Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette muuttaneet ulkomaille: miksi lähditte Suomesta?

Vierailija
30.06.2024 |

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Itse en asu Suomessa, ja mietin paluuta perheen ja ystävien vuoksi. Mutta en vaan koe, että Suomi maana on itselleni sopiva paikka asua. Olen ollut tyytyväisempi elämääni muualla. 

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjän uhka sai minut lähtemään ulkomaille opiskelemaan. Diabeetikkona en pärjää hetkeäkään ilman lääkitystä, joten sota-aikana olisin sekä taakka muille että todennäköisesti en lopulta selviäisi. Opintoja on vielä vuosi jäljellä, joten on aikaa miettiä, mitä tehdä seuraavaksi.

Sotaa ajatellen Suomi on nyt NATO-aikana yksi maailman turvallisimmista maista.

Nato-aikana Suomi on nyt lähempänä sotaa kuin koskaan sitten toisen maailmansodan. Stubbiko se siellä kehuu taas? Eikös se Ruotsi ollutkaan enää maailman turvallisin? Sori siitä!

Vierailija
82/152 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hybridivaikuttamista taas. Kaikkialla muualla on parempi olla kuin Suomessa.

Ei todellakaan kaikkialla. Mutta Euroopan alueella kyllä asuu silti paljon suomalaisia, osa hyvinkin kauan kuka mistäkin syystä. Itse en kaipaa talveksi takaisin. Kesällä kyllä upea paikka.

Ellette tosin ole huomanneet, teidän terveydenhuolto tuhottiin. Se rajaa itselläni paluuta. 

Ainakaan WHO ei ole todennut että Suomen terveydenhuolto olisi tuhottu. Se lasketaan edelleen yhdeksi parhaimmista maailmassa. Esim USA jää virallisissa tilastoissa kauas taakse.

WHO onkin se varsin luotettava lähde :-D....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut Suomessa töitä, olin noin 10 vuotta pois ja tyhmänä tulin takaisin työttömäksi. Kohta uusi ja lopullinen lähtö.

Vierailija
84/152 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sama juttu, ettei vahingossakaan kerrota, mihin on muuttanut. Se vie uskottavuuden jutuilta.

Paitsi tuo, joka useissa ketjuissa kertoo asuvansa Italiassa.

Kirjoitin tähän ketjuun mutta en maininnut missä maassa asun. Veikkaan että mainitsetpa minkä maan tahansa niin aina joku tulee veetuilemaan ja mollaamaan kyseistä maata. Suomen lehdistö on kirjoittanut jonkun verran asuinmaani epäkohdista (joka maalla on omat epäkohtansa). Itse en kuitenkaan ole kokenut näitä epäkohtia eivätkä ne todellakaan kosketa koko maata ja koko kansaa. En halunnut että oma kommenttini aloittaa tietyn maan kritisoinnin. Luulen että siksi muutkaan kirjoittajat eivät mainitse täällä asuinmaataan.

Vierailija
85/152 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi vain köyhtyy ja kurjistuu vuodesta toisen. Halusin paremman elintason. Ennen pystyi olemaan ylpeästi suomalainen. Nykyään hävettää olla Suomesta, kun Suomi ei pysy muiden Pohjoismaiden vauhdissa. Espanja on jo mennyt ohi. Kohta menee Virokin. 

Voi kamala! Joudutko siellä ulkomailla salaamaan syntyperäsi ja kotimaasi, ettet joudu häpeämään?  Voitaisko tehdä jotain hyväksesi?  Jos sulla on vielä Suomen kielen aksenttia, narraa ihmisiä, että olet virolainen.  Karmeita ihmiskohtaloita aina joskus kuulee, mutta voimia sulle uuteen päivään ja koita jaksaa sen ikävän asian kanssa, että olet suomalaistaustainen. Voi voi.

Vierailija
86/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa paukkumaan siellä niin hyvä pitää välimatkaa sinne

Vierailija
87/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M a m u n a  on niin kiva olla. 

On tää vähän eri olla expat omalla rahalla tai halveksittuna sossupummelina

Vierailija
88/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä,täällä missä itse olen on kyllä halpaa( ei edullista)ja lämpöä riittää koko vuoden ajan +30 up,ei ole ikävä sinne skinlandiaan

Vierailija
89/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina sama juttu, ettei vahingossakaan kerrota, mihin on muuttanut. Se vie uskottavuuden jutuilta.

Paitsi tuo, joka useissa ketjuissa kertoo asuvansa Italiassa.

Aika moni on tässä maininnut. Mutta ei jokainen kuitenkaan. Etelässä olevista kyllä Espanjassa on ainakin paljon suomalaisia ja voipi olla etteivät halua lisää lajitovereita sinne riesaksi niin jättävät mainostamatta. Italian suomalaismäärästä en tiedä. 

Italiaan en muuttaisi vaikka mikä olisi. Onhan se kaunis ja kultturellinen maa, mutta A f r i k a s t a saapuneet m u r j a a n i t ovat senkin pilanneet ja ihan peruskauppareissulla saa pelätä ryöstetyksi tulemista. Teini-ikäiset lapsetkin pitää vielä saattaa kavereilleen. ja sieltä pois.

Yritin vastata tähän mutta mode blokkasi....??? 

Siis yhtään kuvaamaasi a-maan asukkia en ole täällä asuinseudullani nähnyt tyhjänpanttina. Yhden äidin lapsensa kanssa eilen ja telemyymälän poika oli selkeästi Intian suunnalta mutta ehkä jo 2-3. sukupolvea Italiassa kun ei ollut aksenttia.

Meillä on kotona ja autossa ovet auki eikä vielä ole ryöstetty, kaupassakin ihan normaalia. Mummona täällä huitelen enimmän aikaa yksin ja on ihan turvallista

Vierailija
90/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin opiskelemaan Tsekkeihin 13 vuotta sitten ja sainkin työpaikan. Täällä ei kaapupukuisia näy ja muutenkin turvallista liikkua mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ei katujengejä. Pidetään huolta omista kansalaisista sekä niistä, jotka tekevät hyviä asioita yhteiskunnan eteen. Ei ole holhousyhteiskuntaa, ei kuoliaaksi verotusta.

Ja palkkatasokin alle puolet sumen tasosta.

Vierailija
91/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus ilmasto yleinen näköalattomuus. Taloudellinen toimettomuus ja alakulo. Ei kaduta hetkeäkään.

Vierailija
92/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töitä kallista eikä vapaita nuoria naisia puolen vuoden talvi. Tarviiko muita syitä. 

Vierailija
93/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei  käytännössä olisi varaa asua Suomessa tai ainakin elämänlaatu laskisi valtavasti. Mitään muuta vikaa Suomessa ei ole.

Tätä minäkin ajattelen usein. Asun itäises Euroopas. Mun palkka on maassani keskitasoa, eli ei Suomen tasolla. Mutta, sit kun joskus perin vanhempani, niin sillä rahalla saisin Suomessa vain jonkun kopperon Helsingistä, kun täällä saan sillä hulppean elämän. Mulle on selvä, kumman valitsen. Etenkin, kun en ole koskaan ikävöinyt Suomea sieltä lähdettyäni. Oli ahdistava lapsuus, ja siellä on liikaa muistoja siitä mulle.

Asutko kukaties Venäjällä?

Vierailija
94/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi vain köyhtyy ja kurjistuu vuodesta toisen. Halusin paremman elintason. Ennen pystyi olemaan ylpeästi suomalainen. Nykyään hävettää olla Suomesta, kun Suomi ei pysy muiden Pohjoismaiden vauhdissa. Espanja on jo mennyt ohi. Kohta menee Virokin. 

Sekä Espanjassa että Virossa ansiotaso on alle puolet Suomen tasosta. Viime aikoina valitettu enenevösti myös Espanjan hintojen noususta (etenkin vuokrien).

Vierailija
95/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu soitti ja tarjosi töitä ja päätin ottaa tarjouksen vastaan. Sitä ennen en ollut edes ajatellut muuttavani ulkomaille, mutta mielenkiinnosta lähdin. 

Vierailija
96/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjän uhka sai minut lähtemään ulkomaille opiskelemaan. Diabeetikkona en pärjää hetkeäkään ilman lääkitystä, joten sota-aikana olisin sekä taakka muille että todennäköisesti en lopulta selviäisi. Opintoja on vielä vuosi jäljellä, joten on aikaa miettiä, mitä tehdä seuraavaksi.

Sotaa ajatellen Suomi on nyt NATO-aikana yksi maailman turvallisimmista maista.

Nato-aikana Suomi on nyt lähempänä sotaa kuin koskaan sitten toisen maailmansodan. Stubbiko se siellä kehuu taas? Eikös se Ruotsi ollutkaan enää maailman turvallisin? Sori siitä!

Ruotsin armeijan vahvuus on n. 30 000miestä. Tykistöä ei käytännössä lainkaan. 5 sukellusvenettä Itämerellä tai vajaat 100 Jas Gripeniä eivät vielä pitkälle riitä. Suomi toki auttaa Euroopan suurimmalla tykistöllään ja 300 000 miehellään.

Vierailija
97/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällaiseen kyselyyn jo aiemmin vastannutkin mutta kerron nyt tloisen kerran.

Oli vuosi 1996, Suomessa lama.  Minulla oli vakituinen työpaikka kunnalla sairaanhoitajana, mutta koska kuntakin alkoi palkata sijaisia vain 75% työajalle aloin miettiä mitä voi tapahtua meille vakituisille?

Otin selvää  Norjan tilanteesta ja koska hoitoala veti kolutettua väkeä hyvillä ehdoilla ja ansioilla päätin hakea sijaisuutta täällä eräässä pienemmässä sairaalassa ja ottaa vuoden virkavapaan  Suomesta. Työillistinhän näin myös itselleni sijaisen, tosin en tiennyt pääsikö kokoaikaiseksi ja työpaikka oli odottamassa jos päättäisin palata.

Hyvällä ruotsinkielen taidolla ei ollut ongelmaa päästä työhön kiinni, ja kun olin ollut täällä nelisen kuukautta olin täysin varma että haluan jäädä. Ja niin tein että irtisanouduin Suomesta ja jäin tänne.

Olin vajaat kaksi vuotta milloin virkaatekevänä milloin lomasijaisena mutta aina työtä riitti, sitten pomo sanoi että on paikka aukii ja jos sitä haen niin saan sen. Totta kai  iskin kiinni.

En ole hetkeäkään katunut. Päin vastoi olen pistänyt käteni kyynärpäitä myöten ristiin että sillloin lähdin. Hoitoala on Suomessa  mennyt täysin persiilleen, eihän siellä voi enää  ajatella työskentelevänsä.  Meillä on tällä osastolla missä olen minun lisäkseni kolme muuta vakituista suomalaista, yksi joka tekee keikkoja Suomesta silloin tällöin ja aina välillä muita sijaisia. 

Olen miettinyt (hieman huonolla omallatunnolla) miten onnekas olen elämässäni ollut!  Eipä se kyllä vaatinut kjuin uskallusta hypätä tähän.  Suomeen en enää palaa, olen jo  pian kolmisenkymmentä vuotta täällä  ja täällä on kaikki - koti - ystävät, kotimaa. Suomessa käyn yleensä kerrran vuodessa ja ihan mukava käydä mutta tyytyväinen olen ettei tarvitse jäädä. En varmasti osaisi sopeutua enää.

Tässä minun tarinani.

Vierailija
98/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdin opiskelemaan Tsekkeihin 13 vuotta sitten ja sainkin työpaikan. Täällä ei kaapupukuisia näy ja muutenkin turvallista liikkua mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ei katujengejä. Pidetään huolta omista kansalaisista sekä niistä, jotka tekevät hyviä asioita yhteiskunnan eteen. Ei ole holhousyhteiskuntaa, ei kuoliaaksi verotusta.

Kumma kyllä se riittää elämiseen? Ostovoimaakin enemmän kuin suomalaisilla🤣

Vierailija
99/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kyllä se riittää elämiseen? Ostovoimaakin enemmän kuin suomalaisilla🤣

Millä mittarilla? Ei ainakaan millään tunnetulla.

Vierailija
100/152 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on katkeraa kalkkia puheissaan ihmisillä jotka eivät uskalla / varaa lähteä