Meidät kutsuttiin mökille mutta omilla eväillä
Itse olen jotenkin pöytistynyt juhannuskutsusta. Kyseessä on tosiaan KUTSU, emme ole änkemässä. Miehen kaveri isännöi muutamaa pariskuntaa.
Olin itse jo miettinyt että leipoisin koko porukalle jotain suolaista ja jotain makeaa, ellei muita toiveita tule. Siis vaikka että tuokaa lihaa tai salaattia tai kanaa koko porukalle. No nyt selvisi että pyyntö oli jokaisen tuovan sen mitä itse syö.
Kykenen kyllä noudattamaan tätä, ei siinä mitään. Mutta vieras mökki niin en tiedä onko siellä millaiset tavat vaikkapa jääkaapin, grillin tai mikron suhteen. Omissa piireissä kun kutsutaan kylään tai mennään porukalla johinkin, syödään yhdessä. Ruoka voi olla yhteisesti tehtyä tai isännän/emännän hoitamaa. Mutta jokainen syö omia eväitään miten sattuu? Ei sovi omaan ajatukseen mukavasta juhlan vietosta.
Mennään näillä ohjeilla, talossa talon tavoilla. Mutta onko tämä yleinenkin tapa? Kehtaanko itse syödä vaikkapa mansikoita ja itse tehtyä suolaista piirakkaa jos toiset vetää lidlin hodareita? Itselleni nuo olisivat siis normaaleita eväitä esim road tripillä ja mieheni on noiden hodareiden ystävä..
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tyytyväinen, kun on 3 litran viinipönikät molemmille päiville. Muuta en tarvii
Muut kuin juopot tarvitsevat myös ruokaa.
Joskus oli tuollainen ratkaisu, niin arvaa, vaan yksi pariskunta oli tuonut itselleen vain makkaraa. Eihän niitä kukaan pystynyt katsomaan siinä pöydässä, kun ne tuijotti muiden herkullisia ja monipuolisia ruokia. Pakko oli sitten antaa omista, kun oli niin hankala olo. Sama pariskunta toi sixpackin kaljaa ja viinipullon kahdeksi illaksi. Arvatkaa riittikö heille ne juomat?
Oliko siis niin että miehen kaveri yksinään (ilm. sinkkumies?) on kutsunut pariskuntia mökilleen? Aika moni mies ei ymmärrä eikä ole kiinnostunutkaan panostamaan mihinkään ruuanlaittoon ja tarjoiluun ym. joten ei ehkä edes tule mieleen, että jollain muullakin tavalla voisi syödä juhannuksena kuin heittää makkarat grilliin. Kuten joku jo sanoi, tuo on ihan normaali settiä miesporukoissa, että jokainen tuo omat makkaransa ja sitten on sitä olutta. '
Ap voisi reippaasti kysyä ruuan säilytystiloista ja onko mikroa ja onko millainen grilli jne.
On outo järjestely enkä varmaan edes menisi. Kivempi syödä omat eväät sitten vaan omalla porukalla.
Sellainen on kivaa (ja normaalia) että jokainen tuo jotain, jotka sitten syödään yhdessä.
Eikö nyt voi vain suoraan kysyä miten tuossa on tarkoitus menetellä? Jos kerran on kaveri niin miksi on vaikea avata suutaan? Ei mekään täällä av:lla sitä voida tietää miten kyseisellä mökillä toimitaan.
Olen ollut nyyttäreillä, joihin kaikki toi yhteiseen pöytään jotain. Kun kerroin tilaisuutta organisoineelle omat ruokarajoitteeni, hän sanoi: "Tuo sellaista, mitä voit itse syödä." Pystyin syömään vain niitä itse tuomiani ruokia. Oli minulla myös evästä, joka oli tarkoitettu vain minulle. Niitä kävin sitten omasta kylmälaukustani hakemassa.
Sen koommin en ole saanut kutsua nyyttäreille.
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli tuollainen ratkaisu, niin arvaa, vaan yksi pariskunta oli tuonut itselleen vain makkaraa. Eihän niitä kukaan pystynyt katsomaan siinä pöydässä, kun ne tuijotti muiden herkullisia ja monipuolisia ruokia. Pakko oli sitten antaa omista, kun oli niin hankala olo. Sama pariskunta toi sixpackin kaljaa ja viinipullon kahdeksi illaksi. Arvatkaa riittikö heille ne juomat?
No ehkä oisitte voineet ohjeistaa vähän tarkemmin että pitää tuoda monipuolisemmin kaikkea jos niin haluatte.
Täällä minun mökillä on jokaisella omat eväät. En minä nyt ala maksaa jokaiselle kymmenien eurojen ruokia ja juotavia. Tulijoita olisi vaikka kuinka mutta ei mahdu kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nyyttäreillä, joihin kaikki toi yhteiseen pöytään jotain. Kun kerroin tilaisuutta organisoineelle omat ruokarajoitteeni, hän sanoi: "Tuo sellaista, mitä voit itse syödä." Pystyin syömään vain niitä itse tuomiani ruokia. Oli minulla myös evästä, joka oli tarkoitettu vain minulle. Niitä kävin sitten omasta kylmälaukustani hakemassa.
Mitä sitten odotit? Että kaikki muutkin tuovat sinun rajoitteesi huomioon ottavia ruokia?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa junttimeiningiltä.
Minusta tuo kuulostaa miesporukan juhannuksenvietolta :)
Mun miehen kaveriporukassa olisi just tuollasta. Tai onkin, kun järjestävät miesporukan sauna- ja peli-iltojaan. Mutta juhannusta tai muuta mökkiviikonloppua jos ollaan vietetty pariskunnittain niin silloin joko isäntäväki tarjoaa kaiken tai sitten yleisemmin jollain osittaisnyyttäriperiaatteella. Yleensähän se jää naisten kontolle kattaa pöytä ja tehdä ne salaatit, mutta eipä se haittaa kivassa seurassa.
Mikä ongelma siinä on pakata oma eväskori. Kun menin vain päiväksi sukulaisen mökille niin tein aamulla eväsleivät, termariin kahvit, vissyt ja grillimakkarat koriin. Sinne mahtui sinapit ja ketsupitkin.
Järjettömän hyvä systeemi kaikkien vievän omat eväänsä. Jos näyttää jäävän ylimääräistä niin pistää loput jakoon.
Tämmöistä ole nähnyt että tuodaan jotain halpaa itse tehtyä raparperi piirakkaa ja muutama olut pullo ja sitten syödään isäntäväen kalliit lihat ja herkut sekä juodaan kalliit viinat.
En alkaisi näillä hinnoilla tämmöisiä vieraita ottamaan kylään. Aivan varmasti olisi tulijoita mutta jos vaatii maksamaan omat eväät ja juomansa niin ei kiinnosta. Pyytää vielä ottamaan ylimääräistä isäntäväellekkin niin ne järkyttyy. 😂 Itse ne eivät kutsu koskaan ketään kylään eikä tarjoo mitään kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä minun mökillä on jokaisella omat eväät. En minä nyt ala maksaa jokaiselle kymmenien eurojen ruokia ja juotavia. Tulijoita olisi vaikka kuinka mutta ei mahdu kaikki.
On se kolmaskin ja paras vaihtoehto. Kaikki tuo jotain ja ne jaetaan. Kustannukset menee suunnilleen tasan, ja kaikki saa kaikkea.
tilaa aika psykologille sinun juhannus on pilattu "joudumme maksamaan ihan itse tähän asti on ollut ilmainen palvelu." pitäskö vielä bensatkin maksaa. sähkö auton tietenkin olisitte ilmaiseksi ladanneet.
Miten pöytistytään? Mennään pöytään, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten odotit? Että kaikki muutkin tuovat sinun rajoitteesi huomioon ottavia ruokia?
En odottanutkaan, että kaikkea voisin syödä, vaan sitä, että olisin voinut syödä edes jotain, mikä ei ole minun tuomaa. Ja minä, porukan pienituloisin, toin siihen pöytään ruokaa, jota muut söivät hyvällä ruokahalulla.
Ja jälkeenpäin sain kuulla olleeni vaativa vieras. (En siis vaatinut, vaan havaittuani, etten voi syödä muiden tuomia ruokia, hain omia eväitäni.)
Mutta jotkut nyt vaan kuvittelevat, että sairaat ihmiset ovat itse valinneet sairautensa.
Meillä on vappupiknik ajatuksella, että tuo, mitä haluat syödä. Käytännössä kaikki saavat rääppiä toistensa eväitä yhteiseltä pöydältä. Voisiko kyse olla vain sanavalinmasta?
Heh, ottaisin meille ihan helkutin hyvät pihvit, savukalaa ja runsaat lisukkeet. Ja hyvät juomat tietenkin.
Mansikoitakin, totta kai. Ehkä ihan mansikkamarenkikakku. Hyvät iltanapostelut, tapaksia ja juustovalikoima ehkä.
Pitääkö aamulla muuten juoda jäähtyneet kahvit termarista, eikö talo edes kahvia tarjoa?
Selkeintä olis mennä asuntoautolla, olis oma jääkaappi ja hella. Eikä rasitettaisi isäntäväkeä nukkumisjärjestelyilläkään. Ja saisi keittää kahvit kun haluaa.
On kyllä erikoista, kun kyseessä suht pieni porukka käsittääkseni (alle 10 henkilöä). Omassa tuttavapiirissä ollaan menty porukalla kauppaan, jaettu tasapuolisesti kaikkien kärryihin aineksia, ja syöty ja valmistettu yhdessä ruoat. Jos kutsun kotiini saman verran vieraita juhliin, maksan, valmistan ja tarjoan kaiken ilomielin. Mökkeilyyn sopii hyvin yhdessä tekeminen ja maksaminen, kyseessä rennompi tapahtuma.
Meni ruokahalu.