Lapsiasianvaltuutettu ihmettelee lapsettomia häitä
Kerrankin joku aloitti aiheellisen, asiallisen keskustelun aiheesta. Olen ihmetellyt tapaa jo pitkään.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän siinä nyt mistään ryyppäämisestä ole aina kyse. Jotkut eivät vaan halua lapsia häihinsä eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Niin koska pitää saada ryypätä ja kertoa kaksimielisiä juttuja koko illan. Voin lyödä vaikka vetoa, ettei yksiäkään häitä ole pidetty, joissa olisi lapsikielto ja alkoholittomuus samassa paketissa.
Siis mitä ihmettä selität. Tiedän kahdet häät, omani ja ystäväni, jotka olivat alkoholittomat sekä lapsettomat. Ihanat, onnistuneet ja ensinnäkin omanlaiset tilaisuudet ilman häiriötekijöitä. Keskiössä hyvä seura, yhdessäolo ja mahtava ruoka. Se että et itse tiedä tai ole kuullut tästä, ei tarkoita ettei näitä tilaisuuksia olisi..
Joko valehtelet tai olet poikkeus, joka vahvistaa säännön.
Miksiköhän lapsellisten häiden puolestapuhujat vetävät herneen nokkaan, kun joku haluaa viettää lapsettomat häät. Mutta lapsettomien häiden puolestapuhujat eivät vedä hernettä nokkaan, jos joku haluaa pitää lapselliset häät.
Mitä siis pitäisi päätellä tästä?
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lapsellisten häiden puolestapuhujat vetävät herneen nokkaan, kun joku haluaa viettää lapsettomat häät. Mutta lapsettomien häiden puolestapuhujat eivät vedä hernettä nokkaan, jos joku haluaa pitää lapselliset häät.
Mua ei haittaa lapsettomat häät, mutta huvittaa ne selitykset, kun usein halutaan vaan ryypätä estottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voishan sen ryypiskelyn aloittaa myöhemmin, jollaoin lapsiperheet voivat poistua?
tai mitä jos ette tuu ollenkaa. käytte vaikka viikko häämatkan jälkeen moikkailee.
Miksi ihmeessä pitäisi käydä moikkaileen? Olkoot kuplassaan, ei meitä haittaa, emme kutsu enää heitä juhliimme, mökillemme tai illanistujaisiin, saattaisivat lapsemme heitä, perempia ihmisiä, häiritä. Muutama lapsettomat häät pitänyt kaveri onkin ihmetellyt miksi emme enää pidä vappupiknikkiä, juhannusjuhlia jne, olen sanonut, että pidämme kyllä, mutta emme ole teitä kutsuneet koska haluamme juhlia lapset joukossamme. Kummallista mutta nämä kutsutta jätetyt olleet sitä mielt että on väärin jättää heidät ulkopuolelle, minusta se jos mikä on outoa. Kaikilla samat säännöt. Eikö vaan?
Vierailija kirjoitti:
Monessa tapahtumassa on ikäraja.
Ei ole sen kummallisempaa. Jokainen kutsuu häihinsä ihan ketä haluaa.
Tämä on se tärkein asia, jokainen saa kutsua haluamiaan henkilöitä olkoon mitkä tahansa juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa lapsettomat häät, mutta huvittaa ne selitykset, kun usein halutaan vaan ryypätä estottomasti.
Juu, alkoholia on tarjolla. Jotkut ottaa enemmän, jotkut vähemmän, jotkut on vesilinjalla. Mitä siitä?
Vierailija kirjoitti:
pennut sitten vasta mukaan kun yh äippä järjestää ristiäisiä jo neljännelle isättömälle åpårlle
Tuossa ylhäällä osoitus minkälaisia ihmisiä lapsettomia häitä järjestävät ovat. Töysiä moukkia. Ei minulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän siinä nyt mistään ryyppäämisestä ole aina kyse. Jotkut eivät vaan halua lapsia häihinsä eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Niin koska pitää saada ryypätä ja kertoa kaksimielisiä juttuja koko illan. Voin lyödä vaikka vetoa, ettei yksiäkään häitä ole pidetty, joissa olisi lapsikielto ja alkoholittomuus samassa paketissa.
Siis mitä ihmettä selität. Tiedän kahdet häät, omani ja ystäväni, jotka olivat alkoholittomat sekä lapsettomat. Ihanat, onnistuneet ja ensinnäkin omanlaiset tilaisuudet ilman häiriötekijöitä. Keskiössä hyvä seura, yhdessäolo ja mahtava ruoka. Se että et itse tiedä tai ole kuullut tästä, ei tarkoita ettei näitä tilaisuuksia olisi..
Joko valehtelet tai olet poikkeus,
Eipä ole yksissäkään lapsettomissa häissä missä itse ollut juhlistamassa hääparia kukaan kännejä vedelly eikä örveltäny vaan keskitytty aikuisten kesken yhdessäoloon mm. hyvän ruoan ja musiikin merkeissä.
Me mentiin naimisiin yli 20 vuotta sitten ja järjestettiin jo silloin lapsettomat häät eli ei tämä ole mikään nykypäivän muoti. Haluttiin juhlia niiden omien tärkeiden ja läheisten ihmisten kanssa. Kavereiden lapsia ei tunnettu silloin eikä tunneta vieläkään.
Kutsuihin ei erikseen laitettu mainintaa lapsettomista häistä mutta kutsut oli muotoa Matti ja Maija Meikäläinen. Yksi mamma silti raahasi pienen lapsen mukaansa, oli miehen kaverin avovaimo josta ei edes tiedetty että oli ollut raskaana ja synnyttänyt. Eivät edes ilmoittautumisen yhteydessä kertoneet että lapsi tulee mukaan joten tuli aikamoinen vääntö juhlissa kun eihän sille kersalle oltu osattu varata istumapaikkaa eikä mitään lastenjuttuja.
Mutta kivat häät olivat, oli rento ja vapautunut tunnelma ja juhlat olivat kestäneet pikkutunneille asti vaikka itse poistuttiin sieltä jo aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
No eivät sitten halua häihinsä pikkulasten vanhempiakaan. Minnepä sitä lapsensa laittaisi.
Niin, minnepä tosiaan?
Otatko lapset mukaan töihinkin?
Oletko kuullut lastenhoitajista?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka omat lapset on jo aikuisia, niin en mene yksiinkään häihin, joissa rajataan joku ihmisryhmä pois, kuten lapset. Häät on ensisijaisesti juhla kahden rakastuneen ihmisen välillä. Monesti myös siis perhejuhlia. Perhe se on ilman lapsiakin. Perhejuhlissa alkoholia otetaan kohtuudella tai ei ollenkaan. Ryyppyjuhlat on sitten erikseen
Ristiriitainen kommentti, sanot että häät on ensisijaisesti juhla kahden rakastuneen ihmisen välillä eli heidän juhlansa jolloin he päättävät myös ketä kusuvat, mutta sitten kuitenkin sanot ettet menisi häihin, joissa rajataan lapset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin halusimme lapsettomat häät, koska pari vierasta oli laatua "emme kasvata lapsiamme" ja "nää on vähän villejä, niin ihania ja rakkaita". Ratkaisimme ongelman ottamalla hääjuhlapaikan tilasta, joka ei soveltunut lapsille ja sitten myös kohdistamalla häkutsut kutsuttujen nimillä. Eli tyyliin "Kutsumme sinut Aatami ja Adalmiina häihimme". Kun sitten Aatami tai Adalmiina soitteli, että kun meiltä tulisi lapsetkin, niin sanottiin että "voiettä, tuo tila ei vaan sovi lapsille, mutta hei, joskus myöhemmin pidetään lasten kutsut"
Ja me Aatami ja Adalmiina olemme onnesta sykkyrällä kun voimme ilmoittaa Kiitos mutta ei kiitos. Mikään ei ole niin tylsä tilaisuus kuin nykyhäät typerine odotuksineen ja tarkkaan märättyine kuvioineen. Jouduin pakolla mukaan viime kesänä sellaisiin, illalla kun vapaampi meni alkoi olin läh
Nämä nykyajan kerjäläisten pitämät häät ovat farssi. Onneksi voi aina laittaa tekstarin emme osallistu häihinne, meillä on muuta sovittuna tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko valehtelet tai olet poikkeus,
Kuule, ihan samanlaisissa häissä olen ollut minäkin ja muutkin kutsutut olivat tyytyväisiä rauhalliseen mukavaan tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttäny jo pidemmän aikaa tuo lapsellisten katkera kitinä tuosta että joku haluaa järjestää hääjuhlansa vain aikuisille. Sitten ollaan katkeria hamaan kirstunkalahdukseen asti moisesta. Lapselliset aikuiset kasvattamassa lapsia ..
Yksi syy lapsettomiin häihin nykyisin on varmaan se, että häitä ei pidetä enää maatiloilla ja seurantaloilla, joten tilaa on rajatusti, jokainen lapsi tarkoittaa jonkun toisen läheisen tai ystävän jättämistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on jos ihmiset vapaaehtoisesti ja estottomasti ryyppäävät?
Oletko alkoholiongelmainen? Heti lähtee lapasesta kun korkki aukeaa ja siksi kiellettävä kokonaan ja kaikilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuisten ihmisten mielestä häissä pääasiallinen tarkotus on ryypätä ja rellestää niin totta tosiaan on parempi, ettei yhtään lasta ole sitä touhua katsomassa.
Sun mielestä kaikissa k-18 tapahtumissa aikuiset vain ryyppäävät ja rellestävät? Aika outo kuva sulla aikuisista.
Ei mun mielestä, vaan yleensähän tuossa on taustalla runsas viinanjuonti, jos pidetään lapsettomat häät. Kerro yksikin hyvä muu syy, ei lapsista ole niin paljon häiriötä. Jään odottamaan.
Lapset ikävystyvät, huutavat, melskaavat. Häät ovat ainutkertainen arvokas juhla, kestää monta tuntia. Itse olisin esim. halunnut kuulla mitä pappi puhui. En kuullut, koska tylsistynyt 2-vuotias hakkasi kirkonpenkkiä koko toimituksen ajan. Kaikui kivasti isossa tilassa. Jotkut vieraat ihmettelivät myös, varsinkin sitä että lapsen äiti ei tehnyt elettäkään estääkseen häiriötä.
Mielestäni alle 7-v lapsilla ei ole asiaa häihin. Kun vanhemmat eivät vaivaudu pitämään heitä ojennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Voishan sen ryypiskelyn aloittaa myöhemmin, jollaoin lapsiperheet voivat poistua?
Niinkö ? Eli ei alkumaljoja ruoka hienosti maidon kanssa, jos vaikka saisi syötyä kun vieraat lapset juoksee ympärillä ja kenelläkään ei ole kivaa. Vuosisata sitten häitä järjestettiin maalla ihan jommankumman vanhempien tilalla, sinne mahtui myös lapset, mutta nykyään järjestetään kaupungissa ja lasten takia ei aleta isompia tiloja varaamaan, vaan mieluummin pidetään aikuisten kesken
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama, miellän heti roskatapahtumaksi jos tuommoiseen kutsu tulee, ilmoitan vain ettemme osallistu. Enemmän minua ottaa päähän se vinkuna joka sitten alkaa: miksette tule, tulkaa nyt, ottakaa lapsille hoitaja ja lopuksi; kai te kuitenkin laitatte rahaa häämatkatililemme. Ei emme laita, ei juhlia, ei lahjoja. Kaikki ovat tyytyväisiä, etenkin me, joita ei moukkien ankeat ryypoyjuhlat tai pienellä budjetilla tehdyt jokaisesta perheestä mahtuvan yksi, että saadaan paljon rahaa lahjaksi tyyppiset kerjuutapahtumat kiinnosta.
Olen varma että on kaikkien kannalta parasta että pysytte kotona.
Tuon asenteisia häävieraita ei kukaan halua.
pennut sitten vasta mukaan kun yh äippä järjestää ristiäisiä jo neljännelle isättömälle åpårlle