Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisen polven evakko, ikävöitkö?

Vierailija
26.06.2024 |

Ikääntyessä ymmärrän isääni aina paremmin. Reilut kymmenen ikäisenä joutui jättämään kotitanhuansa Käkisalmessa, Laatokan rannalla. Luulivat pääsevänsä palaamaan, pääsivätkin hetkeksi ja uusi evakkotaival kohti pohjanmaata, erilaista murretta, erilaista elämää. Olen evakko minäkin, ilman juuria, ilman kotia...

Onko teitä muitakin? Ikävöiviä toisen polven evakoita?

Kommentit (223)

Vierailija
21/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin esivanhempani on Käkisalmelta joutunut lähtemään. Itse koen "juurtuneeni", koska muilla esivanhemmilla on vakaat juuret, enkä tosiaan ole toisen polven evakko, vaan nuorempi. Joku ihmetteli, miksi noista ei puhuttu. Aihe ja koti-ikävä ovat varmasti olleet hirvittävän kipeitä. Kuvitelkaapa omalle kohdallenne, jos ette pääsisi koskaan yli. 

Ka niihä se just o, kipiä paikka, mist ei tainnt haastaa. Mie vaa luule, et kipiä paikka o toise polve evakoill, ehkä pitemmästkii... toiset o karjalaisii pitemmäst, toiset juurtuu nopiammin... mie tunne kaihoo ja ikävää kaike ikkää... toiset toisel viisii

Vierailija
22/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evakon lapsenlapsena tunnen kyllä pientä katkeruutta sen suhteen, että osa juurista jäi rajan taa. Näin henkilökohtaisesti minun kotiseutua on se Etelä-Karjalan alue jossa olen lapsuuteni elänyt, mutta koska ukkini on kuitenkin kotoisin rajan taa (Jaakkima) olen välillä miettinyt sitä millaista olisi, jos maa-alueita ei oltaisi menetetty/Karjala olisi säästynyt. Olisikohan isovanhempani koskaan edes tavanneet? Jos kyllä; olisikohan mummo mennyt ukin mukana sinne Jaakkimaalle yhteistä elämää perustamaan? No kysymyksiä on monia, mutta vastauksia nolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli karjalan evakko. Joutui lähtemään teini-iässä.

Hän ei koskaan ikävöinyt takaisin, eikä käynytkään siellä rajan takana koskaan. Hänen mottonsa oli: "mennyt on mennyttä". 

Vierailija
24/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tunnistan tunteet. Molemmat vanhemmat joutuivat teini-ikäisinä evakkoon Kannakselta.

Itse en tunne olevani kotoisin mistään, en sieltä menetetystä Karjalasta, en synnyinpaikkakunnaltani enkä myöskään paikkakunnalta, jolla olen pisimpään (vuosikymmeniä) asunut.

Vasta vanhemmalla iällä on itselleni pikkuhiljaa auennut, mitä tarkoittaa toisen polven evakkous.

N67

No, siehä oot karjalaine, viel joskus huomaat sen. Mite tärkeät o tietää, et oot toise polve evakkous..  nii lähell takan ja nii lähel historiaa, sie huomaat kyl.

On eri asja mennä kotitanhuvill millon vaa, ko se ettet pääse vuoskymmenii ... se on ikuista ikävää, ko et voi juurtuu mihinkä... ikuinen ikävä

No kyllä olen aina itseni karjalaiseksi mieltänyt, vaikka olen syntynyt, kasvanut, opi

No mitenkä niin, ettei sukusi vuosisadat Karjalassa meinais mitään? Hupsu, nehä vast meinaakii. Siekii oot sielt lähtösi, sielt kotosi. Höpsökö oot, ota tietoosi tämä, ime itseesi matara, nokkonen, koko karjalaisuus, koko kansasi ikävä...

Vierailija
25/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta! Ihan turhaa keinotekoista hypetystä. Muka evakko, pyh!

Vierailija
26/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evakon lapsenlapsena tunnen kyllä pientä katkeruutta sen suhteen, että osa juurista jäi rajan taa. Näin henkilökohtaisesti minun kotiseutua on se Etelä-Karjalan alue jossa olen lapsuuteni elänyt, mutta koska ukkini on kuitenkin kotoisin rajan taa (Jaakkima) olen välillä miettinyt sitä millaista olisi, jos maa-alueita ei oltaisi menetetty/Karjala olisi säästynyt. Olisikohan isovanhempani koskaan edes tavanneet? Jos kyllä; olisikohan mummo mennyt ukin mukana sinne Jaakkimaalle yhteistä elämää perustamaan? No kysymyksiä on monia, mutta vastauksia nolla

Ehkä ajattelen samoin kuin moni muu. Sota on sotaa, päätökset tehdään, maalinjat jää. Rakkaiden tapaamiset sota-aikaan oli sattumaa, mutta niin nykyäänkin Tinder-kohtaamiset. Mutta jos koet olevasi Karjalainen, ole rohkeasti itsesi. Elä. Rohkene. Ole ylpeästi itsesi.

Ap

Vierailija
27/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli karjalan evakko. Joutui lähtemään teini-iässä.

Hän ei koskaan ikävöinyt takaisin, eikä käynytkään siellä rajan takana koskaan. Hänen mottonsa oli: "mennyt on mennyttä". 

Oletko varma, ettei kaivannut? Oliko helpompi muuten???

Vierailija
28/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikävöi. Isovanhempani juurtuivat Etelä-Pohjanmaalle lapsineen. En koe itseäni juurettomaksi. 

Ootko kovin nuori? Etkö oo pohtinu yhtään identiteettiäsi, eikö sinussa oo yhtikäs karjalaisverta?

Vierailija
29/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mihin kommentoit. Mutta kyllä. Eläydyin evakkotarinaan. Tarinoita toivon lisää

tshttps://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/muusikko-tero-vesterinen-uupui-kahd…

Vierailija
30/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kaikki te nuoret, ihanat. Kun luulette, ettette oo mistään. Kun luulette, että kukkivat omenapuut on kotinne, ettekä tienneet, oikea kotinne on Karjala, käen kukunta ja metsätähtien hehku

Kaipuu Karjalaan ja ikävä sinne

Vierailija
31/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä 🙄

Vierailija
32/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano, et ois pitäny kysyä enempää, luulin et aikaa ois enemmän

Mut hetkess oli kaikki,

Heippa, isi, nähdään taas

Vierailija
33/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini perhe joutui Kirvusta lähtemään kahteen otteeseen. Heillä oli siellä maatila. He päätyivät ruotsinkieliselle alueelle pohjanmaata. Äiti vihasi sitä seutua ja lähti sieltä heti, kun ikä riitti. Karjalaan hän kaipasi aina ja olisi halunnut tulla haudatuksi sinne. Heillä oli ollut ihana iso hirsitalo järven rannalla ja äiti oli jo niin vanha lähtiessään, että hän muisti kaiken, toisin kuin nuoremmat sisaruksensa. Muutamaan otteeseen puhuimme äidin kanssa ikävästä. Hän vain totesi, että kotiseutumme on eri. Niin, minä olen uusmaalainen, minun on hyvä täällä meren äärellä. Jos joutuisin pois, kuten äiti kotoaan, kaipaisin merta lopun ikäni.

Vierailija
34/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjala pitäisi ottaa takaisin. Ne on meidän maita.

Vierailija
35/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani lähtivät alunperin evakkoon maassa jota ei nykyään ole enää olemassa. Sen jälkeen muuttivat Suomeen. Minä synnyin ennen Suomeen muuttamista. En koe ikävää vanhempieni kotiseuduille, koska ei siellä enää ole oikeastaan mitään sellaista kuin silloin oli.

Vierailija
36/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmannessa polvessa mutten ole koskaan edes käynyt Karjalassa. Ei tiedä mitä ikävöidä

Vierailija
37/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi ikävöidä jonnekin missä ei ole koskaan ollut?

Vierailija
38/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini perhe joutui Kirvusta lähtemään kahteen otteeseen. Heillä oli siellä maatila. He päätyivät ruotsinkieliselle alueelle pohjanmaata. Äiti vihasi sitä seutua ja lähti sieltä heti, kun ikä riitti. Karjalaan hän kaipasi aina ja olisi halunnut tulla haudatuksi sinne. Heillä oli ollut ihana iso hirsitalo järven rannalla ja äiti oli jo niin vanha lähtiessään, että hän muisti kaiken, toisin kuin nuoremmat sisaruksensa. Muutamaan otteeseen puhuimme äidin kanssa ikävästä. Hän vain totesi, että kotiseutumme on eri. Niin, minä olen uusmaalainen, minun on hyvä täällä meren äärellä. Jos joutuisin pois, kuten äiti kotoaan, kaipaisin merta lopun ikäni.

Kuuleha sie. Perrein tul pohjanmaalle. Settäin jäi kuusvuotiaana kasvatiks, kummitätiin jäi miniäks Peräseinäjoel. Muut matkas Heinollaa... sin jäivät. Ku kotiutuivat kohillee. Sama ikävä jäi minllen, en osant asettuu kohallein. Ikävä olt kaike aikaa... johonki.

Vierailija
39/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä oli Karjalasta, mutta ei hänellä jäänyt sukutilat ja kotitanhuvit sinne. Hän oli köyhästä perheestä ja asui jossain vuokraläävässä, muutti sitten vuokraläävään Helsinkiin, omat juuret on siellä Helsingissä enkä ole mitään ikävää tuntenut nykyisen Venäjän maille.

Onko isoisä ainoa köyhä evakko, joka tarinassa puhutaan että sinne jäi kotitila ja perintöhuonekalut ja isot pellot ja mitä lie.

Vierailija
40/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokkivat Putinin unelmaa haikalemalla Venäjälle 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän