Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivapaikkoja vähennetään niin että ympärivuorokautista hoivaa on vain 6 %:lle yli 75-vuotiaista

Vierailija
25.06.2024 |

Oletko valmis hoitamaan omia lähisukulaisia jos hoivapaikkaa ei saa? 

Kommentit (287)

Vierailija
161/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi takaisin mummonmökkien aikakaudelle. Kiitos nimimerkki Riikan ja selkäragattoman Petterin.

Vierailija
162/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörriäisille annetulla 500 miljoonalla olis voitu palkata tuhansia hoitajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukraina ensin

Vierailija
164/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana vältyin soluasumiselta, mutta vanhana uhkaa yhteisasuminen pakollisine virikeleikkeineen...

Ei uhkaa. Jäät yksin kotiisi ilman apua. Siitähän tässä on kyse. Et sinä tule pääsemään mihinkään yhteisasumiseen.

Vierailija
165/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitajia? Ei valmistu uusia samaa tahtia kuin entisiä jää eläkkeelle tällä hetkellä. Sote-koulutusta on lisätty, mutta valmistuvien määrä on pienentynyt. Opiskelijaryhmiä ei saada täyteen, aloituksia viivästetään, että saadaan vielä pari hakijaa lisää. Lisäksi keskeytysten määrä on roimassa nousussa. Nuoret ei halua huonopalkkaiseen vuorotyöhön. Kun alan työpaikoissa on työvoimapula, se tarkoittaa, että yhä vähemmän voi jättää toiveita. Joka vuorossa on oltava mm. lääkeluvalliset hoitajat, eli sijaisilla vuoroja ei voi pyörittää. Valmistuneista hoitajista osa lähtee lähes suoraan toiseen työhön tai jopa eri alalle. 

Vierailija
166/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä joudun jo kerryttämään 25 vuotiaana oman eläkkeeni niin ei nämä eläkettä ansaitsevat kakkaläjät kyllä mun hoivaa saa sitten millään.

Vierailija
167/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitajia? Ei valmistu uusia samaa tahtia kuin entisiä jää eläkkeelle tällä hetkellä. Sote-koulutusta on lisätty, mutta valmistuvien määrä on pienentynyt. Opiskelijaryhmiä ei saada täyteen, aloituksia viivästetään, että saadaan vielä pari hakijaa lisää. Lisäksi keskeytysten määrä on roimassa nousussa. Nuoret ei halua huonopalkkaiseen vuorotyöhön. Kun alan työpaikoissa on työvoimapula, se tarkoittaa, että yhä vähemmän voi jättää toiveita. Joka vuorossa on oltava mm. lääkeluvalliset hoitajat, eli sijaisilla vuoroja ei voi pyörittää. Valmistuneista hoitajista osa lähtee lähes suoraan toiseen työhön tai jopa eri alalle. 

Nuoret hoitajat pesevät mieluummin vauvan tai lasten pyllyjä kuin vanhusten pyllyjä. Ei ole oikeasti mikään ihme, että vanhustenhoito ei ole kovinkaan monen nuoren ykkösvaihtoehto.

Vierailija
168/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

nro 53: "Onko jollakin neuvoja, mitä pitäisi enää tehdä, vaiko kohtalonani tosiaan olla pakotettuna käytännössä omaishoitajana? Auttaisiko ja siis vapautuisinko, jos hankkisin itselleni lisää diagnooseja? Saisin varmasti diagnoosit ainakin ahdistuksesta, varmaan masennuksestakin ja ties mistä muusta, sillä kärsin tuollaisesta, mutta noita ei ole diagnosoitu. Diagnooseinani on tällä hetkellä tosiaan vain autismikirjo ja joku toinen, jota en edes muista, ehkä eristäytyvän persoonallisuuden piirteet. Ongelmia ja vaikeuksia on tosiaan niin paljon, että varmaan jonkun fyysisenkin diagnoosin saisin, jos sellaisen hankkisin esim. hormonien kanssa on ongelmia, mutta vaihdevuodet lähestyvät tai ehkä ovat jo alkaneet. Ketään ei pitäisi käytännössä pakottaa omaishoitajaksi varsinkaan, jos tällä omaishoitajaksi pakotettavalla on omiakin ongelmia ja rajoitteita, jokin fyysinen sairaus tai päässä vikaa, kuten itselläni ihan todistetustikin on. "

Itse huomasin että hyvinvointialueet kyllä mielellään tuuppaavat tekemiset omaiselle jos tämä yhtään reagoi ja on yhteyksissä omaisensa puolesta paikalliseen vanhustenhuoltoon / sosiaalipalveluihin.

Olen työssäkäyvä ja perheellinen, ja asun omaisestani toisella paikkakunnalla kolmensadan km päässä. Minulla on suomi.fi-valtuudet isäni sote-asioissa puolesta-asiointiin. Kun isäni liikuntakyky huononi, niin hyvinvointialueen kotihoidosta soitettiin ja alettiin luetella mitä kaikkea isän kotona pitää tehdä jotta tämä voi asua kotonaan esteettömästi, mm. hakea wc-istuimen koroke terveyaseman välinelainaamosta. Ja siis tietysti heti seuraavana päivänä joka oli arkipäivä.

Samoin kun isäni oli hoitolaitoksessa jonottamassa lopullista hoitopaikkaa (kun ei pärjännyt enää kotona) niin yrittivät että minä otan töistä vapaata, tulen paikalle ja ajan isäni rokotettavaksi viereiseen(!) terveyskeskukseen kun "heillä ei nyt ole hoitajaa joka voisi antaa rokotuksia". Eivätkä tietenkään voineet isää laittaa taksiin joka olisi ajanut sen 50 metriä terveysasemalle.

Kummasti ne rokotukset ja wc-istuimen korokkeet järjestäytyivät isälle ilman minuakin, kun ilmoitin että en pääse koska olen töissä arkisin ja että en ole virallisesti isäni omaishoitaja.

Sinun tilanteessaai on ikävä se että asut samassa taloudessa = oletetaan että olet automaattisesti käytettävissä. Mutta omaishoitajuus on siis vapaaehtoista, ei automaatti.

Vierailija
169/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdin tällä hetkellä kolmen vanhuksen asioista. Yksi ei ole edes perheeni jäsen. Kaksi pääsi hoivakotiin, koska eivät pysty yhtään liikkumaan. Yhdellä käy kotihoito ja kohta on hoivapaikan tarve.

Hoiva ei pelkästään riitä, koska on paljon heillä asioita, joista on huolehdittava hoivakodista huolimatta.

Lisäksi huolehdin yhden lapsenlapsen asioista. Olen 75 v ja ilmeisesti hyppään järveen, kun itse alan tarvita hoitoa.

Kauhea lukea netistä boomereiden haukkumista, kun tiedän, että monia muitakin on, jotka ovat koko ikänsä huolehtineet muista.

Vierailija
170/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hoida. Eivät hoitaneet minuakaan kun olin lapsi ja nuori.

En tee lapsia siksi, että hoitaisivat minua tai ketään muutakaan kurttupyllyä. Se ei tomi sillä tavalla tässä maassa. 

Kurttupyllyä? Rumaa nimittelyä. Oma pyllysi varmaan sileä. 

Kaikissa maissa pitäisi toimia niin että omaiset auttavat vanhuksia. Enemmän tai vähemmän.

Eli sinä siis hoidat omia vanhempiasi 24/7 nyt kotona? Epäilen kovasti.

näitä kommentteja viskelee helposti jos ei ole oikeaa kokemusta siitä kuinka vaativa hoidettava on jatkuvaa ympärivuorokautista valvontaa tarvitseva, muistisairas ja pidätyskyvytön vanhus, joka kuitenkin liikkuu vielä omin voimin.

Vierailija
171/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra leikkaa taas kerran vähän lisää suomalaisten eliniän odotteesta. Viesti on selvä. Kun omat voimat ei enää riitä on syytä valita exitus.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin tällä hetkellä kolmen vanhuksen asioista. Yksi ei ole edes perheeni jäsen. Kaksi pääsi hoivakotiin, koska eivät pysty yhtään liikkumaan. Yhdellä käy kotihoito ja kohta on hoivapaikan tarve.

Hoiva ei pelkästään riitä, koska on paljon heillä asioita, joista on huolehdittava hoivakodista huolimatta.

Lisäksi huolehdin yhden lapsenlapsen asioista. Olen 75 v ja ilmeisesti hyppään järveen, kun itse alan tarvita hoitoa.

Kauhea lukea netistä boomereiden haukkumista, kun tiedän, että monia muitakin on, jotka ovat koko ikänsä huolehtineet muista.

Olet ihan oikeassa tuossa. Mä ajattelen kuitenkin niin, että kun puhutaan vanhuksen hoitamisesta, se on eri asia kuin vanhuksen asioiden hoitaminen. Vanhuksen hoitaminen on just vaipanvaihtoa, pesemistä, asennon vaihtoa, syöttämistä, haavanhoitoa, verensokerin mittaamista ja insuliinin pistämistä ajallaan yms. Siis kaikkea sellaista, minkä kohteena on konkreettisesti se vanhus. Asioiden hoitaminen taas on laskujen maksua, parturiajan varaamista, kuskaamista parturiin jne jne. Oma lukunsa tähän on vielä kotityöt eli vanhuksen asunnon siivoaminen, hänen pyykkiensä peseminen, kaupassa käynti jne. 

Vierailija
173/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varmistanut oman hoivasi tekemällä lapsia? 

Ei omaa hoivaa voi varmistaa tekemällä lapsia. Älä naurata.

No maksamalla veroja sitten voi vai?

Vierailija
174/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole valmis, koska käyn töissä ja minulla on pieniä lapsia. Harmi.

Sinun vanhuksillesi ei kuitenkaan tule hoivaa löytymään. Kannattaa varustella esim. vierashuone heitä varten jo valmiiksi.

Vierailija
175/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistähän meinasit löytää tuhansia hoitajia? Hoitajapula on tosiasia, jos et ole sattunut kuulemaan.

Vierailija
176/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Speksit tälle on asetettu jo kauan ennen nykyhallitusta. Hyvinvointialueiden perustamisesta lähtien on niiden suunnitelmissa ollut vähentää radikaalisti laitospaikkoja, niin vanhusten, vammaisten, mt-potilaiden kuin päihdeongelmaistenkin. Pyrkimys on lisätä kotiin annettavaa, omaisten toteuttamaa hoivaa.

Vierailija
177/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Speksit tälle on asetettu jo kauan ennen nykyhallitusta. Hyvinvointialueiden perustamisesta lähtien on niiden suunnitelmissa ollut vähentää radikaalisti laitospaikkoja, niin vanhusten, vammaisten, mt-potilaiden kuin päihdeongelmaistenkin. Pyrkimys on lisätä kotiin annettavaa, omaisten toteuttamaa hoivaa.

Myös erikoissairaanhoidon sekä perusterveydenhuollon vuodepaikkoja on jo laitettu kiinni. Osittain hoitajapulan vuoksi, mutta myös ihan suunnitellusti.

Vierailija
178/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole valmis, koska käyn töissä ja minulla on pieniä lapsia. Harmi.

Sinun vanhuksillesi ei kuitenkaan tule hoivaa löytymään. Kannattaa varustella esim. vierashuone heitä varten jo valmiiksi.

Ihan saa kuukahtaa niille sijoilleen missä vanhus sitten sattuukin olemaan.

Vierailija
179/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämmöistä hyvinvointivaltiota, jossa yhteiskunta hoitaa ja elättää ihan kaikki, voi enää pitää pystyssä. Suomessa ei ole mitään kunnon tulonlähteitä, yhä useampi on työelämän ulkopuolella milloin mistäkin syystä ja silti ollaan vaatimassa vähintään keskituloisen ihmisen elintasoa. Lisäksi on varauduttava sotaan ja Ukrainan tukemiseksi menee varmasti hirveitä rahasummia. Suomen rahakirstu on huvennut vähiin, pohja vaan näkyy. Siksi jokaisen on valmistauduttava hoitamaan itse omat vanhuksensa.

Vierailija
180/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ongelma ratkaistaan? Onko jonkun tahon pakko hoitaa? Melko pitkälle se hoitaminen on ollut vapaaehtoista tähänkin saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme