Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheisten painostaminen kirkkoon kuulumattomuudesta

Vierailija
21.06.2024 |

Miten muut kirkkoonkuulumartomat ovat kokeneet läheisten suhtautumisen? Mun mielestäni se on täysin oma asiani ja koska en kuulu kirkkoon niin en halua osallistua sukulaisten konfirmaatiojumalanpalveluksiin. Jumalanpalvelukset ovat mielestäni kuolettavan tylsiä enkä pidä tavasta miten kirkko käyttää valtaa ja kohtelee ihmisiä. Sukulaiseni kuitenkin olettaa minun osallistuvan. Turhauttaa

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha olet? Normaali aikuinen ihminen ei "turhaudu" tuollaisesta. Sinä itse päätät mihin kekkereihin osallistut.

Vierailija
2/31 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kuvitella mikä tilanne oli 70-luvulla kun erosin kirkosta. Menin naimisiin 1981 ja anoppi hylkäsi minut. Ei kuitenkaan ikinä kysynyt miksi en kuulu kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnot on kyllä kummallinen painostuksen aihe. Mitä se kenellekään kuuluu uskooko toinen vai ei. 

Vierailija
4/31 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha olet? Normaali aikuinen ihminen ei "turhaudu" tuollaisesta. Sinä itse päätät mihin kekkereihin osallistut.

Tollanen "kiukuttelusta" vänkyttäminen on aika mielenkiintoinen painostusmuoto. Väpättääkö viikset loukkaantumisesta?

Vierailija
5/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hakenut sen arviointia, että olenko normaali. Kysyin kokemuksia kirkkoon kuulumattomuudesta

Vierailija
6/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit kuvitella mikä tilanne oli 70-luvulla kun erosin kirkosta. Menin naimisiin 1981 ja anoppi hylkäsi minut. Ei kuitenkaan ikinä kysynyt miksi en kuulu kirkkoon.

Varmasti ollut vielä tuomitsevampaa silloin

Vierailija
7/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään kuulu painostaa. Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus on jokaisen oma asia.

t. Uskova

Vierailija
8/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot on kyllä kummallinen painostuksen aihe. Mitä se kenellekään kuuluu uskooko toinen vai ei. 

Ihmiset tuntevat olonsa turvalliseksi yhteinäiskulttuurissa. Ja se oikea kulttuuri on tietysti se, miten itse elävät. Sitä sitten tuputetaan muillekin.

Vierailija
9/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole painostettu. Läheisten uskonnollisiin seremonioihin osallistun siksi, koska ne ovat heille tärkeitä. Ei loukkaa ateismiani pätkääkään. Olen ollut esim. juutalaisissa ja muslimihäissä plus tietty lukuisissa kristityissä ja otan ne kulttuurin kannalta. Uskonnollisen osuuden jälkeen päästään yleensä juhlimaan ja syömään ja minä pidän kovasti syömisestä. 

Vierailija
10/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaa elämäni aikana kokenut minkäänlaista uskonnollista painostusta, en myöskään ole kokenut että seurakunta olisi ikinä käyttänyt minua kohtaan minkäänlaista valtaa tai kohdellut huonosti. Jos ei ole kiinnostanut niin ei olu kukaan kysellyt perään. 

Oletko ap kenties kuulunut johonkin uskonlahkoon, esim jehovat painostavat.

Vierailija
11/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskossa, mutta eronnut kirkosta uskoon tultuani, enkä ole muihinkaan seurakuntiin liittynyt. Käyn missä seurakunnassa vain, jossa muitakin uskovia on. Se riittää.

Mieheni kauhisteli eroani, ei itse uskaltanut kirkosta erota uskoon tultuaan. Olisi suku kuulemma pyörtynyt, eli ihan suvun takia hän jäi itse kirkon jäseneksi.

Vierailija
12/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat yksinkertaisia ja epäkunnioittavia monessa asiassa. Ei kannata välittää, vaan toimia tuossa asiassa kuten itse parhaaksi kokee. Joskus joustavuus on rakentavampaa, mutta se on kunkin oma asia myös.

Vierailija
13/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus antoi seuraajilleen lähetyskäskyn, koska Jumala haluaa, että kaikki ihmiset tulisivat tuntemaan totuuden ja pelastuisivat. Siksi usko Kritukseen ei ole yksityisasia, vaan usko on lahja Jumalta, jota kuuluu myös levittää.

Vierailija
14/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä oudompi olio olin 50-60 luvulla syntymä eronneena . 70- luvulla koulukaverit erosivat joukolla 18 v täytettyään. 

Vierailija
15/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on, sillä uskovaiset ratkaisee kannattaako ihmiseen tutustua tai hänen kanssaan edes keskustella. Peloteltu pienestä saakka että paholainen asuu ihmisissä jotka eivät julkisesti näytä uskoaan. Sitten kuitenkin se joka ei kuulu kirkkoon voi olla hartaampi uskovainen joka noudattaa kymmentä käskyä tarkemmin kuin aktiivinen seurakuntalainen. 

Itsekin jouduin asiakaspalvelussa aina esittämään uskovaa muuten ei kauppoja olisi syntynyt lestojen ja helluntailaisten kanssa.

Vierailija
16/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kohouteltiin kulmia, mutta kun sanoin, että en vajaata tonnia ala vuodessa kirkollisveroa maksamaan niin ymmärrystäkin löytyy. Painostusta takaisin liittymiseen ei ole ollut. En missään uskovaisten suvussa kyllä olekkaan.

Vierailija
17/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään kuulu painostaa. Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus on jokaisen oma asia.

t. Uskova

Ei ole. Jos olet 18 täyttänyt lukiolainen, et voi kieltäytyä uskonnonopetuksesta.

Vierailija
18/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole koskaan tuominnut.

Vierailija
19/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, uskooko joku toinen ikivanhoihin satuihn, ei kuulu kenellekään muulle.

Vierailija
20/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kummi?