Suomesta pois muuttaneiden ylimielisyys
Kommentit (202)
Alkaahan se olla vähän kuin Neuvostoliitosta muuttaisi länismaahan. Yhtäkkiä tilillä onkin rahaa, kun valtio ei vie niitä ja talous ympärillä kukoistaa. Samaan aikaa kotimaassa mietitään verojen kiristystä entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit mainita että lisäksi Amsterdamin keskustassa tavalliset roskat laitetaan kadulle kerättäväksi 2x viikossa, kun vanha infra ei mahdollista jätekatoksia. Ja että rottaongelma on todellinen.
https://www.reddit.com/r/Amsterdam/comments/14lihhe/is_it_me_or_is_ther
Amsterdam oli ennen siisti, nykyään keskusta on valitettavan suttuinen
Meillä on täälläpäin ihmisrottia, jotka alkavat levitellä roskia ympäriinsä, noin viikkoa ennen tukien saapumista.
Tämä on totta ja hevletin surullista. Kaikki toivo loppuu kommunistien ahneeseen käteen.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaiselta:
Keski-Euroopan isoimmissa kaupungeissa on oikeasti ongelmana likaisuus ja roskat, pitklti syynä turistilaumat. Pariisi, Lontoo ja nykyään myös Amsterdam ovat ajoittain tosi likaisia. Keskustan jätekeräys toimii siten että laitetaan roskapussit kadunkulmaan, kierrätyksen voit unohtaa. Jäteongelman takia myös rottia näkee jatkuvasti.
Lontoossa likaisuus riippuu hyvin pitkälti siitä, missä borough'ssa tai asuinalueella satut asumaan. Osa alueista on erittäin hyvin hoidettuja, kun taas osa on täynnä roskia. Usein puhtaus korreloi alueen yleisen tulotason kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä on ongelmia itsetunnon kanssa, jos pitää muita ylimielisinä.
Sitä paitsi, viime aikoina palstalla on joka päivä uusi aloitus, missä kehutaan muiden maiden parempia olosuhteita. Jopa Kiina ja Turkki ovat äkkiä parempia maita kuin Suomi, kun tarkoitus on saada Suomi tyhjäksi, että Venäjän olisi helpompi olla.
Jos ei tätä ole huomannut, eli iigori-tutka ei toimi, niin voi voi.
Olen käynyt tällä palstalla alusta asti, ja ihan aina on ulkosuomalaiset kertoneet täällä omista asuinmaistaan. On itsestäänselvää, että Suomi ei ole kaikissa asioissa mikään erityisen menestyjä tai edes hyvää keskitasoa. Sen toteaminen ei tee ihmisestä epäisänmaallista tai jotain puutinin kätyriä. Heikko itsetunto monella suomalaisella ainakin on, kun ei kestä minkäänlaista vertailua muiden maiden kanssa, jos Suomi osoittautuu vertailussa heikommaksi.
En ole ylimielinen. Juuri ap:n kaltaisten kateellisten takia en koskaan mainitse mitään asuinmaastani, kun käyn Suomessa, jollei sitten kysytä. En tuo esille mitenkään sitä että asun ulkomailla, mutta se nyt vaan on fakta jonka ihmiset luonnollisesti tietävät. Asun ulkomailla, koska työpaikkani on täällä. Talvisin olen tyytyväinen etten asu Suomessa, nyt kesäisin sen sijaan kaipaan Suomea.
Suomessa maksat isoja veroja. Mutta saa sillä vastinettakin. Esim lahjoitamme sitä vauraampiin Euroopah maihin, jotta siellä menisi taloudella vielä paremmin kuin täällä. Poksautin pullon kuohuvaa äskettäin, kun luin että yli 700 miljoonaa käytetään joka vuosi siihen että palautetaan kuivatut suot takaisin. Olen surrut sitä miten monet hyttyset ovat menettäneet kotinsa kun suot kuivattiin täällä. Kiva mennä töihin kun tietää että palkka menee suohon.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa maksat isoja veroja. Mutta saa sillä vastinettakin. Esim lahjoitamme sitä vauraampiin Euroopah maihin, jotta siellä menisi taloudella vielä paremmin kuin täällä. Poksautin pullon kuohuvaa äskettäin, kun luin että yli 700 miljoonaa käytetään joka vuosi siihen että palautetaan kuivatut suot takaisin. Olen surrut sitä miten monet hyttyset ovat menettäneet kotinsa kun suot kuivattiin täällä. Kiva mennä töihin kun tietää että palkka menee suohon.
Samaan aikaan valtion mailla rällää ja kaivaa avolouhoksia ulkomaiset kaivosyritykset kuten kiinan valtio. Valtion mailla oleva euroopan suurin kultakaivos ei hyödytä veronmaksajia mitenkään tonneittain kultaa joka vuosi kanadaan ja veronmaksajien ristiksi jää avolouhos. Mitään ennallistamisvelvollisuutta ei edes ole kanadn valtiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ärsyttää ne ulkomaille muuttaneet jotka nyt poraavat kun eläkettä ei makseta enää ulkomaille ja joutuvat muuttamaan takaisin Suomeen kun rahat ei riitä. Miksi muutti sinne jos alunperinkin oli pienet tulot.
No hyvä, sitten minä en ainakaan ärsytä sinua. Suomesta eläkettä en saa ja täällä on itse maksettu eläke, joka kyllä päihittää keskiverto suomalaisen eläkkeen mennen tullen. Ja takaisin Suomeen en tule.
Mulla on se tilanne, että joudun lähtemään täältä pois, koska eläkettä ei kannata kerryttää tänne. 25% eläkekulut palkasta, naurettavan pieni kertymä ja verotus, joka vie mahdollisuudet säästää vanhuuden turvaa muulla tavalla.
Olen tätä pyörittänyt exelissä edestakaisin ja en saa Suomessa asumista perusteltua millään järkisyyllä ja ne tunnessyt kat
Työttömälle ei sitä vähääkään ei töitä eikä eläkettä. Ei mitään tolkkua jäädä suomeen.
kierrä Aurinkorannikko kaukaa. pelkkiä rosvoja. joudut hankaluuksiin ja lopputulos tässä:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä aion muuttaa pysyvästi ulkomaille ja aikataulu on siinä 4-6 vuoden paikkeilla. En aio tehdä töitä, enkä ole eläkeläinen. Sieltä käsin matkustelen lisää ympäri maapalloa ja harjoitan harrastuksen ohella luultavasti jonkin sortin hyväntekeväisyyttä. Mielessä siintää Malta tai Madeira, pysyvänä "tukikohtana".
Tämäkin luonnollisesti saa alapeukkuja ja minua pidetään ylimielisenä mulkerona, kun kerron omat tavoitteeni ja suunnitelmat...
Ihan kiva suunnitelma. Jos tosiaan tapahtuu omalla kustannuksella ja rahoilla, eikä missään muodossa yhteiskunnan tai veronmaksajien tukemana.
Muutin ulkomaille 1997. Suomessa oli lama, ja vasta valmistuneena katsoin parhaaksi lähteä sinne missä paremmat elämisen mahdollisuudet. Lähdin Norjaan, ja täällä olen edelleen.
Elämä on mennyt hyvin, enkä takaisin Suomeen haikaile.
En katso olevani ylimielinen, mutta sen olen huomannut etttä moni suhtautuu minuun nurjamielisesti kun tulee puhetta että asun ulkomailla. On jopa sanottu että olen maanpetturi! :D
Kuitenkin muillakin on ollut ja on mahdollisuus lähteä. Tämä on oma valinta, jäädä vai lähteä. Helppoa ei tietenkään alussa ole, itseltä meni pari vuotta päästä kiinni yhteiskuntaan. Vaikka englanti sujuu, maan kieli täytyy tietysti opetella, muuten olet aina ulkopuolinen.
Ei minuakaan kukaan auttanut eikä valmista eteeni tuonut. Itse se oli elämänsä järjestettävä, mutta onneksi Norja on maa mistä mahdollisuuksia löytyy jos vain haluaa ja on valmis yrittämään. Sosiaalipummina täällä ei voi elää, työtä on hankittava jos aikoo asettua mutta palkat on hyvät vaikka hintataso korkeampi kuin Suomessa. Silti käteen jäävä osuus on kaksinkertainen ainakin, ammatista riittpuen. Työtä kyllä tekevälle löytyy.
Yksin tänne tulin ja yksin elän, siis miestä ei ole rahaa huusholliin tuomassa. Parisuhde on mutta erillään ja omillaan elämme kumpikin. En halua olla millään tavalla rippuvainen kenestäkään ja ketään en ala elättää.
Sen sijaan että kylpisi katkeruudessa niitä kohtaan jotka ovat uskaltaneet tämän askeleen ottaa, kannattaisi sekin energia käyttää aktiiviseen haluun ja miettimiseen miten sen oman elämänsä parhaalla tavalla järjestäisi.
Sanotaan että kateus vie kalatkin vedestä.
Olen lapsesta asti kasvanut siihen että itse on oman onnensa seppä. Lapsuus ja nuoruus oli kovaa kun yksin piti pärjätä mutta se kasvatti sisun ja tahdon pärjätä elämässä. Huonommat lähtökohdat ei automaattisesti johda huonoon elämään, luonteesta paljon kiinni.
Itseäni ärsyttää ne jotka eivät halua edes yrittää kun on "vaikeaa ja raskasta". Sitä se elämä hyvin usein on, harva syntyy kultalusikka suussa. Itsellänikin monta vaikeaa aikaa oman itseni ja menneisyyden haamujen kanssa taistellessa ollut, ja psykologin apuun on ollut turvauduttava. Kylläpä niistäkin kuopista olen ihan elämisen arvoiseen elämään kammertanut.
Nainen Bergenistä
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa ja Saksassa asuneena voin todeta että byrokratiahelvetti on molemmissa maissa aivan kammottavaa. Ramppaat eri notaarien ja virastojen väliä fyysisten paperilippujen kanssa keräämässä leimoja asioissa jotka hoituu Suomessa muutamalla klikkauksella.
Toi on kyllä totta että siellä eletään vielä paperikautta. Ihmettelin, kun Berliinin reissulla julkisten kulkuneuvojen päivälippu oli pahvinen. Sellaisia Suomessa varmaan viimeksi 90-luvulla käyttänyt. Siihen laitettiin ihan perinteisesti leima. Samoin käteisellä maksetaan paljon enemmän kuin Suomessa. Ihan nostalgista tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan valtion mailla rällää ja kaivaa avolouhoksia ulkomaiset kaivosyritykset kuten kiinan valtio. Valtion mailla oleva euroopan suurin kultakaivos ei hyödytä veronmaksajia mitenkään tonneittain kultaa joka vuosi kanadaan ja veronmaksajien ristiksi jää avolouhos. Mitään ennallistamisvelvollisuutta ei edes ole kanadn valtiolla.
Totta. Saadaan taas hyvän tyypin maine, kun täältä saa louhia rikkaudet ilmaiseksi pois. Ehdotetaanko Norjallekin, että mitäpä jos sieltä saisi ulkomaiset yhtiöt ilmaiseksi pumpata öljyt pois niin ettei Norjan valtiolle tarvitse korvata mitään? Suomen malli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä aion muuttaa pysyvästi ulkomaille ja aikataulu on siinä 4-6 vuoden paikkeilla. En aio tehdä töitä, enkä ole eläkeläinen. Sieltä käsin matkustelen lisää ympäri maapalloa ja harjoitan harrastuksen ohella luultavasti jonkin sortin hyväntekeväisyyttä. Mielessä siintää Malta tai Madeira, pysyvänä "tukikohtana".
Tämäkin luonnollisesti saa alapeukkuja ja minua pidetään ylimielisenä mulkerona, kun kerron omat tavoitteeni ja suunnitelmat...
Ihan kiva suunnitelma. Jos tosiaan tapahtuu omalla kustannuksella ja rahoilla, eikä missään muodossa yhteiskunnan tai veronmaksajien tukemana.
Kateellinen kantturanäätä heti riensi naama vihreänä lannistaan. Itse kenties miekkarieläkkeellä kun noin ketuttaa? Tsemppiä sinulle ihan täpösellä Maltalle muuttava mies!
Mielestäni Teemu Selänne on melkoisen ylimielinen kommentteja jakaessaan.
Vierailija kirjoitti:
En muuttanut Suomesta mitenkään menestymään, vaan ihan tavallista arkea elämään mieheni kotimaahan. En ole ylimielinen. Paremmin uraamenestyneitä ovat sukulaiseni ja ystäväni Suomessa kuin minä täällä perusduunarina.
Ulkomailla on paremmat kannustimet tehdä enemmän töitä ja opiskella pitkälle, kun käteen jää enemmän kuin perusduunarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Saadaan t
Kehitysmaa suomi. Yksikään kansanedustaja ei tuohon asiaan puutu, mutta annas olla jos joku sanoo väärin halpatyövoimasta ja joka asiaan kelpaa lääkkeeksi verojen nosto.
Miten mielestäsi ylimielisyys näkyy näissä ihmisissä? Itse ulkomailla pitkään asuneena voin kertoa esimerkin: minuakin pidetään ylimielisenä, sillä unohdan toisinaan jonkun suomalaisen sanan, koska joudun ajattelemaan vieraalla kielellä koko ajan. Korvaan esimerkiksi paljon suomalaisia sanoja englannilla, sillä spontaanissa keskustelussa unohdan silloin tällöin sanan sieltä ja sanan täältä. Minulle on tästä kiukuteltu kotipuolessa kovastikin ja selän takana olen kuullut puhetta siitä, kuinka olen ylimielinen.
Pitää myös muistaa, että ympäristö, jossa asumme, muokkaa meitä ihmisiksi, joita olemme. Jos ihminen itse on jämähtänyt vaikkapa kotisuomeen pienelle paikkakunnalle, ja se lähisukulainen on asunut ulkomailla vähän siellä sun täällä, niin eiväthän ne jutut ja elämänkokemukset enää välttämättä kohtaa, ja tämä ulkosuomalainen saattaa kuulostaa ylimieliseltä erilaisine elämänkokemuksineen.
Vierailija kirjoitti:
En muuttanut Suomesta mitenkään menestymään, vaan ihan tavallista arkea elämään mieheni kotimaahan. En ole ylimielinen. Paremmin uraamenestyneitä ovat sukulaiseni ja ystäväni Suomessa kuin minä täällä perusduunarina.
Juuri näin. Ihan tavallista elämää elän. Kun Suomeen tulen, sukulaisten luo, maksan kauppakassit, teen kotitöitä, nautin siitä, että lapseni saavat kielikylvyn ja paistan karjalanpiirakoita, minkä osaan paremmin kuin muut.
En pidä suomea turvallisena maana. Ostarivahdit voi tappaa ja luikertelee siitä täysin rangaistuksetta suomen näytösoikeudenkäynneissä. Rskauksista saa ehdollista. Korruptio on laajaa. Afrikasta ja lähi-idästä tuleet te rr orisoi minkä haluaa eikä kukaan estä päin vastoin homo haki niitä isis-teroja suomeen elätettäväksi oikeutta pakoon.