En oikein ymmärrä kirjahyllyä sivistyksen mittana
Ei niiden kirjojen kuulu hyllyssä olla, vaan luettuina päässä.
Haet kirjan kirjastosta ja palautat. Ei tarvitse siivota pölyjä kirjahyllystä.
Kommentit (157)
Sivistynyt ei pidä kirjahyllyään olohuoneessa. Se on muualla.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla mitä se "roskakirjallisuus" on josta jotkut ovat täällä puhuneet :D
Se on tyypillisesti laiskaa kaikin mahdollisin tavoin: teemoiltaan, kielenkäytöltään, painoasultaan, jopa oikeinkirjoitukseltaan. Jonkinlaista kirjallisuuden vessapaperia, joka tyydyttää ahdasmielistä höhöttelevää moukkaa kaikissa yllätyksettömissä ratkaisuissaan. Hahmot jäävät pinnallisiksi karikatyyreiksi eikä juonessa on ole kekseliäisyyttä.
Tuossa joitakin ominaisuuksia kirjallisuuden laaduttomuudelle.
Minun lapsuuden kodissa oli kirjahyllyssä tietosanakirjasarja, ikuisia kertomuksia-sarja sekä Valittujen palojen kokoelmateoksia. Vanhempani eivät juurikaan lukeneet eikä minullakaan ollut paljon kirjoja lapsena. Siltikin olen lukenut lapsuudestani asti paljon kaikenlaista kirjallisuutta. Ne kirjat ovat vieläkin äitini kirjahyllyssä, kukaan ei niitä ole lukenut.
On ilo nähdä, kuinka yksi ystäväni rakastaa kirjojaan ja käyttää kirjahyllyjään mainiona havainnollistamisvälineenään keskustellessamme jostain mielenkiintoisesta aihepiiristä. Tiettyjä kirjoja hän lukee yhä uudelleen ja uudelleen niiden kielen vuoksi. Toisista hän tarkistaa näppärästi jonkin tiedonjyvän kesken puheensa. Hän voi näyttää kirjojensa sivuilta myös esimerkkejä hienoista piirrostyyleistä tai arkkitehtuurista. Toki hän on kirjastonkin suurkuluttaja. Ja osaa tietysti googlata.
Kirjahyllyt ei kuulu nykyaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä lakikirjassa niin sanotaan?
Tutkijana pidän itselläni sopivaa käsikirjastoa kotonani.
Vierailija kirjoitti:
Sivistymättömyys ei kuulu nykyaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai, missä se on? WC:ssä?
Ei meillä ollut lapsuudessa kirjahyllyssä kirjoja. Olin aktiivinen kirjastonkäyttäjä, samoin kuin muutkin perheenjäseneni.
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneellä ihmisellä ei ole olohuonetta. Minulla on pelkkä työhuone.
Vierailija kirjoitti:
Tutkijana pidän itselläni sopivaa käsikirjastoa kotonani.
Samoin minä, kirjallisuustyöläinen.
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun luettujen kirjojen määrää ei voi kasvoista lukea. Kun on kirjahylly täynnä kirjoja tulee vaikutelma että on lukenut paljonkin.
Samasta syystä pitää olla laiturissa purjevene ja eteisessä golfmailasetti, ettei ihan moukaksi luulla.
Minulla kirjat hepreaksi,osoittaa korkeampaa sivistyneisyyttä.
Vieraat antaa hiljaista kunnioitusta kun huomaavat opukset hyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen vahvasti ettei kirjahyllyttömät kirjoja tai edes e-kirjoja kuluta. Sivistymättömiä moukkia siis.
Persut ja jääkiekkoilijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, missä se on? WC:ssä?
Omassa kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
On ilo nähdä, kuinka yksi ystäväni rakastaa kirjojaan ja käyttää kirjahyllyjään mainiona havainnollistamisvälineenään keskustellessamme jostain mielenkiintoisesta aihepiiristä. Tiettyjä kirjoja hän lukee yhä uudelleen ja uudelleen niiden kielen vuoksi. Toisista hän tarkistaa näppärästi jonkin tiedonjyvän kesken puheensa. Hän voi näyttää kirjojensa sivuilta myös esimerkkejä hienoista piirrostyyleistä tai arkkitehtuurista. Toki hän on kirjastonkin suurkuluttaja. Ja osaa tietysti googlata.
Kivaa. Onko ystäväsi vapaa nainen?😍
Minulla ei ole kirjahyllyä. Lainaan kirjastosta luettavaa. Se on taloudellisesti järkevää.
En minäkään pidä kirjahyllyä sivistyksen mittarina. Mutta kirjojen säilyttämiseen se on kyllä kätevä. Meillä on muuten myös sellaisia korokepaloja, joilla takarivin kirjat nousevat esille hyllyssä.
Mikäs myytti se on? Sama kuin vertaisi viihdesarjaa johonkin syvälliseen elokuvaklassikkoon. En usko että kaikki lukeminen kehittää ollenkaan, niin paljon köykäistä viihdehuttua maailmaan edelleen suolletaan ja usein pönkittämään jotakin muodikasta virtausta kuten sadomasokismi. Kirjallisuus voi siis toimia regressoivana ja toista esineellistävänä työkaluna ymmärryksen ja myötätunnon kehittämisen sijaan. Mikäänhän ei estä tälläistä.