Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinteinen juhannusriita taas äidin kanssa

Vierailija
21.06.2024 |

Mitä muiden juhannukseen kuuluu? Minulla perinteinen riita äidin kanssa. Viime juhannuksena lähdin äidin luolta ja vietin juhannuksen yksiössäni itkien ja saman taidan tehdä tänä vuonna. Minun oli tarkoitus juhlia myös syntymäpäiväni viikonloppuna perheen kanssa, mutta taidan jättää väliin ja juhlia yksikseni myöhemmin.

Viime vuoden riidan aihetta en muista, tänä vuonna riita saatiin aikaiseksi siitä että pyysin äitiä puhumaan normaalilla puheäänellä jos on pakko puhua yöllä puhelimessa, koska muut talossa nukkuivat. Äiti puhuu siis äärimmäisen kovalla äänellä aina puhelimessa ja oli yön puhelimessa. Minä menen aina ulos tai autoon puhumaan jos olen myöhään illalla tai yöllä puhelimessa ja se on mielestäni ihan normaalia kohteliaisuutta. Äiti haukkui minut sosiaalipummiksi ja sosiopaatiksi ja heitti minua biojätepussilla kun pyysin puhumaan hieman hiljempaa. Sosiaalipummi olen siksi, että sain juhannuksen vapaaksi. Olen siis työssäkäyvä ja tulin käymään kotona koska luulin, että muut halusivat perhejuhannuksen. Sosiopaatti olen siksi, että pyysin ottamaan muut huomioon puhumalla hieman hiljempaa.

Tämä kuulostaa niin typerältä kirjoitettuna mutta tuli vähän paha mieli, kun hän heitti minua tuolla haisevalla roskapussilla. Suunnittelin lähteväni taksilla nyt aamusta pois kun muut vielä nukkuvat.

Mitäs muiden juhannukseen kuuluu?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole omia lapsia eikä puolisoa. Olen lapseton sinkku ja parikymppinen opiskelija. Ei minunkaan mielestäni olisi normaalia enää kolmekymppisenä roikkua, mutta tässä iässä vielä ihan kohteliasta ja aiemmin ollut jopa toivottavaa että oltaisiin perheen kesken juhlapyhät.

Ap

Ei ole normaalia, kohteliasta eikä edes toivottavaakaan viettää juhlapyhiä "perheen" kesken. Aikuinen ihminen on itse oma perheensä. Sitä paitsi ap paljasti itsensä kirjoittamalla että menee "kotiin", eli äitinsä höykytettäväksi. Aikuisella ihmisellä on oma koti, vaikka pieni opiskelijayksiökin. Aikuinen ihminen ei anna vanhempiensa kiusata itseään - eikä kiusaa vanhempiaan. Napanuora äitiin on katkaistava, ja tervein tapa on se että aikuinen lapsi tekee sen. Paitsi jos hän itse saa nautintoa siitä kun äiti kiusaa. Onhan sekin parempi juhannus kuin olla yksin.

Vierailija
62/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo aikuinen, ja nyt on aika katkaista napanuora äitiin. Äidiltä ei tarvitse sietää mitä tahansa vain siksi, että hän on synnyttänyt sinut. Hanki kavereita ja ystäviä (tai poikaystävä), joiden kanssa voit viettää aikaa. Se että itse hakeudut tilanteisiin, joissa tiedät syntyvän konflikteja, kertoo tietynlaisesta uhriutumisesta ja marttyyriluonteesta sinun osaltasi. Ota vastuu omasta elämästäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidillä on ilmeisesti jokin kaksisuuntainen tai jokin muu persoonallisuushäiriö, haastaa riitaa jatkuvasti jos minulla on esimerkiksi vääränlainen ilme, istun vaikka liian pitkään autossa jos esimerkiksi kirjoitan viestiä, olen olohuoneessa tai kerron omia kuulumisiani. Olen aina sosiopaatti tai narsisti ja "haen reaktiota" ja "herkuttelen draamalla" jos erehdyn vaikka istumaan olohuoneen sohvalla oman huoneeni sängyn sijaan, kuuntelen musiikkia kuulokkeilla tai lähden kämpille esimerkiksi työvuoroon valmistautumaan. 

Sallittua on istua omassa huoneessa mutta mielellään ilman puhelinta ja kuulokkeita seinää tuijottaen, äänikirjojen kuunteleminen kuulokkeilla aiheuttaa hänelle sellaisen raivokohtauksen että kaappien ovet pitää paiskoa p*skaksi ja kaikki astiat viskoa tiskialtaaseen tuhannen gorillan voimalla ja särkeä kaikki irtotavara tuhannen säpäleiksi mitä käsiinsä saa.

Minä olen tietysti kaikkeen syyllinen ja aiheutan hän

No nyt taisi mennä vähän yli ja paljastui provoksi.

Vierailija
64/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sanot olevasi työssä käyvä. Seuraavassa kommentissa sanot olevasi opiskelija. Jep jep ja vieläpä itkit viime juhannuksen yksin yksiössäsi. Joo joo

Vierailija
65/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot työssä käyvä, sä oot opiskelija, sä istut oman huoneesi sängyllä äipän kodissa. Olet siis peräkammarin luuseri poika.

Vierailija
66/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt pitää muodollisia välejä perheeseeni jollain tavalla mutta se on melko hankalaa tässä tilanteessa. On myös väsyttävää kuulla jatkuvasti olevansa draamanhakuinen sosiopaatti, koska mielestäni en ole lainkaan sellainen. Työskentelen ihmisten parissa ja minulla on mielestäni täysin normaali empatiakyky ja ymmärrän että äiti on sairas ja väsynyt, harmittaa vaan että tulin tänne taas ja teen joka kerta saman virheen. Pitäisi uskoa, ettei kotona kannata kuin piipahtaa tai tavata äitiä silloin tällöin julkisilla paikoilla lyhyesti.

Isän kanssa on asialliset välit, viestitellään silloin tällöin ja välillä nähdäänkin. Isää ei kiinnosta äidin draamailut.

Ap

Asuuko sun sisko siis vielä äidin luona? Muussa tapauksessa en ymmärrä miksi edes yrität. 

Vierailija
67/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äiti haukkui minut sosiaalipummiksi ja sosiopaatiksi ja heitti minua biojätepussilla kun pyysin puhumaan hieman hiljempaa."

:DD

Näetkö itse mitään arjen komiikkaa tässä? Eli näetkö tilanteen ikään kuin ulkopuolisena, vai koitko sen tylynä alistamisena? Sitten kun pystyt välittömästi purskahtamaan nauruun tuollaisessa tilanteessa, niin olet tervehtynyt.

Vierailija
68/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole omia lapsia eikä puolisoa. Olen lapseton sinkku ja parikymppinen opiskelija. Ei minunkaan mielestäni olisi normaalia enää kolmekymppisenä roikkua, mutta tässä iässä vielä ihan kohteliasta ja aiemmin ollut jopa toivottavaa että oltaisiin perheen kesken juhlapyhät.

Ap

Sinä sinkkuna tietenkin toivot mutta ota huomioon että perheelliset voivat haluta viettää juhlapyhät oman perheensä kesken omassa rauhassa leväten eikä kaipaa ylimääräistä häslinkiä.

Jos teillä suku vietot menee riitelemiseksi ja pahan olon purkamiseksi niin kannattaa lopettaa jos ei käytöstapoja löydy. Kouluta sitä äitiäsi että tämmöisissä merkeissä nämä yhteisvietot eivät jatku ennen kuin ääni muuttuu kellossa. Joudutte olemaan erossa mutta eihän siihen mikään muukaan auta. Yöksi kännykkä kiinni. Yö päivystykset lopetetaan kokonaan.

Vierailija
69/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä sinkkuna tietenkin toivot mutta ota huomioon että perheelliset voivat haluta viettää juhlapyhät oman perheensä kesken omassa rauhassa leväten eikä kaipaa ylimääräistä häslinkiä.

Jos teillä suku vietot menee riitelemiseksi ja pahan olon purkamiseksi niin kannattaa lopettaa jos ei käytöstapoja löydy. Kouluta sitä äitiäsi että tämmöisissä merkeissä nämä yhteisvietot eivät jatku ennen kuin ääni muuttuu kellossa. Joudutte olemaan erossa mutta eihän siihen mikään muukaan auta. Yöksi kännykkä kiinni. Yö päivystykset lopetetaan kokonaan.

Äiti haluaa viettää juhannuksensa ilman tätä poikaansa. Pojalle eli ap:lle se ei mee jakeluun.

Vierailija
70/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt pitää muodollisia välejä perheeseeni jollain tavalla mutta se on melko hankalaa tässä tilanteessa. On myös väsyttävää kuulla jatkuvasti olevansa draamanhakuinen sosiopaatti, koska mielestäni en ole lainkaan sellainen. Työskentelen ihmisten parissa ja minulla on mielestäni täysin normaali empatiakyky ja ymmärrän että äiti on sairas ja väsynyt, harmittaa vaan että tulin tänne taas ja teen joka kerta saman virheen. Pitäisi uskoa, ettei kotona kannata kuin piipahtaa tai tavata äitiä silloin tällöin julkisilla paikoilla lyhyesti.

Isän kanssa on asialliset välit, viestitellään silloin tällöin ja välillä nähdäänkin. Isää ei kiinnosta äidin draamailut.

Ap

Niin, mikä olikaan se syy mikset ole isäsi luona viettämässä juhannusta?

Miksi luulet, että se olisi kerrottu? Ei ole kerrottu, joten et voi sitä muistellakaan.

Vierailija
71/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia että tuon ikäinen ja sinkku on vielä aika kiinni vanhemmissaan ja menee juhannuksen viettoon sinne mökille, varsinkin jos asuu muutoin toisella paikkakunnalla. 

Mutta jos äidin käytös on tuollaista niin kannattaa vaan lopettaa siellä käyminen tai käydä vain hyvin pikaisesti. Sisaruksia voi nähdä muutoin. Jos ovat kovin pieniä niin joku lasu vois olla paikallaan, noin epävakaan vanhemman kanssa ei ole turvallista kasvaa. 

Vierailija
72/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin kysytte ikää, olen 21v. Äiti asuu samalla paikkakunnalla ja käyn lemmikkien ja siskon takia hänen luonaan. 

Ap

Voi sinua, halaisin jos voisin.. Oma tytär myös 21v ja ollaan mökillä. Hän nukkuu tuossa seinän takana  kuten myös 17v poikani.

Niin monissa erilaisissa olosuhteissa kasvaa lapset ja nuoret, eikä niitä edes tajua ennen kuin joku kertoo. Tuo sinun tilanteesi ap on sellainen, että ehkä olisi parempi alkaa ottaa etäisyyttä äitisi. Hän ei selvästikään ole mieleltään ihan ok. Miten hän kohtelee siskoasi? 

Vierailija
73/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:ta näyttää tässä ketjussa mollaavan yksi ja sama pas ka pää. Monta samanlaista viestiä perätysten.

Vierailija
74/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei sinun ikäisenä kukaan muu roiku äidin helmassa juhannuksena. Kavereiden kanssa mennään jo teini-iässä juhannuksen viettoon. Sulla ei siis ole ketään kaveria. Oletko kuitenkin keski-ikäinen mammanpoika?

Höpö höpö, kyllä vanhempien kanssa voi hyvin viettää juhannustakin, vaikka missä iässä. Äidilläsi valitettavasti viiraa päässä, hyväksy se tosiasia ja anna olla. Onhan teillä varmaan mukaviakin hetkiä yhdessä.

Vierailija
75/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ap enää näin kammottavan typerien kommenttien jälkeen palaa ketjuun, mutta jos vielä palaa niin haluan kertoa sinulle sen, että ymmärrän tilanteen hyvin. Tuollaisia uhriutuvia narsistihirviöäitejä riittää, eikä tuollaiset valitettavasti tule koskaan muuttumaan.

Mitä nopeammin ymmärrät, että äitisi ei ole normaali ja myös sen, kuinka tuhoisa vaikutus hänellä on sinuun ja teidän koko perheen dynamiikkaan, sitä helpompi. Tärkeintä on, että tunnistat tästä seuraavan mahdollisen itsetuhoisuuden etkä ala alitajuisesti hakeutua yhtä myrkyllisiin ihmissuhteisiin jatkossa, koska se riski näissä aina on, jolloin kierre jatkuu. 

Rajoita äidin tapaamiset minimiin, niin että näet kuitenkin lemmikit ja sisarukset riitävän usein. Älä mene draamaan mukaan ja koita rakentaa suhdetta isääsi, joskin kuulostaa siltä, että hänkin on vuosien varrella traumatisoitunut ja vetäytynyt kuoreensa, josta ulos tuleminen voi kestää.

Otan osaa. Voimia!

Vierailija
76/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin sanot olevasi työssä käyvä. Seuraavassa kommentissa sanot olevasi opiskelija. Jep jep ja vieläpä itkit viime juhannuksen yksin yksiössäsi. Joo joo

Onpa typerä kommentti. Et sitten ole kuullut työssäkäyvistä opiskelijoista? Millä luulet heidän muuten elävän. Minun poikani opiskelee, on töissä juhannuksen ja yksiössä asuu.

Vierailija
77/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle ihan uusi asia se, että opiskelija saattaa olla kesän töissä?

Vierailija
78/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen pakkomielle teillä on puhua yöt puhelimessa? 

Montako tuntia laskujen mukaan on yö. t ? Asiat vissiin niin " pimeitä" ettei päivän valoa kestä.

Vierailija
79/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi purkaa sinuun omaa pahaa oloaan. Hän tietää, että oma lapsi rakastaa, eikä jätä vaikka itse käyttäytyisi huonosti. Jotkut äidit on sellaisia, että niiden ympärillä pitää olla jatkuvasti varuillaan. Jos äitisi on ollut samanlainen lapsuudestasi lähtien, hän tuskin muuttuu miksikään. Jos tuo käytös on alkanut äskettäin, se voi liittyä johonkin kriisiin, joka on meneillään ja ehkä lauhtuu jossain vaiheessa. Muista, että sinä et ole vastuussa äitisi mielialoista. Sano, että hänen käytös on loukkaavaa. Suojele itseäsi pitämällä etäisyyttä - ole valmis kohtaamaan, jos pystyy kunnioittamaan sinun rajojasi. 

Vierailija
80/98 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia että tuon ikäinen ja sinkku on vielä aika kiinni vanhemmissaan ja menee juhannuksen viettoon sinne mökille, varsinkin jos asuu muutoin toisella paikkakunnalla. 

Mutta jos äidin käytös on tuollaista niin kannattaa vaan lopettaa siellä käyminen tai käydä vain hyvin pikaisesti. Sisaruksia voi nähdä muutoin. Jos ovat kovin pieniä niin joku lasu vois olla paikallaan, noin epävakaan vanhemman kanssa ei ole turvallista kasvaa. 

Tuo ap sanoi menevänsä kotiin eikä mökille. Ap:llä ei ole kavereita ja siksi roikkuu äitinsä helmoissa. Tuolla tavalla sitä tyttöystävää ei sitten tule löytymäänkään. Sitten itketään sitä, että en tule koskaan saamaan tyttöystävää. Yhyyyyy

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän