En oikein ymmärrä kirjahyllyä sivistyksen mittana
Ei niiden kirjojen kuulu hyllyssä olla, vaan luettuina päässä.
Haet kirjan kirjastosta ja palautat. Ei tarvitse siivota pölyjä kirjahyllystä.
Kommentit (157)
Mitä jos on kirjakaappeja? Työnnän kirjoja kaappien tyhjiin kohtiin.
Jos ostaisi hyllyn ja siihen sitten sellaisia feikkikirjanpäätyjä, vaikuttaisi oikein viisaalta ja fasinoivalta.
En muutenkaan ole koskaan ostanut ajatusta että lukeminen olisi joku älykkyyden merkki. Lapsetkin osaavat lukea ja koulussa opetellaan ulkoa muistamista. Sitten jos kirjoista oppii jotain viisauksia, niin ne ovat toisten keksimiä ajatuksia joita henkilö sitten omaksuu itselleen, siis kopioi eikä luo mitään itse. Arvostan enemmän ihmisiä, jotka keksivät itse originelleja ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä Vauvaan kirjoittelua sivistyksen mittarina.
Älä nyt: lastenlääkäri piti epänormaalina sitä, että lapsemme omisti sata kirjaa ja piti niistä. Meinasi laittaa ADHD-tutkimuksiin. Sinällään hullua, koska samanikäiselle urheilullisille ostetaan urheiluvaatetta ja varusteita samalla rahasummalla. Jos meillä on luettu pienestä pitäen ja rauhallisesti niin se ei ole mikään sairaus. Sanoin sen myös lastenlääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaisi hyllyn ja siihen sitten sellaisia feikkikirjanpäätyjä, vaikuttaisi oikein viisaalta ja fasinoivalta.
En muutenkaan ole koskaan ostanut ajatusta että lukeminen olisi joku älykkyyden merkki. Lapsetkin osaavat lukea ja koulussa opetellaan ulkoa muistamista. Sitten jos kirjoista oppii jotain viisauksia, niin ne ovat toisten keksimiä ajatuksia joita henkilö sitten omaksuu itselleen, siis kopioi eikä luo mitään itse. Arvostan enemmän ihmisiä, jotka keksivät itse originelleja ajatuksia.
Voisitko mainita muutaman sellaisen ajatuksen tai keksinnön, joka on saatu aikaan ilman muiden ihmisten ajatusten tai keksintöjen vaikutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko mainita muutaman sellaisen ajatuksen tai keksinnön, joka on saatu aikaan ilman muiden ihmisten ajatusten tai keksintöjen vaikutusta?
Purjeet, ratsastustaito, pyörä, uudet sanat, alkoholi, monet lääkekasvit.
Vierailija kirjoitti:Lähikirjastoistahan klassikot on siivottu olemattomiin.
Totta, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä onkin jo tusina ihmistä koossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki keksimätönkin on jo olemassa. Kaikki on tässä maailmassa valmiina otettavaksi käyttöön ilman ihmisiä tai ajatuksia.
Tämän maailman varjotilan ideamaailma.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se hylly ole mikään sivistyksen mitta, vaan kirjat, jos on lukenut ne kaikki .
On kirjojen arvostus osa sivistystä. Siis niiden fyysinen säilytyskin. Täytyy olla hieman toope jos tuota ei näe. KIrjojen sisältö myös muuttuu jos samaa kirjaa lukee useasti. Siis kokemus ei ole aivan sama. Mieli assosioi joka kerta jotakin uutta tekstiin. Tuokin on yksi syy säilyttää itselle merkityksellisiä kirjoja: niihin haluaa palata. Ne eivät tyhjene yhdellä lukemisella.
Jostain Aku Ankasta ei oikein voi sanoa samaa tai höttöviihteestä. Rumasti sanottuna roskaromaaneista.
Vierailija kirjoitti:
Miten lukeminen olisi ristiriidassa ajattelun kehittämisen kanssa? Tuohon on nimenomaan päinvastoin. Juuri siksi lukemista on AINA arvostettu. Siis siitä lähtien kun alettiin lukea muutakin kuin Raamattua ja Katekismusta. Suomessa varmaan 1800 luvulta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Lähikirjastoistahan klassikot on siivottu olemattomiin.
Totta, valitettavasti.
Niitä pystyy onneksi kaukolainaamaan. KIrjastomme on edelleen kansallinen ylpeydenaiheemme.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoissa ei ole mangaa. Siksi minulla on kirjahylly. M31
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se hylly ole mikään sivistyksen mitta, vaan kirjat, jos on lukenut ne kaikki .
On kirjojen arvostus osa sivistystä. Siis niiden fyysinen säilytyskin. Täytyy olla hieman toope jos tuota ei näe. KIrjojen sisältö myös muuttuu jos samaa kirjaa lukee useasti. Siis kokemus ei ole aivan sama. Mieli assosioi joka kerta jotakin uutta tekstiin. Tuokin on yksi syy säilyttää itselle merkityksellisiä kirjoja: niihin haluaa palata. Ne eivät tyhjene yhdellä lukemisella.
Jostain Aku Ankasta ei oikein voi sanoa samaa tai höttöviihteestä. Rumasti sanottuna roskaromaaneista.
Sanoit rumasti Seitsemästä veljeksestä, mutta olit rehellinen.
Tiedä tuota, mutta varo ihmistä kenellä on kirjahyllyssään vain yksi kirja...
Mulla on työhuoneen kirjahyllyssä parituhatta kirjaa ja julkaisua. Lähinnä muutaman alan erikoista kirjallisuutta. Niistä tuskin yhtäkään saa Suomesta julkisista kirjastoista tai edes nettikirjastoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Esimerkiksi uusien sanojen keksiminen perustuu usein vanhoihin sanoihin tai vähintään kielen rakenteisiin. Uusi sana ei myöskään todella ala olla olemassa, jos yhteisö ei ota sitä käyttöön.
Eiköhän noi kaikki muutkin ole kehittyneet useamman ihmisen yhteistyönä. Esim. uuden lääkekasvin löytäjä todennäköisesti perustaa kokeilunsa siihen, mitä on oppinut kasveista joltain muulta.
Olen syntynyt syvällä etelässä. Minulla on oma maailmankatsomus tässä asiassa.
Mai oulp papapaa saeys... Siis mun sääukko sanoi aikoinaan että vain tyhmät tappelee.
Jouduin poikasena tappeluun ja tappeluihin. Kovia kahakoita niihin aikoihin kun oikeiston alueet ja vasemmiston alueiden porukka eksyi väärille kujille ja kaduille.
Siinä veri lensi. Kiviä satoi niskaan ja metallipampuin käytiin päälle. Pahin oli jos olit yksin ilman toverits.
Silloin vikkelistä kintuista oli apua.
Ne kouluajan mittelöt oli ihan nyrkein ja mailoin käytyjä taisteluita. Hävisin oman kujan kolleille ja tytöillekin. Kotonani painotettiin sivistystä ja lukemisen jaloa taitoa.
Isä antoi luettavaksi Kolme Musktöörssiä. Luin sen silmä mustana vain toista käyttäen. Isä kysyi että hävisitkö tappelun. Kerroin hävinneeni, koska tappelu on tyhmää ja tyhmien juttuja kuten oli opetettu.
Isä totesi että älykkäin voittaa aina kaikessa, myös tappelut. Totesin että en ollut tarpeeksi voimakas. Isä totesi minulle että jos ei ole voimistellut, niin on tyhmä. Lihakset on suurinta älykkyyttä ihmisten maailmassa. Hän oli melko roteva ja jäntevä mies. Kantoi pöllejä olallaan. Olkapäissä oli terävät luupiikit joihin hän iski pöllin kiinni. Sillä tavoin pölli ei luiskahtanut olkapäältä alas ja hän saattoi kääntää samalla sätkän, kun pölli lepäsi olkapäällä. Muistan kuinka sätkääkin kääntäessä hän katseli samalla uhmakkaasti ympäristöön silmät kireästi virittäytyneenä. Ehkä karhua tai susia varten tai jos riekko hyökkää naamalle...
Lueskelin Muskettisotureita liiterissä sahanpurujen päällä leväten ja mietin että jengeissä on voimaa ja pitää olla myös taitoa lyödä kovaa ja nopeasti saman aikaisesti, pitää olla myös armoton sekä viheliäs viholliselle. Tarvitsin ystäviä ja aloittelin myös hakkaamisen jalon taidon harjoittelun. Kovia lyöntejä pystyi harjoittelemaan halkojen hakkuulla ja hiekkasäkillä. Ihmiset ovat lyöneet toisiaan kovaa jo ennen kirjoja, mutta kertoneet tarinoita lyömisestä leiritulen äärellä ennen unille panoa.
Näin nössöstä pojasta kasvoi sivistynyt mies kirjojen avulla. Nyrkkini kovettui ja minusta tuli silmittömän armoton muita uroksia kohtaan. Isäpappan sanoilla voisi todeta että riittää kun osaa kolme hyvää kirjaa ulkoa ja ymmärtää niiden viisaudet, niin voi soveltaa niitä kaikkeen mitä elämässä tulee vastaan. Kirjahyllyllinen on porvarin typeryyttä ja lopulta tarinat on vain erilaisia versioita ja yhdistelmiä muista tarinoista. Hyvät tarinat päättyy aina miellyttävästi lukijalleen ja ovat vasemmistolaisia luonteeltaan.