Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivapaikkoja vähennetään niin että ympärivuorokautista hoivaa on vain 6 %:lle yli 75-vuotiaista

Vierailija
25.06.2024 |

Oletko valmis hoitamaan omia lähisukulaisia jos hoivapaikkaa ei saa? 

Kommentit (287)

Vierailija
61/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keppi toimii vain jos on mistä maksaa. Sossuntuista paha tällaisia maksaa ja/tai hoitaa omaista esimerkiksi.

Vierailija
62/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa, kun pitää elättää työikäisiä aikuisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loput muistisairaat vanhukset hortoilee sitten ympäri kyliä ja kaupunkeja. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keppi toimii vain jos on mistä maksaa. Sossuntuista paha tällaisia maksaa ja/tai hoitaa omaista esimerkiksi.

Silloin sossuntukia saava hoitaakin vanhuksensa itse. Ongelmallistahan tämä on niille työssäkäyville pienituloisille, jotka joutuvat lopettamaan työnsä ja muuttamaan jonnekin perähikiälle vanhempaansa hoitamaan. Ongelmallista sekä hänelle itselleen että myös niille, jotka olisivat tarvinneet tämän pienipalkkaisen työpanosta. Vaikkapa päiväkodissa, kaupassa jne. Saksan malli on ollut esillä monta kertaa näissä vanhuksia koskevissa keskusteluissa ja joidenkin kirjoittajien mielestä Saksan malli on oikein hyvä. En ole kuitenkaan saanut vastausta siihen, onko saksalaisella vanhuksella samanlainen itsemääräämisoikeus kuin suomalaisella vanhuksella. Vai voiko saksalainen omainen esimerkiksi vaatia, että vanhus muuttaa lähemmäs palveluita, esteettömämpään asuntoon tai peräti kaupunkiin tämän omaisen luokse, jonka täytyy vanhuksesta huolehtia. Suomessa monen vanhuksen ongelma kun on, että sieltä peräkylän omakotitalosta ei haluta muuttaa edes peräkylän keskustaan kerrostaloon (jos sellaisia paikkakunnalla edes on). Suomessa vanhuksenkin itsemääräämisoikeus on niin vahva, että ilman itsemääräämisoikeuden poistamista ei tuo Saksan mallin mukainen keppi kyllä onnistuisi. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loput muistisairaat vanhukset hortoilee sitten ympäri kyliä ja kaupunkeja. 

Näinhän ne tekee jo nytkin. Vähän väliä on Uudenmaan viranomaisuutisissa ilmoitus kadonneista vanhuksista. Ja varmasti on muuallakin Suomessa. 

Vierailija
66/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hirveää. Kukaan ei varmaan oikein kunnolla tajua asiaa ennen kun omassa lähipiirissään kohtaa nämä asiat konkreettisesti. Suomessa asiat päästetty jo tosi pitkään huonolle mallille ja surkeammaksi vain menee. 

Vierailija
67/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin sossuntukia saava hoitaakin vanhuksensa itse. Ongelmallistahan tämä on niille työssäkäyville pienituloisille, jotka joutuvat lopettamaan työnsä ja muuttamaan jonnekin perähikiälle vanhempaansa hoitamaan. Ongelmallista sekä hänelle itselleen että myös niille, jotka olisivat tarvinneet tämän pienipalkkaisen työpanosta. Vaikkapa päiväkodissa, kaupassa jne. Saksan malli on ollut esillä monta kertaa näissä vanhuksia koskevissa keskusteluissa ja joidenkin kirjoittajien mielestä Saksan malli on oikein hyvä. En ole kuitenkaan saanut vastausta siihen, onko saksalaisella vanhuksella samanlainen itsemääräämisoikeus kuin suomalaisella vanhuksella. Vai voiko saksalainen omainen esimerkiksi vaatia, että vanhus muuttaa lähemmäs palveluita, esteettömämpään asuntoon tai per

Itsemääräämisoikeus on syytä säilyttää, ei vähiten siksi, että kun sitä yhdeltä ryhmältä heikennetään tai viedään kokonaan, ei aikaakaan kun se laajenee koskemaan muitakin ryhmiä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 69: "Itsemääräämisoikeus on syytä säilyttää, ei vähiten siksi, että kun sitä yhdeltä ryhmältä heikennetään tai viedään kokonaan, ei aikaakaan kun se laajenee koskemaan muitakin ryhmiä. "

Tuo on ihan totta, mutta mitäs sitten teet, jos olet pienipalkkainen eikä se vanhempasi, jota laki velvoittaa sua joko hoitamaan itse tai maksamaan hänen hoitonsa, ei suostu muuttamaan perähikiältä sun luoksesi? Jos sulla on vielä alaikäisiä kotona asuvia lapsia, niin pitääkö sun luopua sekä työpaikastasi, kodistasi ja lastesi ystävistään, harrastuksistaan, koulustaan ja muuttaa sun kanssasi sinne perähikiälle? Ja vain siksi, että äidilläsi/isälläsi on itsemääräämisoikeus? Siellä sitten elätät itsesi ja lapsesi pelkällä omaishoidontuella?

Vierailija
69/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin sossuntukia saava hoitaakin vanhuksensa itse. Ongelmallistahan tämä on niille työssäkäyville pienituloisille, jotka joutuvat lopettamaan työnsä ja muuttamaan jonnekin perähikiälle vanhempaansa hoitamaan. Ongelmallista sekä hänelle itselleen että myös niille, jotka olisivat tarvinneet tämän pienipalkkaisen työpanosta. Vaikkapa päiväkodissa, kaupassa jne. Saksan malli on ollut esillä monta kertaa näissä vanhuksia koskevissa keskusteluissa ja joidenkin kirjoittajien mielestä Saksan malli on oikein hyvä. En ole kuitenkaan saanut vastausta siihen, onko saksalaisella vanhuksella samanlainen itsemääräämisoikeus kuin suomalaisella vanhuksella. Vai voiko saksalainen omainen esimerkiksi vaatia, että vanhus muuttaa lähemmäs palveluita, esteettömämpään asuntoon tai per

Tämä. Pelkään vain pahoin että jos sossuntuet/palkka hädin tuskin riittää yhdelle ihmiselle,ei sillä kyllä kahta ihmeistä elätetä + lääkket yms. Pahimmillaan saattaa olla että jääpi vanhus nykykäsityksen mukaan heitteille,kun ei ole voimavaroja/rahaa hoitaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 71: "Tämä. Pelkään vain pahoin että jos sossuntuet/palkka hädin tuskin riittää yhdelle ihmiselle,ei sillä kyllä kahta ihmeistä elätetä + lääkket yms. Pahimmillaan saattaa olla että jääpi vanhus nykykäsityksen mukaan heitteille,kun ei ole voimavaroja/rahaa hoitaa."

Onhan sillä vanhuksella eläkekin, mutta jos vanhuksella on edelleen itsemääräämisoikeus, ei hänen tarvitse maksaa latin latia sinulle siitä, että hänet hoidat. Tuo Saksan malli johtaisi Suomessa siihen, että hyvätuloisetkin joutuisivat miettimään, miten vanhempansa hoitavat, kun sen 6000 € hoivakotimaksun sijasta pitäisikin maksaa 20 000€/kk, koska ne pienituloiset hoitajat olisivat hoitamassa omia vanhempiaan (koska heillä ei olisi varaa maksaa vanhempiensa hoidosta edes nykyisillä summilla). 

Vierailija
71/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sille, että me x sukupolvi maksetaan nyt takaisin se boomer sukupolven läsnäolottomuus, hoivan puuttuminen ja kaikki laiminlyönti.

Itse myös sitä läsnäoloa vailla lapsena. Mutta valitsin kuitenkin hoitoalan ja oli mielekästä siihen asti, kunnes tulivat tietokoneet rasittamaan sitä työtä. Veivät aika paljon aikaa siitä itse työstä. Kun eräs pomo sanoi, että vain siitä työstä maksetaan palkkaa, kun olen asiakkaiden luona, ei tietokoneella kirjoittamisesta, kun se kuuluu lain mukaan kirjata hoitotyöt. Olen itse lähes eläkkeellä. Mutta miksi syytät näin ilkeästi vanhoja ihmisiä boomereiksi, se on todella loukkaavaa käytöstä sinulta. Ja hoivan puute ym. vain vanhojen ihmisten syytä? Katso vähän sitä, että miten itse käyttäydyt toisia kohtaan? 

Vierailija
72/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään hoitamiseen velvoittavaa lakia ei ole. Omia lapsia on velvollisuus hoitaa, mutta ei vanhempia. Jos lapsiaan ei hoida niin pahimmassa tapauksessa lapset otetaan huostaan. Sama varmaan sitten tämän kuvitteellisen vanhempienhoitolain kohdalla - jos ei hoida niin otetaan huostaan. Ei haittaisi minua.

Vierailija
73/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 alalla, eli hoitajana. 

Voin sanoa, että asiat ovat olleet huonosti vuosia. Nytkin alalla on paljon hoitajia jolla kielitaito ei riitä edes alkeelliseen keskusteluun. Koko ajan keikkareita, kukaan ei halua  vakituiseksi. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään hoitamiseen velvoittavaa lakia ei ole. Omia lapsia on velvollisuus hoitaa, mutta ei vanhempia. Jos lapsiaan ei hoida niin pahimmassa tapauksessa lapset otetaan huostaan. Sama varmaan sitten tämän kuvitteellisen vanhempienhoitolain kohdalla - jos ei hoida niin otetaan huostaan. Ei haittaisi minua.

Olisi kiva tietää, miten Saksassa toimitaan? Jos siis aikuinen lapsi ei suostu hoitamaan vanhempaansa, mutta ei myöskään maksamaan tämän hoidosta. 

Vierailija
75/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin avuntarpeessa oleva neljäkymppinen moniongelmainen köyhä autismikirjolla oleva pitkäaikaistyötön ja joudun jo asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani kotiorjana. Kärsin myös mielenterveysongelmista ja olen täysin lopussa. En pysty, enkä halua olla omaishoitaja. Omien rajoitteideni vuoksi elämä on muutenkin todella vaikeaa. Olen joutunut jo tekemään vanhemmastani huoli-ilmoituksen, joka ei johtanut mihinkään. Vanhempani vain vastasi kaikkeen, että lapsi hoitaa. Nyt sosiaalitoimikin ilmeisesti olettaa, että tosiaan ryhdyn virallisestikin joksikin omaishoitajaksi. Apua ei ole luvassa itselleni, eikä vanhemmalleni. Vanhemmallani on myös toinen lapsi, jolla toki on omia lapsia ja asuu muualla, mutta on silti aika tehokkaasti onnistunut ulkoistamaan itsestä tästä kaikesta, eikä ymmärrä tuskaani. Tällä toisella lapsella ei myöskään ole autismikirjoa tai mielenterveysongelmia, eikä oikein

Kaikkein kamalinta on tiskaaminen käsin kun vanhempani ei ole suostunut hankkimaan tiskikonetta. Tietysti olen se, joka joutuu aina tiskaamaan. Kuuma vesi polttaa käsiäni ja käteni ovat jo piloilla jatkuvasta tiskaamisesta ja tiskiainetta roiskuu silmiin. Olen lisäksi hidas ja huono tiskaamaan ja astioita on mahdoton saada puhtaaksi. Tiskaaminen on kuin urheilusuoritus, jonka lopuksi olen väsynyt ja vihainen, joka paikkaan sattuu ja paita on läpimärkä hiestä.

Vierailija
76/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan saanut selkoa tuosta saksan mallista. 

Jos vanhuksella on eläkettä ja omaisuutta, mitään kuluja ei itse maksaisiko, vaan lapset vai lapsi kustantaisi kaiken? 

Eihän tuo ole mahdollista kuin toooosi isopalkkaisille lapsille. Itsellä menee pieni palkka jo täysin omaan elämään, miten ihmeessä siitä kustantaisi vielä jonkun vanhuksen hoidon? Ja jos joutuisi hoitamisen vuoksi jättämään työnsä niin millä sitten eläisi kumpikaan? 

Vierailija
77/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nämä boomereihin jumittuneet saavat asianmukaista hoitoa ongelmiinsa.  Ei missään tapauksessa ole tervettä vihata vihata viittä ikäluokkaa vuodesta toiseen vaikka koti olisi ollut kuinka kurja.  Luulisi viiskymppisen  jo jonkinlausta henkistä kasvua kokeneen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhuksella on eläkettä ja omaisuutta, mitään kuluja ei itse maksaisiko, vaan lapset vai lapsi kustantaisi kaiken? 

Eihän tuo ole mahdollista kuin toooosi isopalkkaisille lapsille. Itsellä menee pieni palkka jo täysin omaan elämään, miten ihmeessä siitä kustantaisi vielä jonkun vanhuksen hoidon? Ja jos joutuisi hoitamisen vuoksi jättämään työnsä niin millä sitten eläisi kumpikaan? 

Mä olen Saksan mallista kysellyt useammankin kerran niiltä, joiden mielestä Suomeenkin pitäisi saada sama malli. Vastauksia en ole saanut. 

Vierailija
79/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan usko tätä Saksan mallista jankkaamista. Tuskinpa sielläkään elatusvelvollisuus niin päin on, että lapsella olisi se vanhempiinsa. Kaikki eivät edes ole missään tekemisissä vanhempiensa kanssa, tuskin tämä asia Saksassakaan yhtään eri tavalla on. 

Joka tapauksessa Suomessa tuollaista ei ole eikä toivottavasti tulekaan. Itse en ainakaan aio laittaa tikkua ristiin vanhempieni eteen. Tuskin sieltä kukaan tulee kädestä raahamaan ja jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa. 

Vierailija
80/287 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla kukkua koko "Saksan malli".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi