Te, jotka ette pidä matkustelusta, miksi?
Tuolla toisessa ketjussa heiteltiin tämmöisiä syitä: Piheys/rahaongelmat, pahat terveysongelmat, kaiken uuden ja vieraan pelko, totaalinen kielitaidottomuus, yleinen kiinnostamattomuus mitään uutta kohtaan, minkään väliaikaisenkaan epämukavuuden sietämättömyys, tms
Vai onko sinulla joku muu syy, vai et edes itse tiedä syytä?
Kommentit (85)
En tykkää etenkään pitkistä lentomatkoista. Ne on aivan paskaa, ja vielä enemmän paskaa jos on vaihtoja. Jumalatonta ajanhukkaa.
Kaikki reissuillanne pätijät -matkustelu on niin last season!
Ap, sellaista sanaa ei ole kuin piheys. Se on pihiys.
Silloin tällöin harvakseltaan on ihan kiva matkustaa jonnekin, mutta siihen liittyy aina jonkin verran stressiä: siirtyminen, asemalla toimiminen ja kulkuvälineisiin meneminen ja niistä poistuminen, stressi siitä ettei löydä johonkin paikkaan, matkalaukun/passin/lipun katoamiseen liittyvä stressi, stressi myöhästymisestä, stressi siitä että tarvitsee jotain lääkettä/hoitoa eikä tiedä mistä sitä saa matkakohteessa.
Lisäksi epämukavuus kulkuvälineissä ja esim. lentoasemalla jos joutuu odottamaan useita tunteja.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ohihuomautuksena, moni on sanonut täällä, että ei halua kuumaan, inhoaa turistirysiä ja lentojakin pitää vaihtaa. Lentojen vaihtoa ei kyllä aina pysty välttämään, jos haluaa johonkin tiettyyn kaukokohteeseen (tai ehkä "joutuu" tässä tapauksessa), mutta noihin kahteen muuhun voi vaikuttaa. Varsinkin, jos matkustaa yksin.
Itse matkustan melko paljon ja
a) en koskaan matkusta kuumiin kohteisiin tai kuumina ajankohtina (yritän venyttää lomat joko heti alkukevääseen tai alkusyksyyn)
b) en mene turistirysäkohteisiin. Olen esim. käynyt Berliinissä 15 kertaa, mutta en kertakaan muurilla.
c) jos mahdollista, suosin kohteita, jotka eivät ole niin suosittuja esim. Japanissa kannattaa mennä mieluummin Nagoyaan tai Osakaan kuin Tokioon suorilla lennoilla Helsingistä.
Faith kirjoitti:
Silloin tällöin harvakseltaan on ihan kiva matkustaa jonnekin, mutta siihen liittyy aina jonkin verran stressiä: siirtyminen, asemalla toimiminen ja kulkuvälineisiin meneminen ja niistä poistuminen, stressi siitä ettei löydä johonkin paikkaan, matkalaukun/passin/lipun katoamiseen liittyvä stressi, stressi myöhästymisestä, stressi siitä että tarvitsee jotain lääkettä/hoitoa eikä tiedä mistä sitä saa matkakohteessa.
Lisäksi epämukavuus kulkuvälineissä ja esim. lentoasemalla jos joutuu odottamaan useita tunteja.
Minulla on tämä sama ja sain lääkäriltä matka-ahdistukseen rauhoittavaa lääkettä. Matkustan usein ja pidän siitä, mutta lapsena pilalle mennyttä PTSD-hermostoa se rasittaa. VAIKKA olisi tehnyt saman matkan jo 30 kertaa ja tietää kaiken oleellisen.
Itse matkanteko on yleensä rasittavaa, lentäminen on epämiellyttävää odottelua ja iskuskelua ja aina lähdöt ja paluut sellaisiin aikoihin että yöunet jaa lyhyiksi tai väliin. Ja sitten kohteessa nukkuu kuitenkin huonommin kuin omassa sängyssä.
Turistikohteissa liikaa väkeä, ja lomat suht lyhyitä niin kiire kiertää kaikki paikat tai viikon rantalomalla juuri ehtii pääsemään lomailun makuun ja sitten jo pakkamaan. Matkasta tarttis aina erillisen palautumisloman :D
Ei mitään kiinnostusta noihin turistihelvetteihin. Mieluummin kotimaassa reissuja. Paljon hienoja paikkoja eikä hintakaan ole kova. En siis missään hotelleissa käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ketään kenen kanssa matkustaa ja yksin lähteminen vain korostaisi yksinäisyyttäni enkä edes nauttisi yksin matkustamisesta yhtään, päinvastoin.
Moni matkailevat yksin vaikka ei olisi edes yksinäinen. Matkoilla on myös paljon helpompi tutustua ihmisiin kuin kotona.
Juu, ja aina voi lähteä seuramatkalle, vaikka bussireissulle. Siellä mennään muiden mukana eikä yksin matkalla olevia kukaan erikseen noteeraa, siellä on tosi paljon yksin matkustavia. Yhden hengen hotellihuone maksaa vähän enemmän mutta sen mukavampaa. Juuri olin Tarttossa neljän yön reissulla ja oli kyllä mukavaa. Tehtiin retkiä joka päivä (ei pakko osallistua) ja käytiin parissa museossa, veneretkellä ym. Hotellissa jo aamupalalla paljon keskustelua muiden kanssa, yksin ja kaksin ja kolmin ja isossa porukassa.
Keksin rahoille aina parempaa käyttöä ja se liittyy aina kotiin. Saan helposti kulutettua monta tonnia.
Joka kerta reissussa parasta on kotiinlähtö niin että miksi enää edes lähteä? Tämä siis ulkomaan reissuilla. Kotimaassa reissataan jonkin verran kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan lentokoneessa matkustamista, koska olen tehnyt sitä n. 30 vuotta, ja inhoa hotelleissa yöpymistä. Matkustan nykyään vastahakoisesti, mutta kahden kodin välillä matkustaminen tekee sen siedettäväksi. Palkinto odottaa molemmissa kohteissa. Turisteilu ei kiinnosta.
Tarkoitatko työmatkoja? Mahtoi olla kuitenkin kiva duuni, jos 30 vuotta viitsit sen takia tehdä inhoamiasi matkoja. Olisi niitä varmaan muitakin hommia ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ketään kenen kanssa matkustaa ja yksin lähteminen vain korostaisi yksinäisyyttäni enkä edes nauttisi yksin matkustamisesta yhtään, päinvastoin.
Moni matkailevat yksin vaikka ei olisi edes yksinäinen. Matkoilla on myös paljon helpompi tutustua ihmisiin kuin kotona.
Miten niin vaikka?! Siinähän se juju ja ero just piileekin yksinäisten ja ei-yksinäisten välillä! Yksinäinen kaipaisi sitä seuraa matkalle, jotta olisi joku jonka kanssa jakaa kokemukset ja viettää aikaa. Hän EI VIIHDY yksin eikä halua matkustaa yksin. Ei-yksinäiset taas VIIHTYVÄT yksin matkoilla eivätkä koe seuran puuttumista mitenkään ongelmana tai puutteena. Helppoa ja mukavahan se silloin on yksin matkustaa, kun haluaa olla yksin 🤦🏻.
Mulla on ristiriitainen fiilis matkustelusta.
Oon valtavan kiinnostunut kulttuureista. Rakastan visuaalisesti kauniita asioita; merta, luontoa, kauniita rakennuksia ym. On virkistävää päästä pois tutuista maisemista, sillä matkalla tuntuu, että saan hetken hengähtää. Olla vapaampi huolista. Musta tulee levoton ja tylsistynyt, jos olen pitkään kotona. Myös se, että tiedän että maailmassa on paljon paikkoja ja tapoja ym. joista en tiedä mitään, on kiinnostavaa.
Mutta toisaalta täytyy myöntää, että toivoisin matkailun olevan vähemmän paikasta toiseen siirtymistä, istumista, oottelua ja kaiken maailman järjestelyä ja säätämistä. Ahdistaa myös kova kuumuus ja turistirysät tai krääsäpaikat ei innosta lainkaan. Eihän matkailu myöskään halpaa ole. Olisi ihanaa päästä enemmän kiinni siihen paikalliseen kulttuuriin, kokea aitoja kohtaamisia.
Ehkä joku päivä hankin pakun tms. matkailukäyttöön ja siirryn sillä paikasta toiseen. Tai lähden vaihtoon, että voin asua perheessä ja päästä sitä kautta enemmän ns. jyvälle kohteesta. Tai ehkä kokeilen rajojani siitäkin huolimatta että oon introvertti, ja menen yöpymään hostelleihin ja kenties tutustun siten paremmin ihmisiin?
Nukun huonosti vieraissa paikoissa.
Ajatuksena kiva, mutta käytännössä aina hirveän raskasta.
Koko ajan kiire johonkin, jotta ehditään taas sitä seuraavaan paikkaan tekemään seuraavaa aikataulutettua ohjelmanumeroa. Saispa vaan olla edes yhden päivän lomalla niin, ettei koko ajan tarvitsisi tehdä jotakin. Töissäkin saa paremmin rentouduttua kuin lomalla.
Keliaakikko + maitoallergikko. Ei todellakaan mitään rentouttavaa matkustamista, kun syömisten kanssa saa stressata useamman kerran päivässä. Pohjoismaita lukuun ottamatta, ulkomailla gluteenittomien ja maidottomien tuotteiden löytäminen on todella hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko + maitoallergikko. Ei todellakaan mitään rentouttavaa matkustamista, kun syömisten kanssa saa stressata useamman kerran päivässä. Pohjoismaita lukuun ottamatta, ulkomailla gluteenittomien ja maidottomien tuotteiden löytäminen on todella hankalaa.
Meillä on lomalla nyt gluteeniton, laktoositon, hiivaton, maidoton, porkkanaton ja pähkinätön porukka. Osa siis hyvin allergisia.
Olemme syöneet sekä kotona että ravintoloissa ilman ongelmia. Aamiaiselle löytyy hyvin gluteenitonta leipää, hyllyt notkuu manteli- yms maitotuotteita jaallergeenit on merkitty laikkiin tuotteisiin
Näin Italiassa
Epäekologista. Paikalliset kärsivät turismista.
En viihdy ruuhkassa laahustamassa muiden kulttuurien tuotoksia ihailemassa.
En pidä kuumuudesta, en osaa kieliä.Pidän tekemisestä, en joutilaana olemisesta.
Ei tod. käy, huvittaa kylläkin! Eläkeläiset sössöttää muille höperöille reissuistaan omissa riennoissaan.