Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kuvitellaan, että isovanhemmilta kaivataan lastenhoitoapua paljon?

Vierailija
23.06.2024 |

Otsikkoon en saanut muotoiltua asiaa lyhyesti. Eli kun usein keskustellaan siitä, että monet vanhemmat toivoisivat isovanhemmilta lastenhoitoapua. Monilla tämä toive lastenhoitoavusta ei ole mikään jatkuva, esimerkiksi jokaviikkoinen tai yön yli reissuja. Sen sijaan aika iso osa toivoo, että isovanhemmat antaisivat vanhemmille vaikka kerran kuussa/kerran kahdessa kuussa parin tunnin vapaan tai kerran puolessa vuodessa yhden päivän verran vapaata. Ja kun joku sanoo, niin isolle osalle vanhemmista tuo lapsivapaa ei merkkaa mitään baareilua, vaan mahdollisuutta lepoon ja parisuhdeaikaan kodin ulkopuolella.

Ja kun joku sanoo, että kyllä niitä seitsemänkymppisiä isovanhempia väsyttää sen taaperon kanssa oleminen. Kyllä, varmasti väsyttää (tiedän itsekin, miten työlästä on olla pienen lapsen kanssa 24/7), mutta yksittäisen parin tunnin hoitoavun tai yksittäisen päivän jälkeen saa kyllä isovanhempi levätäkin.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä autetaan eri sukupolvia tarpeen ja jaksamisen mukaan. 

Vierailija
82/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta tämä sama itsekäs suurten ikäluokkien sukupolvi, joka kieltäytyi hoitamasta omia lapsenlapsiaan on aivan mahdoton vaatimaan itselleen apua vanhana. Jos joku ei mene oman pillin mukaan, niin käyttäydytään kuin taaperot.

Oma mummoni, joka edusti tuota edeltävää sukupolvea, oli toista maata. Viisas, vahva ja välittävä.

Tämä on totta. Suuret ikäluokat ovat ihan oma lukunsa. Käsittämättömän Itsekäs minä minä minä sukupolvi. Ihan kuin pikkukakaroita.

Omatkin isovanhempani olivat näitten suurten ikäluokkien vanhempia. He olivat niitä viisaita vanhoja ihmisiä.

Tuo on niin täyttä valhetta, että kuinka kehtaat suoltaa tuollaista. Nykymammat ovat itsekkäin sukupolvi koskaan - mikään ei riitä. Aina vaaditaan lisää, ja sitten on kauhea valitus päällä jos ei autettu juuri niin kuin määräykset kuului.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 48

Sulla ei selkeestikään ole sympatiat kenenkään vanhemman puolella, koska itse pohjooosesta tulleena et saanut keneltäkään apua. Se, ettet sinä saanut apua ei tarkoita sitä, että se pitäisi muilta kieltää. Voin vaan kuvitella miten tälläiset toisten dumaamiset ja dissaamiset vaikuttaa uupuneeseen vanhempaan, joka lukee tätä palstaa.

Isovanhemmat on aika luontainen kohde, jonka kuvittelee olevan kiinnostunut lapsenlapsestaan. Kaikilta se ei silti onnistu, epäempaattisia kun olette.

Ja kyllä metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. Jos lapsenlapset ei kiinnosta, ei tarvitse olettaa niiden kiinnostuvan sinusta vanhuksena.

Tuskin olet tähänkään asti ollut kiinnostunut vanhuksista, korkeintaan siitä mitä olet heiltä vailla (rahaa, hoitoapua jne). Kaikki eivät ole yhtä tympeitä kuin sinä, suurin osa ihmisistä (av-mammat poislukien) arvostaa vanhempia

Mikä vitsi! Näiltä ihmisiltä ei ole kiinnostusta ollut auttaa omien lastenlastensa kanssa, mutta totta tosiaa, heitä pitäisi olla jatkuvast auttamassa kaiken maailman rempoissa ja muussa ilmaisessa heille tehtävässä työssä. Voitko kuvitella, että joskus ihmiset voivat olla itsekkäitä, vaikka ovat vanhoja?

Tällä palstalla yritetään aina saada kaikki vanhempien syyksi. Ehkä syytä olisi katsoa peiliin siellä vanhemmassa ikäluokassa. Ehkä kannattaisi auttaa lapsiaan ja lapsenlapsiaan kerran vuodessa, ei ihan hirveesti vaadittu ole sekään.

Vierailija
84/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta tämä sama itsekäs suurten ikäluokkien sukupolvi, joka kieltäytyi hoitamasta omia lapsenlapsiaan on aivan mahdoton vaatimaan itselleen apua vanhana. Jos joku ei mene oman pillin mukaan, niin käyttäydytään kuin taaperot.

Oma mummoni, joka edusti tuota edeltävää sukupolvea, oli toista maata. Viisas, vahva ja välittävä.

Tämä on totta. Suuret ikäluokat ovat ihan oma lukunsa. Käsittämättömän Itsekäs minä minä minä sukupolvi. Ihan kuin pikkukakaroita.

Omatkin isovanhempani olivat näitten suurten ikäluokkien vanhempia. He olivat niitä viisaita vanhoja ihmisiä.

Tuo on niin täyttä valhetta, että kuinka kehtaat suoltaa tuollaista. Nykymammat ovat itsekkäin sukupolvi koskaan - mikään ei riitä. Aina vaaditaan lisää, ja sitten on kauhea valitus päällä jos ei autettu

Mitä he on saaneet niin kamalasti?

Vierailija
85/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 48

Sulla ei selkeestikään ole sympatiat kenenkään vanhemman puolella, koska itse pohjooosesta tulleena et saanut keneltäkään apua. Se, ettet sinä saanut apua ei tarkoita sitä, että se pitäisi muilta kieltää. Voin vaan kuvitella miten tälläiset toisten dumaamiset ja dissaamiset vaikuttaa uupuneeseen vanhempaan, joka lukee tätä palstaa.

Isovanhemmat on aika luontainen kohde, jonka kuvittelee olevan kiinnostunut lapsenlapsestaan. Kaikilta se ei silti onnistu, epäempaattisia kun olette.

Ja kyllä metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. Jos lapsenlapset ei kiinnosta, ei tarvitse olettaa niiden kiinnostuvan sinusta vanhuksena.

Tuskin olet tähänkään asti ollut kiinnostunut vanhuksista, korkeintaan siitä mitä olet heiltä vailla (rahaa, hoitoapua jne). Kaikki eivät ole yhtä tympeitä kuin sinä, suurin osa

Mikä vitsi! Näiltä ihmisiltä ei ole kiinnostusta ollut auttaa omien lastenlastensa kanssa, mutta totta tosiaa, heitä pitäisi olla jatkuvast auttamassa kaiken maailman rempoissa ja muussa ilmaisessa heille tehtävässä työssä. Voitko kuvitella, että joskus ihmiset voivat olla itsekkäitä, vaikka ovat vanhoja?

Tällä palstalla yritetään aina saada kaikki vanhempien syyksi. Ehkä syytä olisi katsoa peiliin siellä vanhemmassa ikäluokassa. Ehkä kannattaisi auttaa lapsiaan ja lapsenlapsiaan kerran vuodessa, ei ihan hirveesti vaadittu ole sekään.

Älä naurata! Et ole koskaan laittanut tikkua ristiin vanhusten hyväksi, joten turha esittää mitään suurta auttajaa. Opeta penskoillesi käytöstapoja, ehkä sitten joku viitsii niitä hoitaakin.

Vierailija
86/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä isovanhempien sukupolvella menojalkaa vipattaa vielä. On niin paljon tekemistä ja lomailua nautittavaksi. Ei siinä mitään, lapsethan on sotkuisia ja niitä tarttee esim. auttaa pienenä vessassa, joka on tietenkin pahan hajuista hommaa. Anoppi meinasi kerran lähes oksentaa, kun näki lapsenlapsensa puklaavan (ei ollut minun lapseni). 

Jokainen saa elää tavallaan ja lapsenlapsista ei tarvitse pitää, saati sitten hoitaakaan, muita kuin suosikkeja. 

Turha sitten odottaa, että nämä lapsenlapset tai lapset hoitaa kun ollaan dementoituneita ja huonossa kunnossa. Itse en aio laittaa tikkuakaan ristiin heidän puolestaan. Hoitavat sitten omat asiansa myös vanhuksina. 

Kuulostat sen verran kauhealta ihmiseltä, että tuskin kukaan on apuasi vailla. Tulehdu omaan k

Niinhän avuttomat boomerivanhemmat tekivät. Kiikuttivat lapset koko kesäksi maalle vanhemmilleen hoitoon ja viettivät itse kesän kaupungissa saaden parisuhdeaikaa.

Vierailija
87/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat on nykyisin aina teatterissa, oopperassa, kaipaisten kyläjuhlilla, mökkeilemässä, Milanon muotiviikoilla tai Santorinilla syömässä kreikkalaista salaattia. Kaikkiin liittyy VIINI. Nykyään isovanhemmat on 70-luvun nuoria ja viini tosiaan maistuu. Mikään tekosyy ei ole niin huono, etteikö sen varjolla voi vältellä lastenlasten hoitoa ja lähteä kiskomaan proseccoa tai pinot grisia. Vanheneminen ei ole 70-luvun nuorelle mitään mummolassa asumista, vaan induvidualistista hedonismia. Aina voi vähän kipotella. Ja kun heidän sukupolvensa ei muutenkaan ole ajatellut jättää mitään jälkeensä, he elävät kuten Antti Hammerberg, aka Irwin Goodman lauloi: mitä turhaa mammonaa on koota päälle maan, joku toinen kuitenkin sen ryyppää aikanaan, juodaan kaikki nyt ja juokoon toiset omiaan. 

Vierailija
88/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on tapahtunut mielestäni iso muutos asenteissa. Aikoinaan monet isovanhemmat hoitivat lapsenlapsia, mutta saivat siitä itsekin jotain. Minä olin kesällä usein mummolassa hoidossa, ja sillä välin isäni hoisi tilan metsiä. Jossain vaiheessa leskeksi jäänyt mummoni asui meillä, ja sai asumisen ja ruuan lastenhoitoapua vastaan.

Nykyään vastavuoroisuus on unohtunut. Lapset halutaan viedä mummolaan jotta päästään itse festareille tai lomailemaan ilman lapsia. Pahimmassa tapauksessa odotetaan että isovanhemmat kustantavat lasten ruuat ja haukutaan päälle, kuinka väärin lapsia on hoidettu. Mitään ei haluta antaa takaisin. Toki itse olemme kasvattaneet lapsemme siihen että annetaan kaikki eikä odoteta heiltä mitään. Siitä saa nyt kärsiä.

Miten niin vastavuoroisuus on unohtunut? Kyllä normaaliperheissä autetaan tarpeen ja kykyjen mukaan. Lapset viedään mummolaan ihan samoista syistä kuin ennenkin, siksi että vanhemmilla on joku tilanne että lastenhoitoapua tarvitaan, oli se sit satunnaiset juhlat, työt tai ihan vaan lepo. Ja vanhemmat auttaa niitä isovanhempia sellaisissa asioissa joissa nämä apua tarttee. Ei sen avun koko ajan tartte täysin tasan mennä, ihmisten avun tarve ja toisaalta resurssit sitä antaa vaihtelee elämän mittaan. 

Vierailija
89/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mummot ja papat olivat jo kuolleet siinä vaiheessa kun saimme ensimmäisen lapsen. Olin silloin 37 vuotta. Tämä ketju on minulle käsittämätön. Olisin ollut onnellinen, jos he olisivat olleet vain olemassa.  

Vierailija
90/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeesti 70-luvulla syntyneillä äipillä pieniä lapsia joita he vaativat 80 v vanhuksia lapsenlikattamaan

Vierailija
91/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat käyvät usein vielä töissä. Ei sen ikäinen jaksa oikein ylimääräisiä auttamisia enää tehdä, kun usein pitää huolehtia oman vanhempinsakin asioita.

Koettakaa nyt päättää, kun joka toinen anoppi osallistuu liikaa auttamiseen ja siivoaakin väärin ja hoitaa lasta väärin jne. Ja tuo vääriä tuomisiakin ja joka toinen ei tule auttamaan tarpeeksi. Ja käy liian usein kylässä.

Vierailija
92/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat käyvät usein vielä töissä. Ei sen ikäinen jaksa oikein ylimääräisiä auttamisia enää tehdä, kun usein pitää huolehtia oman vanhempinsakin asioita.

Koettakaa nyt päättää, kun joka toinen anoppi osallistuu liikaa auttamiseen ja siivoaakin väärin ja hoitaa lasta väärin jne. Ja tuo vääriä tuomisiakin ja joka toinen ei tule auttamaan tarpeeksi. Ja käy liian usein kylässä.

Ei vaan osa sekaantuu kaikkeen ja osa on välinpitämättömiä.

Molemmat tavat ovat väärin.

Vierailija
93/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä naurata! Et ole koskaan laittanut tikkua ristiin vanhusten hyväksi, joten turha esittää mitään suurta auttajaa. Opeta penskoillesi käytöstapoja, ehkä sitten joku viitsii niitä hoitaakin."

Parhaat naurut vähään aikaan! Menikö tunteisiin huomata, että tässä raaistuvassa maailmassa, kannattaa miettiä miten toisia kohtelee?

Vanhainkodit tulevat tulevaisuudessa olemaan pelkkä muisto ja sairaalassakaan tuskin panostetaan kovin paljon liian vanhojen hoitoon. Se on sitten omasta lompakosta ja/tai lasten ja lastenlasten mielialasta kiinni miten vanhuutesi sujuu.

Vierailija
94/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin täyttä valhetta, että kuinka kehtaat suoltaa tuollaista. Nykymammat ovat itsekkäin sukupolvi koskaan - mikään ei riitä. Aina vaaditaan lisää, ja sitten on kauhea valitus päällä jos ei autettu

Nykyvanhemmat on myös eniten yksinäinen sukupolvi ikinä, keskimäärin siis saavat apua lähipiiriltään kuin mikään muu sukupolvi ikunä. Monien ainoa turvaverkko on yhteiskunnan järjestämä apu. Osin syy on toki se, että nykyään tämä on mahdollista, yhteiskunnan apuun voi luottaa joten niitten isovanhempien ei ole pakko auttaa. 

Vierailija
95/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi isovanhemmat ja lastenlastenhoito edes sopivat samaan lauseeseen. Jokainen hoitaa omat lapsensa, isovanhemmilla on oma elämänsä jota heidän pitää saada elää rauhassa.

Muualla Euroopassa isovanhemmat hoitaa lapsenlapsia ja vanhemmat sitten on töissä tai baarissa.

Muualla Euroopassa vanhukset on lastensa hoidettavina. Ei se niin mene, että apu on yksisuuntaista.

Vierailija
96/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin täyttä valhetta, että kuinka kehtaat suoltaa tuollaista. Nykymammat ovat itsekkäin sukupolvi koskaan - mikään ei riitä. Aina vaaditaan lisää, j

Ei yhteiskunta auta. Todellakaan.

Vierailija
97/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja sitten on iso joukko niitä ihan normaaleita. Onneksi. Näillä palstoilla vaan korostuu ne ongelmatapaukset, ei kukaan tee aloitusta siitä miten meillä on kaikki hyvin ja normaalisti.

Vierailija
98/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi isovanhemmat ja lastenlastenhoito edes sopivat samaan lauseeseen. Jokainen hoitaa omat lapsensa, isovanhemmilla on oma elämänsä jota heidän pitää saada elää rauhassa.

Muualla Euroopassa isovanhemmat hoitaa lapsenlapsia ja vanhemmat sitten on töissä tai baarissa.

Totta, jos isoäiti on kotirouva, kun lasten nuori äiti tarvitaan tuottavampaan ja raskaisiin töihin, johon isoäiti ei enää kykene. 

Minun ranskalainen anoppi kolistelee keittiössä jo kukonlaulun aikaan ja valmistaa aamiaista, jotta me nuoret vanhemmat ehtisimme monen hehtaarin puutarhatöiden raatamisern 12-14h päiväksi, kun kaikki pitää olla tiptop kunnossa. Isoäitien lasten hoito ei suinkaan ole vastikeetonta, vaan nuoremmat tarvitaan tuottavaan työhön, jota lastenhoito ei ole, jonka voi tehdä vähemmän työkykyiset. 

Toisaalta, minulla ei ole valittamista, koska tykkää tehdä ulko- ja puutarhatöitä, mutta siellä nuoret ei kylläkään laiskottele, vaan määräykset tulevat vanhemmilta ihmisiltä, eikä lupa ole niitä kyseenalaistaa. Muuten draama on valmis. 

Vierailija
99/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja sitten on iso joukko niitä ihan normaaleita. Onneksi. Näillä palstoilla vaan korostuu ne ongelmatapaukset, ei kukaan tee aloitusta siitä miten meillä on kaikki hyvin ja normaalisti.

Ja sitten niiden tavisten kanssa elävät riehuu täällä haukkuen noita joilla on vain nuo kauheat isovanhemmat.

Vierailija
100/111 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tse olen saanut vanhemmiltani paljon enemmän kuin pelkän lain velvoittaman minimin ruuasta ja katosta pään päällä. Usko nyt, että normaali ihminen voi arvostaa sitä eikä odota koko ajan lisää ja lisää.

Eli miksi sitten vänkytät, miten pitää korvata se mitä on lapsena ja nuorena eli alaikäisenä saanut???

Ei kaikki ole mitään hemmoteltuja aikuislapsia, kuten sinä, vaan saanut minimaalisen huolenpidon alaikäisneä, jos sitäkään. Ja sitä ei todellakaan tarvitse korvata/maksaa takaisin/hyvittää.

No jos et ole vanhemmiltasi saanut mitään muuta koskaan kuin minimin, niin en minä ihmettele jos et halua heitä auttaa. Mutta normaalisti ihmiset ovat saaneet muutakin, ja senpä vuoksi heistä ei ole kasvanut kylmiä ja välinpitämättömiä, vaan ihan omasta halustaan korvaavat vanhemmilleen sen mitä ovat vanhemmiltaan saaneet, odottamatta enää

Vanhemman velvollisuus on tarjota lapselleen hyvä elämä lapsuusaikana. Siitä lapsi ei ole mitään velkaa.

Se, miten vanhempi ja lapsi kohtelee toisiaan sitten aikuisiällä on sitten toinen juttu, tarjotaanko apua sitä tarvitsevalle puolin ja toisin vai ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi