Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En oikein ymmärrä kirjahyllyä sivistyksen mittana

Vierailija
24.06.2024 |

Ei niiden kirjojen kuulu hyllyssä olla, vaan luettuina päässä.

Haet kirjan kirjastosta ja palautat. Ei tarvitse siivota pölyjä kirjahyllystä.

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei aina ymmärrä. Kaiken luetun ei tarvitse jäädä päähän vaan kirja voi olla lukukokemus, toki aina siitä voi oppia ja voi muistaa kirjan olleen esimerkiksi hyvä kirja jota voi suositella eteenpäinkin. Ostaa saa mutta saa myös lainata kirjastosta.

Mistä voit tietää että toinen tykkää juuri samasta?

Keskustelemalla?

Vierailija
22/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyllyissä ne parhaat kirjat, joihin palaan aina uudestaan. Muuten käytän kirjastoa tai menisin konkurssiin.

Samoin minulla. Ja pieneen asuntooni ei edes mahtuisi kirjahyllyä ( olen ratkaissut asian niin, että minulla on vähän vaatteita ja vaatehuoneesta n. puolet on kirjahyllynä :D)

Ja ajatellaanko oikeasti vielä, että ihminen ei lue, jos ei kotona kirjahyllyä ole ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan tykkää kirjoista. Jossain antidigi-kirjassa sanottiin että jo kirjojen näkeminen ja hypistely stimuloi muistia ja mielikuvitusta.

Mun luona ei käy ketään ja koti on täyttä kirjoja joista iso osa lukematta. Ehkä nuo täyttää osin ihmissuhteiden puutetta. Lukeminen hälventää yksinäisyysolon hyvin.

Olikos se niin, että puolet nuorista ei nykyiselllä lukutaidolla tule pärjäämään työelämässä?

Ne, jotka kehuvat, etteivät ole koskaan lukeneet kirjaa, niin sen kyllä huomaa.

Vierailija
24/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintojeni mukaan kirjahyllyn puute korreloi lukemattomuuden kanssa. Kaikki tuntemani ihmiset, joilla ei ole kirjahyllyä, ei oikeastaan koskaan lue kirjoja.

Surkein tilanne on kirjahyllyttömien perheiden lapsilla. Lapsilla kun on tapana kiintyä lakirjoihin, jos he sellaisia omistavat.

Mitä pienempi lapsi, sen kivempaa lapsesta on kaivaa lempikirja ja lukea sitä aikuisen kanssa uudelleen. Tätä kiintymystä ei pääse syntymään, jos ei omista mitään kirjoja. Eikä näissä perheissä muutenkaan laukata kirjastossa.

Vierailija
25/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havaintojeni mukaan kirjahyllyn puute korreloi lukemattomuuden kanssa. Kaikki tuntemani ihmiset, joilla ei ole kirjahyllyä, ei oikeastaan koskaan lue kirjoja.

Surkein tilanne on kirjahyllyttömien perheiden lapsilla. Lapsilla kun on tapana kiintyä lakirjoihin, jos he sellaisia omistavat.

Mitä pienempi lapsi, sen kivempaa lapsesta on kaivaa lempikirja ja lukea sitä aikuisen kanssa uudelleen. Tätä kiintymystä ei pääse syntymään, jos ei omista mitään kirjoja. Eikä näissä perheissä muutenkaan laukata kirjastossa.

Siis kiintyä lastenkirjoihin, ei lakikirjoihin...kännykkä temppuilee.

Vierailija
26/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se yleensä niin on, että minä enemmän kirjahyllyjä kotoa löytyy, sitä enemmän siellä myös luetaan. Vaikka toki kirjastostakin kirjoja saa lainattua. Ne kirjahyllyjen omistajat vain sattuvat myös niitä kirjastonkin palveluja käyttämään eniten.

Moni lukeva henkilö toki lukee sellaista roskaa, että ymmärrän hyvin, että niitä viitsi omassa kirjahyllyssä esitellä.

Vierailija
27/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se yleensä niin on, että minä enemmän kirjahyllyjä kotoa löytyy, sitä enemmän siellä myös luetaan. Vaikka toki kirjastostakin kirjoja saa lainattua. Ne kirjahyllyjen omistajat vain sattuvat myös niitä kirjastonkin palveluja käyttämään eniten.

Moni lukeva henkilö toki lukee sellaista roskaa, että ymmärrän hyvin, että niitä viitsi omassa kirjahyllyssä esitellä.

Jako roskaan ja korkeakirjallisuuteen on keinotekoinen. Kaikki lukeminen kehittää ihmistä. Lisäksi on myytti, että kaunokirjallisuus olisi muuta kirjallisuutta parempaa luettavaa.

Vierailija
28/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä Vauvaan kirjoittelua sivistyksen mittarina.

En ole sivistymässä täällä. Tämä on vastapainoa sivistyneemmille harrastuksille. Tämä on "aivot narikkaan" osasto, mutta muista ihmisistä oppii täälläkin. 

Tämä on kylläkin "Osasto Pohjakosketus". Ihmisten ilkeys ja pahantahtoisuus on ääretöntä. 

Vierailija
29/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jako roskaan ja korkeakirjallisuuteen on keinotekoinen. Kaikki lukeminen kehittää ihmistä. Lisäksi on myytti, että kaunokirjallisuus olisi muuta kirjallisuutta parempaa luettavaa.

Kaunokirjallisuus parempaa luettavaa kuin tiedekirjallisuus? Ei kai nyt sentään.

Vierailija
30/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kiintyä lastenkirjoihin, ei lakikirjoihin...kännykkä temppuilee.

Tarkista teksti ennen kuin lähetät äläkä syytä kännykkää. 

Vierailija
31/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla mitä se "roskakirjallisuus" on josta jotkut ovat täällä puhuneet :D

Vierailija
32/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se on kirjojen määrä vaan laatu joka jotakin ratkaisee. Se mikä itse kullekin on sitten laatua on eri juttu. Jospa kirjat ovat eräänlaista viihdettä ja kukin valitsee viihteensä itse. Toinen asia on sitten oppikirjat ja niitä ihmisillä harvemmin on metrikaupalla kirjahyllyt täynnä. Isoisälläni oli iso kirjasto mutta sieltä en koskaan mitään lukenut eikä niistä kirjoista mitään edes puhuttu. Nyt sitten olen perinyt sieltä jokusen kirja-aarteen jotka todella kertovat sivistyksen määrästä. Tommoisia kokoomateoksia ei missään valmisteta enää vaan tilalle on tullut että etsi sitä sun tätä tietoa netistä... tiedämmekö edes aina mitä kaikkea etsiä? 

En usko siihen että kirjailijan tarttee lukea valtavia määriä kirjoja tullakseen hyväksi kirjailijaksi. Voi olla että suurten kirjamäärien lukeminen kehittää kielen taitoa. Mutta kuinka hirveitä kirjoja onkaan kirjoitettu ja huonolla kielellä! Mitä niistä muka oppii - kamalaa kidutusta lukea loppuu ja moni jäänyt kesken. Se että jättää kirjan lukemisen kesken aiheuttaa minulle jonkunlaista ahdistusta. Olen ikään kuin pettynyt johonkin. Mistä olemme oppineet että kaikki kirjat olisivat muka jotain auktoriteetteja ja oma arvostelukyky sun muu mättää jos pidämme kirjaa huonona tai ala-arvoisena? 

Mielestäni sen joka kirjoittaa hyviä kirjoja on itse täytynyt kokea jotain ja on hyvä tekemään huomiota ihan kaikesta ihmisiin ja ihmiselämään liittyvästä. Olin itse jotain 8-vuotias eli juuri oppinut kirjoittamaan ja luokkamme osallistui nk Raittiuskilpakirjoituksiin. Voitin palkinnon ja muistan että olin kirjoittanut että miksi juopon perheenisän tarina pitää hakea jostain Afrikasta kun täälläkin on näitä juoppoja perheenisiä. 7-vuotiaana olin saanut oikean täytemustekynän johon oli kaiverrettu nimeni. Olin oppinut kirjoittamaan heti kun koulu alkoi mutta lukemisessa minulla oli jotain 'ongelmaa' tai paremminkin opettaja ei ollut ymmärtänyt että tulin ympäristöstä jossa puhuttiin saksaa, suomea, ruotsia ja vielä venäjääkin... joten tilanteeni suomalaisen aapisen kanssa ei ollut aivan tavanomainen. 

Jatkuu...

Vierailija
33/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu...

Nykyään olen sitä mieltä että koululaisia pitäisi opettaa ensisijaisesti kirjoittamaan ja että siitä seuraa että oppii kyllä lukemaankin hyvin ja sen lisäksi arvioimaan ovatko tekstit hyviä vai huonoja. Täällä palstallakin on tekstejä joiden sisältöä ei vaan voi ymmärtää eli eivät ole tarpeeksi selväjärkisesti kirjoitettuja. Hyvä kirjoitus edellyttää että on selkeä ajatus. Lapselle se on yksi ajatus ja sitten piste. Sitten seuraava ajatus ja piste. Täällä opetetaan lapsille aivan liian vähän selkeää ajattelemista. Just oli että joku 3-vuotias oli oppinut lukemaan. Lukemaan oppiminen ei ole mikään konsti ja kirjaimet oppii hyvistä 'leikkipalikoistakin' jo... Että testataan jotain nk luetun ymmärtämistä on mielestäni jotain täyttä humpuukia - taas yksi keino koululle yrittää sorteerata lapsia.

Ystävättäreni perusti antikvariaatin ja ajatteli että hänellä on sitten siellä vain laatukirjoja - mitä hänelle sitten olivatkaan laatukirjat, en tiedä. Siinä kävi sitten niin että hän kuitenkin pakkasi viikoittain roskakirjoja muovikasseihin ja ne kiersivät niin hyvin ja nopsaa että sai niillä aina maksettua liikkeensä vuokran. Pitäisikö tämä ottaa hupijuttuna vai minä? Ennen kuin perusti liikkeen niin hänellä oli valtavat määrät kirjoja kotona... erikoinen vessakin kun lattiasta kattoon pelkkiä kirjahyllyjä ja kirjoja... Tässä vinkki sisustusintoilijoille... Meillä oli kyllä ulkohuusissa maalla seinillä ties mitä jotain vitsikuvia ja ties mitä sarjakuvia joista muista että eräs oli erityisesti tätini mieleen: Menneisyyden vaunuissa ei pääse mihinkään... Tässä kirja-asiassa emme ehkä todellakaan sillä maailma on muuttunut ja sen mukana kyllä myös kirjojen roolit.

Vauvapalsta on ihan hyvä paikka opetella elämää ja kirjoitella... Kaikkihan me olemme jotain tolloja kuka missäkin... kiva olla sivistymätön tollo täällä muiden tollojen porukoissa... saa kirjoitella hupijuttuja ja täysin päätöntä eikä kukaan tiedä miten sivistynyt tai sivistymätön olen ja kuinka tulen sellaisista ehkä sivistyneistäkin piireistä että koko suku kääntyy haudassa kun häpeävät kun teen jotain näin sivistymätöntä kuin että kirjoittelen palstalle täysin tolloa ja puutaheinää tekstiä. Vasta tänään on oikea juhannus eli 24.6... Johannes Kastajan synttäri 6 kk ennen Jeesuksen syntymää! Jippii... tiesinkin jotain mitä sivistynyt ihminen tietää - kaikki muut eivät välttämättä!

Vierailija
34/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kirjahyllyllä mitään tekoa sivistyneisyyden kanssa ole. Monet ostaa kirjoja sisustuselementiksi. Sen huomaa, kun käy vieraisilla ja yrittää keskustella kirjahyllyn kirjoista, eikä omistaja osaakaan, kun ei ole lukenut niitä. Sellaisten ihmisten luona on ilo käydä, jotka oikeasti lukevat, kun keskustelunaiheet eivät lopu.

Vierailija
35/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kirjoja joita voi selata kun siltä tuntuu ja kirjoja joista tykkään niin paljon, että voin säännöllisesti lukea ne uudestaan ja myös kirjoja joita kirjastosta ei löydy 

Vierailija
36/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla mitä se "roskakirjallisuus" on josta jotkut ovat täällä puhuneet :D

Varmaan jotain dekkareita ja romanttista kirjallisuutta 

Vierailija
37/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaston kirja haisee. Siinä voi olla luteita, täitä ja paperitoukkia puhumattakaan muovikansien saastaisuudesta😖

Vierailija
38/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kirjahyllyllä mitään tekoa sivistyneisyyden kanssa ole. Monet ostaa kirjoja sisustuselementiksi. Sen huomaa, kun käy vieraisilla ja yrittää keskustella kirjahyllyn kirjoista, eikä omistaja osaakaan, kun ei ole lukenut niitä. Sellaisten ihmisten luona on ilo käydä, jotka oikeasti lukevat, kun keskustelunaiheet eivät lopu.

Sen lukemisen huomaa siitä, että kirjat saattavat olla jopa hiukan nuhjuisia, koska joku teos vaan on niin ihana, että siihen on pakko palata aina uudestaan ja uudestaan

Vierailija
39/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen vahvasti ettei kirjahyllyttömät kirjoja tai edes e-kirjoja kuluta. Sivistymättömiä moukkia siis.

Kirjastossa kommentoivat, että eihän kirjailijat yleensä ehdi tai halua lukea. Totta se on. Ei ehdi tai vapaa-aikana tekee jotain muuta! :) 

Kirjailijoilla ei ole vapaa-aikaa.

Vierailija
40/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon kirjoja, koska tarvitsen niitä työssäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi