Suviseurat alkavat: Miten asuntovaunussa ja teltoissa pärjää 12 lapsen kanssa? Siis mitkä ovat ne arjen konstit suviksissa?
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja:
-älä mene naimisiin
-mene myöhemmin naimisiin
-voi käydä niinkin, ettei saa lapsia koskaan vaikka menisi nuorena naimisiin
Kanna ristisi tai älä kanna. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Kristitylle ihmiselle ei ole luvattu helppoa elämää. Joka ei ota ristiään ja seuraa Jeesusta, ei ole Jeesukselle sovelias. Tuon voi hakea vaikka Raamatusta.
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että elämä pitää tehdä vaikeaksi juuri ehkäisemättömyydellä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Siinä puhutaan nimeomaan tarkoituksellisesta kuolemanvaaraan asettumisesta, sitähän nainen tekee jos raskautuu vaikka tietää sen olevan vaarallista. Oletko tullut ajatelleeksi, ettei sinun tapa ajatella välttämättä olekaan koko totuus tai edes oikein? Yhtä hyvin tämä mun tulkinta voi olla totta.
Saat uskoa ja tulkita kaikki asiat ihan kuinka itse haluat. Mutta jos haluat olla vl-uskossa, niin silloin uskot kuten uskonto opettaa. Jos et usko, et ole vl-uskossa.
Vl-usko on opettanut myös, että permanentti on syntiä. Vl-liikkeessä on pidetty sellaisia asioita synteinä, joita ei nykyään pidetä. Rikoksia peitelty, ilmeisesti myös joidenkin puhujien toimesta aikanaan. Tämmöisten ihmisten tulkintoihinko pitäisi aukottomasti luottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja:
-älä mene naimisiin
-mene myöhemmin naimisiin
-voi käydä niinkin, ettei saa lapsia koskaan vaikka menisi nuorena naimisiin
Kanna ristisi tai älä kanna. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Kristitylle ihmiselle ei ole luvattu helppoa elämää. Joka ei ota ristiään ja seuraa Jeesusta, ei ole Jeesukselle sovelias. Tuon voi hakea vaikka Raamatusta.
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että elämä pitää tehdä vaikeaksi juuri ehkäisemättömyydellä?
Tämä ketju käsittelee vl-uskoa. Ihan vapaasti kaikki saavat uskoa ihan mitä haluavat, mutta jos ei usko kuten vl niin sitten ei kuulu porukkaan eikä leiki mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Siinä puhutaan nimeomaan tarkoituksellisesta kuolemanvaaraan asettumisesta, sitähän nainen tekee jos raskautuu vaikka tietää sen olevan vaarallista. Oletko tullut ajatelleeksi, ettei sinun tapa ajatella välttämättä olekaan koko totuus tai edes oikein? Yhtä hyvin tämä mun tulkinta voi olla totta.
Saat uskoa ja tulkita kaikki asiat ihan kuinka itse haluat. Mutta jos haluat olla vl-uskossa, niin silloin uskot kuten uskonto opettaa. Jos et usko, et ole vl-uskossa.
Vl-usko on opettanut myös, että permanentti on syntiä. Vl-liikkeessä on pidetty sellaisia asioita synteinä, joita ei nykyään pidetä. Rikoksia peitelty, ilmeisesti myös joidenkin puhujien toimesta aikanaan. Tämmöisten ihmisten tulkintoihinko pitäisi aukottomasti luottaa?
On ihan luonnollista, että sielunvihollinen tekee epäilyk
Eli mikä oli kommenttisi siihen, että asiat joita pidetään syntinä ovat muuttuneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan luonnollista, että sielunvihollinen tekee epäilyk
Katson mitä Raamattu opettaa. Jos se on ristiriidassa vl-opin kanssa, luotan Raamatun näkemykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan sivusta. Kuulin, että kauan sitten oli uskovainen pariskunta jolla oli perhe. Vaimo tuli jälleen raskaaksi, mutta lääkäri sanoi, että hän tulee kuolemaan synnytykseen.
No. Hän ei kuollutkaan. Käsittääkseni he elivät ihan tasapainoista elämää.
Tämä ei ollut vastaus kysymykseen, onko ehkäisy kielletty silloinkin, jos raskaus vaarantaisi äidin hengen. Miksi et voi vastata?
Olen eri. On se uskonnon oppien mukaan, mutta käytäntö ja uskonnon oppien mukainen "teoria" ovat aina olleet eri asioita. Ihminen on syntinen ja tekee myös uskonnon oppien vastaisia tekoja. Itse pitää ihmisen ratkaista, elääkö oppien mukaan vai tekeekö omat ratkaisunsa, ja kantaa ratkaisuistaan vastuu. Niitä voi myös myöhemmin katua ja pyytää anteeksi.
Näin se on muissakin uskonnoissa ja liikkeissä, ja myös ihan perus luterilaisen kirkon piirissä on paljon asioita, jotka moni kirkon jäsenistä tekee eri tavalla. Esimerkiksi alkoholin suhteen Raamatun linja on, että viinistä ei pidä päihtyä, ja että kaikki mikä erottaa ihmistä Jumalasta, on syntiä, mutta kuinkahan moni suomalainen käyttää alkoholia ellei halua yhtään päihtyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei permanentti ole syntiä. Eikä tupakinpoltto. Meikkaaminen ja alkoholinkäyttö on syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo touhu kammottavaa mutta noihan ei kai mitään väkivaltaa tee, vai tekeekö? Voihan tuolla kotien sisällä olla surullisiakin asioita, hope not.
Miksi eivät tekisi? Tekevät saman verran kuin muutkin. Ellei enemmänkin, kun isoa katrasta on vaikea pitää kurissa, helpompaa kurittaa ne hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan vl ei vastaa suoraan, kun kysytään onko ehkäisy sallittua, jos raskaus vaarantaisi naisen hengen?
Sulle on nyt viime sivuilla kolmesti kerrottu liikkeen nokkahahmon sanat ja linkattu dokumentti, jossa Olavi ja muut selittävät nämä asiat ja myös tuo ainoa oikea uskonto -asian. Eikö kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo touhu kammottavaa mutta noihan ei kai mitään väkivaltaa tee, vai tekeekö? Voihan tuolla kotien sisällä olla surullisiakin asioita, hope not.
Miksi eivät tekisi? Tekevät saman verran kuin muutkin. Ellei enemmänkin, kun isoa katrasta on vaikea pitää kurissa, helpompaa kurittaa ne hiljaiseksi.
Ei todellakaan väkivalta ole ollenkaan ok. Ihmisten joukkoon mahtuu kuitenkin kaikenlaista ja siksi nykyään opetukseen siitä, että avioliitto on elinikäinen on nyt lisätty se että kenenkään ei tarvitse elää väkivallan uhrina vaan asumusero on mahdollinen. Ja kannustetaan hakemaan ammattiapua lääkäristä ja psykologilta silloin kun sellaista tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Millainen Jumala sallii niin paljon pahuutta ihmisten kesken ja on sotia, on luonnonmullistuksia, joissa ihmiset joutuvat kärsimään suunnattomasti ennen kuin henki lähtee jne. Pieniä vauvoja kuolee jotka eivät ole ehtineet itse pahaa tehdä jne ? Kaikkien kärsimysten vuoksi en voi uskoa näkymättömään. Jos olisi todisteita mutta kun ei ole.
Komppaan. 👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oikeasti, kyllä. On uskonnon mukaan väärin, koska tuossa raskauden välttelyssä on taustalla ihmisen oma tahto olla ottamatta vastaan Jumalan lahjana antamaa uutta elämää.
Mutta joillakin vaikuttaa myös pitkä imetysaika. Imetysaikana ei tule niin helposti raskaaksi, näin olen kuullut. Imetys ei ole niin väärin, jos sitä ei tee raskauden välttelyn vuoksi vaan siksi että haluaa imettää lasta pitempään. Siinä äiti yksin kantaa sen vastuun omasta ajatuksestaan, jos sellainen pieni taka-ajatuskin siinä on. Itselläni en kyllä huomannut vaikutusta."
Ei ole väärin. Sama lopputulos on nimittäin myös silloin, jos vanhemmat ovat vaikka niin väsyneitä tai huonoissa väleissä, etteivät harrasta seksiä useaan vuoteen. Seksin harrastaminen kun ei ole avioliitossakaan pakollista.
On aivan eri asia olla harrastamatta seksiä siksi, että välit on huonot tai on liian väsynyt, kuin että seksistä pidättäytymisestä sovitaan sitä varten, että halutaan nimenomaan välttää raskaaksi tulemista. Lopputulos on kyllä sama, mutta teko siellä taustalla on eri.
Aivan, lopputulos on sama. Kutsun tuota sun logiikkaa tekopyhyydeksi ja kaksinaismoralismiksi. Pariskunnalla on oikeus päättää minkä verran harrastavat seksiä, se on henkilökohtainen asia eikä kuulu kenellekään muulle. Olipa syy mikä hyvänsä.
Minun mielestä vl-uskovaisten näkemys on se, että olemassa olevaa elämää suojellaan. Eli jos äidin henki olisi vaarassa raskauden vuoksi, niin sitten ehkäistään. Lääkärin mielipidettä yleensä tässä asiassa kuunnellaan.
Nämä eivät ole sellaisia asioita, josta seurapuheessa puhuttaisiin, ainakaan itse en ole kuullut.
yt. Vl
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä vl-uskovaisten näkemys on se, että olemassa olevaa elämää suojellaan. Eli jos äidin henki olisi vaarassa raskauden vuoksi, niin sitten ehkäistään. Lääkärin mielipidettä yleensä tässä asiassa kuunnellaan.
Nämä eivät ole sellaisia asioita, josta seurapuheessa puhuttaisiin, ainakaan itse en ole kuullut.yt. Vl
Niinhän se on. Se, miksi seurapuheissa ei puhuta on se että siellä keskitytään yleensä hengellisiin asioihin.
T. toinen vl
Vierailija kirjoitti:
Nämä eivät ole sellaisia asioita, josta seurapuheessa puhuttaisiin, ainakaan itse en ole kuullut.yt. Vl
Niin ja myös olemassa olevan elämän mielenterveyttä suojellaan, siksi ehkäisy on sallittua myös psyykkisistä syistä. Se on ihan samalla tavalla elämän suojelemista ja terveyden hoitamista.
Vierailija kirjoitti:
Se menee niin, että johto on sanonut asia olevan tavalla x mutta yhteisö toteuttaa kuitenkin tapaa y elämässään. Jotenkin tragikoomista, johto omassa kuplassaan norsunluutornissa ja kukaan ei raaski sanoa, että ei me kyllä silti noin toimita vaikka se olisi virallinen kanta.
Vai olisiko se niin päin, että nykyisin ei enää raaskita pitää hoitokokouksia eikä puhua vääristä hengistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se menee niin, että johto on sanonut asia olevan tavalla x mutta yhteisö toteuttaa kuitenkin tapaa y elämässään. Jotenkin tragikoomista, johto omassa kuplassaan norsunluutornissa ja kukaan ei raaski sanoa, että ei me kyllä silti noin toimita vaikka se olisi virallinen kanta.
Vai olisiko se niin päin, että nykyisin ei enää raaskita pitää hoitokokouksia eikä puhua vääristä hengistä.
Tajusivat itse että henkioppi on harhaoppi. Siihen viitataan harhaoppina nyt esim. Srk:n omissa historiakirjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. Se, miksi seurapuheissa ei puhuta on se että siellä keskitytään yleensä hengellisiin asioihin.
T. toinen vl
Entäs raamattuluokat, vanhempien illat, nuorten illat, leirit jne joissa on vapaamuotoista keskustelua ja keskustellaan konkreettisista asioista? Jos et ole itse käynyt, niin voin kertoa että niissä kyllä keskustellaan suoraan onko ok ehkäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuulleeni hoitokokouksista joissa "lahkon johtajat" toimivat kuin oikeuden tuomarit konsanaan. Aivan hirveää ja törkeää valtaa ilman mitään laillista oikeutta. Sanella omat tuomiot ihmisille? Ei ole edes tervettä puhumattakaan laillisuudesta.
Nyt puhuttiin ehkäisystä eikä kohdunpoistosta, jonka lääketieteelliset syyt ei ole ehkäisyssä.