Mikä on sinulle sopiva ferritiiniarvo? Onko lääkärisi asiasta samaa mieltä?
Edelleen lääkärikunnassa on sellaisia, jotka hokevat, että esimerkiksi rankkaa urheilua voi harrastaa kun ferritiini on viitearvoissa, eli alimmillaan 30. Jos ferritiini nousee viitearvon yläpäähän (125), jotkut lääkärit alkavat varoitella sen vaaroista. Kuitenkin monet sanovat, että 100 on keholle liian vähän. Voisiko tästä niin useaa naista koskevasta aiheesta saada aikaan asiallista keskustelua?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lääkärini sanoi, että ihmiset ittauttavat ja tuijottavat liikaa ferritiiniarvojaan - se on trendi ollut jo jonkin aikaa.
Tämä on kuitenkin turhaa, jos hemoglobiini on hyvä. Ferritiini mittaa nimittäin rautaVARASTOJA, joita ihmisen eli istö ei käytä, jos hemoglobiini on kunnossa. Se turvaa varastoihin vasta, jos hemoglobiini on alhainen. Itselläni ferritiiniarvo on hyvinkin matala, mutta rautalisää ei tarvita, koska hemoglobiinini on oikein hyvä. Saa tietysti ottaa, jos tykkää rautatabletteja popsia, mutta hyötyä niistä ei ole, jos siis hemoglobiini on ok.Olen käynyt todella monella lääkärillä asiasta ja valitettavasti eivät kaikki vielä noteeraa näitä NAISTEN vaivoja. Kurkku tähystettiin turhaan vaikka nielemisvaikeudet johtuivat matalasta ferritiinistä, astmalääkkeet sain vaikka hengenahdistus johtui matalasta ferritiinistä, hiuksia lähti tukuittain, j
Minullakin nielemisvaikeusgd, ja suunnilleen muutkin samat oireet. Myös henkisellä puolella huonor olot ja kova väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lääkärini sanoi, että ihmiset ittauttavat ja tuijottavat liikaa ferritiiniarvojaan - se on trendi ollut jo jonkin aikaa.
Tämä on kuitenkin turhaa, jos hemoglobiini on hyvä. Ferritiini mittaa nimittäin rautaVARASTOJA, joita ihmisen eli istö ei käytä, jos hemoglobiini on kunnossa. Se turvaa varastoihin vasta, jos hemoglobiini on alhainen. Itselläni ferritiiniarvo on hyvinkin matala, mutta rautalisää ei tarvita, koska hemoglobiinini on oikein hyvä. Saa tietysti ottaa, jos tykkää rautatabletteja popsia, mutta hyötyä niistä ei ole, jos siis hemoglobiini on ok.
Et tiedä kyllä nyt mistään mitään. Hb nousee monilla juuri silloin kun varasto alkaa olla tyhjä, koska elimistö yrittää viimeiseen asti sinnitellä että hb pysyy, ja muissa paikoissa missä rautaa myös tarvittaisiin on sitten ilman ja elimistö ei toimi oikein ja kunnolla. Mistä elimistö
No nyt sinä tiedät enemmän kuin lääkäri, täysin pätevä nainen, nelissäkymmenissä.
Näin hän kuvaili minulle tilannetta: rautavarastot ovat nimensä mukaisesti reserviä, varastoja, eivät toimintakeskuksia. Ne ovat varalla, eivätkä aktiivisesti toimimassa. Jos hemoglobiini on hyvä, veriarvosi normaalit, ei rautavarastokaan aktivoidu. Pärjäät hyvin. Jos hemoglobiiniarvo laskee, tarvitaan varastoja. Eli jos minun hemoglobiiniarvoni huononee, minulla ei ole juurikaan rautavarastoja, jolloin niitä on syytä lisätä tautavalmisteilla.
Nykyään ferritiiniarvojen mittauttaminen ja rautavalmisteiden myynti on suurta bisnestä, johon etenkin kuntosaliväki haksahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein mittautat ferritiinin ja miten saat lähetteen, jos usein mittautat? Ainakin täällä päin tosi nihkeästi otetaan ferritiiniarvot, minäkin olen vaan kerran saanut ja oli 33. En tiedä, miltä tuntuu, jos ferritiinit on vaikkapa 100.
Terkkarilääkäri ei lisännyt labroihini ferritiinin mittausta, joten kävin yksityisellä. Hyvä ja nopea palvelu, ei hirveän kalliskaan. En aio enää terkkarista pyytää mitään mittauksia, kun niin hankalaa on. Terveisiä Helsingistä, missä koko terveyskeskusjärjestelmä on todellakin vitsi, näennäisapua saat ja sitäkin odotat vähintäänkin useita viikkoja. Kokemuksia viime vuosilta ja romaanin voisi kirjoittaa alkaen siitä, että ei ole yhteistä kieltä lääkärin kanssa (suomi, englanti), siispä lääkäri piirtelee kuvia. Oliko tämä päiväkerho vai m7kä.
Anteeksi, meni hiukan ohi aiheen.
Mulla poistui kaikki fyysiset oireet allergiat, väsymys, suolistosairaus jne kun aloin käydä terapiassa. Myös selluliitti vaikka se oli pulmista pienin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuitenkin turhaa, jos hemoglobiini on hyvä. Ferritiini mittaa nimittäin rautaVARASTOJA, joita ihmisen eli istö ei käytä, jos hemoglobiini on kunnossa. Se turvaa varastoihin vasta, jos hemoglobiini on alhainen. Itselläni ferritiiniarvo on hyvinkin matala, mutta rautalisää ei tarvita, koska hemoglobiinini on oikein hyvä. Saa tietysti ottaa, jos tykkää rautatabletteja popsia, mutta hyötyä niistä ei ole, jos siis hemoglobiini on ok.Olen käynyt todella monella lääkärillä asiasta ja valitettavasti eivät kaikki vielä noteeraa näitä NAISTEN vaivoja. Kurkku tähystettiin turhaan vaikka nielemisvaikeudet johtuivat matalasta ferritiinistä, astmalääkkeet sain vaikka hengenahdistus johtui ma
Sinun pitäisi saada ferritiini nlusuun. Lapsen lääkäri sanoi että mittauksia ei koko ajan tarvi tehdä. Aluksi lähtöarvot, lisärautaa 3kk ajan että näkee miten vaikuttaa ja sitten voi itse laskeskella nousua ja mittauttaa n. kerran vuodessa. Olen aina vinkunut kouluterkkarin ja -lääkärin kautta mittaukset. Omia olen otattanut mm.työterveyden kautta ja aina kun on joku mahdollisuus saada lähete.
https://urheilijanravitsemus.fi/liikuntaravitsemustieto/raudanpuute-urh…
Tässä on hyvää tietoa siitä, mistä ruuasta rautaa saa, ja miten paljon, ja se pitää toki ottaa huomioon, joka tässäkin on mainittu, että ruuasta saatavasta raudasta vain pieni osa imeytyy, ja imeytymistä voi haitata moni asia. Eli verikokeilla pitää seurata, saako oikeasti rautaa.
Ja myös se pitää ottaa huomioon, että naisilla raudankulutus voi olla jotain ihan muuta kuin tuo mainittu, jos on runsaat kuukautiset, sekin on niin suhteellista, että mitä kukakin pitää runsaana, mutta normaali vuoto per kuukautiset on joku puoli kahvikupillista, sekin on paljon kun laskee montako kertaa vuodessa sen menettää. Sitten on raskaudet, keskenmenot, synnytykset, jälkivuodot, imetys, endometrioosi ja muut ylimääräiset kasvannaiset myomat, kystat ja kaikki se mitä naisten synnytyselinten ympäristössä tapahtuu jotka syö rautavarastoja.
Minullakin on esimerkiksi ollut 11-vuotiaasta asti kuukautiset, ja 14-15 kuukautiset vuodessa, siitä tulee iso määrä verta normaalillakin vuodolla ja olen nyt 49v. Enkä todellakaan ole koskaan syönyt rautapitoisia ruokia tarpeeksi paljon korvaamaan edes näitä normaaleja kuukautisvuotoja, saati kaikkea muuta kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuitenkin turhaa, jos hemoglobiini on hyvä. Ferritiini mittaa nimittäin rautaVARASTOJA, joita ihmisen eli istö ei käytä, jos hemoglobiini on kunnossa. Se turvaa varastoihin vasta, jos hemoglobiini on alhainen. Itselläni ferritiiniarvo on hyvinkin matala, mutta rautalisää ei tarvita, koska hemoglobiinini on oikein hyvä. Saa tietysti ottaa, jos tykkää rautatabletteja popsia, mutta hyötyä niistä ei ole, jos siis hemoglobiini on ok.
Et tiedä kyllä nyt mistään mitään. Hb nousee monilla juuri silloin kun varasto alkaa olla tyhjä, koska elimistö yrittää viimeiseen asti sinnitellä että hb pysyy, ja muissa paikoissa missä rautaa myös tarvittaisiin on sitten ilman ja eli
No, näköjään tiedän, koska olen oppinut näitä asioita kaikesta päätellen pätevämmiltä lääkäreiltä kuin sinun lääkärisi. Ei se varasto siellä pysy epäakviivisena, tottakai elimistö ottaa sitä sieltä sitä mukaan kun sitä joka paikassa tarvitaan, ja varsinkin naisilla sitä rautaa lähtee tämän tästä isojakin annoksia kerrallaan veren mukana. Ja ottaen huomioon, että neljännes raudanpuutteisista on olleet sitä syntymästään asti, koska heidän äitinsä on ollut raskausaikana raudanpuutteinen.
23/26: Lääkärilläsi on väärää/vanhentunutta tietoa, suosittelen vaihtamaan pätevämpään lääkäriin.
https://apteekkilehti.fi/terveys-ja-hyvinvointi/raudanpuute-ilman-anemi…
Mun lääkäri on sanonut, että arvon olisi hyvä olla noin 100.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko, että lääkäri on tuollaista höpinää puhunut.
"Terveillä ihmisillä hyvä ferritiiniarvo on 100 g/l (mikrogrammaa litrassa) tai yli. Terveillä on harvoin raudanpuutteen oireita, kun ferritiini on yli 5060. Wideniuksen oman kokemuksen mukaan raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä, kun ferritiini on alle 60. Kun se on alle 40, suurimmalla osalla alkaa olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät oireet, kun ferritiini laskee alle 30, jolloin rautavarastot ovat jokseenkin tyhjät. Joillain ei ole oireita edes ferritiiniarvolla 1020."
Ja huom! terveillä, ja jos on endometrioosi (joka kymmenes nainen ainakin), runsaat kuukautiset jne, kulutus on jotain ihan muuta, pitää rautavarastoa pitää yllä jatkuvasti siihen asti kun kuukautiset on loppuneet ja varasto alkaa pysyä pelkällä ruokavaliolla.
Ruuasta on hyvin vaikeaa saada riittävästi rautaa jos omistaa kuukautiset. Lisäksi matala ferritiini lisää vuodon määrää. Mikään rautalisä ei riitä jos vuotaa 1 viikon kuukaudesta 400-500ml, kuten minä ennen kierukan laittoa. Sehän vastaa jo verenluovutusta joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut 3-125 eikä kukaan lääkäri ole puhunut mitään urheilusta. Itse olen liikkunut omien voimien mukaan. Urheilin 3-4 krt viikko, kun oli alle 5. Valtaosa ei edes tiedä ferritiiniarvoaan ja minullakin se vaihtelee paljon ilman tarkistusta 6 kk välein
Miten jaksat urheilla matalilla arvoilla? Onko mitään tuntemuksia, esim. sykkeiden osalta, tai muuttuiko urheilu helpommaksi kun sait ferritiini nousemaan?
ap
En huomannut silloin mitään. Minulla oli myös hemoglobiini alle 100. Jälkeenpäin toki huomasin, että hengästyin silloin helpommin ja väsyin nopeammin. Kun hemoglobiini nousi normaaliksi kaikki nämä poistui. Ferritiiniarvoilla ei ole olooni vaikutusta, esim. arvo 20 on itselleni jo ihan riittävä. Pyrin kuitenkin pitämään ferritiinin lähemmäs 100.
Miksi muuten lähemmäs 100, jos 20 pärjää hyvin? Yritän ymmärtää tätä lääkäreitten ajatusmaailmaa.
Itsellä tosiaan huonot olot noin 30 paikkeilla. Kaikin puolin.
Tarvitsevatko toiset enemmän kuin toiset? Normaalisti elämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuitenkin turhaa, jos hemoglobiini on hyvä. Ferritiini mittaa nimittäin rautaVARASTOJA, joita ihmisen eli istö ei käytä, jos hemoglobiini on kunnossa. Se turvaa varastoihin vasta, jos hemoglobiini on alhainen. Itselläni ferritiiniarvo on hyvinkin matala, mutta rautalisää ei tarvita, koska hemoglobiinini on oikein hyvä. Saa tietysti ottaa, jos tykkää rautatabletteja popsia, mutta hyötyä niistä ei ole, jos siis hemoglobiini on ok.En kyllä usko, että lääkäri on tuollaista höpinää puhunut.
Yllättävän yleistä on juuri tuon kaltaiset höpinät yleislääkäreillä varsinkin, kun heitä ei ole koulutettu tietämään mitään raudasta, tai paljon muustakaan mitä ihmiskeho tarvitsee voidakseen hyvin ja toimiakseen oikein. Lääkäreitä koulutetaan vain hoitamaan sairauksia ja niiden oireita, ei syitä sairauksille ja oireille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaipaat keskustelua aiheesta tänne vauva-palstalle, eihän tämä ole mikään asiantuntijoiden foorumi. Kaipaatko mielipiteitä vai tietoa? Täältä saat varmasti mielipiteitä.
Mikä sulla on se probleema mihin toivot ratkaisua ferritiineistä?
Mutta eikös potilaiden kokemukset ja terveys ole tärkeintä mitä on? Asiantuntijat ovat liian ylpeitä? Ei ihme että terveydenhuolto on perseellään.
Huonoihin rauta-arvoihin tottuu, koska muuttuvat niin hitaasti. Olen itsekin työskennellyt fyysisessä ammatissa ja harrastanut vaikka mitä ferritiinin ollessa alle 7. Jaksaminen on ihan eri luokkaa nyt kun arvo on yli 50. Sen korkeammalle en ole vielä päässyt niin en tiedä mikä olisi olo kun f olisi 100. Ehkä viisikymppisenä sen jo tavoitan. Voisi olla elämä mennyt hieman pirteämpänä ja terveempänä jos olisi saanut asian kuntoon aiemmin. Että terveisiä vaan lääkäreille, jotka ei hoida naisten vaivoja kuntoon. Oman tyttären kohdalla toimitaankin nyt eri tavalla.
Muistakaa myös, että rautalisä on hyvä ottaa joka toinen päivä. Rautalisä nostaa hepsidiini-entsyymin määrää elimistössä, joka säätelee raudan imeytymistä suolistosta. Jos syöt rautaa joka päivä, hepsidiiniarvo pysyy korkealla ja rauta ei imeydy tehokkaasti. Hepsidiini siis hajoaa 24:ssä tunnissa.
Tämä ei päde sukrosomiaaliseen rautaan, joka imeytyy muulla tavalla.
"Miksi muuten lähemmäs 100, jos 20 pärjää hyvin? Yritän ymmärtää tätä lääkäreitten ajatusmaailmaa.
Tarvitsevatko toiset enemmän kuin toiset? Normaalisti elämiseen?"
Tottakai ihmisillä elimistöt toimii eri tavoin, joillakin on tarvetta enemmän kuin toisilla, esim. deetä tarvitsee enemmän jos on ylipainoinen tai tupakoi, tai on joku sairaus koska dee on se joka tukahduttaa tulehduksia.
Se miksi jotkut "pärjäävät hyvin" alhaisilla arvoilla, johtuu myös siitä, että elimistö tottuu alhaisiin arvoihin. Ja eron huomaa vasta sitten pidemmällä aikavälillä kun varastot on täynnä. Mutta sepä se on surullista, että meillä jotka olemme olleet puutteisia, oli sitten rauta tai dee tai mikä vaan tärkeä aine, meidän elimistömme on jo vaurioitunut, kun elimistö on joutunut säästämään koko ajan jostain. Esim. deen puute saa elimistön tuottamaan kolesterolia. Eli se että suomalaisilla on helposti korkea kolesteroli ja deen puute, johtuu suoraan auringon valon puutteesta. Etelän ihmisillä on dee 150 ja alhaisempi kolesteroli kuin meillä, ja se ei johtu oliiviöljyn käytöstä, vaan deen saannista auringosta. Meille valehdellaan että 70 arvo riittää vallan mainiosti, ja suomalaisilla on jokaisella kova puute jos eivät syö purkista tarpeeksi deetä, ja se tarpeeksi on yli suositusten. Dee-vitamiini on käytännössä hormoni, siksi sekin vaikuttaa niin moniin asioihin. Samoin rauta, se vaikuttaa 200 eri asiaan elimistössä.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi muuten lähemmäs 100, jos 20 pärjää hyvin? Yritän ymmärtää tätä lääkäreitten ajatusmaailmaa.
Tarvitsevatko toiset enemmän kuin toiset? Normaalisti elämiseen?"
Tottakai ihmisillä elimistöt toimii eri tavoin, joillakin on tarvetta enemmän kuin toisilla, esim. deetä tarvitsee enemmän jos on ylipainoinen tai tupakoi, tai on joku sairaus koska dee on se joka tukahduttaa tulehduksia.
Se miksi jotkut "pärjäävät hyvin" alhaisilla arvoilla, johtuu myös siitä, että elimistö tottuu alhaisiin arvoihin. Ja eron huomaa vasta sitten pidemmällä aikavälillä kun varastot on täynnä. Mutta sepä se on surullista, että meillä jotka olemme olleet puutteisia, oli sitten rauta tai dee tai mikä vaan tärkeä aine, meidän elimistömme on jo vaurioitunut, kun elimistö on joutunut säästämään koko ajan jostain. Esim. deen puute saa elimistön tuottamaan koles
Miksi terveydenhuollossa valehdellaan?
Pyydän lääkäriäni (sitä hyväksi todettua) tsekkaamaan raudat vuoden tai kahden välein. Ikinä ei ole tarvinnut asiasta taistella hänen kanssaan. Yleensä hän katsoo vain ferritiinin, joskus muitakin rauta-arvoja. Hemoglobiinia ei katsota.
En ole saanut ferritiiniä koskaan nousemaan yli 40, koska vatsani ei sitten millään meinaa kestää mitään rautalisää. Niinpä en enää vuosiin ole yrittänytkään nostaa, tavoitteena on pitää vähintään nykyisellä tasolla, eli noin 30. Otan tabletin silloin tällöin, joskus tarvittaessa pienen parin viikon kuurin. Olisi kyllä kiva tietää millainen olo olisi jollain 100 ferritiiniarvolla.