3-vuotias osaa lukea
Meidän kolmevuotias luki ensimmäiset sanansa äänne kerrallaan ennen kolmevuotissynttäreitään. Kehityksellisesti vaikuttaa "melko normaalilta", mutta mahdollisesti lieviä asperger-viitteitä on havaittavissa.
Onko teillä muilla kokemusta varhaisesta lukemaan oppimisesta (alle 4-v)? Onko tällöin lapsella ilmennyt mitään ns. poikkeavaa myöhemmin?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Hei, minä opin lukemaan 3-vuotiaana ja kirjoittamaan 4-vuotiaana. Isäni luki minulle tuttuja kirjoja uudestaan ja uudestaan, ja niistä opin, kun aloin muistaa sanat ulkoa ja sitten katsoa, miltä mikin sana näytti. Nelivuotiaana kuvitin ja tekstiin omat tarinani.
Lukeminen oli ihanaa, ja lainasin kirjastosta kirjan joka päivälle. Olisin halunnut mennä vuotta aikaisemmin kouluun yhdessä kaverini kanssa, mutta en saanut.
Koulussa olin ahkera, mutta en välttämättä niin lahjakas. Peruskoulun päättötodistuksen ka oli 9,5 ja lukiossa menin luonnontiedelinjalle, vaikkei se kiinnostanut. Kirjoitin 3 laudaturia, eximian, magnan ja yhden cum laude approbaturin (pitkä matematiikka). Nykyään työskentelen varhaiskasvatuksen opettajana ja olen iloinen kaikista lapsista ja perheistä, jotka ymmärtävät perinteisten kirjojen lukemisen merkityksen. Lukevan teinin sanavarasto on kymmeniä tuhansia sanoja laajempi kuin ei-lukevan.
Jatkan vielä. Minäkin pohdin jossain vaiheessa, olisinko asperger, mutta testitulosten mukaan en 🤷🏼
Jätäthän, ap, omaan arvoonsa pelottelut siitä, että lapsi tylsistyy koulussa, kun osaa sellaista mitä muut vasta opettelevat. Opettajat osaavat kyllä eriyttää ylöspäin ja eiköhän luokalta löydy aika monta muutakin jo lukemaan oppinutta; kyseessä ei kuitenkaan ole harvinainen taito. Moni eskari-ikäinen lukee jo hyvinkin sujuvasti.
Mainio komediaketju! Miinuspisteitä siitä, että jotkut kommentoi sitä, etteivät usko näitä juttuja!
Meillä poika oppi lukemaan 4-vuotissyntymäpäivänsä kynnyksellä. Ei mitään diagnooseja, ihan tuollainen normaali (?) lapsi on. Täyttää pian 10 vuotta. 3-vuotiaana kiinnostui kovasti kirjaimista ja äänteistä ja pienen opastuksen avulla (kyseli siis itse, miten lukeminen oikein tapahtuu) hoksasi, miten niistä muodostetaan sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Mainio komediaketju! Miinuspisteitä siitä, että jotkut kommentoi sitä, etteivät usko näitä juttuja!
Siis mitä tässä ketjussa pidät komediana? Ihan tosissaan ainakin itse olen. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Lukeminen kanattaa aina ,näin ne "viisaat " sanoo olen samaa mieltä.Kirjoitustaidossa mulla on parantamisen varaa,koittakaa kestää.
Jos ja kun 3-vuotias osaa lukea, niin tulee välittömästi mieleen paljonko hän lukemastaan ymmärtää !
Kjeh, klassikkoprovo. Mikään ei saa vanhempia vauhkoontumaan samalla lailla kuin lasten suoritusten vertailu. Toki kuuluu sanoa, että kaikki kehittyvät eri tavalla ja eri tahtiin, mutta sisällä kiehuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissaan! Juu juu! Vink-vink, say no more!
Maailma olisi parempi paikka, jos ap itse ei olisi koskaan oppinut lukemaan. Ei tätäkään provosonntaa olisi syntynyt.
Täällä joku ei näköjään voi hyväksyä toisen lahjakkuutta...
Koulussa jaetaan ryhmiin. Hyvin lukevat, lukevat, heikosti lukevat. Tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vink vinkillä on vammainen lapsi joka ei opi ikinä lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei opi lukemaan, se on vammainen, ja jos lapsi oppii liian nopeasti lukemaan, se on vammainen.
Kannattaa ottaa kirjat pois siltä 3-vuotiaalta, ettei se vain vammaudu lisää.
Veikkaan, että ap on ensimmäisen lapsen vanhempi joka stressaa kaikesta poikkeavasta ja on epäillyt lasta jo ennen tätä ainakin vasenkätiseksi ja kopurajalkaiseksi.
Koulussa ei huomioida mitenkään kummemmin, onko ekaluokkalainen jo oppinut lukemaan ennen koulun aloitusta vai ei. Läksyt ovat tyyliin "Läksy: lue s. 3. Jos lapsi osaa jo lukea, voi lukea sivut 3-4."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku ei näköjään voi hyväksyä toisen lahjakkuutta...
Ohittakaa vain ne kommentit. Tosin ei ole lahjakkuudesta kyse, kun oppii noin aikaisin. Omanikin luki 3.5-vuotiaana sujuvasti. Normaali lapsi kehittyi. Ehkä vähän yli keskivertoa parempi ollut koulussa, mutta ei mikään poikkeustapaus. Aikainen lukeminen ei suoranaisesti korreloi älykkyyden tai tulevan menestyksen kanssa. Olen asiasta paljon lukenut, kun omat neljä lasta kukin oppi lukemaan viimeistään 4.5-vuotiaana.
Huolellinen läksyjen tekeminen ja somen passivoivan vaikutuksen minimointi korreloivat paremmin menestyksen kanssa kuin lukemaanoppimisen ajankohta, eikä yhden ominaisuuden perusteella tehdä diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa jaetaan ryhmiin. Hyvin lukevat, lukevat, heikosti lukevat. Tai jotain.
Ei jaeta. Kaikenlaisia tasoryhmiä vältetään viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuota 3-vuotiasta jonkun on pitänyt lukemista hieman opettaa.
Oma lapseni oppi lukemaan kotona samaan aikaan kun vuotta vanhempi koulussa. Hän olisi halunnut jo kouluun ja niinpä yhdessä tutkimme esikoisen aapista. Ekaluokkalaisena sitten laitettiin käytävälle tekemään muita tehtäviä kun muille opetettiin lukemista. Kielissä pärjäsi, ehdottivat koulussa englanninkielistä yläastetta mutta hän itse ei halunnut. Jokainen lapsi on yksilö, älkäämme sulloko samaan muottiin.
Mitä on sitten lukemaan opettaminen? Meillä molemmat oppi kotona lukemaan, ilman, että erikseen opetettiin. Nuorempaa yritin opettaa, mutta ei riittänyt kärsivällisyys. Oppi sitten melko pian itse.
Mutta on tietty luettu iltasatuja ja varmaan vastattu rehellisesti kysymykseen mitä tuossa lukee Eli ei ole pidetty umpiossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuota 3-vuotiasta jonkun on pitänyt lukemista hieman opettaa.
Oma lapseni oppi lukemaan kotona samaan aikaan kun vuotta vanhempi koulussa. Hän olisi halunnut jo kouluun ja niinpä yhdessä tutkimme esikoisen aapista. Ekaluokkalaisena sitten laitettiin käytävälle tekemään muita tehtäviä kun muille opetettiin lukemista. Kielissä pärjäsi, ehdottivat koulussa englanninkielistä yläastetta mutta hän itse ei halunnut. Jokainen lapsi on yksilö, älkäämme sulloko samaan muottiin.
Juu, oma lapseni katsoi 3v TV:sta Onnenpyörä-ohjelmaa ja oppi lukemaan sen avulla.
Ja ei ole millään diagnoosilla, akateeminen kyllä on koulunkin kävi normi aikaan, vaikka neuvolassa rohkaistiin aloittamaan koulu vuotta aikaisemmin.
Lähde? En lukenut koko ketjua, mutta tieteelliset lähteet olisi hyvä aina merkitä, mun sanotaan "yleensä" tai "usein".
Meillä lapsi oppi lukemaan 3-vuotiaana mutta asia jäi muiden asioiden varjoon eikä sitä sen enempää juhlittu. Nyt tyttö (14 v.) ei lue kovin mielellään mitään. Selaa vain somea perus teininä. Ei mitään "oireita" mistään, korkeintaan (äidistä johtuvasta) laiskuudesta.