Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kouluttaudutte matalapalkka-alalle ja itkette kun palkka on pieni?

Vierailija
28.06.2024 |

Miten joku voi olla noin tyhmä. Katkeroituu palkastaan vaikka se on ollut tiedossa. Palkat on julkisia.

Kommentit (388)

Vierailija
41/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä saattaa mennä vähän aiheen ohi, mutta...

Miksi ihmiset pärjäsivät palkallaan muutama vuosikymmen sitten? Ostettiin tai rakennettiin asunto, auto(ja), mökki ja rahaa saattoi jäädä säästöönkin sillä ihan tyhmimmälläkin (=vähäpalkkaisella) työntekijällä. Selittäkää tämä minulle, kiitos.

Vanhemmilla on vielä omat juttunsa. Me ollaan 45 ja 46 v, ent talkkari ja siivooja, velattomat viimeiset 10 v, nykyään downshiftailtu, toinen työelämän ulkopuolella ja toinen kausityöläinen, vedettiin seuraavalla reseptillä ja tuurilla:

1) ysärilama muistissa -> säästäväisyys, tee-se-itse -henki , vanhan loppuun käyttäminen, korjaaminen, kulutuskriittisyys kaikessa, vaatimaton elintaso nykyiseen verrattuna.

2) vakituiset työpaikat julkisella sektorilla asuntolainan ottamisen aikaan, vaadittu omarahoitusosuus pieni, valtiontakaus

3) nollakorot pitkään -> lainan takaisinmaksu nopeaa, mitäpä sitä lapsiperhevuosina muutakaan

4) vivutus toimi vielä, eka asunto ei ollut iso, eikö nykyinen ole iso, kun ollaan jo kaksin

5) pitkä aika, aloitettiin (myös perhe) nuorina = valmista jo. Yksi lapsi, jolla ei kalliita harrastuksia.

Vierailija
42/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille korkeasti koulutetuille ei löydy nytkään alansa töitä. Jos kaikki olisivat korkeasti koulutettuja, he tekisivät myös matalapalkkaiset työt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shake the moneymaker. Kuule kun kaikilla ei ole aivoja. Koita siitä sitten pierasta rahat yksinhuoltaja perheelle.

Vierailija
44/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni 10 vuotta saada se yliopistotutkinto hyväpalkkaiselta arvostetulta alalta, koska vaikeaa opittavaa oli mulle ihan liikaa (tilastotieteen peruskurssiakin yritin jonkun 5 kertaa) ja sitten en ko. alalla pärjännytkään. Mulle olisi päin vastoin pitänyt painottaa, että kaikista ei ole kaikkeen. 

Vierailija
45/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ikinä osaa vastata että kuka ne huonopalkkaiset työt sitten tekee. 

Niinpä. Koska kaikki hommat on tehtävä, kaikkien palkkojen pitäisi olla sellaisia, että niillä elää, sanoi se yksi Ruotsiin luikkinut mitä tahansa.

Vierailija
46/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykypäivänä tarvitse olla älykäs saadakseen yliopistotutkinnon. Rima on siellä alhalla kunhan pääsee pääsykokeesta läpi istumalihaksilla.

Ei kannata myöskään kuunnella näitä, jotka sanoo, että seuraa sydäntä alan valinnassa. Valitse tunnettu hyväpalkkainen ja työllistävä ala, jota voisit kuvitella tekeväsi ja tuntuu vähiten vastenmieliseltä. Työelämässä sitten kiität, ettet valinnut sitä eksoottista harrastusalaa.

Vierailija
47/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset pärjäsivät palkallaan muutama vuosikymmen sitten? Ostettiin tai rakennettiin asunto, auto(ja), mökki ja rahaa saattoi jäädä säästöönkin sillä ihan tyhmimmälläkin (=vähäpalkkaisella) työntekijällä. Selittäkää tämä minulle, kiitos.

Tässä syitä:

1. Palveluihin käytettiin tosi vähän rahaa. Nykyään saatetaan käydä elokuvissa tai ravintolassa viikonloppuna, mutta ennen mentiin ystävän tai sukulaisen luokse syömään makaronilaatikkoa. Musiikkia käytiin kuuntelemassa kirkon ilmaiskonserteissa.

2. Kaikki tehtiin ja korjattiin itse. Osa vaatteista saattoi olla käytössä vuosikymmeniä. Aina välillä paikkailtiin.

3. Oli ihan tyypillistä, että perheeltä meni toisen aikuisen palkka asumiskustannuksiin. Elintaso oli sen mukainen. Pärjättiin mutta elämä oli ihan erilaista kuin nykyään.

Vierailija
48/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kouluttautunut matalapalkka-aloille vaan aloille, jotka minua kiinnostivat ja osa kiinnostaa edelleen. Kuitenkin minua tuupitaan kaikista turhimpien ja epämielekkäimpien töiden suuntaa, kuten Priman portilla vahtija, portsari tms. työt joiden sisältpö on lähinnä seisoa paikoillaan ja tuhlata aikaansa. Kyseisistä töistä pitäisi maksaa vähintäänkin kaksinkertaista plkaa nykyiseen palkkatasoon nähden, että kompensoisivat millään tavalla hyödyttömästi ja epäkehittävästi käytettyä aikaa. Tosin nykyinen työ lähentelee merkityksellisyydessään edellä mainittuja + ei merkitse tulevaisuuden ja uran kannalta mitään.

Vierailija
49/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska maapallon väkiluku on kasvanut valtavasti, markkinat on avattu kilpailulle ja sitä myötä työn vaatimustaso on noussut valtavasti ihan perusammatteissakin. Joskus 80-luvulla Intia ja Kiina olivat täydellisiä kehitysmaita, mutta nyt niiden yritykset toimivat globaalisti ja haastavat länttä. Vaikka se saattaa tuntua suomalaisesta epäoikeudenmukaiselta, näissä maissa yli miljardi ihmistä on nostettu köyhyydestä. Lisäksi entisen Neuvostoliiton vaikutuspiirissä olleet maat ovat tulleet osaksi kansainvälistä kauppaa, ja myös näissä maissa elintaso on kasvanut huimasti. Viro tästä esimerkkinä.

Vierailija
50/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itketään kolmivuorotyötä, kun on vaikea hoitaa ensimmäisen kusipäärunkkarin kanssa tehtyjä häiriintyneitä lapsia. Onneksi se kusipääisä on häippässyt jo ajat sitten!

Vierailija
51/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on vielä omat juttunsa. Me ollaan 45 ja 46 v, ent talkkari ja siivooja, velattomat viimeiset 10 v, nykyään downshiftailtu, toinen työelämän ulkopuolella ja toinen kausityöläinen, vedettiin seuraavalla reseptillä ja tuurilla:

1) ysärilama muistissa -> säästäväisyys, tee-se-itse -henki , vanhan loppuun käyttäminen, korjaaminen, kulutuskriittisyys kaikessa, vaatimaton elintaso nykyiseen verrattuna.

2) vakituiset työpaikat julkisella sektorilla asuntolainan ottamisen aikaan, vaadittu omarahoitusosuus pieni, valtiontakaus

Pienituloisten määrä laski Suomessa 1960-luvulta tasaisesti 1990-luvun lamaan asti, jonka jälkeen se lähti jälleen nousuun. Laman jälkeisellä nousukaudella uudet työpaikat syntyivät pääasiassa koulutusta vaativille aloille, kuten informaatio ja kommunikaatioteknologian sektorille, mistä Nokian nousukiito on ilmeisin esimerkki. Matalasti koulutetulla väestöllä ei kuitenkaan ollut mitään mahdollisuutta päästä osakseen näistä nousukauden hedelmistä ja monet jäivät pysyvästi työttömiksi. 

Työmarkkinoiden rakennemuutosten takia rutiininomaista työtä tekevien työmahdollisuudet ovat kaventuneet. 

Laman vaikutuksia tutkitraessa on todettu, että sen aikainen huono-osaisuus kasautuu ja periytyy. Esim pitkäaikaistyöttömyys, toimeentulotuen tarve, päihderiippuvuudet, lastensuojelun asiakkuus sekä lasten koulupudokkuus vaivaavat perheissä yli sukupolvien.

Vierailija
52/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sun tai mun ongelma

Vierailija
53/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy todeta että ei tullut mieleenkään sellainen kusetus. Ajattelin lapsesta asti että työnteko on kannattavaa ja kaikki käy sen takia töissä. En tarkastanut alani palkkaa. Ajattelin että työnteolla pärjää hyvin ja ahkeruus palkitaan.

Ajattelin väärin. Lopetin työelämän kolmekymppisenä tehtyäni matalapalkka-alalla hommia noin kymmenen vuotta saatuani nolla euroa säästöön.

Menin tavallaan lakkoon. Palailen työelämään alalle kuin alalle, kun palkat asettuu kannattavalle pohjalle.

Aikoinaan suku muutti töiden takia pois metsistä kaupunkeihin tehtaiden vierelle, koska työnteosta oli tullut kannattavaa ja oli edulliset asumiskustannukset jne.

Nyt käytännössä pitäisi muuttaa takaisin, mutta ei ole metsiä eikä maita enää.

Tyhmä työtä tekee. Työ on nuorille ja tyhmille kunnes hoksaavat huijauksen.

Vierailija
54/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja itketään kolmivuorotyötä, kun on vaikea hoitaa ensimmäisen kusipäärunkkarin kanssa tehtyjä häiriintyneitä lapsia. Onneksi se kusipääisä on häippässyt jo ajat sitten!

Mikä sitten onkaan koulutuksesi ja tulotasosi, niin ei nyt niin kauhean sivistynyttä tekstiä.

Vierailija
55/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin vuosia koulukiusattuna ja koulu oli ikävä paikka jonka halusin unohtaa. Koulun rehtori kävi minuun seksuaalisesti ala-asteella käsiksi ja ei ollut voimia opiskella. Inhosin koulua silloin ja en pystynyt pärjäämään lukiossa. Koska pohjaa ei ollut opiskelulle. Monesti miettinyt että voi kun elämä olisi mennyt eri tavalla. Teen matalapalkkaista työtä. Toisaalta olen muuten melko varakas. Että ei välttämättä työllä ainoastaan rikastu. 

Mikset käy iltalukiota työn ohessa?

Enpä oikein usko että akateeminen työkään olisi lopulta kovin luksusta. Työ kuin työ, tuskinpa kivaa työtä edes on. Ja olisin melkein eläkeiässä, jos menisin korkeakouluun.

Vierailija
56/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykypäivänä tarvitse olla älykäs saadakseen yliopistotutkinnon. Rima on siellä alhalla kunhan pääsee pääsykokeesta läpi istumalihaksilla.

Ei kannata myöskään kuunnella näitä, jotka sanoo, että seuraa sydäntä alan valinnassa. Valitse tunnettu hyväpalkkainen ja työllistävä ala, jota voisit kuvitella tekeväsi ja tuntuu vähiten vastenmieliseltä. Työelämässä sitten kiität, ettet valinnut sitä eksoottista harrastusalaa.

Ei pidä paikkaansa. Joo, jonkun erittäin huonosti työllistävän humanistitutkinnon liki kuka vain voinee suorittaa, ei välttämättä viidessä vuodessa mutta kuitenkin, mutta sehän on hyödytön. Hyvin työllistyville aloille otetaan noin viisi prosenttia hakijoista. Eikä niihin jatkossa ole edes pääsykoekirjoja joita päntätä ulkomuistiin vaan käytössä on pääsykokeet, joihin ei voi valmistua. Käytännössä eräänlaiset älykkyystestit. Ja niistä pääsee läpi vain keskimääräistä paljon älykkäämmät.

En ymmärrä miten on niin vaikea tajuta, että kaikki ihmiset ei ole yhtä älykkäitä ja kyvykkäitä. 

Vierailija
57/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Koska kaikki hommat on tehtävä, kaikkien palkkojen pitäisi olla sellaisia, että niillä elää, sanoi se yksi Ruotsiin luikkinut mitä tahansa.

Kyllä elämä jatkuu, vaikka porraskäytävät olisivat vähän sotkuisemmat. Siihen voi elämiä päättyä, jos kirurgeja ei ole.

Vierailija
58/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sun tai mun ongelma

No mutta tämä ei vastaa edelleenkään kysymykseen, että jos kukaan ei tee enää siivoojan töitä, niin kuka ne siivoukset sitten hoitaa. Ajattele asiaa vähän pitemmälle jos kykenet. 

Vierailija
59/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite tienaan 7000€/kk, olen tyytyväinen

Vierailija
60/388 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä elämä jatkuu, vaikka porraskäytävät olisivat vähän sotkuisemmat. Siihen voi elämiä päättyä, jos kirurgeja ei ole.

Luuletko että ihmiset ei kuole niihin siivoamattomiin, bakteereita, viruksia, hiiren lakkaa sisältäviin leikkaussaleihin? Miltä näyttää ne porraskäytävätkään jos niitä ei ole siivottu 20 tai 50 vuoteen? Entä vuosikausiin tyhjentämättömät roskakatokset? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi