Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ette pidä matkustelusta, miksi?

Vierailija
27.06.2024 |

Tuolla toisessa ketjussa heiteltiin tämmöisiä syitä: Piheys/rahaongelmat, pahat terveysongelmat, kaiken uuden ja vieraan pelko, totaalinen kielitaidottomuus, yleinen kiinnostamattomuus mitään uutta kohtaan, minkään väliaikaisenkaan epämukavuuden sietämättömyys, tms

Vai onko sinulla joku muu syy, vai et edes itse tiedä syytä?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaroiden pakkaus ja lähtöjärjestelyt ovat niin pakanasta ettei oikeen himota matkalle lähtö. Kun jo pelkkä muutaman päivän mökkireissu 130 km pässä aiheuttaa valtaisat esijärjestelyt ja yön yli valvomisen, niin  mitä teettäisi sitten joku viikkoinen kaukomaan loma.

Vierailija
22/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turistien käytös on turistin lähtömaasta riippumatta melko ala-arvoista, en jaksa enää katsella saati kokea sitä. 

Kuka pakottaa matkustamaan turistirysään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- tarpeettoman matkustelun ilmastovaikutukset

- turismin aiheuttamat tuhot matkustuskohteen luonnolle, esim. kasvillisuuden tuhoutuminen,  maastopalot, paikallisten vedensaantiongelmat

- Kiinnostumattomuus (ei kiinnostamattomuus) liikkua turistimassoissa

- kestän ihan hyvin normaalia arkielämää, en hae koko ajan uusia kiksejä ja virikkeitä

Ihanaa hyvesignalointia!

Vierailija
24/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustellut riittävästi elämässäni, sekä työkseni että vapaa-ajalla aikanaan. Matkustaminen ahtaissa busseissa, lentokoneissa , jetlag,  ja kaikenlainen muu matkailuun liittyvä epämukavuus, niin  ei voisi vähemmän kiinnostaa. Muutamissa Euroopan lähimaissa käyn silloin tällöin harvakseltaan vanhoja ystäviä tapaamassa ja ne tapaamiset ovat aina mukavia, mutta se matkustamisen vaiva, en tykkää. Ja sitä paitsi viihdyn omassa kodissa ja omassa seurassani erinomaisesti.

Vierailija
25/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan istumista missään kulkuneuvossa. Jos pääsisin Helsinki-New York välin alle puolessa tunnissa, voisin harkita reissua. Helsinki-Turku väliin max 10 minuuttia.

Tätä olen aina ihmetellyt, miten istuminen voikin monelle olla niin vaikeaa. Itse nautin siitä, kun voin tuntikausia kuunnella äänikirjoja tai tiededokumentreja, kun muutakaan ei voi tehdä

Vierailija
26/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sen verran ääri-introvertti, ettei minua kiinnosta ulkoinen maailma niin kovin vahvasti, että sitä itse haluaisi kokea arkiympyröitä enempää. Parhaat bileet on mun päässä, mielikuvituksessani. Ja jos haluan nähdä nähtävyyksiä tai oppia kulttuureista, mieluummin katson telkkarista tai netistä näistä asioista dokumentteja tai luen kirjoista. 

Lapsena myös tuli ehkä vähän oma matkakiintiö täyteen, kun vanhemmat oli ja on vielä nyt kasikymppisinäkin matkailuhulluja. Vähintään 2 kertaa vuodessa oltiin jossain matkoilla, ja aika usein eksoottisemmissa kohteissa. Omat muistoni ovat, että matkustelu on pääosin epämukavuutta. Milloin on liian kuuma, milloin iskee ripuli, milloin on moskiittoja sietämättömän paljon, hotellissa torakoita tai luteita tai ilmastointi ei toimi, meressä ehkä astut merisiilin päälle tai osut myrkkymeduusaan, auringonpolttamaat joita aurinkovoiteista huolimatta saat sattuu ja nousee vesikelloille... Ja sitten ne nähtävyydetkin - usein niissä paikoissa on turistitungos, ja päällimmäinen muisto ei ole se hieno nähtävyys vaan ahdistava tungos usein vielä tukalassa helteessä, ja ajatus että pääsisipä jo pois. Olisi ollut paljon mukavampi katsoa dokumentti siitä kohteesta kuin kokea tuo. 

Vierailija
27/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihdyn kotona, enkä halua jättää eläimiäni hoitoon. Olen rakentanut ympärilleni miellyttävän kodin, ei minulla ole tarvetta poistua sieltä. Olen matkustanut elämässäni paljon, asunut ja työskennellyt ulkomailla. Enää se ei vain kiinnosta. 

Ihan sama täällä. Kivaksi sisustettu oma imperiumi jonka kruunasin juuri hyvin toimivalla ilmastointilaitteella 💃🎊

Vierailija
28/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei suuresti huvita se vaiva matkaamiseen liittyen. Omin päin, ja joskus kavereiden kanssa reissattiin nuorempana riittävästi. Missään turistirysissä turistiaikaan en käynyt. Reppureissaamista tuli harrastettua, aika erikoisissa paikoissa tuli öitä ja päiviäkin vietettyä. Asuin vuoden ulkomailla.

Nyt ei enää vanhana huvita mikään matkustamiseen liittyvä vaivannäkö ja turremeininki ei kiinnosta. Ehkä voisi talven viettää kyllä jossain siistissä ja lämpimässä maassa, sitä en täysin poissulje, siis asua puolet vuodesta poissa suomesta.

Vierailija
29/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tiedän syytä miksi en matkustele, lentopelko nimittäin. Vielä sellaienn että se naamasta ja olemuksesta näkyy ja minua on luultu huumemuuliksi sen vuoksi. En ikinä unohda sitä nöyryytystä, että siksi en todellakaan astu enää koskaan lentokoneeseen.

Vierailija
30/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon paremman kuvan saa dokumenteista kuin, että itse vaivaloisesti raahautuisi johonkin ihmettelemään raunioita. Kielitaito on varmaan toinen syy, turistirysät on turistirysiä, pitäisi päästä oikeasti paikallisten kanssa tekemisiin.

Voisit mennä esim. viininkorjuuseen esim. Ranskassa, Espanjassa, Italiassa jne. Siellä on kaikki valmiina: majoitus, ruokailu ja iltaisin töitten jälkeen paikallisten ja muiden viininkorjaajien kanssa kivaa keskustelua, musiikkia ja tanssia. Olen ollut nuorena muutaman kerran ja voin suositella. Vähän kielitaitoa tarvitaan tietenkin.

Vierailija
31/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nitro-vertille hikkylle junassaistuminen saattaa olla vuoden harvoja keinoja lempeästi pakkotutustua johonkin uuteen ihmiseen tahi ihmisettäreen, mikäli ei onnistu esittämään nukkuvaa ja hiljaaolo alkaa käydä henkisesti raskaammaksi kuin juttelunkäynnistys

Vierailija
32/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihdyn kotona, enkä halua jättää eläimiäni hoitoon. Olen rakentanut ympärilleni miellyttävän kodin, ei minulla ole tarvetta poistua sieltä. Olen matkustanut elämässäni paljon, asunut ja työskennellyt ulkomailla. Enää se ei vain kiinnosta. 

Minulla ihan sama. Työnkin puolesta matkustin pitkin maailmaa ja nuorena lomat myös aina jossain muualla kuin asuinmaassa. Nyt eläkkeellä olen oikein onnellinen talossani, hoitelen puutarhaa ja kasvimaata, maalaan tauluja ja kudon kangaspuilla. Nuorena oli matkustelu helppoa kun ei ollut sen seitsemää tarkastusta lentoasemilla ja oli ihmisiä palvelemassa. Omassa sängyssä on parasta nukkua ja viihdyn myös kotonani eikä hotelleissa yöpymiset kiinnosta tippaakaan, matkalaukun pakkaaminen vielä vähemmän. 

Vierailija
33/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan liikaa säätämistä, jos täällä olisi luotijunat voisin lähteä, mutta inhoan kaikkea lentämiseen liittyvää

Sama täällä, ihan hirveä korkean paikan kammo.

Vierailija
34/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turistien käytös on turistin lähtömaasta riippumatta melko ala-arvoista, en jaksa enää katsella saati kokea sitä. 

Ja kun tietää, mitä paikalliset turisteista ajattelevat, siis tavalliset ihmiset jotka eivät kääri turistien rahoja taskuunsa.

Turistit aiheuttavat suurimman osan metsäpaloista huolimattomuudellaan. Paikallisten asunnonsaanti vaikeutuu. Luonto ei kestä ihmismassoja, jotka kulkevat kuin biisonilauma.

Kaikki hupimatkustelijat haluavat kokea ja nähdä, tutustua paikallisiin ja päästä irti arjesta. Paikalliset turistirysien vieressä ovat kyllästyneitä piittaamattomiin, röyhkeisiin ja tunkeileviin turisteihin.

Ilmiön muuten näkee ainakin Porvoossa ja Suomenlinnassa. Molemmissa olen kuullut asukkaiden valittavan matkailijoista.

Itselle oli yllätys, että myös suomalaisista oli haittaa paikallisille, kotimaassa! Roskaavat, käsittelevät tulta (tupakointi) huolimattomasti, kurkkivat ikkunoista sisään ja tunkevat pihoille. Molemmat sukupuolet känni-ääliöilevät, kuseskelevat ja oksentelevat kaduilla. Puolialastomista ruokailijoista oli tullut närää Porvoossa.

Mikä ihmisiä vaivaa? En tahdo kuulua tähän aivottomaan matkustelijamassaan, KOEN että paikalliset suhtautuvat  minuunkin nihkeästi vaikka käyttäydyn. 

Vierailija
35/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaan istumista missään kulkuneuvossa. Jos pääsisin Helsinki-New York välin alle puolessa tunnissa, voisin harkita reissua. Helsinki-Turku väliin max 10 minuuttia.

Tätä olen aina ihmetellyt, miten istuminen voikin monelle olla niin vaikeaa. Itse nautin siitä, kun voin tuntikausia kuunnella äänikirjoja tai tiededokumentreja, kun muutakaan ei voi tehdä

Miksei voi muuta tehdä? Haastattelen aina vieressä istujat ja muut lähellä olevat kuten lentokoneessa käytävän toisella puolella, takana ja edessä olevat. Aina ollut oikein mukavaa paitsi Finnairilla jossa ihmiset istuvat tuppisuuna, useampi vielä kiukkuisen näköisenä. 

Vierailija
36/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn kotona.

Vierailija
37/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- tarpeettoman matkustelun ilmastovaikutukset

- turismin aiheuttamat tuhot matkustuskohteen luonnolle, esim. kasvillisuuden tuhoutuminen,  maastopalot, paikallisten vedensaantiongelmat

- Kiinnostumattomuus (ei kiinnostamattomuus) liikkua turistimassoissa

- kestän ihan hyvin normaalia arkielämää, en hae koko ajan uusia kiksejä ja virikkeitä

Ihanaa hyvesignalointia!

Eikö vain? Minulla on arvoja, joita yritän toteuttaa omassa elämässäni. Olen tyytyväinen elämääni ja yritän olla vaikeuttamatta toisten elämää.

Espanja, Kreikka ja Italia ei nyt ihan takapihallamme ole, mutta oletko tullut ajatelleeksi kuinka riippuvaisia olemme heidän ruokatuotannostaan? 

Vai tarkoititko että kannattaisi signaloida vähän laput silmillä ja "unohtaa" tosiasiat?

Tiedän, että matkustelun harrastajia ei kiinnosta paikallisten ahdinko eikä jälkeensä jättämä tuho. Ei paljoa kiinnosta ajatella sitäkään, miten matkailu vaikuttaa vaikka Suomessa viiden tai kymmenen vuoden kuluttua. Pääasia että itsellä on hauskaa nyt. 

Vierailija
38/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan lentokoneessa matkustamista, koska olen tehnyt sitä n. 30 vuotta, ja inhoa hotelleissa yöpymistä. Matkustan nykyään vastahakoisesti, mutta kahden kodin välillä matkustaminen tekee sen siedettäväksi. Palkinto odottaa molemmissa kohteissa. Turisteilu ei kiinnosta. 

Vierailija
39/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on mukava paikka ja kotiin on aina ihana palata mutta kiva on reissatakin ja kyllähän se matkailu avartaa. Lentokoneessa aika kyllä menee, etenkin Aasian lennoilla kun on hyviä leffoja ja sarjoja katsottavana, viimeksi lento 13 tuntia; nukkumiseenkin menee muutama tunti ja maksaa hyvästä jalkatilapaikasta vähän ekstraa niin ei mitään ongelmaa.

Tavaraa on oppinut pakkaamaan vähän. Santiago de Compostelan vaellus rinkan kanssa opetti. Nyt ottaisin pelkän repun matkaan.

Vierailija
40/85 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun mun ei tarvitse pätee tai kehuskella reissuillani kenellekkään!

Se kai se suurin syy matkusteluun on, että pääsee työpaikan kahvitunnilla sössöttämään muille reissuistaan, vaikka ne ei mitään sen kummempia olisikaan.