Aloitin elämäntapamuutoksen ja rasvaa lähtee aivan vääristä paikoista
Kaipaisin vinkkejä normaalipainon sisällä laihduttaneilta. Aloitin vajaa vuosi sitten hiljalleen elämäntapamuutoksen siistimällä ruokavaliota ja aloitin salitreenin kaksi kertaa viikossa. Tavoitteena on laihduttaa normaalipainon ylärajalta 5-10kg. Sali kulkee hyvin ja olen saanut jatkuvasti lisättyä painoja liikkeisiin. Selvästi lihasta on tullut. Syön säännöllisesti pääasiassa kasvisruokaa. Roskaruoka yms on jäänyt lähes kokonaan pois. Pari kuukautta sitten aloitin juoksemisen 3-4 kertaa viikossa (yksi intervalli, pari kevyttä lenkkiä ja yksi pitkä matalasykkeinen). Juoksu myös sujuu kivasti eikä erityisiä vammoja ole tullut.
Ongelma on se, että rasva tuntuu palavan aivan väärästä paikasta. Kasvot ovat kaventuneet ja nyt rinnatkin ovat pienentyneet selvästi. Sen sijaan reidet ja vatsa ovat edelleen paksut. Treenaaminen on mukavaa eikä elämäntapamuutos sinänsä ole tuottanut kamalia vaikeuksia, mutta jotenkin tuntuu, että hyöty on aivan yhtä tyhjän kanssa. Vaaka näyttää, että puolessa vuodessa on tippunut ehkä kilon verran painoa. Vanhat housut eivät istu sen paremmin kuin aikaisemminkaan. Olen pohtinut, että pitäisikö ottaa joku tehokuuri, koska perinteinen ruokavalion muuttaminen ja liikunnan lisääminen eivät tuota riittävää tulosta. Kilot tuntuvat olevan todella tiukassa.
Kommentit (26)
Ala syömään pääosin eläinperäistä ravintoa. Ei kasviksiila rasva pala.
Miksi laihdutat normaalipainon sisällä?
Se on syömishäiriö.
Minusta on hienoa, että urheilet ja huolehdit terveydestäsi. Lihakset ovat tärkeitä hyvinvoinnille. Mutta jos teet sitä laihtuaksesi turhaan, joudut äkkiä vaikeuksiin ja terveysongelmiin.
Tämän artikkelin mukaan rasva palaa ensin sieltä, missä on paras verenkierto, eli naisilla kasvoista ja yläkropasta. Olet ehkä siis täydellinen esimerkki 😁
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/881c9b08-0b1f-4257-baad-c939d…
Hienoa! Lihasmassa on lisääntynyt. Varmaan myös voima, tasapaino ja jaksaminen. Rasvaa ei voi poistaa vain tietyistä ruumiinosista, keho ei toimi niin. Voi toki lisätä lihasmassaa tiettyihin paikkoihin ja muokata kehoa niin.
Luota prosessiin ja jatka matkaa. Paljon kestävämmän tuloksen saat tuolla tavalla, kuin "tehokuurilla". Tuossa ajassa olisit ehtinyt tehokuurilla ensin pudottaa sen 5-10kg ja sen jälkeen lihoa 10-15kg.
Ja ei se tehokuuri sitä rasvan lähtemisen paikkaa muuta, se lähtee mistä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Se on syömishäiriö.
Minusta on hienoa, että urheilet ja huolehdit terveydestäsi. Lihakset ovat tärkeitä hyvinvoinnille. Mutta jos teet sitä laihtuaksesi turhaan, joudut äkkiä vaikeuksiin ja terveysongelmiin.
Normaalipainon ylärajalta löytyy kyllä laihdutettavaa, jos ei ole huomattavasti lihaksia
Täällä yksi. Pari vuotta sitten aloitin säännöllisen liikunnan (sali 4-5 kertaa viikossa ja pari aerobista päälle), sitä ennenkin olin kyllä liikkunut, mutta vähemmän. Alkoholi ja herkut minimiin, ehkä kerran kuussa jotain. Otin valmennuksen treenin tueksi, noudatin ruokavaliota, kaloreita tuli sellainen 1500-1700 vuorokaudessa. Lihakset kasvoi, paino pysyi samassa. Vyötärön ympärys oli aloittaessa 90 cm ja kahden vuoden päästä sama 90 cm. Olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi. Pari vuotta sitten aloitin säännöllisen liikunnan (sali 4-5 kertaa viikossa ja pari aerobista päälle), sitä ennenkin olin kyllä liikkunut, mutta vähemmän. Alkoholi ja herkut minimiin, ehkä kerran kuussa jotain. Otin valmennuksen treenin tueksi, noudatin ruokavaliota, kaloreita tuli sellainen 1500-1700 vuorokaudessa. Lihakset kasvoi, paino pysyi samassa. Vyötärön ympärys oli aloittaessa 90 cm ja kahden vuoden päästä sama 90 cm. Olen normaalipainoinen.
Tuo viittaa vähän siihen, että kortisolitasot olisivat sen verran liian korkealla, ettei vatsarasva pysty palamaan.Nukuitko hyvin? Liian vähäinen uni ja liian vähän palautumisaikaa pitää kortisolitasoa ylhäällä. Itse teen enemmän aerobista matalalla sykkeellä=pitkiä kävelylenkkejä, kuin lihastreeniä, joka kyllä kasvattaa lihaksia, mutta pitää myös kehon stressitasoa korkeammalla. Vyötärö on 76-78 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo viittaa vähän siihen, että kortisolitasot olisivat sen verran liian korkealla, ettei vatsarasva pysty palamaan.Nukuitko hyvin? Liian vähäinen uni ja liian vähän palautumisaikaa pitää kortisolitasoa ylhäällä. Itse teen enemmän aerobista matalalla sykkeellä=pitkiä kävelylenkkejä, kuin lihastreeniä, joka kyllä kasvattaa lihaksia, mutta pitää myös kehon stressitasoa korkeammalla. Vyötärö on 76-78 c
Nukun erittäin hyvin, kaikki uniongelmat poistuivat raskaan liikunnan myötä. Muutenkin elämäni on kevyehköä ja stressitöntä. PCOS on ja se varmasti vaikuttaa.
Panostatko proteiiniin hiilareiden sijaan? Juoksupäivinä voi syödä enemmän hiilareita kuin normaalisti, toki järki siinäkin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo viittaa vähän siihen, että kortisolitasot olisivat sen verran liian korkealla, ettei vatsarasva pysty palamaan.Nukuitko hyvin? Liian vähäinen uni ja liian vähän palautumisaikaa pitää kortisolitasoa ylhäällä. Itse teen enemmän aerobista matalalla sykkeellä=pitkiä kävelylenkkejä, kuin lihastreeniä, joka kyllä kasvattaa lihaksia, mutta pitää myös ke
Nukun erittäin hyvin, kaikki uniongelmat poistuivat raskaan liikunnan myötä. Muutenkin elämäni on kevyehköä ja stressitöntä. PCOS on ja se varmasti vaikuttaa.
tuo selittää hyvin, sillä PCOS on yksi insuliiniresistenssin oire. Tällä videolla kerrotaan, miten se insuliiniresistenssi syntyy, ja miten siitä pääsee eroon. https://www.youtube.com/watch?v=UQgYcF9O3TQ
mulla on itselläni myös heikko sokerinsietokyky, joten tämä asia on tullut tutuksi.
Juu, insuliiniresistenssi on tuttua, enkä pystykään laihtumaan muuten kuin äärimmäisen tiukalla ketoruokavaliolla. Halusin kuitenkin kokeilla muuta, koska kaikkialla toitotetaan hiilareiden tärkeyttä treenatessa. Pyysin lääkäriltä metformiinia ja reilun kuukauden käytön aikana paino on pudonnut 3 kiloa.
Edellisen kirjoitti siis vastaaja nro 8.
Vierailija kirjoitti:
Juu, insuliiniresistenssi on tuttua, enkä pystykään laihtumaan muuten kuin äärimmäisen tiukalla ketoruokavaliolla. Halusin kuitenkin kokeilla muuta, koska kaikkialla toitotetaan hiilareiden tärkeyttä treenatessa. Pyysin lääkäriltä metformiinia ja reilun kuukauden käytön aikana paino on pudonnut 3 kiloa.
Hyvä että olet kokeillut. Se ohje sopii kyllä niille, joilla ei ole insuliiniresistenssiä. Meille haimavaivaisille se ei oikein käy. Keho oppii kyllä rasvapolttoiseksi, jos sille antaa aikaa. Mihinkään huippusuorituksia ei salitreenissä pääse ilman korkeita hiilareita, mutta ei se taida meille taviksille olla edes kovin tavoiteltavakaan asia. Olen ratkaissut asian yhdistämällä 70-80g/HH/ vrk ja pätkäpaaston 16:8 tyylillä. Saan riittävästi proteiinia, rasvaa ja hiilareita, silti paino pysyy kurissa ja vyötärö alle 80 cm.
Luota prosessiin.
Miulla paino saattaa jäädä viikoiksi samoihin lukemiin, ja kun laihtuminen nytkähtää käyntiin, kilot katoavat rymisten.
Ajattelen, että ensimmäinen kilo lähtee helposti, kaksi seuraavaa hitaammin, kaksi seuraavaa vaati jo, että keho ehtii sopeutua uuteen tilanteeseen, jotta lopputuloksena on laihtuminen eikä säästöliekki tai ylikunto...
Ikä vaikuttaa myös. Jo vaihdevuodet ohittaneena outoihin paikkoihin , esim vyötärölle pyrkii rasvaa, vaikka paino pysyy samana.
1.Lihas painaa enemmän kuin läski, joten kannattaa ennemmin mitata vaikka vyötärönympärystää.
2.Maan vetovoima. Ylhäältä lähtee ensin. Teveessä kun amerikanlihava on laihtunut sata kiloa, yläruumis on laihan näköinen mutta alaosassa laardit löllyy.
Vierailija kirjoitti:
Se on syömishäiriö.
Täh? Mistä lähtien normaalipainon sisällä laihduttaminen on syömishäiriöoireilua?
Naisilla vatsassa, lantiolla ja reisissä kuuluukin olla rasvaa. Ei naisten kuulu näyttää vinttikoirilta eikä miehiltä. Ole ylpeästi nainen.
Nostan, koska uskon, että joku muukin on yrittänyt laihduttaa normaalipainon sisällä.