Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla menee alle 2e ruokaan päivässä

Vierailija
23.06.2024 |

Täällä on joskus kysytty rahavinkkejä, niin kerron mun simppelin ruokavalion. Aamupuuro K-menun sydänmerkin saaneita pikakaurahiutaleita 0,39€ 500g paketti. Nokare 0,37€ maksavaa margariinia 400g, monivitamiiniporetabletti 20kpl 1€. Ja teepussi, josta kaksi kuppia. Aamupalaaannokseni maksaa aina 0.15€. Päivällä syön kasviskeiton/wokkiaalattia tms. 0,50€. Illalla spaghettia/perunaa/riisiä ja soijarouhekastiketta/soijasuikaletta/kalapuikkoa/ valmispestoa tms. alle 1€ annos. Illalla Kotimaista-ruisleipää joka maksaa 0,88€ iso pussi, mistä riittää moneksi viikoksi kuten myös 0,70€ maksava kurkku ja juusto. Tai sitten puuroa tai näkkileipää ja teetä. Iltapala maksaa noin 0,10-0,20€. Ei mene edes 2€ päivässä mikä tarkoittaa kuukaudessa 64 euroa. Olen syönyt samalla lailla vuosikausia ja saanut tosin hyvin säästettyä. Joskus tosin ostan jonkun ketsupin mutta se ei nosta päiväbudjettia kun välillä taas ruokakulut paljon pienemmät. Mikään ei tosin estä minua ostamasta vaikka sitä kokonaista kirjolohta tarjouksesta ja koska olen säästänyt löytämäni pullonpalautusrahat niin ajattelinkin sellaisen extrana joku kuukausi ostaa. Mutta ei ole mahdottomuus syödä alle 100€/kk.

Kommentit (384)

Vierailija
161/384 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap! Minusta tämä oli mielenkiintoinen, vaikka itse tarvitsenkin enemmän ruokaa. 

Vierailija
162/384 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voisin ottaa jotain onkeeni aloituksesta. Menee liikaa rahaa ruokaan. Toisaalta tuo ruokavalio on itselleni sillä tavalla epärealistinen, ettei näytä sisältävän lainkaan kahvia tai muita juomia kuten kahvimaitoja. Olen havainnut että tällaisiin oheistarvikkeisiin (kahvit, maidot, mehut, mausteet, jogurtit jne) menee helposti enemmän rahaa kuin lämpimän ruoan aineksiin.

Näin se taitaa olla.  Aamupala maksaa ihmeen paljon kun on leikkeleitä ja muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/384 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuolisin nälkään noilla ap:n ruuilla.

Vierailija
164/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten leipäpussi voi kestää monta viikkoa?

En ole ap, mutta syön 1 ruisleipäpalan joka aamu. Siinä Kotimainen-pussissa on 18 palaa, mikä kestää siis itselläni se melkein 3 viikkoa. Muutaman päivän ostettuani sen pussin pidän sitä pöydällä, ja sitten laitan pakastimeen. Sieltä otan joka aamu sen 1 palan ja laitan leivänpaahtimeen. Saan aina pehmettä ja lämmintä leipää. Sit päälle vähän tuorejuustoa, kalkkunaleikkele, kurkkuviipaleet ja kirsikkatomaatti puolitettuna.

Erikoista, että vain yksi leipäpala päivässä.  Ymmärrän kyllä on pieniruokaisia ihmisiä.  Ehkä olisi hyvä kokeilla itsekin, niin laihtuisi.

Itse en ymmärrä mitä vikaa on syödä 1 leipä aamulla klo 7 ennen kuin menee töihin? En itse jaksaisi ainakaan jäädä mutustelemaan mitään useampaa leipää kun mitoitan unet muutenkin niin, että ehdin tehdä aamutoimet mahdollisimman nopeasti 

Vierailija
165/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta syön 1 ruisleipäpalan joka aamu. Siinä Kotimainen-pussissa on 18 palaa, mikä kestää siis itselläni se melkein 3 viikkoa. Muutaman päivän ostettuani sen pussin pidän sitä pöydällä, ja sitten laitan pakastimeen. Sieltä otan joka aamu sen 1 palan ja laitan leivänpaahtimeen. Saan aina pehmettä ja lämmintä leipää. Sit päälle vähän tuorejuustoa, kalkkunaleikkele, kurkkuviipaleet ja kirsikkatomaatti puolitettuna.

Erikoista, että vain yksi leipäpala päivässä.  Ymmärrän kyllä on pieniruokaisia ihmisiä.  Ehkä olisi hyvä kokeilla itsekin, niin laihtuisi.

Lapsikin syö kyllä silti isompia annoskokoja kuin nämä annetut esimer

Oma 11-vuotias poika syö yhden paahtoleivän aamuisin voilla ja mehua, koulussa jotain ja kotona 1 mikropitsan ja illalla 1 voileivän. Ei maistu hänelle enempi ruoka, enkä todellakaan ala väkisin mahakipua/oksennusta kenellekään antamaan jos ei halua. On ihan normaalipainoinen ja karkkeja tai herkkuja ei meillä saa paitsi lauantaisin.

Vierailija
166/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voisin ottaa jotain onkeeni aloituksesta. Menee liikaa rahaa ruokaan. Toisaalta tuo ruokavalio on itselleni sillä tavalla epärealistinen, ettei näytä sisältävän lainkaan kahvia tai muita juomia kuten kahvimaitoja. Olen havainnut että tällaisiin oheistarvikkeisiin (kahvit, maidot, mehut, mausteet, jogurtit jne) menee helposti enemmän rahaa kuin lämpimän ruoan aineksiin.

Näin se taitaa olla.  Aamupala maksaa ihmeen paljon kun on leikkeleitä ja muuta.

Itse syön aina sen halpis ruisleivän (jossa sydänmerkki ja paljon kuitua) 0,05€ päällä tuorejuustoa alle 1€ Lidlissä, kalkkunaleikkelettä alle 1,5€ ja kauden halvinta kurkkua/tomaattia ja tuoretta yrttiä. Ei maksa kyllä 0,10-0.15€ enempää yksi leipä. Yrttejä siis kasvatan itse, ne ei ole maksanut mitään vuosikausiin.

Vierailija
167/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa tuubin monivitamiiniporetabletteja euron hintaan

Vierailija
168/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hatusta vetäistyjä nämä senttihinnat on, eikä täsmää nykypäivään. Annoskoot minimaalisia.

Vierailija
169/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma 11-vuotias poika syö yhden paahtoleivän aamuisin voilla ja mehua, koulussa jotain ja kotona 1 mikropitsan ja illalla 1 voileivän. Ei maistu hänelle enempi ruoka, enkä todellakaan ala väkisin mahakipua/oksennusta kenellekään antamaan jos ei halua. On ihan normaalipainoinen ja karkkeja tai herkkuja ei meillä saa paitsi lauantaisin."

Onko tämä oikeasti kasvavalle lapselle monipuolinen ruokavalio? Mikropitsa joka päivä? Mikset kokkaa itsetehtyä, terveellistä ruokaa? Kotikasvatuksestahan se on pitkälti kiinni maistuuko kasvikset ja monipuolinen kotiruoka.

Vierailija
170/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poretableteissa on ihmiselle haitallisia makeutusaineita ja kaikkea muutakin turhaa. Vitamiinit saa parhaiten syömällä monipuolisesti. 

Ap: Kiitos tiedosta, en tiennytkään että on vaarallista. Pitääpä selvittää asiaa sitten. Olen lähinnä halunnut tuolla korvata vaan sen mehun kun en pidä makeasta, halua reikiä enkä tuhlata rahoja mehuihin. Mutta jotenkin kiva olla se mehu siinä aamulla silti kun kuvittelee, että se tukee sitä omaa terveellistä ruokailua ja kasvisten määrää.

Ei mitään poretabletti korvaa kasvisten määrää, mutta voihan sitä kuvitelmillaan itseään huijata. Poretabletissa ei ole kuituja

Vierailija
171/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlistä ite ostanut kolmea eri makua. Oisko ollut 0,90€. Coitarissa maksoi vuosi sitten 0,88€, en tiedä paljon siellä maksaa kykyään. Tottakai kalliimmallakin saa varmaan ostettua. Mutta toi Lidlin on perus ABCDE-vitamiinia sisältävää. Maistuu limulta se yks, toinen appelsiinimmehulta.

Vierailija
172/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poretableteissa on ihmiselle haitallisia makeutusaineita ja kaikkea muutakin turhaa. Vitamiinit saa parhaiten syömällä monipuolisesti. 

Ap: Kiitos tiedosta, en tiennytkään että on vaarallista. Pitääpä selvittää asiaa sitten. Olen lähinnä halunnut tuolla korvata vaan sen mehun kun en pidä makeasta, halua reikiä enkä tuhlata rahoja mehuihin. Mutta jotenkin kiva olla se mehu siinä aamulla silti kun kuvittelee, että se tukee sitä omaa terveellistä ruokailua ja kasvisten määrää.

Ei mitään poretabletti korvaa kasvisten määrää, mutta voihan sitä kuvitelmillaan itseään huijata. Poretabletissa ei ole kuituja

Kukaan ei ole korvannut vissiin poretabletilla mitään kasvisruokia? Ap kertoi korvaavansa sokerillisen mehun aamulla sillä kyllä. Mutta mehu nyt on turhaa, eli voisi jättää ton poretabletinkin pois jos juo teetä pari kuppia ainakin. Ja varmaan vettä. Ja ap kertoi selvästi, että lounaalla syö aina vain kasviksia. Ja annoskoko ehkä 350g? Ja sitten illallisella hiilareita, proteiinia ja lisää kasviksia.

Vierailija
173/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi poretabletissa pitäisi olla kuituja? Jos sellaisen syö aamulla puuron kanssa.

Vierailija
174/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää joku kerta kokeilla tuota kaiken aktiviteetin ja ruuan hinnoittelua etukäteen. Ilmeisesti se voi olla mielenkiintoista. Yleensä ajattelen vain tätä hetkeä (eli esim. millä summalla voin ostaa esim.ruokaa), ja mennyttä sillein että paljon laskut on (laskuissa näkyy edelliskuukauden kulutus esim. sähkö, vesi)

Mulle tuli jotenkin surullinen mieli, että joku ajattelee vain tätä hetkeä eikä esimerkiksi suunnittele elämäänsä. Että pitäisi nyt saada kaikkea herkkua ja laskujaan ei osata ennakoida. Itse olen saanut suunnitelmallisuudella ostettua 4 sijoitusasuntoa ja toki ostan mistä tykkään, mutta suunnittelen kyllä myös ja säästän.

Vierailija
175/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tippuu hampaat suusta ja sääret vääntyy jos syö kuten ap. 

Kerrotko miksi hampaat tippuisi tuolla ruokavaliolla, jossa paljon kasviksia ja sokerit jätetty minimiin? Ja miksi sääret vääntyy? Ap ei maininnut harrastatko joogaa tai jumppaa, toki siinä varmaan sääret vääntyykin päivittäin.

Vierailija
176/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikin syö kyllä silti isompia annoskokoja kuin nämä annetut esimer

Meillä ei ainakaan lapset syö 1 leipää enempää aamiaisella tai illallisella. Eikä välipaloilla jos sellaisia joku syö. Satsataan kunnon lämpimään ruokaan esimerkiksi perunaa tai pastaa, ja sitä saa kaksi kertaa päivässä. Typerää olisi syödä kolme leipää aamulla jos lounas on jo parin tunnin päästä.

Vierailija
177/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähi Citymarketissa, kävellen menen 3km suuntaansa, on ainakin nyt lohen kilohinta 9,95€/kg. Eli jos jotkut ei täällä kalasta, niin kannattaa nyt käydä katsomassa ja ostamassa. Itse käyn ostamassa tänään kaksi kalaa. Osan graavaan, osasta kalakeitto ja osa uuniin. Loput pakkaseen. Riittää koko kesäksi ja vielä syksyksikin lohta. Mulla ei ikinä olisi varaa maksaa kalasta mitään 30€/kg mitä monesti annospalat tai valmis graavilohi on. Siksi ostan vain kokonaisia kaloja tarjouksesta. Ahvenia käyn itse onkimassa, mutta lohen pyydystämiseen mulla ei ole kalastusvälineitä tai lupaa.

Vierailija
178/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 20-25 euroa, välillä 50-60 euroa. So what? Mitä jos? Entäs sitten? Silloin pitää syödä kun on nälkä. Mutta silti nälkä ei koskaan lähde. Nälkää siirretään, koskaan ei lähe nälkä, vaan nälkää siirretään eteenpäin ja eteenpäin ja eteenpäin ei lähe vaikka sanotaan "Nyt lähti nälkä", se ei koskaan lähde nälkä, vaan se siirtyy, siirtyy siirtyy siirtyy siirtyy..

Tajuatko toope? 

Vierailija
179/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Www.normal.fi

There you go 👍

Vierailija
180/384 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oma 11-vuotias poika syö yhden paahtoleivän aamuisin voilla ja mehua, koulussa jotain ja kotona 1 mikropitsan ja illalla 1 voileivän. Ei maistu hänelle enempi ruoka, enkä todellakaan ala väkisin mahakipua/oksennusta kenellekään antamaan jos ei halua. On ihan normaalipainoinen ja karkkeja tai herkkuja ei meillä saa paitsi lauantaisin."

Onko tämä oikeasti kasvavalle lapselle monipuolinen ruokavalio? Mikropitsa joka päivä? Mikset kokkaa itsetehtyä, terveellistä ruokaa? Kotikasvatuksestahan se on pitkälti kiinni maistuuko kasvikset ja monipuolinen kotiruoka.

Olen yyhhoo ja ruokin lapseni eineksillä sillä olen hyvä äiti! En voisi pakottaa lastani syömään omia kokkauksiani, se olisi julmaa.