Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkyysosamääräni on 139. Välillä on vaikea kestää ihmisiä.

Vierailija
22.06.2024 |

Ihmisten typeryys ja mustavalkoisuus tulee esille erityisesti somessa. Kun se yhdistetään huonoon makuun, alan voida pahoin.

Joku loukkaantuu varmasti kirjoituksestani. Yrittäkää ymmärtää suurin osa ihmisistä on älyllisestä erilaisia kuin minä. Se on välillä rankkaa. Ei tämä ole omahyväisyyttä vaan faktojen tiedostamista.

Kommentit (339)

Vierailija
121/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä testillä tuo on testattu?

Mekin haluamme vain faktat

Ap, voitko vastata?

Mensan testissä kävin jo 12 vuotta sitten. (Huoh.)

Nykytestillä ÄO:si vastaa arvoa

124

Testi uusittiin, noihin aikoihin. Kuitenkaan uudella testillä ei voi ylittää arvoa 135. Siksi testisi pitää olla vanha. Ja siinä oli eri keskihajonta

Mikä nykytestillä vastaisi arvoa 124.

Näin

Vierailija
122/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä testillä tuo on testattu?

Mekin haluamme vain faktat

Ap, voitko vastata?

Mensan testissä kävin jo 12 vuotta sitten. (Huoh.)

Nykytestillä ÄO:si vastaa arvoa

124

Testi uusittiin, noihin aikoihin. Kuitenkaan uudella testillä ei voi ylittää arvoa 135. Siksi testisi pitää olla vanha. Ja siinä oli eri keskihajonta

Mikä nykytestillä vastaisi arvoa 124.

Tämä 😂🤣

Ajatelkaa, että olisi rakentanut identiteettinsä sen varaan, että olisi huippuälykäs ja sitten koko elämältä putoaisi pohja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes käytä somea sillä oikealla tavalla, vaan käyn ainoastaan vilkaisemassa Facebookissa tiettyjen ryhmien uusia päivityksiä. En pidä edes somen estetiikasta, kaikki on niin söpöä ja siloteltua ettei se sovi makuuni. 

Tiktokissa kävin aluksi vilkaisemassa uteliaisuuttani ja katselin ihan kivoja iloisia tanssivideoita, mutta sitten tuli vastaan niiden tatuoitujen identtisten kaksosten video, jossa he olivat paidatta ja hiukset värjättyinä kirjaviksi. Ei kiitos. 

Somen algoritmeissa on jotain, mikä vääristää sisältöä. Olen huomannut sen koska olen median kautta katsonut aluksi muutamia ihan hyvin päättyineitä, Suomessa kuvattuja eläinpelastusvideoita, jotka on julkaistu somessa. Hyvin nopeasti Facebook alkoi kuitenkin tarjoamaan minulla ulkomailla kuvattuja täysin sairaita eläinpelastusvideoita, joissa hoidetaan kuntoon vaikka kokonaan jalattomia koiria, jotka tulisi lopettaa eikä laittaa jotain älyttömiä pyöriä alle, tai pelastetaan julmasti rääkättyjä ja kuolemaan jätettyjä eläimiä. 

Olen alemman ÄOn henkilö. 

Vierailija
124/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette missään nimessä kukaan halua Äö >130. Voin vannoa. Tiedättekö termin kommunikaatioväli? Siitä syystä. Juuri siitä.

Susanna Viljanen Quoralla on valottanut asiaa hyvin. Viljanen on itse nero. Olen hänen faninsa. 

Hakusana: kommunikaatioväli.

Käytin antamaasi hakusanaa. Pikaisella vilkauksella. Tuo pitää varmaan paikkansa. On lähes mahdotonta rakentaa keskustelua, eikä keskustelu tietenkään etene, jos toiselle joutuu rautalangasta vääntämään A:sta asti kaikki, ja vähänkään tiedollista kapasiteettia vaativampi aihe ilmenee melko alussa jo toisen mielenkiinnottomuutena. Vaikka aiheita tarjoaisi useita. Ja varsinkin, jos keskustelun kulku vaatisi laaja-alaisempaa ajattelua tai kokonaiskuvan rakentamista.

Toinen asia, mikä tuli esiin, oli joidenkin kommentoijien esittämä "sosiaalisten taitojen puute". Itse en tosin näitä sekottaisi tosiinsa. Olen aiemmin ollut erittäi paljon sosiaalista kanssakäymistä sisältävässä työpaikassa, jonka toimenkuvaan kuului sujuva vuorovaikutus. Niiden taitojen osalta "opinpolku" kesti yli 20 vuotta. Minua voisi sanoa tuolla saralla ammattilaistasoiseksi. Silti väli on ja pysyy.

Iän karttuessa se saa vetäytymään yhä enemmän ja enemmän. En vain jaksa taistella tuulimyllyjä vastaan, ja jätän väliin. Vain harvoin viriää mielenkiintoista ja antoisaa keskustelua missään. Ne harvat onkin sitten todella virkistäviä. Olen asiaorientoitunut, enkä jaksa sosiaalisten pelien takia pinnallisia liibalaaba-keskusteluja tyhjänpäiväisistä pinta-asioista, tai varsinkaan muita ihmisiä ruotivia "sosiaalisesti taitavia" juoruilijoita. Olen siis ilmeisesti itse "sosiaalisesti taitamaton". Toisaalta olen jo 50+, ja matkan varrella nähnyt, kokenut, ja väsynyt. 

Onneksi on internet. Ja varsin laaja vapaa pääsy tiedon pariin. Molemmat mahdollistaa lopulta ajatusten vaihdon ja hedelmällisen keskustelunkin.

Vierailija
125/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ap:n kommunikaatio-ongelmat johtuvat jostain muusta kuin älykkyydestä. 

Vierailija
126/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen varsin älykäs, mutta sillä tavalla, ettei se näy testeissä.

Vierailija
127/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa aloituksessa totuuttakin, ei vaan jaksa. 

Kyllä minua harmittaa puolisoni yksinkertaisuus välillä. Mutta hän on kuitenkin mukava ja hyvä kumppani. En vaan jaksa keskustella hänen kanssaan. 

Edellisen suhteen toinen osapuoli oli älykäs ja meillä avoit synkkasi hyvin. Mutta hän oli erittäin hankala ihminen ja riisti henkensä muutama vuosi sitten, epävakaa meno oli jatkuvasti.

Enkä edes kolkuttelee Mensan ovia älylläni. Keskittyminenkin on heikkoa minulla. 

Vierailija
128/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ilmoita mielummin keskihajontapoikkeavuuksien määrässä ja onko vai alle keskiarvon kun joku sattumanvarainen luku joka semmoisenaan ei tarkoita yhtään mitään. Sinänsä matemaattinen epäpätevyys ei merkitse mitään, mutta hieman ihmetyttää ettei lukio minimimäärä onnistunut kun siellä sentään pärjäs edelleen kuuntelemalla luokissa edes osittain kun touhusi jotain muuta.

Äo 90-110 on yhden keskihajonnan päässä keskiarvosta (joka on siis 100) WAIS:n normien mukaan.

En tosin tiedä, mistä keskustelun ihmiset ovat kuulleet tarkan äo:nsä. Ei ainakaan terveydenhuollosta.

Vierailija
129/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on hyvinkin mahdollista. Esim mensan testi on käytännössä nopeustesti. Toki samalla abstrakti universaali älykkyystesti. Mutta silti nimenomaan nopeustesti.

Vierailija
130/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äly oli 125, ilmeisesti aika tyypillinen oman alani edustajille. 

Lapseni taitaa olla huippuälykäs, huomaa, että hän on edellä ikäisiään monella vuodella. Laskee päässään sujuvasti plus ja miinuslaskuja, lukee, osaa puhua englantia (oppinut YouTuben pelivideoista), oppi aakkoset alle kolmivuotiaana. Menee nyt eskariin. Mitään hyötyä näistä taidoista hänelle ei ole esimerkiksi kaverien kanssa toimimiseen, riitoja ja väärinymmärryksiä vain. Hänellä on varmasti ADHD ja sitä voi älyllään kompensoida, koulussa ja muutenkin.

Mietin vain, että miten parhaiten voisin tukea häntä. 

Minulla burnout söi aivojen toimintaa ja sitä ennen vaikea masennus rokotti päättelykyvyn nopeutta myös. Joten älyä voi myös menettää, muutenkin kuin dementian tai vastaavan kautta.

Onko kukaan uupunut tai masentunut saanut palautettua (edes osittain) heikentyneitä kognitiivisia kykyjä? Muistini on niin huono, että jos ei tästä parane niin taitaa olla työelämä ohi.

Vierailija
131/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on hyvinkin mahdollista. Esim mensan testi on käytännössä nopeustesti. Toki samalla abstrakti universaali älykkyystesti. Mutta silti nimenomaan nopeustesti.

Miksi niiden älykkyystestien pitää olla sellaisia, että tulee hirveä kiire? Olisi paljon parempi, kun saisi rauhassa pohtia ja miettiä. Sillä tavoinhan se oikeassa elämässäkin menee, vaikeita asioita harkitaan huolella ja ajan kanssa.

Vierailija
132/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti älyllä ei juuri ole tämän kanssa tekemisistä. Voi olla äo 140 ja silti olla pikkumainen, itsekeskeinen ja mustavalkoiset mielipiteet. Sitä vain silloin ajattelee, että voi että, kun nämä muut on typeriä, kun he ovat kanssani erimielisiä ja minä olen tehnyt testin, joka sanoo, että olen xx% älykkäämpi kuin kaikki muut.

Vierailija
133/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keskim 135 äo, riippuen testistä. Virallisessa oli 136. Samat kokemukset minulla. Ei pienemmässä äo:ssa ole mitään vikaa, mutta nämä ihmiset sitten ovat niin ehdottomia mielipiteissään ja tietävinään kaikki. Kun on tarpeeksi älykäs, ymmärtää sen että ei voi ymmärtää kaikkea eikämole varaa olla niin ehdoton.

Vierailija
134/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden älykkyystestien pitää olla sellaisia, että tulee hirveä kiire? Olisi paljon parempi, kun saisi rauhassa pohtia ja miettiä. Sillä tavoinhan se oikeassa elämässäkin menee, vaikeita asioita harkitaan huolella ja ajan kanssa.

Koska mittaminen menisi mahdottomaksi. Tai ainakin liian vaikeaksi (lue kalliiksi).

Vierailija
135/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on keskim 135 äo, riippuen testistä. Virallisessa oli 136. Samat kokemukset minulla. Ei pienemmässä äo:ssa ole mitään vikaa, mutta nämä ihmiset sitten ovat niin ehdottomia mielipiteissään ja tietävinään kaikki. Kun on tarpeeksi älykäs, ymmärtää sen että ei voi ymmärtää kaikkea eikämole varaa olla niin ehdoton.

Mikä virallinen testi?

Vierailija
136/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan älykästä ja millaista keskustelua nämä älykkäät oikein edellyttävät meiltä tyhmiltä? Vosisivatko nämä huiput laskeutua tavisten tasolle keskusteluissaan, koska eihän siitä mitään muuten mitään tule?

Niinhän me joudumme aina tekemään. Sillä on kuitenkin hintansa. Se juuri uuvuttaa meidät, kun emme voi koskaan olla vapaasti sellaisia kuin olemme.

Kuvittele puhuvasi sellaisen ihmisen kanssa, joka osaa suomea heikosti. Teillä ei ole muuta yhteistä kieltä. Yrität selittää hänelle jotain asiaa, mutta huomaat, että hän on vähän väliä ihan pihalla. Joudut koko ajan miettimään, miten ilmaista itseäsi yksinkertaisemmin, että hän ymmärtäisi. Lopuksikin sinulle jää tunne, että ymmärsiköhän hän puoliakaan ja osaako nyt toimia ohjeistuksen mukaan. Tai vaihtoehtoisesti hän jää katsomaan sinua oudosti, koska mitä ilmeisimmin ymmärsi jotain väärin. Et pysty korjaamaan asiaa, koska kielimuurin vuoksi hän ei pysty sanomaan tai tarkistamaan asiaa kunnolla. Toista tämä. Toista. Toista. Toista. Toista. Päivästä toiseen. Alatko päästä jyvälle?

Vierailija
137/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatii hyvää paineensietokykyä.

Vierailija
138/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin vasta tällaisen vertauksen. Jos n. 130 äo:n ihminen puhuu keskiälykkään kanssa, se vastaa eroltaan sitä, kun keskiälykäs puhuu kehitysvammaisen kanssa. Miettikääpä oikeasti hetki sitä. Avasi ainakin omaa ajatteluani. 

Vierailija
139/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua eniten ärsyttää se, että kun juttelen ihmisten kanssa niin ovat todella hitaita ajatuksineen. Olen nopea tekemisen sekä ajatusten kanssa ja turhaannun kun monet on niin hitaita. 

Vierailija
140/339 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan älykästä ja millaista keskustelua nämä älykkäät oikein edellyttävät meiltä tyhmiltä? Vosisivatko nämä huiput laskeutua tavisten tasolle keskusteluissaan, koska eihän siitä mitään muuten mitään tule?

Niinhän me joudumme aina tekemään. Sillä on kuitenkin hintansa. Se juuri uuvuttaa meidät, kun emme voi koskaan olla vapaasti sellaisia kuin olemme.

Kuvittele puhuvasi sellaisen ihmisen kanssa, joka osaa suomea heikosti. Teillä ei ole muuta yhteistä kieltä. Yrität selittää hänelle jotain asiaa, mutta huomaat, että hän on vähän väliä ihan pihalla. Joudut koko ajan miettimään, miten ilmaista itseäsi yksinkertaisemmin, että hän ymmärtäisi. Lopuksikin sinulle jää tunne, että ymmärsiköhän hän puoliakaan ja osaako nyt toimia ohjeistuksen mukaan. Tai vaihtoehtoisesti hän jää katsomaan sinua oudosti, koska mitä ilmeisimmin ymmärsi jotain vääri

No, jos ei pysty selittämään yksinkertaisesti asiaa, jonka on oppinut, niin herää epäilys, että oletko oikeasti ymmärtänyt ja sisäistänyt asian vai ainoastaan opetellut tekstin suoraan jostain kirjasta.