Onko täällä huonokuntoisen hirsitalon rempannutta?
Mietin, että uskaltaako sellaiseen projektiin edes lähteä. Paikka olisi täydellinen, talo kaunis mutta kuntoraportissa oli tässä noin 150 vuotta vanhassa talossa tietenkin puutteita. Alapohja pitää tarkistaa, kattotiili vuotanut yhdestä kohtaa hieman ja ullakolla pienessä kohtaa valumajälki ym.
Kommentit (13)
No ensin minun pitäisi tietenkin ostaa se ennen kuin alkaisin teettämään siihen hintavaa kustannusarviota.
ap
Eikö ollut että ikkunat lahot ja vaihtokunnossa? Meillä oli tuostakin maininta, eikä todellakaan ollut uusimisen tarpeessa. Joku koulusta suoraan valmistunut "ammattilainen" tekee vanhaan hirsitaloon katselmuksen ja kuntoarvion ymmärtämättä yhtään mitään. Pikkuseikkoihin takertuu, mutta perusasioista ei ymmärrä mitään. Hyvä että ei mainintaa 120v talossa että ilmanvaihtokoje rikki kun ei ääntä kuulu.
Kyllä, katto tosin oli ehjä. 1920 ja vuosikymmeniä tyhjillään.
Jos osaat itse remontoida, tai sinulla on tarpeeksi massia palkata remppaajia, ja osaat valvoa heidän tekemisiään. Vanhasta talosta saattaa löytyä isojakin yllätyksiä. Eli luulisin, että urakka on isompi kuin osaat kuvitella. Mutta onhan vanhat talot ihania. Ota selvää miten vanhoja taloja rempataan ennen kuin teet talolle mitään.
Jos hirret piilossa niin voi varautua pommiin, siis jos tarkoitus jättää hirsipinnalle.
Ostettiin n.150 neliön vanha hirsitalo purettavaksi, ulkovuoraus ja sisällä haltex levyt yms. Nippa nappa saatiin savusauna tehtyä. Oli ikkunat ja ovet vaihtanut paikkaa moneen kertaan. Aukko aukon vieressä
Alimmat hirret voi vaihtaa aika helposti, jos ne ovat lahonneet hieman. Lattia kannattaa aukaista ainakin vaihtaa sieltä eristeet, jos hiiren papanoita, on myös helppo tehdä uusi, jos tarvitsee esim. koolata. Rossipohjan maa kannattaa tutkia onko eloperäistä ainetta ja sellaiset pois, sepeliä tilalle. Hirsitalo kyllä kestää ihan kylmillään kun, jos vaan sen katto on kunnossa.
Kannattaa perehtyä hyvin aiheeseen. Hirsitaloja voi korjata myös pilalle. Opastusta kyllä löytyy, koska hirsitaloja kyllä kunnostetaan. Jonkin verran voi saada avustustakin esim. Museovirastolta, mutta summat ovat aika pieniä. Mutta kannattaa hyödyntää. Myös Facebookissa taitaa olla joitain korjausryhmiä yms, esim. Pelastetaan hirsitalot tai Mummonmökit, en muista tarkkaan.
Me ollaan kunnostettu vanhaa hirsitaloa, mutta minä olen ollut hieman sivuroolissa, niin en paljon osaa kertoa. Tehtyjä töitä tähän mennessä: kengitys, uunin, takkojen, piippujen muuraus, ikkunoiden laittaminen, ulkovuoraus.
Ei kuulosta kovinkaan pahalta, jos nuo ovat suurimmat viat. Kattokuvaus vaikuttaa siltä, että asiasta selviää korjauksilla.
Jos alapohjasta löytyy jotain, niin sitten voi tulla isompi remontti, kun joutuu repimään lattiat auki.
Onko tarpeeksi iso tontti? Meinaan, että jos talo onkin huonokuntoisempi, jättää sen vaikka varastokäyttöön ja tekee tontille kaveriksi uuden talon.
Kannattaa miettiä niin, että puretaan ja uusitaan kaikki paitsi hirsirunko, kattotuolit ja piiput.
Osta Panu Kailan kirja. Jos ostat, korjaa ensimmäisenä katto. Ne ovat kaikki yksilöitä, ei niistä pysty tässä sanomaan yhtään mitään. Voi olla enemmän rempattavaa tai sitten vähemmän.
Järkevää teettää kustannusarvio.
Itse asun vuonna 1903 valistuneessa hirsitalossa. Vahaa taloa ei mikään voita.