Mulla menee alle 2e ruokaan päivässä
Täällä on joskus kysytty rahavinkkejä, niin kerron mun simppelin ruokavalion. Aamupuuro K-menun sydänmerkin saaneita pikakaurahiutaleita 0,39€ 500g paketti. Nokare 0,37€ maksavaa margariinia 400g, monivitamiiniporetabletti 20kpl 1€. Ja teepussi, josta kaksi kuppia. Aamupalaaannokseni maksaa aina 0.15€. Päivällä syön kasviskeiton/wokkiaalattia tms. 0,50€. Illalla spaghettia/perunaa/riisiä ja soijarouhekastiketta/soijasuikaletta/kalapuikkoa/ valmispestoa tms. alle 1€ annos. Illalla Kotimaista-ruisleipää joka maksaa 0,88€ iso pussi, mistä riittää moneksi viikoksi kuten myös 0,70€ maksava kurkku ja juusto. Tai sitten puuroa tai näkkileipää ja teetä. Iltapala maksaa noin 0,10-0,20€. Ei mene edes 2€ päivässä mikä tarkoittaa kuukaudessa 64 euroa. Olen syönyt samalla lailla vuosikausia ja saanut tosin hyvin säästettyä. Joskus tosin ostan jonkun ketsupin mutta se ei nosta päiväbudjettia kun välillä taas ruokakulut paljon pienemmät. Mikään ei tosin estä minua ostamasta vaikka sitä kokonaista kirjolohta tarjouksesta ja koska olen säästänyt löytämäni pullonpalautusrahat niin ajattelinkin sellaisen extrana joku kuukausi ostaa. Mutta ei ole mahdottomuus syödä alle 100€/kk.
Kommentit (384)
Kiitos ap, kun jaoit tämän. Täällä palstalla vingutaan aina että "tänään en ole syönyt mitään, kun ei ole rahaa" --enkä eilenkään... Mahtavaa, että muistutat meille että ruokaa eli polttoainetta saa myös edullisesti. Tuo aamupala esim on sama kuin minulla, enkä kyllästy siihen ikinä.
Vinkki kaikille: näin kesällä on monenlaisia villiyrttejä luonnossa, joista saa vitamiineja helposti. Oma suosikkini on voikukan lehti, niitä voi laittaa vaikka leivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin nuo ap:n ilmoittaman aterian hinnan mukaan, joten käyttämäni ateriakoot ovat suurinpiirtein oikeat. Niissä ei ollut mukana mitään ylimääräisiä, ap on ilmoittanut kyllä ostavansa ketsuppia ja sitä balsamicoa, niin mainitsin, että tietyillä lisillä saa kaloreita kasvatettua.
Esimerkiksi 1,25kg juustosta saa 125 kpl 10 g viipaleita. Yksi per päivä, niin juustosta riittää neljäksi kuukaudeksi. Ilman, että vedellään seitinohutta viipaletta.
Leivän päälle laitettavasta rasvasta ei puhuttu ylipäätään mitään. Vaikka ruokavaliossa olisi jokatapauksessa rasvalisää joka aterialla, ei silti esim. proteiinipitoisuus kasva lähellekään suositeltua 1 g/painokilo. Kalorit ehkä, jos jokainen ruoka on uitettu rasvassa, mutta kuka syö näin? Ja ruokavalio koostuu huonolaatuisesta kovasta rasvasta, pari pähkinää päivässä ei heikkolaatuisinta margariinia muuta yhtää
Jos rasvaa laitettiin joka aamu puuroon ja iltapala oli aika pyöreä, että joko leipää, näkkäriä tai munakasta tai mitä milloinkin. Niin syökö joku oikeasti leipää tai näkkäriä ilman mitään levitettä tai juustoa? Ja jos siihen varattu se 0,20€ niin mikään näkkäri tai leipä ei maksa tuon verran eli varmasti laskettu päälliset mukaan. Oma paahtoleipäviipaleet maksaa 0,03€ joten voin laittaa voita päälle, juustoa ja kurkkua tuohon hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap, kun jaoit tämän. Täällä palstalla vingutaan aina että "tänään en ole syönyt mitään, kun ei ole rahaa" --enkä eilenkään... Mahtavaa, että muistutat meille että ruokaa eli polttoainetta saa myös edullisesti. Tuo aamupala esim on sama kuin minulla, enkä kyllästy siihen ikinä.
Vinkki kaikille: näin kesällä on monenlaisia villiyrttejä luonnossa, joista saa vitamiineja helposti. Oma suosikkini on voikukan lehti, niitä voi laittaa vaikka leivän päälle.
Vatsan saa helposti täyteen maittavaa ja ravitsevaa ruokaa 0,15€:lla. On se toki paljon rahaa, mutta pärjää jos saisi kerättyä pulloja sen 0,39€ kaurahiutale ja 0,35€ margariinirasian verran. Alle 0,80€ kertaostoksena riittää silti siihen 15 ruoka-annokseen. Itse en ainakaan valittaisi ja moni perhe syö kerran viikossa pelkkää puuroa säästääkseen vaikka viikonloppuherkkuihin. Eikös koulussakin ole puuropäiviä eli syödään lounaallakin puuroa. Ei se ole mitenkään outoa. Jopa viiden tähden hotelleissa tarjotaan aamiaisella puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsan saa helposti täyteen maittavaa ja ravitsevaa ruokaa 0,15€:lla. On se toki paljon rahaa, mutta pärjää jos saisi kerättyä pulloja sen 0,39€ kaurahiutale ja 0,35€ margariinirasian verran. Alle 0,80€ kertaostoksena riittää silti siihen 15 ruoka-annokseen. Itse en ainakaan valittaisi ja moni perhe syö kerran viikossa pelkkää puuroa säästääkseen vaikka viikonloppuherkkuihin. Eikös
Se puuro maksaa 0,03€ annos. Ap oli laskenut tohon 0,15€ hintaan vitamiiniporetablettinsa ja teenkö myös. Eli 0,04€ maksaa puuroannos margariinilla suunnilleen. Pärjää kyllä viidellä sentillä ja saa mahan täyteen. Tikkaat voi sitten tehdä niitÄ avocado-pirtelöutään, mutta aivot ja lihakset tykkäävät myös ihan kaurapuurosta ja se on hyvä valinta myös. Jos urheilee paljon, niin kannattaa laittaa ruokalusikallinen proteiinijauhetta joukkoon tai ottaa kananmuna lisäksi.
Suurin osa suomalaisista syö kaurapuuroa aamuisin, mutta oletteko huomanneet, että vaikka thaimaalaiset on paljon hoikempia ja lihaksikkaampia, vaikka syövät vain riisiä aamuisin? Muukin päivän ruokailu on riisiä, joskus kalaa. Mutta yleisesti aasialaiset vastaavat paino ihannetta eli ovat hoikkia ja lihaksikkaita. Pitäisikö länsimaalaisten vähän vähentää sitä rasvan ahmimista vai missä vika?
Juu, monet aasialaiset syövät aamuisin vaan paistettua riisiä, munakkaan tai monet vaan hedelmän tai juovat mehua. Mutta oletko nähnyt heidän hampaansa? Se mehujen lipitys ja hedelmäsokeri ei ole hyväksi. Mieluummin syön kyllä kaurapuuron ja juon vettä sekä otan xylitol-pastillin.
Valintoja. Joku syö keitetyn kananmunan 0,20€ ja joku haluaa sillä rahalla ottaa huikan coca cola -pullosta. Kaikki varmaan tietää kumpi on fiksumpi tapa tuhlata rahansa. Ap on onnekas, että on kasvanut maalla ja tykkää syödä suomalaista edullista ruokaa eikä tarvitse mitään uutuus-proteiinirahkoja vaan pärjää ihan tavallisilla tuotteilla. Kiva, että ajatteli kuitenkin sen kokonaisen lohenkin ostaa, siitä riittää kymmeniä annoksia vaikka kertahinta onkin suuri. Pähkinät myös jees, vaikka nostavatkin huomaamatta kalorimäärän aika korkeaksi. Se pari siis ok, ei mitään kourallisia. Itselläni menee juustoihin ja viiniin tosi paljon rahaa, mutta se on tavallaan harrastukseni. Minulla ei ole muita maksullisia harrastuksia enkä edes tykkää elokuvissa tai ravintoloissa käydä.
Kaikki tuntemani huippu-urheilijat aloittavat päivänsä kaurapuurolla. Jopa hotellin aamupalalla. Toki saattavat ottaa kahvia, hedelmän, siemeniä, rahkaa tms. lisäksi mutta aina puuroa. Ei Ile turhaan valittu maailman terveellisimmäksi aamiaiseksi. Suomalaiset ovat maailman onnellisin kansa ja täällä syödään eniten kaurapuuroa ja juodaan kahvia. Ei liene sattumaa?
Tietääkö joku? Minäkään en syö ikinä marjoja koska en niistä pidä, niin mietin että kärsinkö jostain ruoka-aine puutoksista, vai onko ne edes pakollisia? Kasviksia syön monipuolisesti jokaisella aterialla kyllä mutta en myöskään juo mehuja tai marjoja muussa muodossa. Voiko tämä olla vaarallista? Pitäisikö vain pakottaa itseni juomaan vaikka sitä mehua pitämällä nenästä kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Valintoja. Joku syö keitetyn kananmunan 0,20€ ja joku haluaa sillä rahalla ottaa huikan coca cola -pullosta. Kaikki varmaan tietää kumpi on fiksumpi tapa tuhlata rahansa. Ap on onnekas, että on kasvanut maalla ja tykkää syödä suomalaista edullista ruokaa eikä tarvitse mitään uutuus-proteiinirahkoja vaan pärjää ihan tavallisilla tuotteilla. Kiva, että ajatteli kuitenkin sen kokonaisen lohenkin ostaa, siitä riittää kymmeniä annoksia vaikka kertahinta onkin suuri. Pähkinät myös jees, vaikka nostavatkin huomaamatta kalorimäärän aika korkeaksi. Se pari siis ok, ei mitään kourallisia. Itselläni menee juustoihin ja viiniin tosi paljon rahaa, mutta se on tavallaan harrastukseni. Minulla ei ole muita maksullisia harrastuksia enkä edes tykkää elokuvissa tai ravintoloissa käydä.
Onko toi viini ja juusto kovin terveellinen harrastus? Ei meidänkää harrastukset paljoa maksa. Kesällä uidaan ja talvella hiihdetään, samat sukset ja simmarit ollut jo 10 vuotta. Ruoanlaittoa en pidä harrastuksena, vaan pakollisena juttuna. Ehkä joku juustojen syöminen tekee siitä sitten hienoa, mutta keräileehän joku hämähäkkejäkin. Jos en olisi rikas niin pysyttelisin vain ilmaisissa harrastuksissa kuten marjastuksessa tai lenkkeilyssä. Mulla kestänyt Lidlin lenkkarit 20€ hyvin käytössä 6 vuotta ja ehjät ovat.
Älkää ostako ainakaan eläimiä harrastukseksi jos teillä ei ole varaa. Ja en nyt puhu vain, että tienaisi nettona 3000€/kk vaan pitää sen lisäksi olla myös säästöjä eläinkulut-tilillä 5k vähintään, mihin ei muuten kosketa kuin eläinlääkärimaksuissa. Näyttelymaksut, tokot ja muut ruoat ja reissut pitää pystyä maksamaan palkasta. Ärsyttävää nähdä kärsiviä eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän outoa, jos ei jaksa edes kerätä paria pulloa että saa sen 0,90€ maksavan lihapullapakerin 360g. Nää tyypit varmaan asuukin ympärivuotisesti teltassa koska ei ole varaa sähkölaskuun. Tosin en itsekään käytä sähköä paljoa kotona. En pidä valoja päällä sisällä enkä katso televisiota. Puhelinta kyllä lataan jos en ole menossa käymään kirjastossa sinä päivänä. Ylimääräisiä peittoja olen hamstrannut roskalava-ryhmistä talvipakkasiin lämmitykseksi. Kesäisin laitan yksiöni airnBnB-vuokralle. Jos tulee asukki niin menen kaverilleni yökylään tai nukun vaikka siellä teltassa. Siitä saa extra-rahaa. Asunnon olen maksanut jo pois, että maksan vaan vastikkeita 200€. Ihan hyvin tulen toimeen, mutta en siltikään syö varmaan yhtä paljon kun ap. Mutta en tosiaan laske myöskään proteiineja tai kaloreita. Yleensä ihan vaan keitän spaghettia suolavedessä ja syön sitä ketsupin tai majoneesin kanssa. Ruoka mikä ruoka. Terveenä ei tosiaan tartte miettiä noita arvoja tai makroja. Kunhan ei maha kurise.
Minä urheilen suht paljon, mutta on mulla toki sponsoreitakin, joilta saan palkkaa ja mm. proteiinilisät. Omaa rahaa ei mene yli 100€ myöskään, mutta pakko myöntää etten kasviksia tai hedelmiä paljoakaan syö. Banaaneita kyllä ja pakastemustikoita puuron kanssa. Riisiä tai pastaa saattaa mennä 500 grammaakin päivässä. Karkkia tai happojuomia en käytä, mutta myönnettäköön että esimerkiksi hampaiden valkaisuun menee satoja euroja vuodessa. Käyn myös pari kertaa kuukaudessa hotellissa uimassa, kuntosalilla ja nukkumassa, jonne mulla diili toki -50% ovh:sta. Vähän vaihtelua vaan arkeen ja siellä toki hyvä aamupala. Illalla syön huoneessa ihan vaan itse tekemiäni ruisleipiä leffaa katsoessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsan saa helposti täyteen maittavaa ja ravitsevaa ruokaa 0,15€:lla. On se toki paljon rahaa, mutta pärjää jos saisi kerättyä pulloja sen 0,39€ kaurahiutale ja 0,35€ margariinirasian verran. Alle 0,80€ kertaostoksena riittää silti siihen 15 ruoka-annokseen. Itse en ainakaan valittaisi ja moni perhe syö kerran viikossa pelkkää puuroa säästääkseen vaikka viikonloppuherkkuihin. Eikös
Miksi kukaan valittaisi puurosta? Työskentelen koulun keittäjänä, ja puuro on yksi suostuimmista ruista. Kalapuikkojen, lihapullien ja pinaattilettujen lisäksi. Jos sitä jäisi yli, niin se myydään henkilökunnalle kotiin, eikä näin ikinä mene roskiin mitään vaan kaikki syödään. Kasvissosekeitot myös suosittuja mutta jostain syystä eiisi, peruna, salaatti eikä esimerkiksi possuruoat maistu.
perseaukinaisten kokoontumisajot.
Nykynuoriso on valistunut ja osaa käyttää nettiä, niin tietävät, ettei possu ole mitenkään terveellistä? Toki on varmasti niitäkin, jotka ei ole edes guuglannut, että mitä se McDonaldsin hampurilaispihvi oikeasti edes sisältää.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä tykkäät hanhenmaksasta tai kaviaarista (hyi stna), niin mitä se on muilta pois?
Vierailija kirjoitti:
Joo, kellään ei ole varaa ostaa sinua. :(
Sitähän voi huvikseen kokeilla halparuokaviikkoa kerran kuukaudessa. Jos muuten käyttää satasen, niin silloin 30 euroa, ja 70 euroa säästöön. Yhden viikon jaksaa hyvillä vinkeillä.
Miksi olet huolissasi proteiinista? Eikös jokainen illallinen sisältänyt soijasuikaletta tai lihaa. Myös siinä aamun kaurapuurossa on proteiinia. Jokaiselta aterialta tulee proteiinia jopa siitä lounas juustosalaatista, ettei tarvitse olla huolissaan. Tuskin tarvitsee ottaa mitään proteiini-pillereitä varmaankaan :D Itse syön paljon huonommin ja vähemmän kuin ap ja olen ihan terve ja normaalipainoinen