Onko helpompaa erota kuin muuttaa suhde avoimeksi?
Mitä mieltä? Onko tärkeämpää omistaa toisen seksuaalisuus kokonaan vai saada pitää hänet elämässään?
Kommentit (84)
Omistaa? Parisuhteessa ei omisteta. Jos toinen ei halua avointa suhdetta, on parempi erota. Pitää haluta samoja asioita.
Ero ainoa ratkaisu. Voi sitten jyystää vaikka koko kaupungin läpi ja leikkiä avoimia suhteita niiden kanssa jotka samalla linjalla joskaan se ei suhteen ongelmia korjaa ja suhteessa muutakin ongelmaa kuin toisen seksuaalinen turhautuminen .. Ei kovin älyllisestä olennosta ole kyse jos näkee ratkaisuna ainoastaan avoimen suhteen .. joutaakin siis moinen ihmisriepu mennä ..
Minulle monogamia on toimivin suhdemalli. Jos on tärkeintä paneskella ympäriinsä, niin sitten avoin suhde. Jos on tärkeämpää olla kumppanilleen ainut, niin sitten pitää valita monosuhde. Minusta on aika hanurista esittää suhteen alussa jälkimmäistä, ja sitten tulla kymmenien vuosien jälkeen kaapista ensiksi mainittuna, ja vaatia kumppania muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kartano, kesähuvila ja viisi lasta, niin ei sitä pakkaa kannata sekoittaa siipan keski-iän kriisin takia. Jos ei ole mitään yhdessä rakennettua, niin vaihtoon vain.
Ai rahan takia pitäisi katsoa ympäri kyliä paneskelevaa kumppania? Joo selvä, meitä on moneen junaan.
Miksi sovittu sivusuhde rinnastetaan aina ympäri kyliä paneskelemiseen?
Koska monesti monosuhteeseen rakennetulle ihmiselle ne ovat olennaisesti sama asia? Kumppani panee muita, vaikka onkin kohteliaasti sen suvainnut ilmoittaa.
Se on vaan lopun alkua. Hidas ja tuskallinen ero.
Jos kumppanit aloittavat suljetussa suhteessa ja toinen haluaa avata suhteen ja toinen väkisin suostuu, se on julma tapa saada oikeus pettämiselle.
Yllättävää että ne suhteet jotka tiedän avatun on tehty naisen aloitteesta. Eroon ovat päätyneet kuitenkin.
Jos seksi ei toimi teidän keskustelusta huolimatta niin eroa.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vuosien kumppanuus on kunnissa, mutta seksi ei ole toivon kaltaista?
Riippuu ihan missä kunnissa se kumppanuus on. Jos Espoossa ja Helsingissä, niin kulissit täytyy pitää pystyssä. Jos Turussa, niin kumppanuus on ollut suolesta alun alkaenkin. Jos taas Nuorgamissa, niin mennään Miisan oppien mukaan.
Mä suosittelisin kyllä vauvan hankkimista tuohon tilanteeseen. Pelastaa suhteen, varma keino!
Miten toisen seksuaalisuuden voi omistaa? En ymmärrä.
Sen verran päätän omastani, että olen joko monogamisessa parisuhteessa tai yksin. Onneksi puolisoni on päättänyt että näin on myös hänen osaltaan hyvä.
Monosuhteen yksipuolisen painostuksen alla avaaminen ei koskaan ole kestävä ratkaisu, vaan hajottaa vähintään sitä painostettua osapuolta, ja avaamista toivonuttakin mikäli sillä on yhtään omatuntoa jäljellä. Toimiva avoin (tai muukaan) suhde ei saa koskaan perustua painostukselle, se on henkistä väkivaltaa painostaa toinen muuttamaan suhteen sääntöjä sellaisiksi joiden kanssa hän on onneton.
Vierailija kirjoitti:
Miten toisen seksuaalisuuden voi omistaa? En ymmärrä.
Sen verran päätän omastani, että olen joko monogamisessa parisuhteessa tai yksin. Onneksi puolisoni on päättänyt että näin on myös hänen osaltaan hyvä.
Tämä. Minusta omistamisargumentti on aina vähän lapsellinen. Kyse on siitä, millainen suhde vastaa kenenkin tarpeisiin ja mitä suhteen säännöistä on sovittu. Mitä käy, kun kahden velan suhteessa toinen muuttaakin mielensä ja alkaa haluamaan vauvoja? Ero. Mitä käy, kun vannoutuneesta maalaisparista toinen haluaa muuttaa pysyvästi suurkaupungin sydämeen? Yleensä ero.
Joskus suhteen alussa toiveet ja tarpeet vaikuttaa hyvinkin yhteensopivilta, ja vuosien varrella toinen tai molemmat alkaa muuttumaan. Jos muututaan samaan suuntaan niin loistavaa. Aina näin ei tapahdu, ja silloin ei voi alkaa vaatimaan kumppania muuttamaan omia tarpeitaan täysin päälaelleen vain siksi, että itse on muuttanut mieltä.
Minusta suhteen olennaisen aspektin muutos pitäisi aina ajatella ikäänkuin suhteen irtisanomisena ja uuden rakentamisena. Silloin ihmiset tajuaisivat paremmin mitä vaativat. Avosuhteen vaatijat ikäänkuin jättävät monosuhdepuolisonsa, ja odottavat tämän olevan heti loukkauksen jälkeen valmis rakentamaan uutta suhdetta spekseillä jotka ei vastaa enää edes tarpeisiin. Kuinka realistisena toiveelta se näin ilmaistuna kuulostaa?
Ero. En kestä, jos joku muu käy kairaa mun muijaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kartano, kesähuvila ja viisi lasta, niin ei sitä pakkaa kannata sekoittaa siipan keski-iän kriisin takia. Jos ei ole mitään yhdessä rakennettua, niin vaihtoon vain.
Ai rahan takia pitäisi katsoa ympäri kyliä paneskelevaa kumppania? Joo selvä, meitä on moneen junaan.
Ei rahan vaan lasten perinnön takia.
Vierailija kirjoitti:
Oon samaa mieltä, paitsi että vaihtoon vasta kun on toinen parempi katottuna.
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan kyllä täällä saa hyviä argumentteja tueksesi suostutella vaimoa olemaan eroamatta ja viemättä puolta omaisuudestanne, koska haluat vaan panna nuorempia.
Entäpä jos olenkin nainen?
AP
Käsi pystyyn, kuinka moni 70- , 80- tai 90-luvun alussakaan syntynyt edes sai tilaisuuden neuvotella suhteen spekseistä sen alussa? Aivan. Monosuhdetta on pidetty oletusarvona, ja kaikki muu on pitänyt tukahduttaa.
Onhan se toisen seksuaalisuuden omistamista, jos kielletään sen toteuttaminen muiden kanssa. Osalle varmaan jo itsetyydytys on pettämistä.
Ero. Se ei toimi, että vaihtaa yhtäkkiä uskollisesta vapaaseen suhteeseen. Kun on alun perin sovittu muuta, se suhde perustuu silloin siihen johonkin muuhun. Kaikki avoimet mitä tiedän, on hajonneet. Vielä enemmän kuin ero, sattuu seurata sivusta, kun toinen säätää muiden kanssa. Ei voi suositella! Jos olet itse uskollista tyyppiä, et myöskään nauti uudesta suhteesta yhtä aikaa, jos edes pystyt siihen. Ei ole mitenkään selvää että siihen pystyy, vaikka olisi ajatuksissa selvä asia ja sovittu juttu!
Avoin suhde vain viivyttää tulevaa eroa.
Et varmaan kyllä täällä saa hyviä argumentteja tueksesi suostutella vaimoa olemaan eroamatta ja viemättä puolta omaisuudestanne, koska haluat vaan panna nuorempia.