Te, jotka ette pidä matkustelusta, miksi?
Tuolla toisessa ketjussa heiteltiin tämmöisiä syitä: Piheys/rahaongelmat, pahat terveysongelmat, kaiken uuden ja vieraan pelko, totaalinen kielitaidottomuus, yleinen kiinnostamattomuus mitään uutta kohtaan, minkään väliaikaisenkaan epämukavuuden sietämättömyys, tms
Vai onko sinulla joku muu syy, vai et edes itse tiedä syytä?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan istumista missään kulkuneuvossa. Jos pääsisin Helsinki-New York välin alle puolessa tunnissa, voisin harkita reissua. Helsinki-Turku väliin max 10 minuuttia.
Tätä olen aina ihmetellyt, miten istuminen voikin monelle olla niin vaikeaa. Itse nautin siitä, kun voin tuntikausia kuunnella äänikirjoja tai tiededokumentreja, kun muutakaan ei voi tehdä
Miksei voi muuta tehdä? Haastattelen aina vieressä istujat ja muut lähellä olevat kuten lentokoneessa käytävän toisella puolella, takana ja edessä olevat. Aina ollut oikein mukavaa paitsi Finnairilla jossa ihmiset istuvat tuppisuuna, useampi vielä kiukkuisen näköisenä.
Sietämätön häirikkö.
Siihen, etten pidä matkustelusta, on useita eri syitä. Yksi tärkeimmistä on se, että viihdyn kotona paremmin kuin missään muualla. Inhoan suuria ihmisjoukkoja ja lentokoneiden ahtautta. Stressaannun siitä, että joudun kaivelemaan vaatteita ja tavaroitani matkalaukusta sen sijaan, että ne olisivat kotona omilla paikoillaan. Olen nirso ruokien suhteen ja lisäksi minulla on huono nälänsietokyky, ja vieraassa ympäristössä tämä on erittäin huono yhdistelmä Viihdyn omassa arjessani eikä minulla ole pakottavaa tarvetta päästä siitä pois. Pääsin näkemään maailmaa lapsena ja nuorena ja tiedän, etten jää paitsi mistään kovin kummoisesta.
Olen matkustellut lapsena ja ulkomaalaisten tuttavien takia tulee välillä käytyä edelleen ulkomailla, mutta jos olen rehellinen, niin lähden aina melko pitkin hampain reissuille. Liikennevälineissä on ikävää olla pitkiä aikoja ja lentokentälläkin on hälyistä ja hidasta kulkea. Ja kun sitten viimein kuljen siellä "ulkomailla" niin vaikka siellä olisi ihan hienon näköistä ja ihan ok muutenkin, niin silti mulla on aina sellainen tunne, että olisin mieluummin kuitenkin kotona ja reissuilla aina odotankin kovasti kotiin pääsyä. En oikein tiedä miksi en vain viihdy. Ei mun kotonakaan mitään ihmeellistä ole.
Ohh, miten hyvä ketju, koska tätä lukiessa huomaa entistäkin paremmin, miten huippujuttu tuo oma retkeilyauto onkaan 😄
Ei tarvitse seisoskella kentillä eikä asemilla, matkustaa julkisilla, olla ns muiden armoilla. Ei tarvitse nukkua hotellin/hostellin/whatever huonoilla patjoilla ja tyynyillä, vaan saa painaa pään omaan akanatyynyyn ja nukkua hyvällä patjalla ilman selkäkipuja. Saa istua hyvillä penkeillä ilmastoidussa "kakkoskodissa" ja mennä minne haluaa, katsoa rauhalliset yöpymispaikat ja jos jossain turistikohteessa on ruuhka-aika, saa vaan painaa kaasua ja muuttaa suunnitelmaa. Voi kokkailla itse tai mennä ulos syömään ja ruokalevolle pääsee halutessaan aina 😉
Ja mikä parasta, omat tavarat kulkee mukana joka paikassa, ilman matkalaukkujen kantamista. Hammasharjat ja pyyhkeet tuossa kaapissa, kenkävaihtoehdot tuolla laatikossa. Lämmintä vettä tulee hanasta ja kaikki toimii. Aa että!
Raha mulla on esteenä. Ehkä kävisin jossain Kanarialla korkeintaan, mutta onneksi en välitä muutenkaan matkustelusta. En saa unta vieraassa paikassa. Olen kokenut sen. Ainakin ensimmäiset yöt menis valvoessa eikä se varmaankaan ole loman tarkoitus stressaantua entisestään. Kotona olen rauhassa.
Se on niin rasittavaa. Siitä on niin paljon vaivaa ja häiriötä normaaliin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Ohh, miten hyvä ketju, koska tätä lukiessa huomaa entistäkin paremmin, miten huippujuttu tuo oma retkeilyauto onkaan 😄
Ei tarvitse seisoskella kentillä eikä asemilla, matkustaa julkisilla, olla ns muiden armoilla. Ei tarvitse nukkua hotellin/hostellin/whatever huonoilla patjoilla ja tyynyillä, vaan saa painaa pään omaan akanatyynyyn ja nukkua hyvällä patjalla ilman selkäkipuja. Saa istua hyvillä penkeillä ilmastoidussa "kakkoskodissa" ja mennä minne haluaa, katsoa rauhalliset yöpymispaikat ja jos jossain turistikohteessa on ruuhka-aika, saa vaan painaa kaasua ja muuttaa suunnitelmaa. Voi kokkailla itse tai mennä ulos syömään ja ruokalevolle pääsee halutessaan aina 😉
Ja mikä parasta, omat tavarat kulkee mukana joka paikassa, ilman matkalaukkujen kantamista. Hammasharjat ja pyyhkeet tuossa kaapissa, kenkävaihtoehdot tuolla laatikossa. Lämmintä vettä tulee hanasta ja kaikki toimii. Aa että!
Itse en taas koskaan lähtisi matkustelemaan retkeilyautossa. Ahdasta ja epämukavaa. Joutuu itse ajamaan eikä voi vaan heittäytyä olemaan ja rentoutumaan, kun muut hoitavat kuljetuksen! Kokkailu ahtaassa auton minikeittiössä tiskeineen? Ei missään nimessä!
Hotelleissa ym majoituspaikoissa saa vain olla ja nauttia. On siisti huone ja muut hoitavat siivoukset ja lakanoiden pesut ym. Aamiainenkin katetaan usein valmiiksi nenän eteen ja senkus vain valitset mitä otat ja nautit. Saa käydä kunnollisessa suihkussa ja on oikea vessa!!! Aina voi mennä sinne päivällä pötköttämään, jos siltä tuntuu. Eihän sitä kukaan tietenkään estä. Majoitukset voi valita niin läheltä keskustaa ja toimintaa kuin haluaa, niillä mukavuuksilla kuin haluaa. Se on sitä lomailua se.
Vierailija kirjoitti:
No kun mun ei tarvitse pätee tai kehuskella reissuillani kenellekkään!
Se kai se suurin syy matkusteluun on, että pääsee työpaikan kahvitunnilla sössöttämään muille reissuistaan, vaikka ne ei mitään sen kummempia olisikaan.
Miksi sitten eläkeläiset matkustelee aika paljon, kun eihän heillä mitään työpaikan kahvitunteja ole?! 🤔
Vitsit, mitä älyn loistoa taas.... Käykö kateeksi ne muiden kehuskelut? Kuulostaa kyllä siltä.
Mua huvittaa nää maapallon pelastajat, jotka ei ilmaston takia matkustele. Ihanko meinaatte saattohoidossa ylpeitä, että säästitte planeetta jonne ette palaa enää ikinä, mutta näitte siitä vaan yhen pläntin pohjosesta nimeltä Suomi :D
Vaikka nähtävää ja koettavaa olis ollu maailmalla tarjota niin paljon.
Puhutaanko nyt ulkomaille matkustamisesta vai ylipäätään matkustamisesta?
En ole ikinä käynyt ulkomailla , suurimpana syynä lentopelko, rahan ja myös totaalinen kiinnostuksen puute, siis sitä itse matkustamista kohtaan. Ja ihan jäätävä matkapahoinvointi ja nykyään myös lapset ja koirat. Kielitaitoa kyllä piisaa ja kotimaassa matkustetaan paljon lapsien ja koirien ehdolla, mutta inhoan sitä lähtemistilannetta. Pitäs päästä lähtemään ennen kuin koirille ja lapsille tulee kuuma ja nälkä ja jano ja vessahätä. Mutta pitää myös varmistaa että on kaikki mukana. Auta armias jos pitää vielä ekana liikkeelle lähtiessä ennen matkan aloitusta mennä tankille jos joku ei ole muistanut/viitsinyt pistää tankkia edellispäivänä täyteen, kun siinä tankille pysähtyessä koirat kiihtyy nollasta sataan että joko ollaan perillä ja lapset ei ole vielä kerennyt rauhoittua unille. Yleensä silloin hermostuttaa kaikista eniten. Ja tässä puhutaan vasta 2h matkasta mökille 😁
Meille asuntoautoilu on luksusta! On suihku, sisävessa ja vettäkään ei tarvitse padassa lämmittää, vaan lämmin vesi tulee vipua vääntämällä 😂 Näin ollen tiskauskaan ei ole lainkaan hankalaa.
Kotona ulkohuusssi ja pihasauna, vesi lämpiää puilla. Että autoillessa ollaan todella L O M A L L A !!
Se on niin mihin ihminen tottuu.
Itseäni on alkanut rasittaa matkat, joissa kaikki pitää hoitaa itse. Siksi olen viime aikoina suosinut matkoja, joissa on opastus, jolloin opas hoitaa siirtymiset, hotellit ja ruokapaikat valmiiksi (on valmiiksi matkaohjelmassa mietitty). Näin ainakin matkoilla ulkomailla jos ei edes paikallista kieltä osaa itse. En itsekään nuku kovin hyvin missään (edes kotona) mutta on se kiva välillä vaihtaa maisemaa, kun 350 päivää vuodesta katselee näitä samoja paikkoja ja seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Meille asuntoautoilu on luksusta! On suihku, sisävessa ja vettäkään ei tarvitse padassa lämmittää, vaan lämmin vesi tulee vipua vääntämällä 😂 Näin ollen tiskauskaan ei ole lainkaan hankalaa.
Kotona ulkohuusssi ja pihasauna, vesi lämpiää puilla. Että autoillessa ollaan todella L O M A L L A !!
Se on niin mihin ihminen tottuu.
Niin ja kotona ei ole suihkua, autossa on 😂
Stressaavaa kun pitää vahtia omaisuutta, varoa ryöstäjiä/huijareita ja mulla menee vieraassa bakteeriympäristössä aina pakki sekaisin.
Lomalla rentoudun parhaiten kun saan olla lomani kotona. Jotain päiväretkiä voin tehdä mielenvirkistykseksi, kun lomalla kuitenkin on aikaa käydä toisin kuin työpäivinä. Hermot lepää ja työn rasituksista palautuu parhaiten tutussa ja turvallisessa ympäristössä.
Mm. paha ahdistuneisuushäiriö joka yhdessä lento ja laivapelon kanssa estää totaalisesti ulkomaanmatkat. Myös taloudellisesti ei ollenkaan varaa lähteä ulkomaille. Lisäksi vieraat ympäristöt stressaa niin pahasti että koko matka olisi pilalla alusta loppuun oksennellen pelkästä stressistä. Ei myöskään niin kiinnosta mutta aiemmin mainitsemani suurimmat syyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ketään kenen kanssa matkustaa ja yksin lähteminen vain korostaisi yksinäisyyttäni enkä edes nauttisi yksin matkustamisesta yhtään, päinvastoin.
-Sama täällä. Yksin ei ole kivaa missään.
On tullut matkusteltua aika paljon ja asuttua ulkomailla, kiinnostus matkusteluun nykyään aivan täysi nolla. En vaan ole koskaan saanut siitä reissaamisesta oikein mitään irti. Mikä siinä on niin hauskaa? Tähän asti on tullut mentyä, kun puoliso, perhe ja/kaverit on halunneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ketään kenen kanssa matkustaa ja yksin lähteminen vain korostaisi yksinäisyyttäni enkä edes nauttisi yksin matkustamisesta yhtään, päinvastoin.
Moni matkailevat yksin vaikka ei olisi edes yksinäinen. Matkoilla on myös paljon helpompi tutustua ihmisiin kuin kotona.
Paikoissa käyminen ja vierailu on kivaa. Matkustaminen on tylsää.
Ehkä vain kuvittelet. Ei suomalaiset ole ollenkaan niin tuppisuita, kun näissä keskusteluissa aina annetaan täällä ymmärtää.