Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiasianvaltuutettu ihmettelee lapsettomia häitä

Vierailija
20.06.2024 |

Kerrankin joku aloitti aiheellisen, asiallisen keskustelun aiheesta. Olen ihmetellyt tapaa jo pitkään.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010509868.html

Kommentit (268)

Vierailija
21/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin halusimme lapsettomat häät, koska pari vierasta oli laatua "emme kasvata lapsiamme" ja "nää on vähän villejä, niin ihania ja rakkaita". Ratkaisimme ongelman ottamalla hääjuhlapaikan tilasta, joka ei soveltunut lapsille ja sitten myös kohdistamalla häkutsut kutsuttujen nimillä. Eli  tyyliin "Kutsumme sinut Aatami ja Adalmiina häihimme".  Kun sitten Aatami tai Adalmiina soitteli, että kun meiltä tulisi lapsetkin, niin sanottiin että "voiettä, tuo tila ei vaan sovi lapsille, mutta hei, joskus myöhemmin pidetään lasten kutsut"

Ja me Aatami ja Adalmiina olemme onnesta sykkyrällä kun voimme ilmoittaa Kiitos mutta ei kiitos. Mikään ei ole niin tylsä tilaisuus kuin nykyhäät typerine odotuksineen ja tarkkaan märättyine kuvioineen. Jouduin pakolla mukaan viime kesänä sellaisiin, illalla kun vapaampi meni alkoi olin lähdössä pois, hämmästelin kun takseja tuli juhlapaikalle jonossa, suuri osa juhlavierasta kertoi saaneensa tarpeekseen tiukoista säännöistä ja kummallisista vaatimuksista vieraita kohtaan. juu lapsettomat häät olivat ja morsian oli kireä kuin viulun kiperiin ja sulhanen onnettoman näköinen, olen sulhasen kummi, siksi paikalle väkisellä vääntäydyin. Pari asuuko erillää ja ero on vireillä. 

Vierailija
22/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhukset nyt voi ainakin jättää pois, ensmmäisinä ruoka- juoma-  ja kakkujonoissa tukkien nuorien ja terveiden pääsyn tarjoiluille

ei haittais sekään. yleensä avaavat suunsakki väärässä välissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei lasten läsnäolo haittaa, mutta niiden lasten vanhempien kyvyttömyys kasvattaa lastaan riepoo. Lapset saa häissä (minun mielestäni) vaikka juosta ympäri vierastilaa tai sanoa äidilleen, että äiti, täällä on tylsää, mennään ulos keinumaan, mutta jos lapsi ihan vain huutopotkuraivareissaan retkottaa lattialla ja alkaa repiä korsitleuja alas tai mennä syljestä ja kyynelistä likaisine näppeineen saastuttamaan ruokatarjoiluja eikä vanhemmat tee mitään, niin menee hermot. ja kun tällaisia wt-vanhempia on olemassa paljon, niin ymmärrän täysin lapsettomat häät.

Kaikki eivät ole lapsena samanlaisia kuin sinä olet ollut ja näköjään olet edelleen. Huonotapainen moukka olet nimittäin. 

Samaa mietin, todella typerältä tuo kirjoittaja vaikuttaa, ottaisi hirren omasta silmässään. 

Vierailija
24/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niitä lapsia tarvis puollustella jos kaikki ei tietäs mistä puhutaan. mulla on 2 ja molemmat jää mummulle eikä edes kielletty tuomasta

Vierailija
25/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuisten ihmisten mielestä häissä pääasiallinen tarkotus on ryypätä ja rellestää niin totta tosiaan on parempi, ettei yhtään lasta ole sitä touhua katsomassa. 

Sun mielestä kaikissa k-18 tapahtumissa aikuiset vain ryyppäävät ja rellestävät? Aika outo kuva sulla aikuisista.

Ei mun mielestä, vaan yleensähän tuossa on taustalla runsas viinanjuonti, jos pidetään lapsettomat häät. Kerro yksikin hyvä muu syy, ei lapsista ole niin paljon häiriötä. Jään odottamaan.

Lapset eivät jaksa 

a) istua kirkossa hiljaa

b) juoksentelevat ympäriinsä

Olen ollut kolmissa häissä viime kesänä, kaikissa olivat lapset tervetulleita. Kukaan ei juossut kirkossa, vanhemmat oli varautuneet lasten viihtymiseen, meillä itsellä oli alle vuoden vanha tyttö mukana, hyvin jaksoi kirkossakin, katseli tyytyväisenä ympärilleen, juhlapaikalla vetäisi aina välillä tirsat ja sitten jatkettiin juhlimista. Mutta emme asukaan Etelä-Suomessa. 

Vierailija
26/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei niitä lapsia tarvis puollustella jos kaikki ei tietäs mistä puhutaan. mulla on 2 ja molemmat jää mummulle eikä edes kielletty tuomasta

Puollustella? Kukas moukka se siellä kirjoittelee? 

Vierailija
27/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuisten ihmisten mielestä häissä pääasiallinen tarkotus on ryypätä ja rellestää niin totta tosiaan on parempi, ettei yhtään lasta ole sitä touhua katsomassa. 

Sun mielestä kaikissa k-18 tapahtumissa aikuiset vain ryyppäävät ja rellestävät? Aika outo kuva sulla aikuisista.

Ei mun mielestä, vaan yleensähän tuossa on taustalla runsas viinanjuonti, jos pidetään lapsettomat häät. Kerro yksikin hyvä muu syy, ei lapsista ole niin paljon häiriötä. Jään odottamaan.

Lapset eivät jaksa 

a) istua kirkossa hiljaa

Höpö höpö. Tekosyitä. Kyllä jaksaa, lapsille voi ottaa vaikka värikyniä ja paperia niin voivat piirrellä penkissä istuessaan, tai muuta vastaavaa.

Vierailija
28/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät nyt kuitenkin on sen hääparin juhla ja heidän suuri päivä. Ja vain heidän juhla ja suuri päivä, ei voi olettaa että kaikki kutsutut kääntää maat ja taivaat päästäkseen paikalle.

Jos hääpari ei halua lapsia syystä tai toisesta paikalle ja joku kutsuttu ei voi kuvitellakaan lähtevänsä ilman lapsiaan niin sitten ilmoittaa kohteliaasti ettei pääse tulemaan.

Kummankaan osapuolen ei pitäisi moisen takia vetää hernettä nenään ja irtisanoa ystävyyttä. Ei kutsuvieraan siksi ettei lapsia ole kutsuttu eikä hääparin sen takia ettei toinen pääse osallistumaan

Vierailija
29/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin halusimme lapsettomat häät, koska pari vierasta oli laatua "emme kasvata lapsiamme" ja "nää on vähän villejä, niin ihania ja rakkaita". Ratkaisimme ongelman ottamalla hääjuhlapaikan tilasta, joka ei soveltunut lapsille ja sitten myös kohdistamalla häkutsut kutsuttujen nimillä. Eli  tyyliin "Kutsumme sinut Aatami ja Adalmiina häihimme".  Kun sitten Aatami tai Adalmiina soitteli, että kun meiltä tulisi lapsetkin, niin sanottiin että "voiettä, tuo tila ei vaan sovi lapsille, mutta hei, joskus myöhemmin pidetään lasten kutsut"

Ja me Aatami ja Adalmiina olemme onnesta sykkyrällä kun voimme ilmoittaa Kiitos mutta ei kiitos. Mikään ei ole niin tylsä tilaisuus kuin nykyhäät typerine odotuksineen ja tarkkaan märättyine kuvioineen. Jouduin pakolla mukaan viime kesänä sellaisiin, illalla kun vapaampi meni alkoi olin lähdössä pois, hämmästelin kun takseja tuli juhlapa

Olen kiitollinen kun nykyään järkätään lapsettomia häitä, en ole osallistunut yksiinkään, enkä lainannut meidän museoautoamme enkä lähettänyt rahaa.. Pitäkää häät ihan miten haluatte kun ette vaivaa meitä kutsuillanne ja kustantakaa juhlanne ja häämatkan itse. Kun me pidimme häät, emme kerjänneet vierailta rahaa juhlien kustantamiseksi. Häissämme oli n. 250 vierasta, halusimme isot maalaishäät ja kustansimme ne itse, emme kerjänneet vierailta rahaa. Kuukauden häämatkan maksoimme myös itse. Tehkääpä perässä. Kiitos! 

Vierailija
30/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia tämän lapsikiellon taustalla on se, että morsiuparilla on (joko toisella tai sitten molemmilla) lähisukulainen, joka ei ole osannut kasvattaa lapsiaan, mutta joka on sen lähisukulaisuuden vuoksi kuitenkin pakko kutsua paikalle. Silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pitää lapsettomat häät, kun toisaalta ei voi sanoa niinkään, että kaikkien muiden lapset saa tulla paikalle, mutta lapsi x ei saa.

Vierailija
31/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa pitää lapsettomat häät. Ilmeisesti käsitys häistä on nykyään "hyvät bileet". Mikäs siinä. Kukin tyylillään.

Vierailija
32/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja me Aatami ja Adalmiina olemme onnesta sykkyrällä kun voimme ilmoittaa Kiitos mutta ei kiitos. Mikään ei ole niin tylsä tilaisuus kuin nykyhäät typerine odotuksineen ja tarkkaan märättyine kuvioineen. Jouduin pakolla mukaan viime kesänä sellaisiin, illalla kun vapaampi meni alkoi olin lähdössä pois, hämmästelin kun takseja tuli juhlapa

täysin ok, että jäitte pois.

Vierailija
33/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät jaksa 

a) istua kirkossa hiljaa

Höpö höpö. Tekosyitä. Kyllä jaksaa, lapsille voi ottaa vaikka värikyniä ja p

Valitsen mieluummin häät lapsettomina, kuin sen, että lapset piirtävät kirkossa. 

Vierailija
34/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla palstalla naristaan kuivista häistä. Kyllä alkoholi on suomalaisten sydäntä lähellä, eivät pärjää ilman sitä. 

Vierailija
35/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on, että lapset piirtää kirkossa? Nykylapsille nuo kirkkovierailut on muutenkin harvinaisempia, niin monelle se on vaan uusi jännä kokemus, hyvinkin voivat viihtyä kirkon penkissä ihmettelemässä asioita.

Vierailija
36/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voishan sen ryypiskelyn aloittaa myöhemmin, jollaoin lapsiperheet voivat poistua?

Helppo ja typerä yleistys tämä, että vain ryypiskelyn takia ei haluttaisi lapsia häihin. Minä en halunnut omiin häihini lapsia sen takia, että nykyvanhemmat ei kasvata kersojaan käyttäytymään. En halunnut yhtään juoksevaa, kiljuvaa, laulavaa, kovaan ääneen hölöttävää, äitiäitiäiti, katokatokato ja lopulta väsymystään ja/tai sokerihumalaansa itkevää tunnelman pilaajaa.

Olen ollut ulkomailla häissä, jossa oli lapsia ja siellä ne käyttäytyivät. Heti, jos/kun jollain meinasi ote lipsua, vanhemman tiukka sihahdus (ilman äänen korottamista) palautti ruotuun. Jos olisi edes niin, että kiljuvan lapsen kanssa poistuttaisiin saman tien kuuloetäisyyden päähän, mutta ei, kun annetaan vaan huutaa esim. koko papin puheen ajan tai morsiamen isän puheen tai palkatun laulajan jne. ja hääparin ensimmäisen tanssin ajan joku juoksee jaloissa, kakkua on rääpitty etukäteen, lista on loputon. 

Katsokaa ihan vaan peiliin lapselliset, miksi se oma jälkikasvu ei ole toivottu juhlavieras.

Vierailija
37/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhukset nyt voi ainakin jättää pois, ensmmäisinä ruoka- juoma-  ja kakkujonoissa tukkien nuorien ja terveiden pääsyn tarjoiluille

ei haittais sekään. yleensä avaavat suunsakki väärässä välissä

Voit sitten omiin häihisi jättää kutsumatta jos kukaan sua huolii.

Vierailija
38/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten äänet ja näkyminen juhlissa on vain elämää. Mutta kun pitää keinotekoisesti luoda elämästä oma käsitys ja pakottaa muut siihen ajatteluun.

Vierailija
39/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär meni naimisiin viime kesänä. Pitivät isot häät ja näihin häihin olivat myös lapsivieraat tervetulleita. Häissä tarjoiltiin myös alkoholia, siellä oli bändi ja tanssia. Kaikilla oli todella hauskaa, myös niillä lapsilla, jotka jaksoivat useimmat juhlia pitkälle iltaan ja olivat innokkaasti mukana myös tanssimassa. Aivan ihanat ja onnistuneet juhlat, joista jäi upeita muistoja. 

Ja joku sanoi jotain graavilohesta. Se on ainakin meillä ollut aina omien lasten suurta herkkua, kuten myös silli ja kala yleensäkin. Ja tuskin missään häissä nyt kaikki ruoka on niin alkoholilla kuorrutettua, että sieltä ei lapsille syötävää löytyisi, aina on aikuisiakin, jotka eivät halua nauttia alkoholia.

Jokainen saa järjestää sellaiset häät kuin haluaa, mutta useimmissa tapauksissa perustelut lapsivapaille häille ovat todella erikoisia. Häät ovat juuri yksi niitä hyviä ja tarpeellisia tilanteita lasten oppia hyvää ja normaalia juhlimiskulttuuria ja niistä jää myös lapsille todella mukavia muistoja.

Vierailija
40/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän siinä nyt mistään ryyppäämisestä ole aina kyse. Jotkut eivät vaan halua lapsia häihinsä eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Niin koska pitää saada ryypätä ja kertoa kaksimielisiä juttuja koko illan. Voin lyödä vaikka vetoa, ettei yksiäkään häitä ole pidetty, joissa olisi lapsikielto ja alkoholittomuus samassa paketissa.

Siis mitä ihmettä selität. Tiedän kahdet häät, omani ja ystäväni, jotka olivat alkoholittomat sekä lapsettomat. Ihanat, onnistuneet ja ensinnäkin omanlaiset tilaisuudet ilman häiriötekijöitä. Keskiössä hyvä seura, yhdessäolo ja mahtava ruoka. Se että et itse tiedä tai ole kuullut tästä, ei tarkoita ettei näitä tilaisuuksia olisi..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi