Hoivapaikkoja vähennetään niin että ympärivuorokautista hoivaa on vain 6 %:lle yli 75-vuotiaista
Oletko valmis hoitamaan omia lähisukulaisia jos hoivapaikkaa ei saa?
Kommentit (287)
Sote-pomojen palkkoihin (johto) menee 100 000 000 euroa vuodessa. Johtajat puolittakoot palkkansa niin säästyneellä rahalla (50 milj. eur) saa jokusen hoitajan palkattua. Kyllä ne johtajat pärjäävät 7500 eurolla per kk, ei iske nälkä ja vilu.
Vierailija kirjoitti:
Sote-pomojen palkkoihin (johto) menee 100 000 000 euroa vuodessa. Johtajat puolittakoot palkkansa niin säästyneellä rahalla (50 milj. eur) saa jokusen hoitajan palkattua. Kyllä ne johtajat pärjäävät 7500 eurolla per kk, ei iske nälkä ja vilu.
Miksi maksaa johtajille mitään kun kenelläkään ei tunnu olevan mitään haluaakaan pyörittää nykyistä järjestelmää?
Loppujen lopuksi kysymys on jälleen rahasta. Suomalaiset hoitajat saavat muista hommista enemmän. Hoitohimmeli on päättäjien rakentama. Jotain on mennyt Suomen taloudessa pieleen. Valitettavasti tänne tulijat kuluttavat enempi kuin tienaavat. Suomen systeemiä ei ole rakennettu näin isolle määrälle ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi kysymys on jälleen rahasta. Suomalaiset hoitajat saavat muista hommista enemmän. Hoitohimmeli on päättäjien rakentama. Jotain on mennyt Suomen taloudessa pieleen. Valitettavasti tänne tulijat kuluttavat enempi kuin tienaavat. Suomen systeemiä ei ole rakennettu näin isolle määrälle ihmisiä.
Miksi se pitäisi olla rakennettu näin isolle määrälle? Ja miksi pitäisi olla yksi järjestelmä? Onko jossain niin että kaikki hoidettaisiin saman kaavan mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä asiasaa olisi syytä kansan katsoa totuutta silmiin ja toimia sen mukaan. Ihan tosissaan.
Kuka tahansa, joka on nähnyt millaista on elämä muistisairaana laitoksessa, ei haluaisi samaa itselleen. Silti tässä kuitenkin keskustellaan siitä, miten tuo saataisiin kuitenkin kaikille järjestymään? Eikö kannattaisi alkaa järjestellä asioita niin, jotta mahdollisimman moni voisi moiselta välttyä? Reipas ja tunnollinen lammas kertoikin jo hoitotahdosta ja se oli erittäin fiksu, haluan itsellenikin samanlaisen ihan ehdottomasti.
Se on oikeasti ihan sairasta että ihmistä pidetään elossa useita vuosia vaikka syöminen tai juominen ei enää onnistu, eikä ihminen edes kommunikoi paitsi vaikeroiden suihkutuksen tai vatsantoimituksen aikana. Olin äimän käkenä kun hoitajaopiskelijana lohdalle osui asukas joka oli elänyt näin jo 15 vuotta! Hän oli varmaan 30kg painava sikiöasentoon käpertynyt yli satavuotias mummeli ja tosiaan kä
Suomi on kyllä todella ison ongelman edessä. Suurin ongelma ei välttämättä ole suuret ikäluokat vaan sitten sen jälkeen 1950-luvulla syntyneet ja me 1960-luvulla syntyneet. Jotain pitää tehdä, koska vaikka miten nyt hoidettaisin suuret ikäluokat edes jollain tavalla kunnialla hautaan asti, niin sen jälkeen tuleville sukupolville rahat on yksinkertaisesti loppu. Ei auta, vaikka jostain ulkoavaruudesta tipahtaisi riittävä määrä suomenkielen taitoisia hoitajia, jotka haluavat nimenomaan hoitaa vanhuksia, koska rahaa heidän palkkaamiseensa ei kertakaikkiaan enää ole. Ellei sitten tässä maassa tapahdu jotain sellaista ihmettä, että yks kaks saadaan uusi Nokia tai mieluiten useampi.
Seliseli, miksi omia vanhempia ei haluta hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon meitä 70-luvulla syntyneitä voidaan vielä kurittaa? Työelämään siirryttiin laman aikaan ja siitä lähtien ollaan nöyrästi painettu hommia ja maksettu veroja. Eläkeuudistuksessa jäätiin väliinputoajiksi ja eläkeikä karkaa hamaan tulevaisuuteen. Nyt saamme/joudumme sitten vielä hoitamaan vanhempamme omin voimin.
Ei jouduta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueiden rahat eivät riitä nykyisen kaltaiseen vanhustenhoitoon. Hoitoalalla on ollut jo monta vuotta vakava työvoimapula. Kukaan järkevä ihminen ei halua henkisesti ja fyysisesti kuormittavaan kotihoitoon ja vanhustenhoitoon töihin. Vanhuksilta tulee hoitajalle haistattelua, kiroilua, uhkailua, sylkemistä, nyrkkiä, potkuja ja väkivaltaa, kun pitäisi tulla kiitosta!
Jo lähivuosina eläkeläiset hankkivat itse hoitonsa ja palvelunsa. Eläkeläiset myös maksavat näistä palveluista tulojensa ja varallisuutensa mukaan.
Jo pitkäänhän juuri työttömiä ja muutenkin toivottomia tapauksia, joilla ei muutakaan on järjestelmällisesti pakotettu lähihoitajan koulutukseen. Ilmeisesti jopa yläasteen opo on pakottanut tiettyyn ryhmiin kuuluvia 9.luokkalaisia tyttöjä hakemaan lähihoitajaksi.
Reippaan ja tunnollisen lampaan olisi kyllä pitänyt lähteä mukaan politiikkaan tai joksikin sote-asioiden neuvonantajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varmistanut oman hoivasi tekemällä lapsia?
Ei omaa hoivaa voi varmistaa tekemällä lapsia. Älä naurata.
En haluaisi että minun lapset joutuisivat minut hoitamaan kun olen vanhus. Vaipanvaihtoa, en voi kuvitella että lapseni vaihtavat vaippojani.
Jotkut sanovat, että on hankittava lapsia, jos haluaa, että vanhana on ketään hoivaamassa.
Suurin osa kuitenkin kommentoi kuten yllä, eli eivät halua omien lastensa tuhlaavan aikaansa ja voimiaan moiseen.
Joten on henkilöllä sitten omia lapsia tai ei, "niiden muiden lasten" toivotaan kuitenkin hoitavan vaipparallin.
Mikä tätä maata oikein vaivaa, koko kovalla työllä rakennettu hyvinvointi ajetaan alas, ihmisistä ei pidetä huolta. Toivovat kai että ei eletä yli 75v.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varmistanut oman hoivasi tekemällä lapsia?
Ei omaa hoivaa voi varmistaa tekemällä lapsia. Älä naurata.
En haluaisi että minun lapset joutuisivat minut hoitamaan kun olen vanhus. Vaipanvaihtoa, en voi kuvitella että lapseni vaihtavat vaippojani.
Jotkut sanovat, että on hankittava lapsia, jos haluaa, että vanhana on ketään hoivaamassa.
Suurin osa kuitenkin kommentoi kuten yllä, eli eivät halua omien lastensa tuhlaavan aikaansa ja voimiaan moiseen.
Joten on henkilöllä sitten omia lapsia tai ei, "niiden muiden lasten" toivotaan kuitenkin hoitavan vaipparallin.
"Niiden muiden lasten " työnantaja maksaa heille palkan vaipparallin hoitamisesta. Jos oma lapseni opiskelisi lähihoitajaksi ja menisi kotihoitoon töihin, ei mua silloin haittaisi olla yksi lapseni asiakkaista. Jos lapseni olisi terveyskeskuslääkäri, ei mua haittaisi olla yksi hänen porilaistaan. Omien lasten oletetaan hoitavan vaipparalli ilmaiseksi vapaa-ajallaan, ei osana omaa palkkatyötään ja työaikana. Tässä ero.
On joukko jo viittäkymmentäkin lähestyviä ihmisiä jotka kehuvat terveyttään kun syövät oikein, kuka mitäkin linjaa suosii, ovat normaalipainoisia, liikkuvia, eivät usko lääketieteeseen, sairauksiin, kuolemaan. Ehkäpä he tosiaan eivät vanhene ja saa vanhuuden kremppoja.
Suuret ikäluokat kuolevat koko ajan, en tiedä ketään ikäkuokastani joka olisi laitoksesaa , toki varmaan on jo paljon. Kaikki ovat kuolleet nopeasti sydäriin tai syövän takia ollen vain viimeisen viikon sairaalassa. 30-luvulla syntyneet sukulaisetkin kaikki vielä kotonaan.
Kuka hoitokotiin tahtoisi, jonot on silti pitkiä.
Aika pieni osa esim. 76-vuotiaista tarvitsee mitään ulkopuolista apua (selvästi alle 6%)
Nämä vanhat ovat koko elämänsä raataneet hulluna töitä, rakentaneet Suomea, uhranneet yhteiskunnan eteen, kasvattaneet lapsensa ja vieläpä ihan kunnon ihmisiksi toisin kuin nykyään, he ovat kaikkensa antaneet.
Ja mitä he nyt saavat? Halveksuntaa, toivomuksia että olisivat kuolleita poissa jaloista, puhetta kuinka ovat pelkkä kauhea kuluerä, ei minkäänlaista ihmisyyden hiventäkään puheessa ja politiikassa.
Ja se tulee olemaan myös TEIDÄN kohtalo. Vielä luulette elävänne ikuisesti, olevanne nuoria, vanhuus ei tule koskaan. Mutta se tulee ja se on oikeudenmukaista. Myös TE olette joskus pelkkää paskaa, pelkkä kuluerä jonka kuuluisi vaan kuolla, yhteiskunnan talouden turmio, ette yhtään mitään paitsi halveksittavaa paskaa.
Kaikkenne annatta, koko elämänne raadatte, venytte, joustatte, mietitte yhteiskunnan parasta ja mitään ette saa siitä itsellenne. Ette edes arvokasta vanhuutta. Teiltä viedään ihmisyys ja aivan kaikki.
Onko enää inhimillistä ja ihmisarvoista elämää jos omin avuin liikkumaan kykenemätön, itsestään ja asioistaan vajaavaisesti huolehtimaan kykenemätön ikäihminen istuu tai makaa päivät pääksytysten yksin kotonaan neljän seinän sisällä vailla muita ihmiskontakteja kuin vaihtuvat kotipalvelutyöntekijät, jotka piipahtavat tekemässä rahaa vastaan tarkoin rajattuja työtehtäviään? Jos nämä ikäihmiset saisivat valita jatkavatko elämänsä kurjuutta vai haluavatko jonkin helpon konstin millä voivat itse päättää päivänsä, niin aika moni päätyisi viimeksi mainittuun vaihtoehtoon.
Nro 153: ""Niiden muiden lasten " työnantaja maksaa heille palkan vaipparallin hoitamisesta. Jos oma lapseni opiskelisi lähihoitajaksi ja menisi kotihoitoon töihin, ei mua silloin haittaisi olla yksi lapseni asiakkaista. Jos lapseni olisi terveyskeskuslääkäri, ei mua haittaisi olla yksi hänen porilaistaan. Omien lasten oletetaan hoitavan vaipparalli ilmaiseksi vapaa-ajallaan, ei osana omaa palkkatyötään ja työaikana. Tässä ero. "
Tämäpä tämä. Kun ammattilainen hoitaa - ihan minkä tahansa asian - töissä, hänelle maksetaan siitä palkka. Näissä puheissa omaisten hoitamisessa on kyse juurikin ilmaistyöstä, joka omaisen pitääisi tehdä oman työnsä lisäksi ja ilman korvausta. Eli aamulla ennen töihin lähtöä käävisi vanhuksen luona, heti töiden jälkeen kävisi vanhuksen luona ja vielä illalla ennen nukkumaanmenoa kävisi vanhuksen luona.
Ottaisin esille tässä vielä sellaisenkin asian, että vaikka puhuttiinkin "vaipparallista", niin kyllä vanhuksen hoitaminen on muutakin kuin vain vaipanvaihtoa. Just eilen juttelin yhden nyt jo eläkkeellä olevan kotihoidon hoitajan kanssa tulevaisuuden vanhustenhoidosta. Tuli esille se, että vanhus saattaa olla hyvinkin vastahakoinen menemään esimerkiksi suihkuun. Ja vanhuksen on jostain syystä huomattavasti helpompaa vastustaa asiassa kuin asiassa omia lapsiaan kuin ulkopuolista kotihoidon työntekijää. Kotihoidon työntekijän pitää myös käyntiensä yhteydessä arvioida asiakkaansa vointia. Pitää osata arvioida, tarvitseeko vanhuksen voinnin vuoksi konsultoida terveyskeskuslääkäriä vai kenties soittaa 112:een heti ja toimittaa vanhus päivystykseen. Myöskin erilaisissa ihon rikkoutumisissa on osattava päätellä, riittääkö nk itsehoitolääkkeet vai tarvitaanko jotain reseptillä olevaa lääkettä. Hyvä ystäväni työskenteli aikoinaan lähihoitajana hoivakodissa ja hän kertoi, että jo vanhuksen huoneeseen mennessään tunnisti hajusta, jos vanhuksella oli virtsatieinfektio.
Sitten vielä sellainenkin asia, että omaiselle voi olla henkisestikin raskasta nähdä äitinsä/isänsä voinnin huonontuvan tietäen, että entiselleen ei enää tule. Lähestyvään loppuun voi liittyä huolta ja pelkoja. Jos vielä on epävarma asioissa, joita edellisessä kappaleessa muutaman luettelin, omaisensa hoitaminen voi olla paljon stressaavampaa kuin mitä se on ammattilaiselle. Ennenkuin isäni suostui hankkimaan äidille kotihoidon käynnit, mä ravasin siellä. Mutta mulla on koulutus ja olen aikoinaan työskennellyt sekä kotisairaanhoidossa että vanhainkodissa. Kun menin vanhemmilleni, "laitoin sairaanhoitajan lakin päähäni" eli en mennyt sinne tyttären ominaisuudessa vaan hoitajan ominaisuudessa. Eikä äitini ja isäni ollut mun vanhempiani vaan asiakkaani ja asiakkaani puoliso. Tämä eräänlainen tunnetasolla irtautuminen siinä hetkessä oli jaksamiseni kannalta erittäin tärkeää. Ilman sairaanhoitajan koulutustani en olisi osannut tehdä sitä vaan olisin mennyt hoitamaan äitiäni.
Minusta on hienoa, jos joku haluaa hoitaa iäkkäät vanhempansa loppuun asti ilman ulkopuolista apua ja ilman alan koulutusta osaten kaiken, mikä pitääkin osata eikä edes rasitu siitä, että homman tekee. Mutta tämä nimenomaan edellyttää, että ko henkilö todellakin haluaa ottaa homman hoitaakseen. Ei toimi, jos vaaditaan vastoin tahtoaan ottamaan homma hoitaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Boomerit haaveilee, että Suomeen tulee laki, joka velvoittaa lapset hoitamaan vanhempansa. Itse työnsivät omansa vanhainkoteihin, mutta omille lapsilleen ei halua samaa mahdollisuutta.
En todellakaan toivo enkä halua, että lapseni hoitaisivat minut. Olen sanonut että voivat lähettää minut vaikka Thaimaahan hoitoon, siellä osataan arvostaa vanhuksia ja hintataso on todennäköisesti Suomea edullisempi. Suomessa haaveilen vanhuskylästä, en kivitalosta keskellä kaupunkia, vaan isommasta yhteisöstä, missä olisi luontoa, puutarhaa ja aktiviteettejä, harrastuskerhoja, musiikkia, tanssia ym. ja henkilökuntaa vanhuksia valvomassa, edellyttäen että fyysinen terveys vielä tuohon mahdollistaisi. Hollannissa on kyliä missä on asuntojen lisäksi kauppoja, jopa pubeja, missä vanhukset voivat turvallisesti elää mahdollisimman normaalia elämää ja nauttia elämästä vertaistensa kanssa yhdessä kylässä.
Utopiaa, joo, kyllä, mutta miksi suunnitelmien ja vaihtoehtojen pitää tässä maassa aina olla niin tylsiä ja laitosmaisia.
Ja lopuksi tiedoksi, hoidin omat vanhempani kotonaan loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit haaveilee, että Suomeen tulee laki, joka velvoittaa lapset hoitamaan vanhempansa. Itse työnsivät omansa vanhainkoteihin, mutta omille lapsilleen ei halua samaa mahdollisuutta.
En todellakaan toivo enkä halua, että lapseni hoitaisivat minut. Olen sanonut että voivat lähettää minut vaikka Thaimaahan hoitoon, siellä osataan arvostaa vanhuksia ja hintataso on todennäköisesti Suomea edullisempi. Suomessa haaveilen vanhuskylästä, en kivitalosta keskellä kaupunkia, vaan isommasta yhteisöstä, missä olisi luontoa, puutarhaa ja aktiviteettejä, harrastuskerhoja, musiikkia, tanssia ym. ja henkilökuntaa vanhuksia valvomassa, edellyttäen että fyysinen terveys vielä tuohon mahdollistaisi. Hollannissa on kyliä missä on asuntojen lisäksi kauppoja, jopa pubeja, missä vanhukset voivat turvallisesti elää mahdollisimman normaalia elämää ja nautti
Tuollainen kylä kuulostaa ihan kivalta, jos sellaisesta tykkää. Tällä hetkellä kuitenkin taitaa olla niin, että suurin osa suomalaisista vanhuksista haluaa asua omassa kodissaan niin pitkään kuin vain mahdollista. Jos rakennettaisiin tällaisia kohtuullisen hyväkuntoisten vanhusten kyliä, kuinka suuren suosion ne loppujen lopuksi saavuttaisi? Tarkoitan, että kuinka moni haluaisi myydä oman asuntonsa ja muuttaa vuokralle tällaiseen kylään, josta kuitenkin jossain vaiheessa joutuisi mahdollisesti siirtymään ympärivuorokautisen hoivan piiriin? Tai vaikka nyt asuisikin vuokralla, niin olisiko varmaa, että tällaisen uuden vanhusten kylän asuntojen vuokrat olisivat halvempia kuin mikä vanhuksen nykyisen asunnon vuokra on? Mietin vielä noita kauppoja ja pubeja, niin riittäisikö niihin vanhuksista asiakkaita vai oliko ajatus, että kaupat ja pubitkin olisi verovaroin ylläpidettyjä?
Mä olen vasta vähän yli 60v, mutta ainakaan tällä hetkellä musta ei tunnu siltä, että tulevaisuudessa haluaisin olla tekemisissä ainoastaan vanhusten kanssa. On ihan mukavaa asua paikassa, jossa on naapureita vauvasta vaariin. Käyn välillä paikallisessa ravintolassa ja jos mietin, että ko ravintolassa kävisi ainoastaan oman ikäisiäni tai mua vanhempia ihmisiä, ei se olisi samanlaista kuin nyt, kun siellä käy eri-ikäisiä asiakkaita. Jotenkin ajattelen omalla kohdallani, että muiden vanhusten seura on ok vasta sitten, kun mitään muutakaan vaihtoehtoa ei enää ole. Siinä vaiheessa, kun ympärillä on vain samanlaisia ryppynaamoja kuin itsekin olen plus hoitajat, elämäni on sillä tavalla ohi, ettei ole enää väliä, missä makaan.
Jos nyt ajatellaan että yhteiskunnan tehtävä on hoitaa, niin aika paljon siihen vaaditaan muutakin kuin niitä hoitajiksi kouluttautuneita. Vaaditaan jonkinlainen järjestelmä joka hoitaa. Järjestelmä vaatii ylläpitoa ja jokin sortin organisaation. Tarvitaan rakennuksia jossa työ tapahtuu. Jokun pitää ne suunnitella, rakennuttaa ja rakentaa, huoltaa, peruskorjata jne. Kenellä siihen on nykyaikana haluja?