Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Röyhkeää toimintaa lapseni haudalla

Vierailija
21.06.2024 |

Voitteko kuvitella. Menin eilen istuttamaan lapseni haudalle kukkia, niin joku oli jo istuttanut sinne useita kukkapuskia ja tuonut nurmikolle ison kasan multaa. Ihmettelin, että onko seurakunta vahingossa laittanut, mutta kyseessä olikin selvittelyn jälkeen puolituttu henkilö, joka tunkee nokkansa joka asiaan. En siis edes tunne kunnolla koko ihmistä. Ihan vaan moikkaustuttu. Kyllä ihmiset ovat outoja! Nyt mietin, että kehtaanko repiä ne pois sieltä..Ennen oli kaunis nurmikko kiven edessä ja nyt se multakasa ja puskat. En ole tuonut multaa siihen maahan ennen vaan laittanut isoon purkkiin tai koriin kukkia, kun ei ole istutuslaatikkoa. Siisti niin. Kukat maljakossa olisin vielä ymmärtänyt, mutten tätä. Pistää vihaksi. Kuka menee toisen haudalle sorkkimaan ja vielä kysymättä!?!? 

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittaisin napakan tekstarin että olit käynyt haudalla, pyytäisin ettet enää tekisi luvatta istutuksia. ehkä joku hyvää juhannusta perään, mutta hänen ulinavastausviesteihin ei tarvi edes vastata

Vierailija
62/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas. Kaikkea ihmiset röyhkeyttään tekevätkin... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hyrrä?? Terv. Ap 

Kyselin somessa, että kuka ollut asialla niin sitten laittoi viestiä että hän kävi istuttamassa. En oikein osannut sanoa mtn. Pitää varmaan laittaa suoraan, että lopettaa moisen. Nyt saan lähteä sinne siivoamaan niitä pois.

Sano ihmeessä! Aseta rajat. 

Vierailija
64/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laittaisin napakan tekstarin että olit käynyt haudalla, pyytäisin ettet enää tekisi luvatta istutuksia. ehkä joku hyvää juhannusta perään, mutta hänen ulinavastausviesteihin ei tarvi edes vastata

Hyvä idea tämä. 

Vierailija
65/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni katkaisi välit sukuunsa. Sitten hän kuoli. haudattiin hänen tahtonsa mukaan (uurnahautaus valitsemalleen hautausmaalle). Anoppi yritti puuttua asiaan. Sittemmin hautaa on koristeltu pyytämättä usein. Välillä sotkettukin.

Estätkö oikeasti äitiä tuomasta kukkia poikansa haudalle??!! 😳

Vierailija
66/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt isän haudalle viemään kukkia kun vasta eilen. Olisin ollut iloinen, jos joku olisi laittanut haudalle kukkia. Ei olisi haitannut mitään. Onneksi luonto oli laittanut haudalle pienen kukan. Sairastelun ja auton rikkoutumisen vuoksi ei päästy haudalle. Toki aloittajalla eri asia, jos pääsee itse hoitamaan lapsensa hautaa ja joku menee sinne sorkkimaan. 

Vierailija
67/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin jo keski- ikäinen kun tajusin yhden asian. Hauta, vaikka onkin julkisella paikalla kaikkien nähtävissä, on yleensä vain yhden ihmisen omaisuutta. Eli esimerkiksi isäni ja mummoni haudat on äitini omaisuutta. Kukaan muu ei saa haudalle viedä kukkia tai kynttilöitä. Ja jos joku erehtyy viemään, ne on vääränlaisia ja poistetaankin joskus. Mummolla kuitenkin oli puolisen tusinaa lasta. Isälläkin pari minun lisäkseni. Kukaan muu ei saa muistaa kukin ja kynttilöin vainajaa. Siksipä en koskaan vie haudoille mitään.

Sukulaiset vielä eri asia kuin ventovieraat. 

Miksi ventovieraat eivät saa vainajaa muistaa kukilla ja kynttilöillä? Kuitenkin julkinen paikka ja kyllä vainajilla usein on todella rakkaita ihmisiä muitakin kuin lähin omainen.

Vierailija
68/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän ikäisestä lapsesta on kyse? Oliko kenties jo aikuinen ja tämä sinulle puolituttu hänen kumppaninsa? 

Lue aloitus.

Ihan sama minkä ikäinen lapsi on.

Minulta on kuollut aikuinen lapsi, mutta koska hautakirja on minulla, olen vastuussa haudasta, ja kaikki ylimääräinen lähtee sieltä pois heti.

Aikuisen kohdalla ei  voi olla noin tiukka, onhan hänellä ystäviä ollut. Tietysti ei kiinteitä istutuksia pitäisi mennä tekemään, mutta nyt kukkia , kynttilän.

Vierailija
69/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tänä päivänä löytyy näköjään ihmisiä joka lähtöön. En ikinä kehtaisi mennä istuttelemaan kenenkään vieraan haudalle mitään. Tulisi ikinä mieleenkään. Ja aika harvalle tulisi mieleen toimia niin. Lähinnä superoutoa. 

No, ei sun tarvitsekaan istutella yhtään mitään, yhtään mihinkään.

Ihme kauhistelua.

Vierailija
70/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Napakan tekstarin?

Puhu mieluummin. Noi tekstarikinat on hölmöjä.

Vierailija
71/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin jo keski- ikäinen kun tajusin yhden asian. Hauta, vaikka onkin julkisella paikalla kaikkien nähtävissä, on yleensä vain yhden ihmisen omaisuutta. Eli esimerkiksi isäni ja mummoni haudat on äitini omaisuutta. Kukaan muu ei saa haudalle viedä kukkia tai kynttilöitä. Ja jos joku erehtyy viemään, ne on vääränlaisia ja poistetaankin joskus. Mummolla kuitenkin oli puolisen tusinaa lasta. Isälläkin pari minun lisäkseni. Kukaan muu ei saa muistaa kukin ja kynttilöin vainajaa. Siksipä en koskaan vie haudoille mitään.

Miksi ventovieraat eivät saa vainajaa muistaa kukilla ja kynttilöillä? Kuitenkin julkinen paikka ja kyllä vainajilla usein on todella rakkaita ihmisiä muitakin kuin lähin omainen.

Et voi olla tosissasi??? 

Vierailija
72/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Napakan tekstarin?

Puhu mieluummin. Noi tekstarikinat on hölmöjä.

Aivan. Asiattomia. Selkeämmin kommunikoitte puhuen.

Vierailija
73/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kukat ja kynttilät ok. EI ISTUTUKSET!!! 

Vierailija
74/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Mistä hitosta vedät noita juttuja tänne?

Vierailija
75/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa muistaa vainajaa, mutta ulkopuolisten asia ei ole laittaa mitään istutettavia kukkia haudalle.Se kuuluu lähiomaisille.Ei muille. Muut voivat laittaa kynttilöitä ja kukkia siihen vihreään juttuun mitä hautausmailla on. Itse olisin raivoissani jos joku ulkopuolinen laittaisi istutettavat kukat joka kuuluu vainajan lähiomaisille tehtäväksi.

Vierailija
76/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap. Ensimmäinen kerta kun kirjoitan tänne. En tiedä keneen sekoitat minut. 

Vierailija
77/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn sillointällöin siskoni haudalla. Vieressä on vanhan miehen hauta, nurmettunut, eikä sillä koskaan mitään.

Olen repinyt rikkaruohoa, sekä joskus jättänyt kynttilän. En tiennytkään, että rikon hautarauhaa....

Kun ystäväni tuhkat haudataan Hietsuun, aion istuttaa pienen kukkasen hänen muistokseen. Vainaja tykkäisi siitä, en kuitenkaan sotke hautaa.

Parille muullekin (vanhuksia) aion viedä pienen kukkasen. Kyse on Vainajan muistamisesta.

Käykääpä katsomassa jonkun julkkiksen hautaa, muistoa löytyy joka lähtöön...

Vierailija
78/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee tästä mieleen, että kukkien istuttaja on joku Ulla Taalasmaa-tyylinen hössöttäjä, joka mielellään tunkee nokkansa kaikkeen. Sellaisilla ihmisillä on käsitys, jonka mukaan heille kuuluvat kaikki sellaiset asiat, jotka tapahtuvat ihmisille, joihin heillä on jokin yhteys. Ei ole väliä, vaikka yhteys olisi kuinka seitinohut tahansa, kuten johonkin moikkaustuttuun, josta tietää suurinpiirtein nimen.  Hän on luultavasti ajatellut tekevänsä hyvän teon, ja auttavansa kuolleen lapsen surevia vanhempia. Hän ei kykene näkemään miten joku voisi kokea sen tungettelevana ja asiattomana, mitä se tietenkin on. 

Vierailija
79/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ventovieraat eivät saa vainajaa muistaa kukilla ja kynttilöillä? Kuitenkin julkinen paikka ja kyllä vainajilla usein on todella rakkaita ihmisiä muitakin kuin lähi

Todellakin olen! Tuolla aiemmin joku miniä vinkuu kun anoppi on halunnut lapsensa haudalle viedä kukkia. Äiti poikansa haudalle?! Kuinka sairas voi aikuinen ihminen, itsekin äiti, olla päästään jos estää toista äitiä pääsemästä oman lapsensa haudalle?  Aikuisilla ihmisillä on paljon muitakin rakkaita ihmisiä elämässään, sydämeen mahtuu muitakin kuin oma puoliso. Vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, lapset, lapsenlapset, tärkeitä ihmisiä harrastuksista ja työelämästä, ystäviä jne. Heidän kanssaan voi olla pitkä historia, pitempi kuin puolisolla vaikka kylläpä ne vaimot aina yrittääkin estää miehensä kaikki ystävyydet ja muut ihmissuhteet. Kyllä on ihmisvihamielinen tämä maa, ihan järkyttävää! Ihmistä ei voi omistaa mutta näköjään sitten kuoleman jälkeen omitaan hauta.

Vierailija
80/131 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn sillointällöin siskoni haudalla. Vieressä on vanhan miehen hauta, nurmettunut, eikä sillä koskaan mitään.

Olen repinyt rikkaruohoa, sekä joskus jättänyt kynttilän. En tiennytkään, että rikon hautarauhaa....

Kun ystäväni tuhkat haudataan Hietsuun, aion istuttaa pienen kukkasen hänen muistokseen. Vainaja tykkäisi siitä, en kuite

Kyllä kesäkukan voi maahan kaivaa minunkin mielestäni. Perennat on sitten eri asia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi