Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotias osaa lukea

Vierailija
22.06.2024 |

Meidän kolmevuotias luki ensimmäiset sanansa äänne kerrallaan ennen kolmevuotissynttäreitään. Kehityksellisesti vaikuttaa "melko normaalilta", mutta mahdollisesti lieviä asperger-viitteitä on havaittavissa.

Onko teillä muilla kokemusta varhaisesta lukemaan oppimisesta (alle 4-v)? Onko tällöin lapsella ilmennyt mitään ns. poikkeavaa myöhemmin?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut lapset oppii lukemaan varhain

en lähtisi nyt mitään diagnooseja miettimään. keskity olemaan sen lapsesi kanssa

koulussa voi sitten olla tylsää, kun osaa jo kaiken sen etukäteen mitä muut vasta alkavat oppia, nimim. kokemusta on

Vierailija
42/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi itsestään lukemaan opi.  Mistä lapsi muka tietää että B merkki on nimeltään juuri B-kirjain?

Ja niin edespäin.

Kyllä lapselle täytyy lukea, että sanat yleensä tulevat tutuiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän muksu myös aikainen lukija, myöhemmin diagnosoitiin asperger.

Tajusin, kun käytiin lääkärikeskuksessa, ja haalaria päälle kiskoessa katsoi kylttiä ja luki: "LA BO RA TO RIO. Lukeeko äiti tuossa laboratorio?"  No lukihan siinä.

Mietinkin, että onkohan varhaisella lukemaan oppimisella ja aspergerilla yhteys! Mitä piirteitä omalla lapsellasi oli tunnistettavissa 3-vuotiaana? Olen alkanut epäilemään, että meidän lapsella on ainakin tuntoyliherkkyyttä. Ap.

Tuntoyliherkkyys, kuuloherkkyys, ei kiinnostanut muut lapset eikö leikit heidän kanssaan. Jos joku tuli "sotkemaan"  väkisin hänen leikkiä,  hän kehitti tuolle lapselle jonkun sivuroolin. Kerrankin eräs lapsi hoiti pöllöjä kuussa,  mutta en valitettavasti muista, mikä se varsinainen leikki oli.

Apua kuin olisin kertonut itse samaa. Planeetat ja avaruus kiinnosti, tiesi niistä paljon ja eri maiden liput. T. Äippä, jonka lapsi luki 3 vee ja autismin kirjon piirteitä.

Vierailija
44/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun perusteella voisi ainakin epäillä, että varhaisella lukemaan oppimisella ja aspergerilla olisi yhteys..

Miten teillä, joiden lapsilla myöhemmin todettiin asperger oireet alkoivat kehittyä myöhemmällä lapsuusiällä? Ap.

Vierailija
45/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän muksu myös aikainen lukija, myöhemmin diagnosoitiin asperger.

Tajusin, kun käytiin lääkärikeskuksessa, ja haalaria päälle kiskoessa katsoi kylttiä ja luki: "LA BO RA TO RIO. Lukeeko äiti tuossa laboratorio?"  No lukihan siinä.

Mietinkin, että onkohan varhaisella lukemaan oppimisella ja aspergerilla yhteys! Mitä piirteitä omalla lapsellasi oli tunnistettavissa 3-vuotiaana? Olen alkanut epäilemään, että meidän lapsella on ainakin tuntoyliherkkyyttä. Ap.

Tuntoyliherkkyys, kuuloherkkyys, ei kiinnostanut muut lapset eikö leikit heidän kanssaan. Jos joku tuli "sotkemaan"  väkisin hänen leikkiä,  hän kehitti tuolle lapselle jonkun sivuroolin. Kerrankin eräs lapsi hoiti pöllöjä kuussa,  mutta en valitetta

Mua vähän naurattaa tämä, mutta meilläkin lapset kiinnostuneet avaruudesta. Diagnoosia siis odotellessa mitä ilmeisemmin...;) Ap

Vierailija
46/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen luki 3-vuotiaana, on normaalisti kehittynyt, nyt aikuinen, vakituisessa työssä. Kaksi lasta luki 4-vuotiaana, toinen heistä on autismin kirjolla. Aikuisia hekin jo. 

Vierailija
47/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oli 3 v 5 kk kun saatiin varmuus että todella lukee eikä muista vain kirjoja ulkoa. Hiukan Aspergerin piirteitä mutta aika normaali. Koulussa keskitasoa parempi mutta ei mikään superhuippu, tosin kielissä lahjakas. Nykyään jo töissä. itse opin nelivuotiaana vain koska kiinnosti oppia, koulun aloittaneen veljen siivellä. Myös mies on oppinut aikaisin. 

Vierailija
48/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo aika pienenä järjestelynhalu. Lelut sievästi rivissä.  Valikoiva ruoan suhteen. Ei saa olla tahroja vaatteissa. Jo päiväkodissa valikoiva myös kavereiden suhteen. Viihtyy hyvin yksinkin.

Meillä juuri nämä samat piirteet molemmilla lapsilla. Sosiaalisesti ja motorisesti ovat ikätasoisiaan ellei jopa lahjakkaampia. Miten teillä? Ap.

Motorisesti erittäin lahjakas, liikunnan yksilölajeja harrastanut jo pienenä. Mutta ei todellakaan sosiaalinen, joukkuelajit ei sovi.

Vierailija
49/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta tulee uusi Juice Leskinen, sellainen omituinen, mutta lahajakas. Einariseeinarise.

Vierailija
50/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsi itsestään lukemaan opi.  Mistä lapsi muka tietää että B merkki on nimeltään juuri B-kirjain?

Ja niin edespäin.

Kyllä lapselle täytyy lukea, että sanat yleensä tulevat tutuiksi.

Meillä juuri poika oppi nimenomaan kun luettiin paljon. Hoksasi vain yhteyden. Serkun poika osasi kirjaimet kaksivuotiaana, mutta ei silti lukenut ennen kouluikää. 

Vierailija
51/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerpiirteitä yleensä erittäin varhain lukemaan oppineilla

Vierailija
52/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 & 40 meillä ei suvussa ole asbergeriä tai autistimia muuten, mutta isäni muisti toimi kuin savantin, mutta hän oli hyvin sosiaalinen ja normaali muuten, mutta hän saattoi vuosien päästä luetella vaikkapa pelatut kädet korttipeleistä. 

Vierailija
53/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi oppi 3 -vuotiaana lukemaan. Myöhemmin selvisi autismin kirjon oireita. Hän oppi myös englannin ennen opetusta.

Lukiko hän äänne ja tavu kerrallaan vai ns. muistista? Ap.

Emme isän kanssa tiedä, miten oppi lukemaan. Yhtenä päivänä päiväkodin hoitaja kysyi, että tiedämmekö hänen osaavan lukea. Hän siis luki tavuttain ja emme tiedä, miten hän tavutuksenkin oppinut. Meillä oli vanhanaikaiset värikkäät muovikirjaimet, joista välillä kirjoiteltiin isoveljensä kanssa sanoja. 4-vuotiaana luki jo sujuvasti. 

Meillä hyvin samantyylinen tausta. Päiväkodissa kysyttiin että osaako lukea. Vastasin että en ole varma mutta pian tuon jälkeen luki ääneen kyltin mitä ei ollut ennen nähnyt ja vielä sanoi mitä pitäisi tehdä niin silloin olin varma. T. 3v 5 kk lukijan mamma. 

Vierailija
54/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun perusteella voisi ainakin epäillä, että varhaisella lukemaan oppimisella ja aspergerilla olisi yhteys..

Miten teillä, joiden lapsilla myöhemmin todettiin asperger oireet alkoivat kehittyä myöhemmällä lapsuusiällä? Ap.

Tämä ketju ei kyllä ole mikään tieteellinen otanta. Tänne vastataan mitä sattuu. En ainakaan ole itse huomannut mitään yhteyttä. 

Miksi yrität diagnosoida 3-vuotiasta?

Vierailija
55/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerpiirteitä yleensä erittäin varhain lukemaan oppineilla

Kerro lisää! Mistä tiedät? :) Ap.

Vierailija
56/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

anna lapsesi olla lapsi ja kehittyä itseä äläkä pilaa kaikkea etsimällä hänelle diagnoosia!!!!

Vierailija
57/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minä opin lukemaan 3-vuotiaana ja kirjoittamaan 4-vuotiaana. Isäni luki minulle tuttuja kirjoja uudestaan ja uudestaan, ja niistä opin, kun aloin muistaa sanat ulkoa ja sitten katsoa, miltä mikin sana näytti. Nelivuotiaana kuvitin ja tekstiin omat tarinani.

Lukeminen oli ihanaa, ja lainasin kirjastosta kirjan joka päivälle. Olisin halunnut mennä vuotta aikaisemmin kouluun yhdessä kaverini kanssa, mutta en saanut. 

Koulussa olin ahkera, mutta en välttämättä niin lahjakas. Peruskoulun päättötodistuksen ka oli 9,5 ja lukiossa menin luonnontiedelinjalle, vaikkei se kiinnostanut. Kirjoitin 3 laudaturia, eximian, magnan ja yhden cum laude approbaturin (pitkä matematiikka). Nykyään työskentelen varhaiskasvatuksen opettajana ja olen iloinen kaikista lapsista ja perheistä, jotka ymmärtävät perinteisten kirjojen lukemisen merkityksen. Lukevan teinin sanavarasto on kymmeniä tuhansia sanoja laajempi kuin ei-lukevan. 

Vierailija
58/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

anna lapsesi olla lapsi ja kehittyä itseä äläkä pilaa kaikkea etsimällä hänelle diagnoosia!!!!

Siis miten se, että pohtii voiko lapsella olla asperger, estää lasta olemasta lapsi??

Vierailija
59/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän pienenä jotkut lapset oppii, mun poika 4-5v luetteli autonmerrkejä ja logojen nimiä, päivkodissakin ihmettelivät. 

Varmaan ihmettelivät, kun yleensä auton logojen jankkaaminen on 2-3-vuotiaiden suosiossa.

Vierailija
60/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se, että pohtii voiko lapsella olla asperger, estää lasta olemasta lapsi??

se ajan voisi viettää lapsensa kanssa ollen hänelle läsnä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi