Älykkyysosamääräni on 139. Välillä on vaikea kestää ihmisiä.
Ihmisten typeryys ja mustavalkoisuus tulee esille erityisesti somessa. Kun se yhdistetään huonoon makuun, alan voida pahoin.
Joku loukkaantuu varmasti kirjoituksestani. Yrittäkää ymmärtää suurin osa ihmisistä on älyllisestä erilaisia kuin minä. Se on välillä rankkaa. Ei tämä ole omahyväisyyttä vaan faktojen tiedostamista.
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen varsin älykäs, mutta sillä tavalla, ettei se näy testeissä.
No se on hyvinkin mahdollista. Esim mensan testi on käytännössä nopeustesti. Toki samalla abstrakti universaali älykkyystesti. Mutta silti nimenomaan nopeustesti.
Miksi niiden älykkyystestien pitää olla sellaisia, että tulee hirveä kiire? Olisi paljon parempi, kun saisi rauhassa pohtia ja miettiä. Sillä tavoinhan se oikeassa elämässäkin menee, vaikeita asioita harkitaan huolella ja ajan kanssa.
Mitataan prosessointinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko ap:n tai muiden täällä kirjoittavien ilmoitettuihin alykkyyslukemiin. Ehkä tuo, joka kertoi olevan 78, on ainoa rehellinen täällä. Vaikutti olevan fiksuin myös.
Kiitos ja näkemiin.
Arvioisin, kyse on myös ihmisen heikosta itsetunnosta joka täällä kehuskelee, piilotetusti tai ei, suurella älykkyydellään. Ei ihan täysi typerys, mutta sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on hyvinkin mahdollista. Esim mensan testi on käytännössä nopeustesti. Toki samalla abstrakti universaali älykkyystesti. Mutta silti nimenomaan nopeustesti.
Miksi niiden älykkyystestien pitää olla sellaisia, että tulee hirveä kiire? Olisi paljon parempi, kun saisi rauhassa pohtia ja miettiä. Sillä tavoinhan se oikeassa elämässäkin menee, vaikeita asioita harkitaan huolella ja ajan kanssa.
Kai ne haluaa testata nimenomaan sitä nopeutta? Periaatteessa tilanne voisi olla se, että yksi pärjää erinomaisesti älykkyystestissä, mutta toinen huonommin samassa testissä pärjännyt on kykenevä ratkaisemaan vaikeamman ongelman (mitä ensimmäinen ei pysty ratkaisemaan), jos hän saa siihen tarpeeksi aikaa.
Jos työelämää miettii, niin kummallekin osaamiselle on kysyntää. Ensimmäinen voi ratkoa nopeasti paljon vaikeahkoja ongelmia ja toinen puurtaa jonkun äärimmäisen monimutkaisen ongelman parissa. Eli yhteistyö on se, joka kannattaa.
Jotta 139 tarkoittaisi yhtään mitään, pitäisi tietää keskihajonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äly oli 125, ilmeisesti aika tyypillinen oman alani edustajille.
Lapseni taitaa olla huippuälykäs, huomaa, että hän on edellä ikäisiään monella vuodella. Laskee päässään sujuvasti plus ja miinuslaskuja, lukee, osaa puhua englantia (oppinut YouTuben pelivideoista), oppi aakkoset alle kolmivuotiaana. Menee nyt eskariin. Mitään hyötyä näistä taidoista hänelle ei ole esimerkiksi kaverien kanssa toimimiseen, riitoja ja väärinymmärryksiä vain. Hänellä on varmasti ADHD ja sitä voi älyllään kompensoida, koulussa ja muutenkin.
Mietin vain, että miten parhaiten voisin tukea häntä.
Minulla burnout söi aivojen toimintaa ja sitä ennen vaikea masennus rokotti päättelykyvyn nopeutta myös. Joten älyä voi myös menettää, muutenkin kuin dementian tai vastaavan kautta.
Onko kukaan uupunut tai masentunut saanut palautettua (edes osittain) heikentyneitä k
Ei kai se ajatella kuin, että aikansa kutakin. Entiseen on turha haikailla, vaikka se tosiaan surettaa, kun jälkikäteen huomaa tehneensä todella tyhmän virheen tms.
Itse voin tehdä vielä työni hyvin. Mutta vain lyhyitä päiviä ja riittävän levon kanssa. Kokoaikainen työelämä on osaltani mennyttä aikaa.
Välillä kun oikein hyvin leikkaa, on hyvä fiilis. Tällä palstalla kirjoittelua pidän aivojumppana. Mahtava juttu kun välillä huomaa, että on jonkun kanssa samantyyppinen huumorintaju.
Vierailija kirjoitti:
Jotta 139 tarkoittaisi yhtään mitään, pitäisi tietää keskihajonta.
Mikä keskihajonta?
olen akateemisesta perheestä ja jotenkin alitajuisesti kotona halveksuttiin aina putkimiehiä, kaupan kassoja kommunisteja ja amislaisia "tyhmiä ihmisiä". itsestäänselvyys oli se, ettää lapset menee lukioon ja siitä yliopistolle opiskelemaan jotain "fiksua ja älykästä"
luulin olevani joku yli-ihminen kun opiskelin psykologiaa, taidetieteitä, kirjallisuutta , filosofiaa, kreikkaa, ja kaikkea näennäissivistävää bullshittiä. Jotenkin halveksuin ajatustakin että lukisin normaalin ammatin vaikka edes ala-asteen opettajaksi, mutta pidin sitäkin tyhmien ihmisten kaavamaisena peruskouluna.
lopulta valmistuin kahden maisterin huuhaatieteiden maisteriksi ja työttömäksi. nyt ihannoin lähinnä roska-autokuskin duunia tai jospa olisin valmistunut palomieheksi, kirvesmieheksit tai moottoripyöräpoliisiksi. puupakkaajana oleminen olin ihan mukavaa duunia opiskelujen ohessa ja jälkeen ja painepesuriauton kuskina olo. ja miksi lähdin yliopistolle kun lukion jälkeen olin sentään hyväpalkkaisessa työssä laivalla varastomiehenä
toisaalta se, etttä pidän normaaleja ihmisiä edelleenkin aika tyhminä ja keskinkertaisina ja työt ovat liian simppeleitä. Mutta ei se akateeminen tiedon kasvattaminen johdattanut sekään kuin tuulenhattaralle ja työttömäksi.
niin ja siskosta tuli lääkäri nyt ylilääkäri ja veljestä pappi, nyt sossun pummina hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme pistettä enemmän, enkä ymmärrä ongelmaasi lainkaan. Joo, monet ihmiset eivät ehkä ymmärrä tietynlaisia mittasuhteita, monimutkaista huumoria tai hoksaa ja opi asioita niin nopeasti mutta entä sitten? Oletko ihan varma, ettet sinä itse ole se mustavalkoisesti ajatteleva ja ylimielinen mulkero?
Tätä juuri tarkoitan. Kun lausuu äänen asioita, jotka on todennut moneen kertaa todellisiksi, saa omahyväisen leiman. En voi avata suustani ja kertoa ajatuksistani, koska aina löytyy joku pikkusieluinen, joka loukkaantuu ja alkaa jankkaamaan. Esimerkiksi sinä nyt.
Totuuden töksäyttely ei oo älykästä, vaan eristää töksäyttelijän.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap, usein "älykkyyseron" huomaa siinä, että kun olisi kiinnostunut asiallisesti keskustelemaan eri näkökulmista, toinen ottaakin sen ihmeellisesti loukkauksena ja käy puolustuskannalle, hyökkää jopa persoonaani vastaan ja nimittelee minua kuvittelemillaan ominaisuuksilla.
On henkisesti ravitsevaa löytää joku joka osaa keskustella ja pohtia asioita monelta kannalta, tai ratkoa ongelmaa.
Kohta, jota en ymmärrä on "kun se yhdistetään huonoon makuun", mitä tarkoitat? Missä asiassa huonoon makuun, ja kuka sen hyvyyden päättää?
Itsekin olen osallistunut Mensan testiin, tulos oli tarpeeksi Mensan jäseneksi liittymiseen, mutta se maksoi, joten ei kiinnostanut (olin silloin opiskelija).
Minulla on epävakaa persoona.
Älykkyys 99
Kompensoin pitkillä säärillä ja kauneudella.
Olen empaattinen
Mutta minulla on jyrkät mielipiteet
Töksäyttelen
Haen apua terapiasta
Hae ap apua sinäkin
Ap
Aloita keskustelu haluamaatasi aiheesta
Joka vaatii alasi koulutusta
Tai joka kiinnostaa sinua.
Katotaan, minulla on yleissivistystä ja 99 äly
Muokkaa termit ymmärrettäväksi:)
Olen se pitkäsäärinen
Vierailija kirjoitti:
Eikös teille pitäisi olla oma tinder. Ne keskustelut haluaisin kyllä nähdä.
Onko ap siis ruma ja älykäs?
Uuuu..win er winner..uuuu
Keskustellaan..
Se jol on 124 äly valitsee aiheen
Juu pleese...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska olennainen osa älykkyyttä on kognitiivinen prosesessointinopeus. Daiju.
t äo 125, n43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska olennainen osa älykkyyttä on kognitiivinen prosesessointinopeus. Daiju.
t äo 125, n43
Tässä se kaunis äo 99
Jos testin toistaa 100 kertaa
Älykkyys kasvaa
En oo niin turhamainen et viittisin.
Lisäksi tykkään lukea paljon.
Aina on kirja mukana
Empatiaa voi opetella ap.
Yrittää edes, minä yritän, siksi terapia.
Komea mies kohtaa ap:n
Mies hymyilee ja aloittaa keskustelun.
Ap ahdistuu..
Mies lähtee pois
????
Aika iso osa suomalaisista on yllättävän yksinkertaisia. Itsekkin huomannut vaikka älykkyysosamäärä ei on vain 110.
Asiakas tapaa ap:n
Tarjoaa 100 000 egen keikkaa
Ap ei kykene selittämään asiakkaalle työn sisältöä
Ap ahdistuu
Asiakas lähtee pois
??????
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap, usein "älykkyyseron" huomaa siinä, että kun olisi kiinnostunut asiallisesti keskustelemaan eri näkökulmista, toinen ottaakin sen ihmeellisesti loukkauksena ja käy puolustuskannalle, hyökkää jopa persoonaani vastaan ja nimittelee minua kuvittelemillaan ominaisuuksilla.
On henkisesti ravitsevaa löytää joku joka osaa keskustella ja pohtia asioita monelta kannalta, tai ratkoa ongelmaa.
Kohta, jota en ymmärrä on "kun se yhdistetään huonoon makuun", mitä tarkoitat? Missä asiassa huonoon makuun, ja kuka sen hyvyyden päättää?
Itsekin olen osallistunut Mensan testiin, tulos oli tarpeeksi Mensan jäseneksi liittymiseen, mutta se maksoi, joten ei kiinnostanut (olin silloin opiskelija).
Sivusta: Oon itse tullut siihen tulokseen, että tuollainen käytös liittyy enemmänkin persoonaan.
Jotkut ihmiset haluavat voittaa (tai pelkäävät häviötä), ja siksi pyrkivät kääntämään ihan neutraalitkin kanssakäymiset kilpailuiksi. Luonnollisesti heidän ehdoillaan.
Sanoisin sitä siis kehittymättömäksi persoonaksi, lääkärit kutsuvat narsismiksi.
En aivan ole noissa lukemissa, mutten kaukanakaan. Olen pitkällä sairauslomalla, vaikken toki nyt erityisen sairas olekaan. Ainakaan juuri nyt. En vaan jaksa enää yhdenkään ihmisen kanssa olla missään tekemisissä, resilienssi on lopussa. Eiköhän tässä ole aika siirtyä sijoituksilla kituuttamaan. Nimenomaan kituuttamaan, mutta tulen toimeen kuitenkin. Puoliso onneksi tienaa todella hyvin, että jään hoitelemaan vaikkapa lasten salkkuja.
Tämä oli ihan kuin omista kokemuksistani.
Eri