Mulla menee alle 2e ruokaan päivässä
Täällä on joskus kysytty rahavinkkejä, niin kerron mun simppelin ruokavalion. Aamupuuro K-menun sydänmerkin saaneita pikakaurahiutaleita 0,39€ 500g paketti. Nokare 0,37€ maksavaa margariinia 400g, monivitamiiniporetabletti 20kpl 1€. Ja teepussi, josta kaksi kuppia. Aamupalaaannokseni maksaa aina 0.15€. Päivällä syön kasviskeiton/wokkiaalattia tms. 0,50€. Illalla spaghettia/perunaa/riisiä ja soijarouhekastiketta/soijasuikaletta/kalapuikkoa/ valmispestoa tms. alle 1€ annos. Illalla Kotimaista-ruisleipää joka maksaa 0,88€ iso pussi, mistä riittää moneksi viikoksi kuten myös 0,70€ maksava kurkku ja juusto. Tai sitten puuroa tai näkkileipää ja teetä. Iltapala maksaa noin 0,10-0,20€. Ei mene edes 2€ päivässä mikä tarkoittaa kuukaudessa 64 euroa. Olen syönyt samalla lailla vuosikausia ja saanut tosin hyvin säästettyä. Joskus tosin ostan jonkun ketsupin mutta se ei nosta päiväbudjettia kun välillä taas ruokakulut paljon pienemmät. Mikään ei tosin estä minua ostamasta vaikka sitä kokonaista kirjolohta tarjouksesta ja koska olen säästänyt löytämäni pullonpalautusrahat niin ajattelinkin sellaisen extrana joku kuukausi ostaa. Mutta ei ole mahdottomuus syödä alle 100€/kk.
Kommentit (384)
Saa kai sitä elämäänsä silläkin tavalla sisältöä, että leuhkii av-palstalla köyhällä ruokavaliollaan, johon menee vähän rahaa. Kyllä minäkin voisin syödä vaikka 0,5€/päivä maksavia ruokia. Mutta en halua, koska elämä on liian lyhyt yksipuolisella ruokavaliolla kituttamiseen ja rahojen hilloamiseen tilillä,
Outo ajattelutapa, jos lautasellinen coleslawta, kurkkua ja salaattijuustoa balsamicolla on sinusta turhaa? Oma lounas voi olla 1 ruisleipä ja omena. Mielummin kyllä kevyen salaatin söisin.
Kannattaisi syödä monipuolisemmin niin oppisit joku päivä lukemaan. Kukaan ei ole sanonut, että tuo kokonaisuus on turha. Aivosi saavat ihan liian vähän ravinteita, kun lukutaitosi on noin heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et polta etkä juo, niin varmaan pärjäät pitkään tuolla ruokavaliolla, kun et mitään hirveetä paskaakaan syö, kuten sokeria. Tsemii, tosi harva jaksaa syödä tolleen
Mikä tuosta siis puuttuu? Karkit ja sipsi? Itse olen käynyt juurihoidon läpi ja alotin saman tien herkkulakon 3kk. Nyt mennyt siitä jo 3 vuotta, eikä ole tehnyt mitään niin sanottua herkkua mieli. Varmaan alkoholisteilla ja tupakoijilla se sama, että jos ekan 1kk onnistuu olemaan ilman niin sit ei aivot tai elimistö enää sitä kaipaa. En myöskään kaipaa rasvaisia asioita kuten pitsaa, tai sitten teen itse ja laitan siihen vain vähän juustoa ja teen ns. Kevyt version, josta jätän yli puolet vielä myöhemmille päiville ja otan salaattia lisänä.
En tiiä puuttuuko siitä mitään. Syötkö kummiski D-vitamiinia purkista, ja ehkä c myö
Kalsium taitaa jäädä tosi niukaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, kyse ei ole siitä, mitä kaikkea syö yhden suupalallisen vaan siitä, että ruokaa saa riittävästi. Esim. jos pussi Kotimaista Ruisleipää (0,88€, 9 palaa) kestää "monta viikkoa" tai edes enemmän kuin yhden viikon, syöt iltapalalla keskimäärin alle yhden palan. Jos lounaasillasi on salaattia (min. 0,80€/kerä) ja salaattijuustoa (esim. 1,99€/200g), mitä muuta lounaallesi mahtuu alle 0,50€ budjetilla? Jo pelkästään noiden kahden tuotteen hinnalla sinun pitäisi myös syödä tuota ateriaa 6 päivää (toivottavasti minun ei tarvitse selittää miksi tämä on ongelma). Ja vaikka kurkku määrällisesti riittäisikin moneksi viikoksi, sen säilyvyys ei valitettavasti riitä.
Veikkaan, että moni käyttää tiedostmatta enemmän rahaa ruokaa kuin kuvittelee.
Coleslaw on muutakin kuin raastettua kaalia. Siihen kuuluu olennaisena osana majoneesikastike.
Kotimainen ruispalapussi josta riittää moneksi viikoksi? No voihan sitä kuivaa käpiskää laittaa veteen pehmenee.Saahan sitä säästöön taas rahaa kun rouskuttaa kuivaa korppua ja halkasee hampaansa jos ei raaski laskea vettä kraanasta.
Vierailija kirjoitti:
Kotimainen ruispalapussi josta riittää moneksi viikoksi? No voihan sitä kuivaa käpiskää laittaa veteen pehmenee.Saahan sitä säästöön taas rahaa kun rouskuttaa kuivaa korppua ja halkasee hampaansa jos ei raaski laskea vettä kraanasta.
Sulle pakastin on ihan vieras asia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi syödä mahdollisimman halvalla kun kelasta saa ruokarahaa 19,40€ päivää kohti per henkilö?
Lopeta se valehtelu. Kyse on laskennallisesta summasta ja se mikä tulee tilille, siitä maksetaan kaikki muutkin ostokset ja se summa ei todellakaan ole kaikille edes satasia, koska vuokra syö toimeentulotuen määrää, ellei nyt juuri satu asumaan asunnossa, jonka vuokra on sama kuin asumisnormi tai alempi.
Jos pystyy suhtautumaan syömisiin vain kuin ne olisivat pelkkää polttoainetta, niin hyvä. Harva ihminen oikeasti pystyy noudattamaan tuollaista yksipuolista ruokavalio edes viikkoja, saati vuosia.
Hedelmät ja vihannekset loistavat poissaolollaan ja ainakin itselle päivän päiväkahvi ja sämpylä/pulla kuuluu päivään ihan jo mielenterveyden tasolla.
Kyllähän tälläinen anorektinen ruokavalio varmasti halvaksi tuleekin. Päivän kalorit jää vain niin alas, ettei niillä kukaan normaalikaloritarpeen omaava aikuinen pärjää mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on 9 kpl leipiä, kun syö vain toisen puolikkaan niin saa 18 kpl leipiä. Yhdessä viipaleessa on 65 kcal, eipä tule iltapalaankaan kuin 150 kcal rasvan, juuston ja kurkun kanssa.
Mulla menee 200€ ruokaan päivässä!
Hyvä jos ite tykkää. Mulle toi pilaisi koko elämän. Hyvä ruoka on mulle varsinkin nyt sairaslomalla yksi ainoita iloja. Tykkään myös kalasta tosi paljon, joten syön sitä kerran viikossa. Rahaa ei sitte jääkään varsinkaan säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Saa kai sitä elämäänsä silläkin tavalla sisältöä, että leuhkii av-palstalla köyhällä ruokavaliollaan, johon menee vähän rahaa. Kyllä minäkin voisin syödä vaikka 0,5€/päivä maksavia ruokia. Mutta en halua, koska elämä on liian lyhyt yksipuolisella ruokavaliolla kituttamiseen ja rahojen hilloamiseen tilillä,
Ja ennen kaikkea tollanen ruokavalio lyhentää sitä elämää. Ei saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Itse en saisi edes tarvittavia kaloreita. Olisin ihan zombi jos söisin noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen kaikkea tollanen ruokavalio lyhentää sitä elämää. Ei saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Itse en saisi edes tarvittavia kaloreita. Olisin ihan zombi jos söisin noin.
Itse olen sen kokoinen (normaalipainoinen 180cm) että apn ruokavalion kalorit palaa jo nousemalla aamulla sängystä. En jaksaisi tolla ruolla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tälläinen anorektinen ruokavalio varmasti halvaksi tuleekin. Päivän kalorit jää vain niin alas, ettei niillä kukaan normaalikaloritarpeen omaava aikuinen pärjää mitenkään.
Kuulostaa ihan omalta ruokavalioltani. Minulla on keskimääräistä suomalaista parempi kunto ja sirompi rakenne. Taidan olla myös keskimääräistä terveempi, valtaosa suomalaisista kun on ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on 9 kpl leipiä, kun syö vain toisen puolikkaan niin saa 18 kpl leipiä. Yhdessä viipaleessa on 65 kcal, eipä tule iltapalaankaan kuin 150 kcal rasvan, juuston ja kurkun kanssa.
Miksi kukaan söisi vain 150 kcal iltapalan? Siinä ei ole riittävästi energiaa. Oletko 200-kiloinen ja tiukalla dieetillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan omalta ruokavalioltani. Minulla on keskimääräistä suomalaista parempi kunto ja sirompi rakenne. Taidan olla myös keskimääräistä terveempi, valtaosa suomalaisista kun on ylipainoisia.
Laihuus ei tarkoita automaattisesti terveyttä. Sinulla voi olla vaikka osteoporoosi kehittymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihuus ei tarkoita automaattisesti terveyttä. Sinulla voi olla vaikka osteoporoosi kehittymässä.
Ei kai kukaan sellaista ole väittänytkään. Minulla on keskimääräistä suomalaista parempi kunto.
Soijasuikaleita ja puuroa margariinisilmällä. Voi itku.
Aika vähällä pärjäätte, itse joudun syömään vähintään kolme kertaa enemmän kun ap. Olen kuusikymppinen nainen, paino normaalipainon alarajoilla. Lisäksi menee silloin tällöin pullaa suklaata sun muuta epäterveellistä hyvää. Oivariinia paketti viikossa. Ei johdu sairauksista. Voikohan totutella syömään vähemmän vai käykö niinkuin entisen miehen hevoselle: just kun oppi olemaan syömättä niin kuoli.