Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivapaikkoja vähennetään niin että ympärivuorokautista hoivaa on vain 6 %:lle yli 75-vuotiaista

Vierailija
25.06.2024 |

Oletko valmis hoitamaan omia lähisukulaisia jos hoivapaikkaa ei saa? 

Kommentit (287)

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 118: "Oisko vähän samaa selittelyä kuin työttömillä jotka ei löydä töitä edes muutamaa tuntia viikossa. Näin epävirallisena omaishoitajana, hoidettavan eläke, hoitotuki yhteensä 1350e. Tuskin kukaan vanhus tulee itseään elättämään toisen kotiin, muttq nykynuoret tulee.

Paljon ovat työtä tehneet Suomen eteen. Minä ainakin sain ennakkoperinnön 20 vuotta sitten. Vanhukset voisivat myös lahjoittaa omaisuutensa tälle hoitajalle ohi rintaperillisten, rupeas hoitajia löytymään 😁"

Siis sun hoitamasi vanhus ja sinä sekä pari teiniä  pärjäätte hyvin tuolla 1350€:lla plus se omaishoidontuki, joka maksimissaan on alle 600€ nettona? Ja siis pärjäisit ilman sitä 20 vuotta sitten saatua ennakkoperintöä? Ja siinäkin tapauksessa, että hoitamasi vanhus ei anna sulle eurokaan tuosta saamastaan 1350€:sta? Sulla ei ole itselläsi työtuloja eikä vielä eläkettäkään?

Mä olisin voinut ryhtyä äitini omaishoitajaksi 1,5 vuotta sitten, jos a) olisin ollut jo vanhuuseläkkeellä tai b) jos olisin saanut äitini eläkkeen itselleni plus sitten omaishoidontuen. Näin ei kuitenkaan ole mahdollista vaan mä olisin saanut ainoastaan omaishoidontuen. Mun eläkekertymäni oli jo silloin riittävän iso, mutta kun eläkettä aletaan maksaa mulle vasta elokuussa 2026. Siihen asti olisi pitäånyt pärjätä pelkällä omaishoidontuella. Ennakkoperintöjä en ole saanut enkä saa vielä nytkään perintöä, kun öiti kuoli viime kuussa, vaan vasta sitten, kun isäkin kuolee. Isän kohdalla voin ryhtyä hänen omaishoitajakseen vasta sitten, kun olen jo itsekin eläkkeellä. En sitä ennen. Jollain kun pitää oma elämisenikin maksaa.

Vierailija
122/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kukas ne hoitaa?! Mun pitää tehdä töitä ja maksaa opintolaina. Miksi maksan veroja?! 

Maksat lainasi mummun eläkkeellä, päälle omaishoidon-ja hoitotuki. Nämä siis kaksi aivan eri tukea.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 118: "Oisko vähän samaa selittelyä kuin työttömillä jotka ei löydä töitä edes muutamaa tuntia viikossa. Näin epävirallisena omaishoitajana, hoidettavan eläke, hoitotuki yhteensä 1350e. Tuskin kukaan vanhus tulee itseään elättämään toisen kotiin, muttq nykynuoret tulee.

Paljon ovat työtä tehneet Suomen eteen. Minä ainakin sain ennakkoperinnön 20 vuotta sitten. Vanhukset voisivat myös lahjoittaa omaisuutensa tälle hoitajalle ohi rintaperillisten, rupeas hoitajia löytymään 😁"

Siis sun hoitamasi vanhus ja sinä sekä pari teiniä  pärjäätte hyvin tuolla 1350€:lla plus se omaishoidontuki, joka maksimissaan on alle 600€ nettona? Ja siis pärjäisit ilman sitä 20 vuotta sitten saatua ennakkoperintöä? Ja siinäkin tapauksessa, että hoitamasi vanhus ei anna sulle eurokaan tuosta saamastaan 1350€:sta? Sulla ei ole itselläsi työtuloja eikä vielä eläkettäkään?

Mä olisin voinut ryhtyä äi

Ei kaikilla ole lapsia ja asunnot on maksettu. Jos on työpaikka kotona, ole matkakuluja.

Vierailija
124/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syanidipillerit , ketamiini tms. vapaaksi tietyn iän jälkeen tai muuten vakasti sairastuneelle.

Problem solved  vieläpä inhimillisesti ja itsemäämisoikeuden säilyttäen. Olen tosissani , minä käyttäisin kun aika on tullut. 

Vierailija
125/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varmistanut oman hoivasi tekemällä lapsia? 

En, mutta koska en ole tuhlannut rahojani lasten elättämiseen ja äitiyslomien pitämiseen olen pystynyt keräämään niin suuret säästöt että voin vanhana vaikka muuttaa ulkomaille saamaan rahalla hoivaa.

Lähde sitten tarpeeksi ajoissa, ei sua infarktin jälkeen tai muistisairauden edetessä kukaan sinne vie. 

Eri: Miksi sinne kyseisten tapahtumien jälkeen pitäisi viedäkään? Piuhat vain irti laitteista siinä vaiheessa, kun elämänlaatu on tasoa 'vihannes'. Tämä koskekoon vuorollaan kaikkia, elleivät omat tai lasten varat riitä kustantamaan laitospaikkaa kalliine laitteineen.

Vierailija
126/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion kuuluu hoitaa omat kansalaisensa, eikä yksityisten yritysten! Sitä varten täällä maksetaan veroja!  Yksityiset yritykset helvettiin viemästä meidän verorahoja ulkomaille ja valtio huolehtimaan vanhuksista niin kuin kuuluukin!

Vierailija
127/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä järkee, dementikot laitetaan hoitamaan toisiaan yhteisölliseen asumiseen, no siitä ei kyllä tule yhtään mitään, aina vaan hullummaksi menee, mummot ja papat pyörii keskenään,kukaan ei ota muistisairaasta vastuuta,

Osa muistisairaistahan on myös arvaamattomia ja väkivaltaisia. Jatkossa sitten mummot ja vaarit kansoittaa sairaalat kun "raivo-Risto" on saanut kohtauksen.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 123: "Ei kaikilla ole lapsia ja asunnot on maksettu. Jos on työpaikka kotona, ole matkakuluja."

Juu, ei kaikilla olekaan. Mullakin on asunto jo maksettu ja lapset aikuisia, mutta yhtiövastike erilaisten remonttien takia silti vain noin 40€/kk pienempi kuin mitä olisi  omaishoidontuki. Eli sillä 40€:lla pitäisi siis maksaa koko kuukauden eläminen. Siis maksaa omat ruuat,  lääkkeet, kännykkälaksut jne. Vaikka sähköt olisikin katkaissut, niin kotivakuutus olisi silti kannattanut olla. Ja mullakin on työpaikka kotona eli etätyö, mutta ei kyllä tullut tgyönteosta yhtään mitään silloin, kun muistisairas äitini oli mulla välillä hoidossa, jotta isä pääsee lääkäriin tms. Omaishoitajana olisin voinut tehdä töitä vain silloin, kun äiti nukkuu ja muun ajan olisin vahtinut äitiä. Milloin mä olisin nukkunut? Valvonut 1,5 vuotta yhtäjaksoisesti? 

Sä varmaan ajattelet, että mun olisikin pitänyt myydä tämä asuntoni ja rahoittaa elämiseni sitten sillä asuessani vanhempieni luona. Ja kun äiti kuoli, olisin ostanut lopuilla rahoilla itselleni uuden asunnon ja huonekalut sekä kaiken irtaimiston, mistä olisin joutunut ennen vanhemmilleni muuttamista luopumaan. Siis käytännöllisesti katsoen mulla olisi ollut mukana vain matkalaukullinen tavaraa, koska enempää ei vanhempieni luokse mun tavaroita olisi mahtunut. Mulla vaan herää mysymys, miksi mun olisi pitänyt käyttää elämäni aikana keräämäni omaisuus siihen, että olisin hoiitanut äitiä? 

Jollain tasolla vielä ymmärrän sen tilanteen, jos on ainoa lapsi ja vanhuksen kuoltua sitten on ainoa perijä ja saa pitää sen asunnon, missä vanhus asui ja mihin omaishoitajaksi ryhdyttyään muutti. Mutta jos hoidettavasi kuoltua oletkin asunnoton eikä sulla ole kuin matkalaukullinen tavaroitasi, niin aika paska nakki. 

Mutta on kuitenkin hienoa, jos Suomessa edes osa tulevien vanhusten omaisista hoitaa vanhuksensa ihan itse ilman mitään muita yhteiskunnan tukia kuin omaishoidontuki. Tällä tavalla riittää paremmin hoivakotipaikkoja niille vanhuksille, joilla ei noin hyväosaisia ja pyyteettömiä lapsia ole. 

Vierailija
129/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa tietää että kaikki ne jotka tätä politiikkaa ääneesti tulevat myös joskus vanhoiksi ja pääsevät siitä nauttimaan. Joko maksavat miljoonan hoidosta tai sitten makaavat katuojassa kitumassa.

Ehkä tuossa vaiheessa vihervasemmistolaiset ymmärtävät rahan arvon ja sen että kaikkeen ei ole rahaa.

Vierailija
130/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei omaa hoivaa voi varmistaa tekemällä lapsia. Älä naurata.

En haluaisi että minun lapset joutuisivat minut hoitamaan kun olen vanhus. Vaipanvaihtoa, en voi kuvitella että lapseni vaihtavat vaippojani. 

Vierailija
131/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syanidipillerit , ketamiini tms. vapaaksi tietyn iän jälkeen tai muuten vakasti sairastuneelle.

Problem solved  vieläpä inhimillisesti ja itsemäämisoikeuden säilyttäen. Olen tosissani , minä käyttäisin kun aika on tullut. 

Niin minäkin. Toivottavasti yhteiskunta tarjoaa pillerin kun sitä pyytää.

Vierailija
132/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä veroilla kuuluisi päästä eläkkeelle jo 60v ja saada huonokuntoisena hela hoito, kun sitä tarvitsee.

Joka leikkauiseen ei tarvis alistua. Rahaa on. Sitä jaetaan yritystukina (miljardien sosiaaliturvaa) Petterin kavereille ja kehutysmaatukina Lin kavereille. Sillä välin PS pitää sirkusshowta.

Kysymyshän ei ole edes varsinaisesti rahasta vaan siitä onko halua hoitaa. Sellaisen järjestelmän ylläpitoon mikä meillä on tähän asti ollut ei löydy enää tulevaisuudessa työntekijöitä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei omaa hoivaa voi varmistaa tekemällä lapsia. Älä naurata.

En haluaisi että minun lapset joutuisivat minut hoitamaan kun olen vanhus. Vaipanvaihtoa, en voi kuvitella että lapseni vaihtavat vaippojani. 

Ehkä tulevaisuudessa kehitetään sellaisia sänkyjä, että niissä maataan persus paljaana ja  niihin voi virtsata ja ulostaa ja sänky hoitaa pesut.  Nykyiset aikuisten vaipat on kyllä aika hyviä ja riittää, että joku vaihtaa ne pari kertaa vuorokaudessa. Japanissahan kehitetään vanhusten hoitoon vaikka minkälaisia robotteja ja muita laitteita, koska sielläkin alka aolla tilanne, että ihmisiä vaan ei riitä kaikkia hoitamaan. 

Vierailija
134/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä asiasaa olisi syytä kansan katsoa totuutta silmiin ja toimia sen mukaan. Ihan tosissaan. 

Kuka tahansa, joka on nähnyt millaista on elämä muistisairaana laitoksessa, ei haluaisi samaa itselleen. Silti tässä kuitenkin keskustellaan siitä, miten tuo saataisiin kuitenkin kaikille järjestymään? Eikö kannattaisi alkaa järjestellä asioita niin, jotta mahdollisimman moni voisi moiselta välttyä? Reipas ja tunnollinen lammas kertoikin jo hoitotahdosta ja se oli erittäin fiksu, haluan itsellenikin samanlaisen ihan ehdottomasti.

Se on oikeasti ihan sairasta että ihmistä pidetään elossa useita vuosia vaikka syöminen tai juominen ei enää onnistu, eikä ihminen edes kommunikoi paitsi vaikeroiden suihkutuksen tai vatsantoimituksen aikana. Olin äimän käkenä kun hoitajaopiskelijana lohdalle osui asukas joka oli elänyt näin jo 15 vuotta! Hän oli varmaan 30kg painava sikiöasentoon käpertynyt yli satavuotias mummeli ja tosiaan kävi mielessä että onko jumala unohtanut hänet tänne...

Sekin kiinnostaisi nähdä, kun aina lähihoitajien työtä kauhistellaan että "ikinä en itse pystyisi" ja nyt olisikin pakko. Naurattaa ajatus vaikkapa omasta miehestä tekemässä lähärin hommia. Voipi olla että se omaishoitajuus automaattisesti karsisi kaiken terveydenhoidollisen pois ja kuolema korjaakin sitten varsin nopeasti. 

Vierailija
135/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon meitä 70-luvulla syntyneitä voidaan vielä kurittaa? Työelämään siirryttiin laman aikaan ja siitä lähtien ollaan nöyrästi painettu hommia ja maksettu veroja. Eläkeuudistuksessa jäätiin väliinputoajiksi ja eläkeikä karkaa hamaan tulevaisuuteen. Nyt saamme/joudumme sitten vielä hoitamaan vanhempamme omin voimin.

Vierailija
136/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne tulijat ei kouluttaudu hoitoalalle ja mene töihin?

Vierailija
137/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueiden rahat eivät riitä nykyisen kaltaiseen vanhustenhoitoon. Hoitoalalla on ollut jo monta vuotta vakava työvoimapula. Kukaan järkevä ihminen ei halua henkisesti ja fyysisesti kuormittavaan kotihoitoon ja vanhustenhoitoon töihin. Vanhuksilta tulee hoitajalle haistattelua, kiroilua, uhkailua, sylkemistä, nyrkkiä, potkuja ja väkivaltaa, kun pitäisi tulla kiitosta!

Jo lähivuosina eläkeläiset hankkivat itse hoitonsa ja palvelunsa. Eläkeläiset myös maksavat näistä palveluista tulojensa ja varallisuutensa mukaan.

Kun Riikka Purra kysyi hoitajavajeesta ennen edellisiä kuntavaaleja, niin Sanna Marin vastasi, että nyt ei keskustella hoitajamitoituksesta, hoitajia kyllä riittää, jos on tahtoa hoitaa soteuudistus maaliin. Sen myötä kaikille riittäisi apua ja hoivaa. Kuulemma raha ei olisi ongelma.

SD varmasti kertoo meille nyt, miten ongelma ratkaistaan.

Ja ihan tiedoksi: jo nyt eläkeläiset (paitsi alle 30v ikäiset, heille hoivaa yhä riittää) maksavat itse hoitonsa ja palvelunsa samalla tavalla kuin työssäkäyvät paitsi että heille ei ole työterveyshuoltoa. Täysin utopistista ajatella, että eläkeläiset olisivat koskaan saaneet maksutta hoivaa, vaikka palstalla sitä useaan otteeseen vakuutetaan.

Vierailija
138/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi he hoitoalalle kouluttautuisivat ja haluaisivat hoitaa vieraita?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhuollossa työskentelee tosi paljon ulkomaalaistaustaisia. Kun äitiäni pyöritettiin 4 kuukauden ajan laitoksesta toiseen ja välillä käväisi päivän tai muutaman kotona, niin yhdeksän kymmenestä hoitajasta, joka vastasi puhelimeen, oli "hoonosoomi" -hoitaja. Ja mä soitin joka ainoa päivä lähes neljän kuukauden ajan. 

Vierailija
140/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hoitaa mutta sitten en maksa veroja. Vain idiootti maksaa korkeita veroja saamatta mitään palvelua vastineeksi. Rahaa valtio saa kun lopettaa yritystukien maksamisen, Sitran ym.turhakkeet sekä keinotekoisen kaksikielisyyden. Terveisin v*ttuuntunut veronmaksaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän