Kritiikkiä Pridestä
Milloin Pride-väki tajuaa että homofobia loppuu heti kun seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt käyttäytyvät normaalisti? Ketään ei oikeasti kiinnosta ketä panet sängyssä mutta jos käyttäydyt ja näytät siltä kuin olisit sirkuksessa niin se vieroksuttaa ihmisiä. Tämä ei liity mitenkään seksuaalisuuteen vaan enemmänkin epämiellyttävään ja huomionhakuiseen persoonaan. Homoseksuaalisuus ei tarkoita nimittäin sitä että on pukeuduttava sateenkaareen ja keikisteltävä feminiinisesti ihmisten edessä tehden itsestään numeron. Homoseksuaalisuus on sitä että miehenä panet miehen kanssa sängyssä.
Kommentit (599)
Mun mielestä kaikkien kukkien pitää antaa kukkia, niin kauan kuin ei loukkaa ketään. Enkä nyt siis tarkoita sitä, että pitää suojella tiukkapipoja, etteivät he pahoita mieltään toisten ulkonäöstä ja elämäntyylistä, vaan sitä, että saa rakastaa ketä tahtoo, näyttää miltä tahtoo ja tehdä makuuhuoneessa mitä tahtoo, kunhan ei satuta ketään henkisesti tai fyysisesti. Sama koskee myös heteroja.
Siitä huolimatta minäkin vähän ihmettelen sirkusmeininkiä ja provosoivaa pukeutumista pride-kulkueissa. Suurin osa homoista ja lesboista on ihan tavallisia ja tavallisen näköisiä. Jos olisin lesbo niin mua varmaan harmittaisi pride-kulkueen junteille antama kuva.
Kyllä mäkin välillä makkarissa pukeudun, mutta ei tulis mieleenkään mennä johonkin kulkueeseen lateksisissa reisisaappaissa ja pitsiteddyssä. Kenellekään ei kuulu, mitä teen makuuhuoneessa, eikä mua kiinnosta, mitä muut siellä tekevät. Kannatan ihmisten oikeutta rakastaa ketä haluavat.
Olen lesbo mutta en koe yhtään omakseni ainakaan näitä äänekkäimpiä sateenkaari- aktivisteja. Olen myöskin saanut kuulla olevani terf ja transfobinen kun en ole kiinnostunut kuin biologisista naisista eikä transnaiset valitettavasti sytytä. Kyllähän moni transnainen on mielestäni kaunis mutta en vaan tunne heitä kohtaan mitään seksuaalista. Samalla tavalla kun miehetkään ei mua sytytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon olet miettinyt asiaa. Hyvää kesää sinulle!
N45, lesbo
Kyllä ja koen kyllä näkeväni asian laajemmin kuin te vähemmistöt itse. Esimerkiksi maskuliiniset homot eivät koe homofobiaa samassa määrin mitä feminiiniset mikä kertoo siitä että kyse ei ole seksuaalisuudesta vaan siitä miltä näytät ja miten käyttäydyt.
Ap
Jaa, että käyttäytyisivät ja pukuetuisivat oikein, niin syrjintää ei olisi?
Miten sellaista ihmistä voi ottaa tosissaan joka on värjännyt tukkansa shokkiväreillä, naamassa on lävistyksiä ja käytös on epävakaata jne? Valitettavasti juuri näillä jotka pukeutuvat ja käyttäytyvät epätyypillisesti on eniten mt-ongelmia ja korrelaatio on selvä eivätkä he edes itse sitä tajua koska
No menepä rauhoittumaan vaikka suviseuroihin kun jehovalaisten kokous oli ja meni jo Molemmista löydät takuulla kaltaistasi porukkaa niin voitte yhdessä parantaa maailmaa..
Telkkaristako olet katsonut?
Kulkueessa 99%on aivan taviksia. Ehkä joku värikäs seppele kaulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon olet miettinyt asiaa. Hyvää kesää sinulle!
N45, lesbo
Kyllä ja koen kyllä näkeväni asian laajemmin kuin te vähemmistöt itse. Esimerkiksi maskuliiniset homot eivät koe homofobiaa samassa määrin mitä feminiiniset mikä kertoo siitä että kyse ei ole seksuaalisuudesta vaan siitä miltä näytät ja miten käyttäydyt.
Ap
Niin, mitäpä se kertoo ihmisestä jota toisen ulkoinen olemus häiritsee? Ja vielä niin paljon että tulee fobia, alkaa haukkumaan toista tai jopa pahoinpitelee? Eiköhän se ole niin että se, jota toisen ulkoinen olemus häiritsee, tarvii hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan erikoista kun isovanhempien aikaan vielä ilmeiset homot vielä perusti perheitä ja sai sitten lapsia ja kaksoiselämä oli sitten visusti piilossa?
Aikoinaan homot passitettiin mielisairaalaan, ja jossain vaiheessa myös vankilaan. Monet varmaan yritti visusti salata homoutensa juuri tuosta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pride eli ylpeys on häpeän vastakohta. Vuosituhansien ajan seksuaalivähemmistöjen kohtalo oli elää seksuaalisesti ja emotionaalisesti täyttymyksetöntä elämää hiljaa, näkymättömissä ja itseään häveten - mikä tahansa muu olisi helposti johtanut brutaaliin rangaistukseen. Suhteessa siihen julmuuteen, jota me muut olemme seksuaalivähemmistöihin kohdistaneet tuhansia vuosia, on pride hyvin maltillinen ja hillitty vastareaktio.
Sitä paitsi seksuaaliseen vapauteen kuuluu seksuaalisuutensa ilmaiseminen ja juhlistaminen parhaaksi katsomallaan tavalla lain puitteissa. Ap:llä on aivan yhtä suuri oikeus osallistua tai järjestää perinteisiä sukupuolirooleja ja -ilmaisuja sekä heteroseksuaalisuutta ylistäviä paraateja. Suosittelen jokaista tekemään niin juuri niin paljon kuin katsoo hyväksi, niin olen toiminut itsekin ja tulen toimimaan jatkossakin.
Seksuaalivähemmistöön kuuluvana olen kyllä sitä mieltä, että se, mitä joku muu on jossain tehnty ei anna kenellekään oikeutta mihinkään kostoon tai vastareaktioon kolmatta osapuolta kohtaan. Ei se ole suomalaisen vuonna 2024 elävän heteron vika, että heterot syrjivät homoja 1800-luvulla tai hirttävät homoja juuri tässä ajassa tietyissä valtioissa. Jokainen vastaa omasta toiminnastaan, ei muiden.
Vastareaktio ei kohdistu ihmisyksilöihin yhtään sen enempää kuin jonkun urheilujoukkueen mestaruusjuhlat kohdistuvat kilpailevan joukkueen kannattajiin. Se, että siitä jotkut ottavat itseensä on näiden itseensä ottavien ongelma, ei kenenkään muun.
Se on vastareaktio samalla tavalla kuin äärimmäisen ankaran vanhoillisen kotikasvatuksen saanut saattaa vanhempien vaikutuspiiristä päästyään elää hyvin "vauhdikasta" elämää. Ei se ole vanhempiin kohdistuva hyökkäys, vaan vapauden ylistys.
Oletuksesi siitä, ettei muita kiinnosta, mitä sukupuolta olevien kanssa kukakin kuksii, ei ehkä pidä paikkaansa.
Vaikka suuren osan seksuaalivähemmistöjen syrjinnästä väitettäisiin varmaankin olevan epämuodollista, on esimerkiksi nykyäänkin monissa valtioissa homoseksuaaliset suhteet sinänsä ovat jo ankarasti rangaistavia. Suomessa valtion tunnustaman kirkon ohjeistusta olla vihkimättä homopareja voitaisiin myös varmaankin kohtuullisesti pitää muodollisena syrjintänä.
Laskisin myös "milloin ihmiset tajuavat, että..." -tyylisen retoriikan enemmänkin paasaukseksi kuin pohtivaksi arvioinniksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen lesbo mutta en koe yhtään omakseni ainakaan näitä äänekkäimpiä sateenkaari- aktivisteja. Olen myöskin saanut kuulla olevani terf ja transfobinen kun en ole kiinnostunut kuin biologisista naisista eikä transnaiset valitettavasti sytytä. Kyllähän moni transnainen on mielestäni kaunis mutta en vaan tunne heitä kohtaan mitään seksuaalista. Samalla tavalla kun miehetkään ei mua sytytä.
Vähän sama. Olen homo enkä pidä priden karnivaalimeiningistä, mutta valintani on helppo olla osallistumatta siihen eikä tarvitse pahoittaa mieltänsä asiasta, kuten ap.
En myöskään itse ole kiinnostunut transmiehistä, joten voi tulla kuittailua transfobiasta. No, ei se ole transfobiaa, kun sattuu vain kiinnostamaan miehen biologia eikä naisen.
Ap:n kannattaisi kyllä hetkeksi miettiä ajattelemaan omia paasauksiaan, miten järjettömiltä ne kuulostaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit uskotella itsellesi näin mutta jokainen järkevä ihminen tajuaa että se ei ole omana itsenä olemista jos oma olemus ja näyttäminen perustuu siihen että halutaan tehdä mahdollisimman selväksi muille että Katsokaa, minä olen homo! Pukeudun sateenkaareen ja glitteriin
Onko omana itsenä olemista, jos heteronaisen olemus ja näyttäminen perustuu siihen, että haluaa näyttää mahdollisimman naiselliselta, tai heteromies mahdollisimman miehekkäältä? 9-vuotias tyttäreni rakastaa pinkkiä, röyhelöitä ja kimallusta, onko häneltä omana itsenä olemista valikoida kaapista toistuvasti itselleen päälle pinkki mekko, jonka helmassa on röyhelöitä ja yläosassa paljetteja?
Älä viitsi teeskennellä, että tässä on kysymys jostain objektiivisesta asiasta. Kun homomies pukeutuu ja käyttäytyy "normaalisti", voit unohtaa hänen
Voi voi miten naiivia ajattelua ja tää on se suurin ongelma miksi Priden sanoma ei (enää) tehoa valtaväestöön. Joka vuosi huudetaan siitä kuinka Pridea tarvitaan vielä vaikka omalla toiminalla kaivetaan vaan omaa kuoppaa syvemmäksi ja syytetään siitä muita.
Yhtään järjellistä vasta-argumenttia et kuitenkaan keksinyt. Ei siis ihmekään, että kognitiivisen dissonanssin aiheuttama rattaiden rouske kuuluu tänne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pride eli ylpeys on häpeän vastakohta. Vuosituhansien ajan seksuaalivähemmistöjen kohtalo oli elää seksuaalisesti ja emotionaalisesti täyttymyksetöntä elämää hiljaa, näkymättömissä ja itseään häveten - mikä tahansa muu olisi helposti johtanut brutaaliin rangaistukseen. Suhteessa siihen julmuuteen, jota me muut olemme seksuaalivähemmistöihin kohdistaneet tuhansia vuosia, on pride hyvin maltillinen ja hillitty vastareaktio.
Sitä paitsi seksuaaliseen vapauteen kuuluu seksuaalisuutensa ilmaiseminen ja juhlistaminen parhaaksi katsomallaan tavalla lain puitteissa. Ap:llä on aivan yhtä suuri oikeus osallistua tai järjestää perinteisiä sukupuolirooleja ja -ilmaisuja sekä heteroseksuaalisuutta ylistäviä paraateja. Suosittelen jokaista tekemään niin juuri niin paljon kuin katsoo hyväksi, niin olen toiminut itsekin ja tulen toimimaan jatkossakin.
Ei minusta
No hallitushan on siunannut sen että valkoinen heteromies saa vokotella teinejä. Ja hallitus on täysin oikeistolainen.
Minusta homot yms sais ennen kaikkea mennä kaappeihin takaisin. Sori nyt vaan mutta tuommonen julkinen friikkeily ei ole sopivaa.
SK kirjoitti:
Oletuksesi siitä, ettei muita kiinnosta, mitä sukupuolta olevien kanssa kukakin kuksii, ei ehkä pidä paikkaansa.
Vaikka suuren osan seksuaalivähemmistöjen syrjinnästä väitettäisiin varmaankin olevan epämuodollista, on esimerkiksi nykyäänkin monissa valtioissa homoseksuaaliset suhteet sinänsä ovat jo ankarasti rangaistavia. Suomessa valtion tunnustaman kirkon ohjeistusta olla vihkimättä homopareja voitaisiin myös varmaankin kohtuullisesti pitää muodollisena syrjintänä.
Laskisin myös "milloin ihmiset tajuavat, että..." -tyylisen retoriikan enemmänkin paasaukseksi kuin pohtivaksi arvioinniksi.
Ongelma on vaan se, että meillä täällä Suomessa on lainsäädännöllisesti kaikki hyvin eikä vähemmistöiltä puutu enää mitään oikeuksia. Tämä nykyinen vouhotus perustuu vaan sosiaalisille konstruktioille, joita ei voi ihmisiin pakottaa. Jos jossakin Pridea tarvittaisiin niin juuri niissä maissa, joissa homoseksuaalisuus on yhä laitonta. Menisivät sinne osoittamaan mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Transnaisissa näkyy monissa se maskuliinisuus ja se ei sytytä. Myöskään biologiset naiset joilla on maskuliinisia piirteitä ei kiinnosta sillä tavalla. Esim Floor Jansenin tyyliset. Kyllä transihmisilläkin varmaan on kullakin omat ulkonäköpiirteet muissa ihmisissä jotka heitä viehättää
Vierailija kirjoitti:
Olen lesbo ja tykkään pride-viikosta ja -kulkueesta ja -puistojuhlasta. Tämä on iloista aikaa, tapaan paljon ystäviä ja tuttuja, myös muilta paikkakunnilta. Ihmiset on lämpimiä ja iloisia.
Minulla ei koskaan ole ollut suhdetta transnaisen kanssa mutta ei kukaan ole kutsunut minua terfiksi. Kukaan ystäväni ei myöskään ole maininnut että heitä olisi kutsuttu terfeiksi. Merkillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transnaisissa näkyy monissa se maskuliinisuus ja se ei sytytä. Myöskään biologiset naiset joilla on maskuliinisia piirteitä ei kiinnosta sillä tavalla. Esim Floor Jansenin tyyliset. Kyllä transihmisilläkin varmaan on kullakin omat ulkonäköpiirteet muissa ihmisissä jotka heitä viehättää
Ja höps, transnaisia on tosi eri näköisiä, laidasta laitaan
"Vastareaktio ei kohdistu ihmisyksilöihin yhtään sen enempää kuin jonkun urheilujoukkueen mestaruusjuhlat kohdistuvat kilpailevan joukkueen kannattajiin. Se, että siitä jotkut ottavat itseensä on näiden itseensä ottavien ongelma, ei kenenkään muun.
Se on vastareaktio samalla tavalla kuin äärimmäisen ankaran vanhoillisen kotikasvatuksen saanut saattaa vanhempien vaikutuspiiristä päästyään elää hyvin "vauhdikasta" elämää. Ei se ole vanhempiin kohdistuva hyökkäys, vaan vapauden ylistys."
No miksi sitten selität, että tämä on ihan kohtuullista suhteessa siihen, mitä "me muut" olemme seksuaalivähemmistöille tuhansia vuosia tehneet? Kun ei ole mitään "teitä muita" joilla olisi joku velvollisuus tai edes mahdollisuus jotenkin hyvittää siitä, mitä menneisyydessä on "meille seksuaalivähemmistöön kuuluville" tapahtunut.
En myöskään pidä siitä ajatuksesta, että mun pitäisi vuonna 2024 kantaa jotain uhriviittaa sen takia, että kaltaisiani on jossain menneisyydessä syrjitty. Sikäli kuin Pride ottaa kantaa nykyisiin oikeisiin seksuaalivähemmistöjen ongelmiin, niin se on toki tarpeellinen. Valitettavasti ainakin itse koen ns. sateenkaariyhteisön sisäisen syrjinnän isommaksi ongelmaksi kuin ulkopuolisen syrjinnän. Kas kun fundamentalistiuskovaiset tai äärioikeistolaiset harvemmin haluavat aktiivisesti uudelleenmääritellä mitä nainen/esbo tarkoittaa tai vaativat, että heitä pidetään naisina/lesboina, vaikka ovat peniksellisiä heteroita. Tässä suhteessa taas Pridesta on pelkkää haittaa.
En vaan kans heterona ymmärrä miks homot haluaa käyttäytyä niin naisellisesti kun eikö koko homouden pointti ole se että halutaan miehet miehinä? Mun ainakin olis helpompi ymmärtää homoutta näin että homot olis miehekkäitä. Sama juttu lesboillakin etten ymmärrä niitä miehekkästi käyttäytyäviä. Ei meissä heteroissa oo mitään tollasta risteävyyttä vaan tää tuntuu olevan vähemmistöjen juttu.
Voi voi miten naiivia ajattelua ja tää on se suurin ongelma miksi Priden sanoma ei (enää) tehoa valtaväestöön. Joka vuosi huudetaan siitä kuinka Pridea tarvitaan vielä vaikka omalla toiminalla kaivetaan vaan omaa kuoppaa syvemmäksi ja syytetään siitä muita.