Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisen polven evakko, ikävöitkö?

Vierailija
26.06.2024 |

Ikääntyessä ymmärrän isääni aina paremmin. Reilut kymmenen ikäisenä joutui jättämään kotitanhuansa Käkisalmessa, Laatokan rannalla. Luulivat pääsevänsä palaamaan, pääsivätkin hetkeksi ja uusi evakkotaival kohti pohjanmaata, erilaista murretta, erilaista elämää. Olen evakko minäkin, ilman juuria, ilman kotia...

Onko teitä muitakin? Ikävöiviä toisen polven evakoita?

Kommentit (223)

Vierailija
41/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te kaikki, jonka juuret on Karjalassa🤔  . Ikävöikää. Kaihotkaa. Kaivatkaa sinne. Siellä on juurenne. Siellä on kaihonne, kaikkenne.

Elätte siitä, kaihootte kaipuunne tuntoo.

Vierailija
42/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla lailla monet muutkin suomalaiset ovat joutuneet jättämään kotiseutunsa työn ja toimeentulon takia.  Ei ole paluuta umpeenkasvaneelle asutustilalle jossakin Itä-Suomen syrjäseuduilla.  Sadattuhannet muuttivat myös Ruotsiin ja jäivät sinne.  Evakkoja hekin tavallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla lailla monet muutkin suomalaiset ovat joutuneet jättämään kotiseutunsa työn ja toimeentulon takia.  Ei ole paluuta umpeenkasvaneelle asutustilalle jossakin Itä-Suomen syrjäseuduilla.  Sadattuhannet muuttivat myös Ruotsiin ja jäivät sinne.  Evakkoja hekin tavallaan.

No kuule. Eivät oo sodan takia jättäneet kotiseutuaan. Ihan eri juttu.

Soan takia jättivät evakot kahesti kotikunnaat, se on ero totisesti. Antakee armoa heill

Vierailija
44/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani lähtivät alunperin evakkoon maassa jota ei nykyään ole enää olemassa. Sen jälkeen muuttivat Suomeen. Minä synnyin ennen Suomeen muuttamista. En koe ikävää vanhempieni kotiseuduille, koska ei siellä enää ole oikeastaan mitään sellaista kuin silloin oli.

Haista paska! Älä viitsi puhua Suomeen muuttamisesta. Menetetty Karjala OLI Suomea. Voi sanoa että muuttivat toisaalle/muualle Suomeen! Ettäs kehtaat!

Vierailija
45/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se Karjala olisi jäänyt taa silti 

kuvitelmaa kaihoatte ettekä todellisuutta 

Joo, on tää itselle todella vierasta ajattelua. Meillä ei edes sen 1. polven evakko halunnut sinne takaisin. Kerran kävi jollain bussimatkalla siellä kotikonnuillaan ja totesi, että alue on pilattu ja r****ä saa pitää hyvänään. Itse oon 3. polven evakko.

Vierailija
46/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole mikään evakko, mun isoäiti oli. Ja muut sukuhaarat syvällä Hämeessä ja Varsinais-Suomessa.

Vierailija
47/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tosiaankaan 

Oletin apn olevan itse joku evakko, joka lähtenyt karjalasta omien vanhempiensa kanssa, mutta että evakkolapsen lapsi. 

Ihan älytöntä. Äitini oli evakko ja suomalainen. Olen kotonani tässä maassa sukulaisteni ja perheeni seurassa. Mitä ihmettä sieltä muka pitäisi ikävöidä? Multaa ja kiviäkö?

Vierailija
48/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

400 000 heitä saapui. Heinolaan, Lahteen, Hartolaan... Siilinjärvelle, ja vaikka mihin... kuka juurtui, kuka ikävöi...

Kuin porkkana, juuriltaan kiskaistu, ei juurru enää, ei ikinä...

Kerro tarinasi

Mulla tuli sukua Sallan itäpuolelta. Aina luullaan venäläiseksi. Olen ihan suomalainen kyllä. 

Vierailija
49/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule. Eivät oo sodan takia jättäneet kotiseutuaan. Ihan eri juttu.

Soan takia jättivät evakot kahesti kotikunnaat, se on ero totisesti. Antakee armoa heill

Sammaa mieltä. Kukkaa ei pakottant, kukkaa eì aseel uhant. Ei olt sottaa, työ lähittä vuan...

Vierailija
50/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400 000 heitä saapui. Heinolaan, Lahteen, Hartolaan... Siilinjärvelle, ja vaikka mihin... kuka juurtui, kuka ikävöi...

Kuin porkkana, juuriltaan kiskaistu, ei juurru enää, ei ikinä...

Kerro tarinasi

Mulla tuli sukua Sallan itäpuolelta. Aina luullaan venäläiseksi. Olen ihan suomalainen kyllä. 

Eikä ole mitään niin läheistä sukua. Perhettä oli myös Lapin sodan aikaan evakossa muualla Suomessa ja Ruotsissa. Sukunimen edustajia asui kyllä Venäjän puolella satoja vuosia ennen kuin joutuivat lähtemään. Niin oli monilla muillakin.

Vierailija
51/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa Käkisalmen maisemiin, en Laatokan laineisiin, Isäni on täältä.

Sukuni on täältä. Ikävöin 

Vierailija
52/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesteissä on varmaan vuosikymmenien viive, kun niin moni muistaa evakkomatkat. Tännekin niitä tuli, toinen ja kolmas polvi elää tätä päivää. Harva edes tietää isoisovanhempien taustoja, vaan juuret on täällä. Suomalaiset muuttaa muutenkin paljon, itsekin olen kotiseudultani pois lähtenyt. Lapsuudenkoti on jo myyty, sinne ei ole paluuta, mutta ei se mikään trauma ole. 

Vierailija
53/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tosiaankaan 

Oletin apn olevan itse joku evakko, joka lähtenyt karjalasta omien vanhempiensa kanssa, mutta että evakkolapsen lapsi. 

Ihan älytöntä. Äitini oli evakko ja suomalainen. Olen kotonani tässä maassa sukulaisteni ja perheeni seurassa. Mitä ihmettä sieltä muka pitäisi ikävöidä? Multaa ja kiviäkö?

No kuule, toisen polven evakķo oon, issäin lähti Karjalast toisel kymmenell... siit pohin mie. Kannan muistoo myös

Vierailija
54/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tosiaankaan 

No kuule, toisen polven evakķo oon, issäin lähti Karjalast toisel kymmenell... siit pohin mie. Kannan muistoo myös

Siis mistä sä olet lähtenyt evakkoon? Isäsi ymmärrän, mutta en kyllä ymmärrä sinua. Karjalaisjuuret on itselläkin äidin puolelta, mutta ei se minusta evakkoa tee.

Vierailija
55/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisipä näiden evakkojen ilmeen kun heidät vietäisiin takaisin karjalaan. Ei olisi hymy huulilla eikä ilo sydämessä.

Vierailija
56/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tosiaankaan 

No sinullahan on Karjalan laulumaat elävästi muistissa. =D   Jo pienenä siittiönä kurkit pussista, ja aattelit, tän mie viel pallaan, tääl o miun sukun ja sydän ja kotin. Vielkii muistan mite oli nii hauskaa, ko me kylän poikien iltasi tahottii mäkeä laskea veskelkal päi  naveta  seinää.

Vierailija
57/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikävöi, mutta tunnen suurta surua sota-ajan tapahtumista. 

Vierailija
58/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkisipä näiden evakkojen ilmeen kun heidät vietäisiin takaisin karjalaan. Ei olisi hymy huulilla eikä ilo sydämessä.

Siksipä tämä jatkuva mouruaminen, esiintyminen ja teeskentely aiheen ympärillä on lähinnä myötähäpeää aiheuttavaa ja tragikoomista. Ihan silkkaa huomionhakua ja lässytystä.

Vierailija
59/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Kaikki toisen polven evakot, lienette 60v tai jotain. Mie oon 63, nyt vast mie ymmärsin. Ko ei oo kettää, keltä kyssyy. Näist

aphä ei aiemmin puhuttu.

Kyl miul on ikävä Karjalaa, asun tääl enkä sinne taho. Mut ikävä, kaiho on.

Ap

En ole 60. Olen 46. Isäni muistaa Karjalan lapsuudestaan. Mitä tulee minuun itseeni, uskon että kaiho liittyy itäiseen kulttuuriperintöön. Jos meillä olisi Karjala, kaipaisimme jotain muuta.

Vierailija
60/223 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tosiaankaan 

Mitä ihmeen muistoa sinä voit siitä kantaa, kun et kerran ole sieltä edes kotoisin. Et ole mikään toisen polven evakko, ei semmoista ole olemassakaan. Jos sun isäs tai äitis on evakko ja sinä et ole. 

Taidat olla joku hemmetin trolli 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi