Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotias osaa lukea

Vierailija
22.06.2024 |

Meidän kolmevuotias luki ensimmäiset sanansa äänne kerrallaan ennen kolmevuotissynttäreitään. Kehityksellisesti vaikuttaa "melko normaalilta", mutta mahdollisesti lieviä asperger-viitteitä on havaittavissa.

Onko teillä muilla kokemusta varhaisesta lukemaan oppimisesta (alle 4-v)? Onko tällöin lapsella ilmennyt mitään ns. poikkeavaa myöhemmin?

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen kanattaa aina ,näin ne "viisaat " sanoo olen samaa mieltä.Kirjoitustaidossa mulla on parantamisen varaa,koittakaa kestää.

Vierailija
22/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni osasi lukea 2v 11kk iässä. Siis kykeni muodostamaan peräkkäisistä kirjaimista sanoja, mutta ei aavistustakaan, ymmärsikö hän silloin, mitä sellaiset sanat kuin runsas tai kerubi tarkoittavat.

Nyt hän on 42v toimitusjohtaja, alaisia tosin ei ole kuin noin 60. Ei ole ollut mitään autismikirjoon liittyviä piirteitä, on vain oppinut kaiken näennäisen helposti, oli se sitten pianonsoitto tai kirjoittaminen. Hän puhuu sujuvasti viittä kieltä ja inhoaa matkustamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus (poika) oppi lukemaan 4-vuotiaana. Enkä tiedä miten. Toki meillä aina ollut kirjoja joita lapsille luettu.

Koulumenestys hyvä/erinomainen. Asperger-piirteinen on.

Vierailija
24/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oppi 3 v lukemaan. Tuossahan tuo istuu ja on melkeen normaali ;)

Vierailija
25/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopus (poika) oppi lukemaan 4-vuotiaana. Enkä tiedä miten. Toki meillä aina ollut kirjoja joita lapsille luettu.

Koulumenestys hyvä/erinomainen. Asperger-piirteinen on.

Meillä myös esikoinen oppi 4-vuotiaana lukemaan...ehkä tämä nuorempi sitten seurannut tarpeeksi siinä vieressä. Fiksuja molemmat selvästi on, mutta juurikin erityisesti tällä nuoremmalla lievästi epäilen aspergeria. Mitä piirteitä omalla lapsellasi oli varhain? Ap.

Vierailija
26/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ihmeellistä odotettavissa, ainakaan meidän sukumme kokemuksen mukaan. Oletan lukijan olevan tyttö, meillä tytöt oppivat lukemaan varhain, pojat myöhään.

Vierailija
27/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! Voi lukemisen riemua! Minä olen lukenut jo 64 vuotta enkä aio lopettaa. :)

Vierailija
28/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ihmeellistä odotettavissa, ainakaan meidän sukumme kokemuksen mukaan. Oletan lukijan olevan tyttö, meillä tytöt oppivat lukemaan varhain, pojat myöhään.

Meillä kyse pojasta :) ap.

Vierailija
29/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi oppi 3 -vuotiaana lukemaan. Myöhemmin selvisi autismin kirjon oireita. Hän oppi myös englannin ennen opetusta.

"Minun lapsi"

Vierailija
30/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän pienenä jotkut lapset oppii, mun poika 4-5v luetteli autonmerrkejä ja logojen nimiä, päivkodissakin ihmettelivät. 

Vierailija
31/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän pienenä jotkut lapset oppii, mun poika 4-5v luetteli autonmerrkejä ja logojen nimiä, päivkodissakin ihmettelivät. 

4-5 on vähän eri, kuin alle 3..ohis.

Vierailija
32/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi oppi 3 -vuotiaana lukemaan. Myöhemmin selvisi autismin kirjon oireita. Hän oppi myös englannin ennen opetusta.

Lukiko hän äänne ja tavu kerrallaan vai ns. muistista? Ap.

Emme isän kanssa tiedä, miten oppi lukemaan. Yhtenä päivänä päiväkodin hoitaja kysyi, että tiedämmekö hänen osaavan lukea. Hän siis luki tavuttain ja emme tiedä, miten hän tavutuksenkin oppinut. Meillä oli vanhanaikaiset värikkäät muovikirjaimet, joista välillä kirjoiteltiin isoveljensä kanssa sanoja. 4-vuotiaana luki jo sujuvasti. 

Oliko hänellä mitään autismiin viittaavaa 3-vuotiaana? Ap.

Huonot sosiaaliset taidot ja motoriikka oli ikätasoa alempana. Ja mikä siis hassua, oppi myöhään puhumaan.

Vierailija
33/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen luki ja kirjoitti ennen neljävuotispäivää. Oli myös erityisen hyvä laskija samoin kuin oppi englannin kieltä nopeasti tietokonepeleistä ja elokuvista. On aspergerpiirteinen mutta erityislahjakkuus. 

Vierailija
34/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyse pojasta :) ap.

Ja meilläkin. T. Aikaisemmin kommentoinut

Vierailija
35/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo aika pienenä järjestelynhalu. Lelut sievästi rivissä.  Valikoiva ruoan suhteen. Ei saa olla tahroja vaatteissa. Jo päiväkodissa valikoiva myös kavereiden suhteen. Viihtyy hyvin yksinkin.

Vierailija
36/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän muksu myös aikainen lukija, myöhemmin diagnosoitiin asperger.

Tajusin, kun käytiin lääkärikeskuksessa, ja haalaria päälle kiskoessa katsoi kylttiä ja luki: "LA BO RA TO RIO. Lukeeko äiti tuossa laboratorio?"  No lukihan siinä.

Mietinkin, että onkohan varhaisella lukemaan oppimisella ja aspergerilla yhteys! Mitä piirteitä omalla lapsellasi oli tunnistettavissa 3-vuotiaana? Olen alkanut epäilemään, että meidän lapsella on ainakin tuntoyliherkkyyttä. Ap.

Tuntoyliherkkyys, kuuloherkkyys, ei kiinnostanut muut lapset eikö leikit heidän kanssaan. Jos joku tuli "sotkemaan"  väkisin hänen leikkiä,  hän kehitti tuolle lapselle jonkun sivuroolin. Kerrankin eräs lapsi hoiti pöllöjä kuussa,  mutta en valitettavasti muista, mikä se varsinainen leikki oli.

Lisäksi hyvin kiinnostunut koneista ja planeetoista. Siis  3-vuotiaana.

Vierailija
37/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo aika pienenä järjestelynhalu. Lelut sievästi rivissä.  Valikoiva ruoan suhteen. Ei saa olla tahroja vaatteissa. Jo päiväkodissa valikoiva myös kavereiden suhteen. Viihtyy hyvin yksinkin.

Meillä juuri nämä samat piirteet molemmilla lapsilla. Sosiaalisesti ja motorisesti ovat ikätasoisiaan ellei jopa lahjakkaampia. Miten teillä? Ap.

Vierailija
38/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on USAssa asuva sukulaislapsi, joka oppi lukemaan sekä suomeksi että englanniksi noin 2,5-vuotiaana. Kun hän oli esim. käymässä meillä Suomessa 2 vuoden 9 kuukauden ikäisenä, luki hän täysin spontaanisti oman lapseni T-paidasta: Ur ho Kek ko sen kan sal lis puis to. Ulkomailla asuvana hän ei ollut taatusti kuullut (saatika nähnyt kirjoitettuna) nimeä Urho Kekkonen, joten kysymys todella oli aidosta lukemisesta, ei tuttujen sanojen tunnistamisesta.

Tällä lapsella - tai nyt jo nuorella aikuisella - on selvästi Asperger-piirteitä, mutta hän on niistä huolimatta pärjännyt elämässään hyvin ja on syksyllä aloittamassa opinnot Ivy League -yliopistossa.

Vierailija
39/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän muksu myös aikainen lukija, myöhemmin diagnosoitiin asperger.

Tajusin, kun käytiin lääkärikeskuksessa, ja haalaria päälle kiskoessa katsoi kylttiä ja luki: "LA BO RA TO RIO. Lukeeko äiti tuossa laboratorio?"  No lukihan siinä.

Mietinkin, että onkohan varhaisella lukemaan oppimisella ja aspergerilla yhteys! Mitä piirteitä omalla lapsellasi oli tunnistettavissa 3-vuotiaana? Olen alkanut epäilemään, että meidän lapsella on ainakin tuntoyliherkkyyttä. Ap.

Tuntoyliherkkyys, kuuloherkkyys, ei kiinnostanut muut lapset eikö leikit heidän kanssaan. Jos joku tuli "sotkemaan"  väkisin hänen leikkiä,  hän kehitti tuolle lapselle jonkun sivuroolin. Kerrankin eräs lapsi hoiti pöllöjä kuussa,  mutta en valitettavasti muista, mikä se varsinainen leikki oli.

Oh, kuulostaa vähän kyllä meidän lapsilta. Nauratti tuo "sivuroolin" antaminen. Sain tästä jotenkin hyvin kiinni ;) Lisääntyköön teillä lapsella myöhemmin asperger-piirteet vai miten saitte diagnoosin?

Vierailija
40/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostus vaikuttaa niin paljon. Veljentytär oppi lukemaan tienviitoista, isä luki aina kotimatkalla, mitä niissä luki - lapsi oppi yhdistämään kirjaimet ja äänteet. Taito paljastui lomalla, varmisti, oliko kyltissä lukenut Haukipudas. Sisarentytär rakasti samojen satujen kuulemista, sitten oli alkanut 'lukea' satuja äidilleen tämän touhutessa keittiössä. Pahana päivänä sisareni oli lykännyt käteen sanomalehden ja odottanut lapsen vaikenevan, mutta tämä osasikin lukea. Meillä nuorempi tytär oppi lukemaan vanhemman harjoitellessa, alkoi korjaamaan toista. 

Huvittavaa on, että suvun pojat oppivat lukemaan myöhään, mutta ovat silti keskitasoa älykkäämpiä(ÄO 130-155) ja menestyvät töissään. Ilmeisesti lukemiseen ei riitä mielenkiintoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän