Miksi kuvitellaan, että isovanhemmilta kaivataan lastenhoitoapua paljon?
Otsikkoon en saanut muotoiltua asiaa lyhyesti. Eli kun usein keskustellaan siitä, että monet vanhemmat toivoisivat isovanhemmilta lastenhoitoapua. Monilla tämä toive lastenhoitoavusta ei ole mikään jatkuva, esimerkiksi jokaviikkoinen tai yön yli reissuja. Sen sijaan aika iso osa toivoo, että isovanhemmat antaisivat vanhemmille vaikka kerran kuussa/kerran kahdessa kuussa parin tunnin vapaan tai kerran puolessa vuodessa yhden päivän verran vapaata. Ja kun joku sanoo, niin isolle osalle vanhemmista tuo lapsivapaa ei merkkaa mitään baareilua, vaan mahdollisuutta lepoon ja parisuhdeaikaan kodin ulkopuolella.
Ja kun joku sanoo, että kyllä niitä seitsemänkymppisiä isovanhempia väsyttää sen taaperon kanssa oleminen. Kyllä, varmasti väsyttää (tiedän itsekin, miten työlästä on olla pienen lapsen kanssa 24/7), mutta yksittäisen parin tunnin hoitoavun tai yksittäisen päivän jälkeen saa kyllä isovanhempi levätäkin.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Tällä isovanhempien sukupolvella menojalkaa vipattaa vielä. On niin paljon tekemistä ja lomailua nautittavaksi. Ei siinä mitään, lapsethan on sotkuisia ja niitä tarttee esim. auttaa pienenä vessassa, joka on tietenkin pahan hajuista hommaa. Anoppi meinasi kerran lähes oksentaa, kun näki lapsenlapsensa puklaavan (ei ollut minun lapseni).
Jokainen saa elää tavallaan ja lapsenlapsista ei tarvitse pitää, saati sitten hoitaakaan, muita kuin suosikkeja.
Turha sitten odottaa, että nämä lapsenlapset tai lapset hoitaa kun ollaan dementoituneita ja huonossa kunnossa. Itse en aio laittaa tikkuakaan ristiin heidän puolestaan. Hoitavat sitten omat asiansa myös vanhuksina.
Kuulostat sen verran kauhealta ihmiseltä, että tuskin kukaan on apuasi vailla. Tulehdu omaan katkeruuteesi, ilkimys!
Milloin isovanhemmat sitten muka saisivat elää omaa elämäänsä, jos ei edes vanhuudessa/eläkkeellä? Pitääkö sinua passata 60 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien vanhemmista on kyllä olemassa ihan tutkittua tietoakin. Sotasukupolvi oli kaikkea muuta kuin mitä täällä esitätte.
Kaikki lapsuuskaverieni isät oli vittumaisia juoppoja, ja niin oli minunkin isäni. Paikkakunnan arvostetun pankinjohtajankin tytär kertoi minulle aikuisena, mitä helvettiä joutui kokemaan siellä kotona neljän seinän sisällä. Luulin aina, että heillä oli onnellista.
Sota rikkoi miehet ja monet naisetkin. Äidilläni ei ollut enää ollenkaan hermoja ja vaati minulta ylivoimaisia asioita. Minun piti olla kuin aikuinen.
Voi ne vanhoina sitten jo ollakin pehmenneitä. Omat lapset ei sitä saaneet kokea.
Teillä nuorilla on täysin väärät käsitykset, kun ette ole sitä aikaa eläneet. En minäkään lähde väittämään mitään jostain ajasta, jota en ole elänyt. Siitä tietävät ne, j
No jokainen voi miettiä millaista vanhemmuutta tällaisesten vanhempien lapset sitten harjoittivat omien 60-70- luvuilla syntyneitten lastensa kanssa. 😐
Vierailija kirjoitti:
tse olen saanut vanhemmiltani paljon enemmän kuin pelkän lain velvoittaman minimin ruuasta ja katosta pään päällä. Usko nyt, että normaali ihminen voi arvostaa sitä eikä odota koko ajan lisää ja lisää.
Eli miksi sitten vänkytät, miten pitää korvata se mitä on lapsena ja nuorena eli alaikäisenä saanut???
Ei kaikki ole mitään hemmoteltuja aikuislapsia, kuten sinä, vaan saanut minimaalisen huolenpidon alaikäisneä, jos sitäkään. Ja sitä ei todellakaan tarvitse korvata/maksaa takaisin/hyvittää.
No jos et ole vanhemmiltasi saanut mitään muuta koskaan kuin minimin, niin en minä ihmettele jos et halua heitä auttaa. Mutta normaalisti ihmiset ovat saaneet muutakin, ja senpä vuoksi heistä ei ole kasvanut kylmiä ja välinpitämättömiä, vaan ihan omasta halustaan korvaavat vanhemmilleen sen mitä ovat vanhemmiltaan saaneet, odottamatta enää aikuisina esim. ilmaista lastenhoitoapua, josta tässä ketjussa nyt on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Nro 48
Sulla ei selkeestikään ole sympatiat kenenkään vanhemman puolella, koska itse pohjooosesta tulleena et saanut keneltäkään apua. Se, ettet sinä saanut apua ei tarkoita sitä, että se pitäisi muilta kieltää. Voin vaan kuvitella miten tälläiset toisten dumaamiset ja dissaamiset vaikuttaa uupuneeseen vanhempaan, joka lukee tätä palstaa.
Isovanhemmat on aika luontainen kohde, jonka kuvittelee olevan kiinnostunut lapsenlapsestaan. Kaikilta se ei silti onnistu, epäempaattisia kun olette.
Ja kyllä metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. Jos lapsenlapset ei kiinnosta, ei tarvitse olettaa niiden kiinnostuvan sinusta vanhuksena.
Tuskin olet tähänkään asti ollut kiinnostunut vanhuksista, korkeintaan siitä mitä olet heiltä vailla (rahaa, hoitoapua jne). Kaikki eivät ole yhtä tympeitä kuin sinä, suurin osa ihmisistä (av-mammat poislukien) arvostaa vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä isovanhempien sukupolvella menojalkaa vipattaa vielä. On niin paljon tekemistä ja lomailua nautittavaksi. Ei siinä mitään, lapsethan on sotkuisia ja niitä tarttee esim. auttaa pienenä vessassa, joka on tietenkin pahan hajuista hommaa. Anoppi meinasi kerran lähes oksentaa, kun näki lapsenlapsensa puklaavan (ei ollut minun lapseni).
Jokainen saa elää tavallaan ja lapsenlapsista ei tarvitse pitää, saati sitten hoitaakaan, muita kuin suosikkeja.
Turha sitten odottaa, että nämä lapsenlapset tai lapset hoitaa kun ollaan dementoituneita ja huonossa kunnossa. Itse en aio laittaa tikkuakaan ristiin heidän puolestaan. Hoitavat sitten omat asiansa myös vanhuksina.Kuulostat sen verran kauhealta ihmiseltä, että tuskin kukaan on apuasi vailla. Tulehdu omaan katkeruuteesi, ilkimys!
Milloin isovanhemmat sitten muka saisivat elää omaa elämäänsä, jo
No saahan he mutta turha odottaa mitään apua jos eivät itse auta.
eri
Antakaa anopinkin hoitaa mummin mussukoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien vanhemmista on kyllä olemassa ihan tutkittua tietoakin. Sotasukupolvi oli kaikkea muuta kuin mitä täällä esitätte.
Kaikki lapsuuskaverieni isät oli vittumaisia juoppoja, ja niin oli minunkin isäni. Paikkakunnan arvostetun pankinjohtajankin tytär kertoi minulle aikuisena, mitä helvettiä joutui kokemaan siellä kotona neljän seinän sisällä. Luulin aina, että heillä oli onnellista.
Sota rikkoi miehet ja monet naisetkin. Äidilläni ei ollut enää ollenkaan hermoja ja vaati minulta ylivoimaisia asioita. Minun piti olla kuin aikuinen.
Voi ne vanhoina sitten jo ollakin pehmenneitä. Omat lapset ei sitä saaneet kokea.
Teillä nuorilla on täysin väärät käsitykset, kun ette ole sitä aikaa eläneet. En minäkään lähde väittämään mitään jostain ajasta
Pitääkö video laittaa siitä, miten me vietämme aikaa 70-luvulla syntyneiden lasten ja heidän lastensa kanssa? Olisitte kateudesta vihreitä.
Besserwisserit eivät tiedä, että ilkeys ja välinpitämättömyys voidaan muuttaa ihan päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraan juuri perhedraamaa sisareni perheessä, kun siskontytär on keksinyt että 65-vuotiaan äitinsä pitäisi toimia oman työnsä ohella hänen ilmaisena lapsenhoitajanaan. Sitä on raastavaa seurata, kun tiedän miten väsynyt tuon ikäinen on jo omasta päivätyöstään. Vaikea käsittää, miksi omasta työstään väsynyt tytär kuvittelee että vanhemmalla ihmisellä olisi yhtään enemmän voimia.
Nyt tytär on ottanut nokkiinsa kun äitinsä viettää kesälomaansa omalla mökillään. Hän haluaisi, että äitinsä hoitaisi heidän lapsiaan kaupungissa ja hän itse lomailisi miehensä kanssa siellä äitinsä mökillä. Mulla ei oikeasti ymmärrys riitä miten jollakin voi olla pokkaa edes ehdottaa tuollaista, saati sitten syyllistää ja kiukutella jos tuo ei muiden mielestä ole hyvä idea.
Näillä nykymammeleilla ei ole mitään häpyä, kaikkien pitäisi höösata ja passata heitä, mutta itse ei olla valmiita panemaan tikkuakaan ristiin muiden hyväksi. Itsekkäin sukupolvi ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani ovat hoitaneet sekä omat vanhempansa että omat lapsensa. Nyt on minun vuoroni hoitaa sekä heidät että minun lapseni. En ymmärrä, mitä oikeutta minulla olisi vanhemmiltani vaatia enää yhtään enempää että tekisin saman minkä he ovat jo omalta osaltaan tehneet
Ei lapsi ole velvollinenn korvaamaan millään tavoin sitä, että vanhemmat ovat hoitaneet heitä lapsina.
Niin siis tämä on sinun näkemyksesi. Et pysty näkemään arvokkaana sitä työtä mitä toiset ovat tehneet vaan otat sen itsestäänselvyytenä. Se ei kuitenkaan ole mitenkään ainoa tai oikea näkemys, vaan ainakin itse olen vanhemmilleni kiitollinen siitä mitä kaikkea he ovat eteeni tehneet kun olin lapsi, nuori ja vielä aikuinenkin.
Ei se ole mikään näkemys, vaan laki. Vanhemm
Vanhemmilla on siis lain mukaan velvollisuus huolehtia jälkeläisistään, ei isovanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha sitten odottaa, että nämä lapsenlapset tai lapset hoitaa kun ollaan dementoituneita ja huonossa kunnossa. Itse en aio laittaa tikkuakaan ristiin heidän puolestaan. Hoitavat sitten omat asiansa myös vanhuksina.Kuulostat sen verran kauhealta ihmiseltä, että tuskin kukaan on apuasi vailla. Tulehdu omaan katkeruuteesi, ilkimys!
Milloin isovanhemma
No saahan he mutta turha odottaa mitään apua jos eivät itse auta.
eri
Luuletko heidän muka odottavan sinun apuasi? 🤣🤣🤣
Isovanhemmat ovat osansa tehneet, nyt olis sun parempi yrittää laittaa tikkua ristiin. Tai sitten vaan viet lapset koko kesäksi hoitoon, niin kuin muutkin avuttomat av-mammelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani ovat hoitaneet sekä omat vanhempansa että omat lapsensa. Nyt on minun vuoroni hoitaa sekä heidät että minun lapseni. En ymmärrä, mitä oikeutta minulla olisi vanhemmiltani vaatia enää yhtään enempää että tekisin saman minkä he ovat jo omalta osaltaan tehneet
Ei lapsi ole velvollinenn korvaamaan millään tavoin sitä, että vanhemmat ovat hoitaneet heitä lapsina.
Niin siis tämä on sinun näkemyksesi. Et pysty näkemään arvokkaana sitä työtä mitä toiset ovat tehneet vaan otat sen itsestäänselvyytenä. Se ei kuitenkaan ole mitenkään ainoa tai oikea näkemys, vaan ainakin itse olen vanhemmilleni kiitollinen siitä mitä kaikkea he ovat eteeni tehneet kun olin lapsi, nuori ja vielä aikuinenkin.
Kukaanhan ei ole vaatinut isovanhempia huolehtimaan lapsenlapsista, vaan auttamaan yllättävissä hätätilanteissa omaa lastaan.
Vakavat sairaudet jne.
Suurimmalla osalla pienten lasten vanhempia, ei ole mitään mahdollisuutta saada isovanhemmilta apua, koska nuoruudessa on lähdetty kotinurkilta maailmalle opiskelun ja työn perässä mahdollisimman kauaksi itsenäistymään ja katkaistu napanuora vanhempiin ja lapsuuden kotiin, satojen, jopa tuhansien kilometrien päähän ja usein sille tielle jääty.
Näin meillä ja sama ystävä- ja tuttavapiirissä. Isovanhempia tavataan kerran pari vuodessa, silti välit isovanhempiin hyvät ja lämpimät.
Aloitus koskee vain hyvin pientä piiriä, jotka asuvat aikuisena ja perheen perustamisen jälkeenkin lapsuuden kotinurkilla ja lähellä vanhempia, jotka olettavat jatkuvasti saavan isovanhemmilta hoitoapua, jopa viikottain, joka kuulostaa hyvin hämmästyttävältä, kun meillä tavataan isovanhempia vain kesällä ja jouluna, kun välimatkaa yli 900 km, eikä edes tulisi mieleen pyytää apua. Sillä halutaan pärjätä ja hoitaa lapset itse, tosin siinä ei ole koskaan ollut ongelmia, vaikka kolme lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha sitten odottaa, että nämä lapsenlapset tai lapset hoitaa kun ollaan dementoituneita ja huonossa kunnossa. Itse en aio laittaa tikkuakaan ristiin heidän puolestaan. Hoitavat sitten omat asiansa myös vanhuksina.Kuulostat sen verran kauhealta ihmiseltä, että tuskin kukaan on apuasi vailla. Tulehdu omaan k
Koko ajan ollaan vailla rahaa ja apua. Yritetään juoksuttaa jopa lapsenlapsia pikkupiikasina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin isovanhemmat sitten muka saisivat elää omaa elämäänsä, jo
Kannattaa alkaa miettimään miten niitä lähimpiään kohtelee. Siis ihan sukulaisia. Näillä säästöillä vanhukset roikkuvat viime metreille saakka jonkun nurkissa, sairaalat ja vanhainkodit eivät kuulu enää yhteiskunnan maksettaviksi vanhusten säilytyspaikoiksi.
Jos olet ollut koko elämäsi toisista välittämätön k-pää, niin turha odottaa ryntäystä siihen jonoon, jossa jaetaan vuoroja sinun vaippojesi vaihtamiseen. Ja tämä ei ole mitään katkeruutta, vaan ihan realismia ja todellisuutta nyky Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tapahtunut mielestäni iso muutos asenteissa. Aikoinaan monet isovanhemmat hoitivat lapsenlapsia, mutta saivat siitä itsekin jotain. Minä olin kesällä usein mummolassa hoidossa, ja sillä välin isäni hoisi tilan metsiä. Jossain vaiheessa leskeksi jäänyt mummoni asui meillä, ja sai asumisen ja ruuan lastenhoitoapua vastaan.
Nykyään vastavuoroisuus on unohtunut. Lapset halutaan viedä mummolaan jotta päästään itse festareille tai lomailemaan ilman lapsia. Pahimmassa tapauksessa odotetaan että isovanhemmat kustantavat lasten ruuat ja haukutaan päälle, kuinka väärin lapsia on hoidettu. Mitään ei haluta antaa takaisin. Toki itse olemme kasvattaneet lapsemme siihen että annetaan kaikki eikä odoteta heiltä mitään. Siitä saa nyt kärsiä.
Nykyvanhemmat on lastensa kanssa enemmän kuin yksikään aiempi sukupolvi. Tämä on tutkimustulos.
Mitähän tuokin on tarkoittavinaan? Ollaan samassa huushollissa ja kaikki tuijottaa ruutua yhtä aikaa. Rehellisesti sanottuna nykymammelit hoitavat lapsia niin huonosti, ettei ihme että lasujen määrä kasvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tapahtunut mielestäni iso muutos asenteissa. Aikoinaan monet isovanhemmat hoitivat lapsenlapsia, mutta saivat siitä itsekin jotain. Minä olin kesällä usein mummolassa hoidossa, ja sillä välin isäni hoisi tilan metsiä. Jossain vaiheessa leskeksi jäänyt mummoni asui meillä, ja sai asumisen ja ruuan lastenhoitoapua vastaan.
Nykyään vastavuoroisuus on unohtunut. Lapset halutaan viedä mummolaan jotta päästään itse festareille tai lomailemaan ilman lapsia. Pahimmassa tapauksessa odotetaan että isovanhemmat kustantavat lasten ruuat ja haukutaan päälle, kuinka väärin lapsia on hoidettu. Mitään ei haluta antaa takaisin. Toki itse olemme kasvattaneet lapsemme siihen että annetaan kaikki eikä odoteta heiltä mitään. Siitä saa nyt kärsiä.
Nykyvanhemmat on lastensa kanssa enemmän kuin yksikään aiempi sukupolvi. T
Läsnäoloa. He ovat läsnä lapsilleen toisin kuin ennen oltiin. Tämä on se sanamuoto.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi isovanhemmat ja lastenlastenhoito edes sopivat samaan lauseeseen. Jokainen hoitaa omat lapsensa, isovanhemmilla on oma elämänsä jota heidän pitää saada elää rauhassa.
Muualla Euroopassa isovanhemmat hoitaa lapsenlapsia ja vanhemmat sitten on töissä tai baarissa.
6 lasta, jokaisella 2-3 lasta. 15 lastenlasta, joista suurinosa peräänkatsottavia. Kun ei ole aikaa olla tasapuolinen, on parempi pidättäytyä lapsenlikkana olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin isovanhemma
Kannattaa alkaa miettimään miten niitä lähimpiään kohtelee. Siis ihan sukulaisia. Näillä säästöillä vanhukset roikkuvat viime metreille saakka jonkun nurkissa, sairaalat ja vanhainkodit eivät kuulu enää yhteiskunnan maksettaviksi vanhusten säilytyspaikoiksi.
Jos olet ollut koko elämäsi toisista välittämätön k-pää, niin turha odottaa ryntäystä siihen jonoon, jossa jaetaan vuoroja sinun vaippojesi vaihtamiseen. Ja tämä ei ole mitään katkeruutta, vaan ihan realismia ja todellisuutta nyky Suomessa.
Sinä kuulostat sellaiselta kusip*ältä, että toivottavasti kukaan ei vanhana joudu armoillesi.
Itse hoidan iäkkäitä vanhempiani tekemättä siitä sen suurempaa numeroa. Isäni ei ole maailman mukavin ihminen, mutta siitä huolimatta en jätä heitä auttamatta. Ilmeisesti av-mammelit ovat ilkeimpiä ihmisiä mitä maa päällään kantaa.
Nim. Vela
tse olen saanut vanhemmiltani paljon enemmän kuin pelkän lain velvoittaman minimin ruuasta ja katosta pään päällä. Usko nyt, että normaali ihminen voi arvostaa sitä eikä odota koko ajan lisää ja lisää.
Eli miksi sitten vänkytät, miten pitää korvata se mitä on lapsena ja nuorena eli alaikäisenä saanut???
Ei kaikki ole mitään hemmoteltuja aikuislapsia, kuten sinä, vaan saanut minimaalisen huolenpidon alaikäisneä, jos sitäkään. Ja sitä ei todellakaan tarvitse korvata/maksaa takaisin/hyvittää.