Mitä jos ei ole suosittelijoita ja niitä kysytään hakulomakkeella tai haastattelussa?
Viimeisimmätä paikasta jäi huono fiilis enkä sieltä saa suosittelijaa ja sitä edeltävät liian vanhoja.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Aika onnettomasti on työ sujunut kyllä, jos ei kukaan halua sinua suositella seuraavaan paikkaan. Tai sitten paikan pomo on erityislaatuisen tympeä, mutta yleensä kyllä mielellään suositellaan ja halutaan kuitenkin auttaa saamaan seuraavaa paikkaa.
Ei ole kyse kuin tästä yhdestä tyypistä, mutta epäilen ovatko muutkin saaneet saman kuvan viimeisen viiden viikon jakson laiskuuteni vuoksi, joka johtui motivaation puutteesta.
Edellisestä työstä on jo yli 4 vuotta, kannattaakohan enää edes mainita suosittelijaa vaikka lähtiessä sanottiin että voi kysyä suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Sain potkut koeajalla. Potkujen yhteydessä kysyin voinko tästä huolimatta käyttää häntä suosittelijana tulevassa työnhaussa ja suostui. Ei ollut muita suosittelijoita. Sain töitä
Hyvä sinulle. Kunpa itekin olisin saanut suosittelijan.
Vierailija kirjoitti:
Sain työpaikan, vaikka jätin suosittelijat nimeämättä hakemukseen. Edes haastattelussa ei niistä kyselty.
Jännittikö sinua, että entä jos niitä kysytään? Mitä olisit silloin vastannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika onnettomasti on työ sujunut kyllä, jos ei kukaan halua sinua suositella seuraavaan paikkaan. Tai sitten paikan pomo on erityislaatuisen tympeä, mutta yleensä kyllä mielellään suositellaan ja halutaan kuitenkin auttaa saamaan seuraavaa paikkaa.
Ei ole kyse kuin tästä yhdestä tyypistä, mutta epäilen ovatko muutkin saaneet saman kuvan viimeisen viiden viikon jakson laiskuuteni vuoksi, joka johtui motivaation puutteesta.
Eli laiskottelit yli kuukauden ajan töissä, ja vielä olit yllättynyt, että sinusta on saatu negatiivinen kuva ja sanottu että et ihan ihanteellisesti ole suoriutunut :D
Enpä yhtään ihmettele ettei ole suosittelijoita, ehkä parempi niin ettei erehdy kukaan sinua palkkaamaan. Kärsisit varmaan seuraavassakin paikassa "motivaation puutteesta" heti kun alkais työ vähän tympiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paha, jos käyttäisi vanhempia paikkoja suosittelijoina, jos kuitenkin tietää saaneensa hyvää palautetta? Parempi kai, että edes joku suosittelija?
Minua myös kiinnostaa, että onko mitään hyväksyttävää aikarajaa tässä?
Jossain luki että kannattaa unohtaa, jos yli kymmenen vuotta kulunut aikaa. Mielestäni epäreilua, koska joillakin ei ole suosittelijoita kuin pidemmältä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisi väistyä tuo tapa että kysellään suosittelijoita. Ihmiset vaihtaa nykyään työpaikkoja useammin jolloin suosittelijakin voi olla jo eri firmassa. On lisäksi noloa joutua soittamaan "Muistaks mut 10 vuoden takaa, olin silloin teillä kesätöissä jne." Veikkaanpa että moni suosittelija ei edes muista määräaikaista työntekijää vuosien takaa.
Entisiltä työnantajiltahan sen parhaiten kuulee, millainen se hakija on oikeasti ollut työntekijänä. Paljon oleellisempi tieto kuin jotkut pelkät paperit ja tutkinnot, niitä kun saa suoritettua laiskat ja epäluotettavatkin. Uuden työntekijän palkkaaminen on työnantajalle iso panostus, ja totta kai haluaa välttää palkkaamasta huonosti suoriutuvaa tyyppiä.
Vaan kun ei välttämättä kuule. Kaikenlaista on tullut kuultua. Esim. kokeneen hyvän työntekijän osaamista on törkesti vähätelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli laiskottelit yli kuukauden ajan töissä, ja vielä olit yllättynyt, että sinusta on saatu negatiivinen kuva ja sanottu että et ihan ihanteellisesti ole suoriutunut :D
Enpä yhtään ihmettele ettei ole suosittelijoita, ehkä parempi niin ettei erehdy kukaan sinua palkkaamaan. Kärsisit varmaan seuraavassakin paikassa "motivaation puutteesta" heti kun alkais työ vähän tympiä.
Et tainnut lukea aiempaa kommenttiani? Ei tympinyt työ. Olin ollut kuntouttavassa orjatyössä jo puolitoista vuotta mitään palkkaa saamatta neljä tuntia päivässä. Ohjaaja ja omavalmentaja vitkuttelivat, vaikka ilmaisin haluni palkkatukityöhön. 'Minun mielestäni olisi järkevämpää, jos hän lisäisi ensin neljännen kuntouttavan päivän viikkoon ja vasta sitten aloittasi työkokeilun', sanoi ohjaaja edellisvuoden syksynä. Työkokeilu piti siis tehdä kuin palkkatukityö oli mahdollinen. Omavalmentajani vakuutti, ettei ole estettä palkkatukeen. Niinpä neljäs päivä lisättiin. Sitten vaihtui vuosi 2023 ja aloitin viiden viikon työkokeilun. Kysyin parin päivän kuluttua työkokeilun aloituksesta voisiko hakemuksen palkkatukea varten laittaa, mutta tällöin selvisi, että määrärahat lopussa (Vaikka vuosi vasta alkoi!). Olin todella pettynyt ja vihainen, sillä koin tulleeni huijatuksi! Kaikki muut, jotka olivat samanaikaisesti samassa paikassa työtoiminnassa, olivat päässeet normaalisti työkokeilun jatkoksi palkkatukityöhön. Mietinkin miksi juuri minulle kävi näin? Eniten suututti, että omavalmentaja oli yksipuolisesti laittanut kuusi tuntia työajaksi työkokeilusopimukseen, vaikka muille samassa paikassa riitti neljä tuntia/päivä, kyseessä kuitenkin edelleenkin palkaton työ. Puhuin läheisteni kanssa asiasta ja heidän mielestään tekivät törkeän tempun minulle, samaa ajattelivat muut kuntouttavassa työtoiminnassa olevat paikassa, jossa olin ja etenkin ihmettelivät omavalmentajaa, jonka olisi pitänyt tietää, ettei palkkatuki onnistu. Ei siis ihme, että motivaationi laski enkä saanut aikaan oikein mitään ja omavalmentaja uhkaili karenssilla, jos en tee kokeilujaksoa loppuun. Tein valituksen omavalmentajasta ja se vaihdettiin.
Ap
Pitäisi kieltää lailla koko suositus homma. Jos joskus itse haen työntekijää, en rupea kiusaamaan millään pakko olla suosittelija, muuten ei tule töitä-paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut lukea aiempaa kommenttiani? Ei tympinyt työ. Olin ollut kuntouttavassa orjatyössä jo puolitoista vuotta mitään palkkaa saamatta neljä tuntia päivässä. Ohjaaja ja omavalmentaja vitkuttelivat, vaikka ilmaisin haluni palkkatukityöhön. 'Minun mielestäni olisi järkevämpää, jos hän lisäisi ensin neljännen kuntouttavan päivän viikkoon ja vasta sitten aloittasi työkokeilun', sanoi ohjaaja edellisvuoden syksynä. Työkokeilu piti siis tehdä kuin palkkatukityö oli mahdollinen. Omavalmentajani vakuutti, ettei ole estettä palkkatukeen. Niinpä neljäs päivä lisättiin. Sitten vaihtui vuosi 2023 ja aloitin viiden viikon työkokeilun. Kysyin parin päivän kuluttua työkokeilun aloituksesta voisiko hakemuksen palkkatukea varten laittaa, mutta tällöin selvisi, että määrärahat lopussa (Vaikka vuosi vasta alkoi!). Olin todella pettynyt ja vihainen, sillä koin tulleeni huijatuksi! Kaikki muut, jotka olivat samanaikaisesti samassa paikassa työtoiminnassa, olivat päässeet normaalisti työkokeilun jatkoksi palkkatukityöhön. Mietinkin miksi juuri minulle kävi näin? Eniten suututti, että omavalmentaja oli yksipuolisesti laittanut kuusi tuntia työajaksi työkokeilusopimukseen, vaikka muille samassa paikassa riitti neljä tuntia/päivä, kyseessä kuitenkin edelleenkin palkaton työ. Puhuin läheisteni kanssa asiasta ja heidän mielestään tekivät törkeän tempun minulle, samaa ajattelivat muut kuntouttavassa työtoiminnassa olevat paikassa, jossa olin ja etenkin ihmettelivät omavalmentajaa, jonka olisi pitänyt tietää, ettei palkkatuki onnistu. Ei siis ihme, että motivaationi laski enkä saanut aikaan oikein mitään ja omavalmentaja uhkaili karenssilla, jos en tee kokeilujaksoa loppuun. Tein valituksen omavalmentajasta ja se vaihdettiin.
Kuulostaa laittomalta. Jos kerran olit kykenevä palkkatukityöhön, niin miksi sinun piti vielä olla kuntouttavassa?
Vastaus numerolle 53:
Tänään nimenomaan menin paikan päälle ja ohjaaja sattumoisin oli heti vastassa pahaksi onnekseni. Sinne ei niin vain pääse vaan pitää soittaa ovikelloa. En varmaan kehtaisi uudestaan soittaa ovikelloa ja mennä paikan päälle, jos taas törmäisin ohjaajaan. Uskoisin, että tämä Kaija voisi minua paremmin suositella, koska hän hyvin kuuli miten puhuin muille työtoiminnan asiakkaille pettymyksestäni ja toivotti minulle lähtiessäni hyvää jatkoa toivoen samalla, että asiani järjestyvät. Toimiston numero on lankaliittymä eli en varma näkyykö numero muutenkaan. Toivottavasti en montaa kertaa joutuisi lyömään luuria korvaan, jos ohjaaja vastaa sattumalta eli ei niin huonoa tuuria olisi ja sitten voisivat jäljittää numeron syyttäen minua häiriköksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut lukea aiempaa kommenttiani? Ei tympinyt työ. Olin ollut kuntouttavassa orjatyössä jo puolitoista vuotta mitään palkkaa saamatta neljä tuntia päivässä. Ohjaaja ja omavalmentaja vitkuttelivat, vaikka ilmaisin haluni palkkatukityöhön. 'Minun mielestäni olisi järkevämpää, jos hän lisäisi ensin neljännen kuntouttavan päivän viikkoon ja vasta sitten aloittasi työkokeilun', sanoi ohjaaja edellisvuoden syksynä. Työkokeilu piti siis tehdä kuin palkkatukityö oli mahdollinen. Omavalmentajani vakuutti, ettei ole estettä palkkatukeen. Niinpä neljäs päivä lisättiin. Sitten vaihtui vuosi 2023 ja aloitin viiden viikon työkokeilun. Kysyin parin päivän kuluttua työkokeilun aloituksesta voisiko hakemuksen palkkatukea varten laittaa, mutta tällöin selvisi, että määrärahat lopussa (Vaikka vuosi vasta alkoi!). Olin todella pettynyt ja vihainen, sillä koin tulleeni huijatuksi! Kaikki muut, jo
Sitä itekin ihmettelin. Mielestäni tahallaan viivyttelivät, ettei tarvitse palkata.
Tai sitten pitäisi odottaa ulkona lähistöllä, kun tulee ensimmäinen toimistohenkilö töihin. Harvemmin ohjaaja ensimmäinen ellei ole taas huonoa onnea. Mutta sekään ei haittaisi, koska kyseessä sairaala, jossa toimisto on eli voisin olla lääkäriasioissa ulkona odottamassa eikä sitä siksi ihmeteltäisi.
Pitää muuten kertoa, että tälle ohjaajalle naureskelee välillä koko toimiston väki, koska hän on jo aika vanha, pitäisi jossakin vaiheessa jäädä eläkkeelle ja kerran unohti ottaa autoonsa mukaan tavarat, joita tarvitsi toisessa työpisteessä. Kuulin myös, että ihmetelleet hänen toimintatapaansa eli ensin sanonut toista ja myöhemmin ihan toista.
Ap
Mulla on ollut kyllä vanhoistakin työpaikoista suosittelijoita. Toki olen heihin ottanut sitten yhteyttä, kertonut vähän että minkä tyyppistä haen ja kysynyt, ovatko edelleen valmiita olemaan suosittelijoita. Ovat olleet. :)
Vierailija kirjoitti:
Sitä kyllä ihmettelen kun kuitenkin tietää että työtön olen ja normaalisti haluaa järkevä auttaa. 'Suosittelun pitää kuitenkin olla totuudenmukainen', sanoi selityksenä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kyllä vanhoistakin työpaikoista suosittelijoita. Toki olen heihin ottanut sitten yhteyttä, kertonut vähän että minkä tyyppistä haen ja kysynyt, ovatko edelleen valmiita olemaan suosittelijoita. Ovat olleet. :)
Kysyn kyllä paria, vaikka onkin 10 ja 11 vuoden takaisia, mutta olivat mukavia ja sain hyvän palautteen.
Tuo suosittelija käytöntö pitäisi lopettaa. Monta työpaikkaa, johon työkokemus ja koulutus täsmänneet, jäänyt hakematta. Voi olla, että henkilö ollut samassa työpaikassa pitkään, suosittelijat tosi vanhoista työpaikoista, eläkkeellä tms. Lisäksi, jos joutuu työttömäksi tai muuten vaan joutuu hakemaan uusia töitä, saattaa joutua hakemaan kymmeniinkin työpaikkoihin. Enhän voi millään yhtä kahta suosittelijaa jatkuvasti vaivata ja kysyä, että oletko taas tänne, tänne ja tänne suosittelijani. Tuo on noloa kerjätä noita suosituksia ja vielä vaivata jatkuvasti muita.
Vierailija kirjoitti:
Tuo suosittelija käytöntö pitäisi lopettaa. Monta työpaikkaa, johon työkokemus ja koulutus täsmänneet, jäänyt hakematta. Voi olla, että henkilö ollut samassa työpaikassa pitkään, suosittelijat tosi vanhoista työpaikoista, eläkkeellä tms. Lisäksi, jos joutuu työttömäksi tai muuten vaan joutuu hakemaan uusia töitä, saattaa joutua hakemaan kymmeniinkin työpaikkoihin. Enhän voi millään yhtä kahta suosittelijaa jatkuvasti vaivata ja kysyä, että oletko taas tänne, tänne ja tänne suosittelijani. Tuo on noloa kerjätä noita suosituksia ja vielä vaivata jatkuvasti muita.
Samaa mieltä. Vielä paheksutaan, jos ei niitä ole. Sitten vielä jossain tarkat säännöt, että voit unohtaa kymmenen vuoden takaiset työsuhteet ja työkaverin tai ystävän mainitseminen suosittelijana voi herättää ihmetystä. Entä, jos ei ole muita?
Sain potkut koeajalla. Potkujen yhteydessä kysyin voinko tästä huolimatta käyttää häntä suosittelijana tulevassa työnhaussa ja suostui. Ei ollut muita suosittelijoita. Sain töitä