jotka tekevät hyviä asioita yhteiskunnan eteen. Ei ole holhousyhteiskuntaa, ei kuoliaaksi verotusta.
Ja palkkatasokin alle puolet sumen tasosta.
Kumma kyllä se riittää elämiseen? Ostovoimaakin enemmän kuin suomalaisilla🤣
Millä mittarilla? Ei ainakaan millään tunnetulla.
Suomen ostovoima, terveydenhuolto yms alkaa olemaan kehitysmaatasoa, taitaa jo Romaniakin olla ohi! Tilastot saadaan näyttämään siltä mitä halutaan joten niihin en luottaisi.
Mutta ei tarvitse kuin seurata tavallisia ihmisiä niin eron näkee! Ota mikä tahansa "kehitysmaa" Euroopasta ja kysy ihmisiltä käyvätkö he kahvilla, ulkona syömässä, ostavatko palveluita, hoidattavatko terveyttään, reissaavatko ja minkälaista ruokaa syövät.
Esim oma naapurini Italiassa on raksahommia tekevä mies, vaimo kotona, 1 teini-ikäinen lapsi ja pappa samassa taloudessa. Oliskohan nettopalkka 1500e luokkaa? Pihasta löytyy kaikki pelit ja vehkeet, 2 autoa eri käyttöön, kaikki hyvin pukeutuneita. Pari kertaa kk iso porukka ruokavieraita ja pari kertaa kk käyvät ulkona syömässä, kahvilla 1-2 viikossa. Papalla käy 2 viikossa hoitsu tarkistamassa kunnon ja lääkäri jos tarvitaan. Oma iso piha tuottaa hedelmiä ja vihanneksia ja laatulihaa on päivittäin pöydässä. Oliiviöljyäkin ostetaan 5-10l päniköissä eikä tippapulloja kuten Suomessa.
Ei rahalla ole merkitystä jos pienelläkin summalla saa tuollaisen elintason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M a m u n a on niin kiva olla.
On tää vähän eri olla expat omalla rahalla tai halveksittuna sossupummelina
Ekspattina olo on eri asia kuin ulkomaille muuttanut
?? Useimmat tarvitsevat työpaikan voidakseen asua ulkomailla. Niitähän expatit ovat. Minä olen työeläkkeellä ja elän näillä rahoillani.
Ei nyt kukaan normaali ilman rahaa/säästöjä/tuloja mihinkään muuta!
Asuin nuorena brissä, opiskelin vielä tuolloin. Silloin , 90- luvulla brittilä tuntui takapajuiselta ja vanhanaikaiselta. Palasin silloin suomeen ja hetken suomessa oli vielä kaikki ok, palvelut toimivat.
Nykyään mikään ei toimi, venäjä uhittelee ja talvet kauhean pitkiä ja ankeita. Nykyään harmittaa etten jäänyt. Briteissä toimii nykyään niin moni perusasia jo paremmin. Paitsi vedenpaine. Vielä olisi aikaa lähteä takaisin, olen toki vuosien varrella siellä myöhemminkin ollut. Nykyään vaan on korkeampi kynnys tehdä isoja muutoksia elämään kuin nuorena.
Ulkomailla on vielä tasa-arvoa jäljellä ja miehilläkin ihmisarvo. Parisuhteessa ollaan tasavertaisia ja kohdellaan toisiamme hyvin . Ulkomailla ei ole tätä miesviha kulttuuria kuten Suomessa . Suomessa mies on olemassa ainoastaan elatusmaksua varten . Lisäksi hyvä ilmasto sekä leppoisa elämäntyyli maistuu.
ei tarvitse myöskään olla miljardööri asuakseen hienossa asunnossa . Kohtuullisen hyvätuloisena voi ostaa jo kivan villan omalla uima-altaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi vain köyhtyy ja kurjistuu vuodesta toisen. Halusin paremman elintason. Ennen pystyi olemaan ylpeästi suomalainen. Nykyään hävettää olla Suomesta, kun Suomi ei pysy muiden Pohjoismaiden vauhdissa. Espanja on jo mennyt ohi. Kohta menee Virokin.
Sekä Espanjassa että Virossa ansiotaso on alle puolet Suomen tasosta. Viime aikoina valitettu enenevösti myös Espanjan hintojen noususta (etenkin vuokrien).
Niissä on selvästi halvempaa myös kuin täällä, ja ainakin virossa IT-alan palkat on täysin samaa luokkaa kuin suomessa.
Jos oma firma, niin IT-alalla myydään yleensäkin globaalisti, ja firma kannattaakin siirtää viroon halvan veron maahan suomesta.
Oma iso piha tuottaa hedelmiä ja vihanneksia ja laatulihaa on päivittäin pöydässä. Oliiviöljyäkin ostetaan 5-10l päniköissä eikä tippapulloja kuten Suomessa
MÄ EN KESTÄ!!! Voiko jossain ulkomailla jollain tosiaan varaa ostaa oliiviöljyä 5-10l päniköissä!!!! En enää ihmettele muuttoaaltoa. Ja laatulihaa päivittäin, ja hedelmiä ja vihanneksia. Kunpa joskus itsekin pääsisi näkemään. Kyllä se vaan olisi hiAnoa olla kerran ihan ulkomailla...
Tzutkimustyö on hyvä asia muuttaa ulkomaille. Jo useammassa maassa asuneena olen ylpeä kaikesta minkä olen itse saavuttanut. En ole seikkailija ollenkaan. Sellainen maa missä on sosiaaliturva Suomen kanssa ja EU:n sisäiset maat on ok. Minulla eläke täällä missä asun ja Suomesta tulee myös työeläke.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla on vielä tasa-arvoa jäljellä ja miehilläkin ihmisarvo. Parisuhteessa ollaan tasavertaisia ja kohdellaan toisiamme hyvin . Ulkomailla ei ole tätä miesviha kulttuuria kuten Suomessa . Suomessa mies on olemassa ainoastaan elatusmaksua varten . Lisäksi hyvä ilmasto sekä leppoisa elämäntyyli maistuu.
ei tarvitse myöskään olla miljardööri asuakseen hienossa asunnossa . Kohtuullisen hyvätuloisena voi ostaa jo kivan villan omalla uima-altaalla.
Mitä maata tarkoitat? ulkomaat ei ole mikään yksi homogeeninen paikka.
Ekspattina olo on eri asia kuin ulkomaille muuttanut