Naisten ja sukupuolivähemmistöjen kannalta on pelottavaa, jos konservatiiviset arvot nostavat päätään
Mikaelin mieli murhattiin
Kun Olli ja Mikael rakastuivat, he joutuivat järkyttävän piinan kohteiksi. Eräänä päivänä Mikael katosi. Etsinnät päättyivät lohduttomaan näkyyn.
Lähde: www.is.fi/kotimaa
En oikein tiedä mistä edes aloittaisin kirjoittamaan.. Tämä juttu Ilta-Sanomissa oli todella surullinen ja haluan heti alkuun todeta, että nämä eheytyshoidot, joissa Mikael kävi eivät kuulostaa hyvältä edes uskovan korviin..
Kommentoimatta juttua ja aihetta laajemmin otsikoon laittamani lause kiinnitti erityisesti huomion. Naisten ja sukupuolivähemmistöjen kannalta on pelottavaa, jos konservatiiviset arvot nostavat päätään Voin puhua aiheesta naisena ja naisena oma kokemukseni on täysin päinvastainen. Ennen uskoontuloa koin olevani feministi. Koin, että pystyn samaan kuin miehet ja enempäänkin. Tähän vaikutti varmasti taustani, koska lapsuuden perheen rikkinäisyyden takia minulla ei ollut kokemusta tai edes teoreettista käsitystä turvallisesta miehestä, joka huolehtii perheestään. Uskoin tällöin myös pride-liikkeeseen, joskin sukupuolen korjaaminen alkoi vähitellen vaikuttaa kaikkea muuta kuin terveeltä ja normaalilta - kaikella kunnioituksella kaikkia ihmisiä kohtaan. Ei ole näiden ihmisten vika, että heille on annettu väärää tietoa ja minut tekee syvästi surulliseksi se, että heidän kehonsa silvotaan peruuttamattomasti.
Pointtini on kuitenkin se, että ihmisenä ja naisena koen vihdoin voivani hyvin ja tulevani nähdyksi sellaisena kuin todella olen. Tämä johtuu ainoastaan siitä, että sain vihdoin ymmärtää sen yksinkertaisen asian, että naiset ja miehet todella ovat erilaisia niin fysiologisesti kuin muutenkin. Arvostan sekä miehiä että naisia enemmän kuin koskaan ja näen sen päivänselvän tosiasian, että emme pärjäisi ilman toisiamme emmekä voi tehdä niitä asioita mitä toinen sukupuoli voi.
Tuntuu hurjalta, että media ajaa ainoastaan täysin päinvastaista agendaa - joskin ymmärrän tämän myös omasta taustastani johtuen. Koen olevani (ennenkaikkea kristittynä) feminiinisenä naisena kunnioitetumpi ja arvostetumpi sekä kaikin tavoin terveempi kuin koskaan ennen. Sille on syynsä miksi naiset ja miehet ovat erilaisia.. ja miksi me siitä johtuen olemme luonnostaan soveliaampia toisiin asioihin, jokainen omalla tavallaan.
Toivottavasti keskustelu pysyy asiallisena. En halua sohia ampiaispesään, mutta toivoisin, että olisin kuullut edes yhden naisen puhuvan aiheesta kun olin nuorempi.
Toivoisin myös, että sanomattakin olisi selvää, että mitä tahansa ihminen kokee olevansakaan, hän on aivan yhtä arvokas kuin kaikki muutkin.
N31
Kommentit (1233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista kunnioittamista miehet haluavat? Antakaahan esimerkkejä.
Sitä samaa kuin lähi-idässä. Käsittääkseni tämän ei pitäisi olla suomalaisille feministeille minkäänlainen ongelma.
Esimerkkejä, kiitos. Mistä minä tiedän miten Lähi-idässä toimitaan?
Ongelma on siinä, että Suomessa miehet eivät maksa koko perheen elatusta vaan naisetkin käyvät töissä. Vaikea siinä on siivota ja laittaa ruokaa kun ei ole kotona. Entä jos mies ehtii kotiin ennen naista? Tekeekö mies ruuan vai odottaako naisen kotiinpaluuta?
Puhutko sinä miehelle vastaan? Missä vaiheessa kuvittelit että s
Onneksi aina voi elää sinkkuna ja pysyä kaukana raivohulluista miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. ettei nainen jyräisi ja päättäisi kaikesta. Voisi joskus kysyä miehenkin mielipidettä. Että mies voisi kokea olevansa tasaveroinen ihminen.
Päättäisi mistä kaikesta? Mitä tehdään ruuaksi, minne mennään lomalla ja miten joulu vietetään? Pohtiiko miehet naisen tekemiä ehdotuksia vai joutuuko nainen tekemään päätökset yksin, kun kaikki on miehestä "Ihan sama"?
Niitä esimerkkejä, kiitos.
Tiedät itsekin että jos mies ehdottaa se ei kuitenkaan sinulle kelpaa. Joten miksi jaksaisi enää ehdottaa.
Kyllä me ollaan onnistuttu löytämään kummallekin sopiva ratkaisu. Tosin ruokien keksimisen mies jättää minulle ja se on raivostuttavaa. Kohta alan tehdä vain sellaisia ruokia joista itse tykkään enkä mieti yhtään, tykkääkö mies niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä samaa kuin lähi-idässä. Käsittääkseni tämän ei pitäisi olla suomalaisille feministeille minkäänlainen ongelma.
Esimerkkejä, kiitos. Mistä minä tiedän miten Lähi-idässä toimitaan?
Onneksi aina voi elää sinkkuna ja pysyä kaukana raivohulluista miehistä.
Vaikeaksi menee kun äänestät yhä enemmän tuota ajattelua tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uskonnollisuus tarkoita etteikö voisi elää tasa-arvoisessa parisuhteessa
Niinpä. Tai se, et ajattelee miehen olevan perheen pää ei tarkoita, ettei parisuhde olisi täysin tasa-arvoinen. Ainakin itse koen olevani täysin tasa-arvoinen, eikä mieheni koskaan jyräisi minua siihen vedoten et on perheen pää <3
Miksi alapeukku? Itse olet huonon miehen kanssa niin katkeruudesta et salli kenenkään, varsinkaan konservatiivimuijan olevan onnellinen?
Itsereflektoinnin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. ettei nainen jyräisi ja päättäisi kaikesta. Voisi joskus kysyä miehenkin mielipidettä. Että mies voisi kokea olevansa tasaveroinen ihminen.
Kysytään ja sit kun vastataan ni väärin vastattu...Ei sellainen ole aitoa kommunikaatiota, vaan just sitä jyräämistä.
Just tästä on kyse: miehen kokemus ja tunne sivuutetaan täysin.
AP voit ottaa aloituksestasi sanan JOS pois. Tuo on itseasiassa nykyisillä syntyvyystilastoilla täysin vääjäämätön kehitys. Vuonna 2020 suomalaisille syntyi keskimäärin 1,37 lasta. Luku on taviksilla itseasiassa vielä tuotakin alhaisempi, mutta sitä nostavat syvässä uskossa olevien (esim. lestadiolaisten) ja muualta muuttaneiden panos.
Syvästi uskovaiset ovat konservatiivisia ja perinteisiin arvoihin tukeutuvia ja väitän, että suurella osalla muualta tulleista ne arvot ovat hyvin traditionaalisia ja tietyissä asioissa tiukempia kuin mihin suomalainen koulutusjärjestelmä lapsiaan opettaa. Väitän, että menee vain muutama vuosikymmenen ja kaikille alkaa havainnollistumaan konkreettisesti se, että se suuntaus mitä vielä 2020-luvun alussa pidettiin normaalina, ei sitten kuitenkaan lopulta ollutkaan pidemmän ajan mainstream vaan sen jälkeen palattiin ajassa taaksepäin.
Eikö ole naisena esim. pelottavaa, että homot ajavat oikeutta sijaissynnytysten käyttämiseen tasa-arvon nimissä? Aika moni konservatiivinen arvo on hyvä loppujen lopuksi nimenomaan naisten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Mies on se, joka pitää huolen viimekädessä siitä, että perhe elää Jumalan sanan mukaisesti. Hän tuntee sanan ja johtaa perhettä rakkaudella. Tekee päätöksiä milloin mihinkin asiaan liittyen kuunnellen ja tietäen muiden tarpeet ja niiden pohjalta tehden päätöksen kaikkien parhaaksi - ilman, että hänen kykyään päätöksentekoon kyseenalaistetaan. Hän on ansainnut vaimonsa luottamuksen ja kunnioituksen jo ennen naimisiin menoa. Mies opettaa, naisen ohella, lapsille arvoja. Hän huolehtii siitä, että perheellä on turva (koti) ja ruokaa pöydässä. Jne jne jne. Hassua, että nykyaikana kunnioitus on niin vaikea käsite. Jos haluaa kuulla Luojan sanaa lisää, se löytyy Raamatusta.
Mieskään ei ole täydellinen, mutta nainen ei silti väheksy häntä, vaan tukee, kunnioittaa, auttaa ja rukoilee, että Jumala auttaa miestä kuulemaan Hänen (Jumalan) tahtonsa.
Kaikkeen tähän tarvitaan usko ja Pyhä Henki, muuten kaikki edellä mainittu vaikuttaa pelkältä sanahelinältä. Ihminen ei pysty tähän yksin, ilman Pyhää Henkeä. Viisaus tulee yksin Jumalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäisi mistä kaikesta? Mitä tehdään ruuaksi, minne mennään lomalla ja miten joulu vietetään? Pohtiiko miehet naisen tekemiä ehdotuksia vai joutuuko nainen tekemään päätökset yksin, kun kaikki on miehestä "Ihan sama"?
Niitä esimerkkejä, kiitos.
Tiedät itsekin että jos mies ehdottaa se ei kuitenkaan sinulle kelpaa. Joten miksi jaksaisi enää ehdottaa.
Viisas (=uskova) mies osaa valita vaimon, joka haluaa kunnioittaa häntä (koska hän on kunnioitettava ja ansaitsee kunnioituksen rakastamalla naista Jumalan tahdon mukaisesti. Voiko olla mitään parempaa kuin tulla rakastetuksi rakastavan Jumalan tahdon mukaisesti?). Mutta ei-uskovissa liitoissahan se menee usein juuri näin.
Uskova tunnistaa toisen Hengen hedelmistä.
Nuo uskovaisten jutut on niin niiden omaa jargonia, että ne estävät kaiken järkevän keskustelun aiheesta.
Se on niin, että kumpikin kunnioittaa toista. Piste. Ihan lapsellista tuollainen vänkääminen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole naisena esim. pelottavaa, että homot ajavat oikeutta sijaissynnytysten käyttämiseen tasa-arvon nimissä? Aika moni konservatiivinen arvo on hyvä loppujen lopuksi nimenomaan naisten kannalta.
Miksi se pelottaisi? Sijaissynnytys on aina vapaaehtoista. Ja eikö sijaissynnytys olisi hyvä asia naisille, jotka eivät voi itse tulla raskaaksi?
Mitä mä luin? Mies johtaa perhettä? Tietää muiden tarpeet?
Ja tämä kaikki, diktaattorina toiminen, naamioidaan " rakkaudeksi". Oksennan.
Arvokonservatiivit hei! Mitäs tähän sanotte, olen nainen ja lääkäri ja työskentelen vieläpä sairaalassa kovalla alalla. Pitäisikö minun vaihtaa sairaanhoitajan tai lähärin työhön tai minimissään siirtyä tk-lääkäriksi tai neuvolaan arvojesi mukaan? Vienkö minä turhaan joltain mieslääkäriltä nyt työpaikan, kun samaan aikaan tk:t ja neuvolat näivettyy lääkäripulassaan.
Vierailija kirjoitti:
Arvokonservatiivit hei! Mitäs tähän sanotte, olen nainen ja lääkäri ja työskentelen vieläpä sairaalassa kovalla alalla. Pitäisikö minun vaihtaa sairaanhoitajan tai lähärin työhön tai minimissään siirtyä tk-lääkäriksi tai neuvolaan arvojesi mukaan? Vienkö minä turhaan joltain mieslääkäriltä nyt työpaikan, kun samaan aikaan tk:t ja neuvolat näivettyy lääkäripulassaan.
Ei, et vie eikä tarvitse vaihtaa hommia. Konservatiivisuutta ja tapoja järjestää perhe-elämä on lukuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pelottaisi? Sijaissynnytys on aina vapaaehtoista. Ja eikö sijaissynnytys olisi hyvä asia naisille, jotka eivät voi itse tulla raskaaksi?
Mihin vasemmistolainen valtasuhdeanalyysi unohtui? Jostain kumman syystä maailmanlaajuisesti tarkasteltuna sijaissynnyttäjät ovat köyhemmistä maista tai vähäosaisemmista yhteiskuntaluokista ja vauvanostajat ovat varakkaita. Kun raha vaihtaa omistajaa, niin valtasuhde on aina olemassa. Toisille tietysti jopa lapsi on kauppatavara, eikä hommassa tarvitse miettiä eettisyyttä sen enempää. Sijaissynnyttäjiä käyttävät myös naiset, jotka eivät halua pilata kroppaansa raskaudella tai ottaa terveysriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen toimii juuri noin perheessä. Taidat projisoida nyt ihan omia traumojasi.
Vierailija kirjoitti:
Kauhisteletko yhtä voimallisesti muslimi- ja romanikulttureita, joissa on selkeät sukupuoliroolit?
Vierailija kirjoitti:
Nuo uskovaisten jutut on niin niiden omaa jargonia, että ne estävät kaiken järkevän keskustelun aiheesta.
Miten nainen määritellään sun jargonissa? Onko löytynyt jo yleispätevä ja loogisesti koherentti määritelmä?