Meidät kutsuttiin mökille mutta omilla eväillä
Itse olen jotenkin pöytistynyt juhannuskutsusta. Kyseessä on tosiaan KUTSU, emme ole änkemässä. Miehen kaveri isännöi muutamaa pariskuntaa.
Olin itse jo miettinyt että leipoisin koko porukalle jotain suolaista ja jotain makeaa, ellei muita toiveita tule. Siis vaikka että tuokaa lihaa tai salaattia tai kanaa koko porukalle. No nyt selvisi että pyyntö oli jokaisen tuovan sen mitä itse syö.
Kykenen kyllä noudattamaan tätä, ei siinä mitään. Mutta vieras mökki niin en tiedä onko siellä millaiset tavat vaikkapa jääkaapin, grillin tai mikron suhteen. Omissa piireissä kun kutsutaan kylään tai mennään porukalla johinkin, syödään yhdessä. Ruoka voi olla yhteisesti tehtyä tai isännän/emännän hoitamaa. Mutta jokainen syö omia eväitään miten sattuu? Ei sovi omaan ajatukseen mukavasta juhlan vietosta.
Mennään näillä ohjeilla, talossa talon tavoilla. Mutta onko tämä yleinenkin tapa? Kehtaanko itse syödä vaikkapa mansikoita ja itse tehtyä suolaista piirakkaa jos toiset vetää lidlin hodareita? Itselleni nuo olisivat siis normaaleita eväitä esim road tripillä ja mieheni on noiden hodareiden ystävä..
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali käytäntö. Itse olen tarjonnut kaiken vieraille ainoastaan kun juhlittiin pikkuporulla mun viiskymppisiä.
Ei tässä kai tarkoitettu että isäntäperhe tarjoaisi kaiken syötävän vaan sitä että yhdessä laitetaan yhdessä hankittua ruokaa.
Mutta eihän omat eväät tarkota etteikö siltikin voitaisi yhdessä tehdä ja syödä.
Eskarissa, kun olin töissä niin eskareiden kanssa mentiin metsäretkelle näin, että kaikilla omat eväät ja sit metsässä vertailtiin niitä eväitä. Liisalla oli keksejä ja Pirkolla porkkana, mutta Leolla olikin pelkkä näkkäri...
Veikkaan että omat ruuat tarkoittaa makkaraa tms grillattavaa. Jokainenhan voi tuoda mieleisensä makkarat jne grillattavat ja sitten grilli kuumaksi ja grillataan yhdessä. Ei mitenkään erikoista. Jos ap menee sinne gourmet-salaatteineen ja road trip -piirakoineen niin on vähän eri planeetalta. Mutta ei kai se haittaa.
Tietenkin omat eväät jos mökille mennään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa ole kysymys siitä, että yritetään vällttää jotain aiemmin tapahtunutta. Ehkä jokin kutsutuista pariskunnista on käyttänyt liikaa hyväkseen perinteistä nyyttikestimeininkiä. Ei kannata ottaa tuota henkilökohtaisesti.
Etukäteen sopiminen olisi kätevin tapa toimia, mutta ehkä se on liian vaivalloista. Jotkut eivät osaa ja jotkut halua neuvotella.
Kai aloittaja on jo kysynyt tarkemmin ruokailuista ennenkuin lähtee pahoittamaan mieltään outoon seurueeseen piiiiitkäksi viikonlopuksi.
Ruoan valmistaminen ja seurustelu on kuitenkin yksi "ohjelmanumero" siinä missä muukin yhdessäolo.
Minusta omien eväiden tuominen on kaikkein parasta. Ison väkimäärän kestitseminen on kallista. Ja voi olla ihmisillä eri ruokatoiveita ja ruoan määrä hankala arvioida. Jokainen hoitaa omat syömiset on selkeä ja tarkka. Saa mitää haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa ole kysymys siitä, että yritetään vällttää jotain aiemmin tapahtunutta. Ehkä jokin kutsutuista pariskunnista on käyttänyt liikaa hyväkseen perinteistä nyyttikestimeininkiä. Ei kannata ottaa tuota henkilökohtaisesti.
Etukäteen sopiminen olisi kätevin tapa toimia, mutta ehkä se on liian vaivalloista. Jotkut eivät osaa ja jotkut halua neuvotella.
Kai aloittaja on jo kysynyt tarkemmin ruokailuista ennenkuin lähtee pahoittamaan mieltään outoon seurueeseen piiiiitkäksi viikonlopuksi.
Ruoan valmistaminen ja seurustelu on kuitenkin yksi "ohjelmanumero" siinä missä muukin yhdessäolo.
Näkyyhän tuo asia tulleen selväksi näin kohtalaisen hyvissä ajoin ennen juhannusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää:
oma pullo mukaan -toiminnan ymmärtäisin täysin ja sitä oletinkin. Ruokien suhteen en ymmärrä.
Onko pakko ymmärtää? Teette vaan kuten isäntäväki toivoo. Ongelma ratkaistu.
Ongelma ei todella ole ratkaistu, vaan ongelmia edessä, jos useampi pariskunta. Miten järjestetään kokkaukset, ruokailu, säilytys jne. Vai tuoko jokaisen pariskunta kotoaan ruuanvalmistuksessa käytettävät astiat, kun esim perunoita jokainen keittää erikseen. Itselläni tuhoon tuomittu malli. En viihtyisi vieraana.
No he eivät varmaan välitä kokkaamisesta. Viekää jotain makkaraa ja lisuketta omiin tarpeisiin tai kysy täsmennystä. Voit hifistellä mansikoita jos kehtaat.
Parempi ku jätät menemättä, jos on noin vaikeeta
Jos ei ole toisilleen tuttu porukka, niin voi olla vaikea organisoida yhteispöytään tuomiset. Kaikenlaiset allergioiden, mieltymysten ja ruokavalioiden huomioiminen on hankalaa. Eikö tuossa toimi ihan hyvin se, että yhteinen pöytä katetaan ja samaan aikaan valmistetaan ruoat, mutta jokainen syö niitä itselleen sopivia juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että omat ruuat tarkoittaa makkaraa tms grillattavaa. Jokainenhan voi tuoda mieleisensä makkarat jne grillattavat ja sitten grilli kuumaksi ja grillataan yhdessä. Ei mitenkään erikoista. Jos ap menee sinne gourmet-salaatteineen ja road trip -piirakoineen niin on vähän eri planeetalta. Mutta ei kai se haittaa.
itse en apn tapauksessa uskaltaisi viedä mitään valmistamista vaativaa. Ihmisillä on mökeillään niin erilaisia varusteluja. Vieraalla mökillä et voi ottaa itsestäänselvyytenä leikkuulautaa tai kattilaa.
ottaisin mukaan jotain jo valmista kuten salaattia
Usein käy niin että kun jollekin nakittaa vaikka tonnikalasalaatin niin sit tullaankin makkarapaketin kans kun "se oli niin paljon helpompaa" ja sit on kilokaupalla makkaraa eikä muuta.Parempi että kaikki tuo sen mitä syökin.
Pirun hankala tuo on. Ehkä jokainen voisi tuoda vaikka omat grillattavat? Mutta se että joka porukka tuo omat uudet potut, omat salaattitarvikkeet, omat jälkiruaat, omat aamiaistarvikkeet, niin onhan tuo nyt hankalaa! Tehdä vaikka neljät eri salaatit, saako perunat kuitenkin keittää samassa kattilassa. Miten jääkaapissa riittää tila, kun jokainen tuo omat levitteet, juustot ja leikkeleet aamiaiselle?
Voihan sitten ehdottaa paikan päällä nyyttäreitä, jos muillekin sopii ettei sormia tarvitse pitää kurissa.
Nää av:n mökkituliais- ja mökkiruokaketjut on aina ihan sairaita😂 Vain täällä voidaan tehdä vieraiden ruokkiminen näin vaikeaksi.
Mä oon tyytyväinen, kun on 3 litran viinipönikät molemmille päiville. Muuta en tarvii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää:
oma pullo mukaan -toiminnan ymmärtäisin täysin ja sitä oletinkin. Ruokien suhteen en ymmärrä.
Onko pakko ymmärtää? Teette vaan kuten isäntäväki toivoo. Ongelma ratkaistu.
Ongelma ei todella ole ratkaistu, vaan ongelmia edessä, jos useampi pariskunta. Miten järjestetään kokkaukset, ruokailu, säilytys jne. Vai tuoko jokaisen pariskunta kotoaan ruuanvalmistuksessa käytettävät astiat, kun esim perunoita jokainen keittää erikseen. Itselläni tuhoon tuomittu malli. En viihtyisi vieraana.
Siinä tapauksessa kutsua ei kannata hyväksyä. Ap on hyväksynyt, joten hänen on syytä sopeutua. Aika ikävä tapa muuten puhua isäntäväestä pahaa selän takana mammoille.
Kaveriporukan mökkijuhannuksena ihan ok ja mielestäni ei sellaiseen tapahtumaan mitenkään erikoinen käytäntö. Varsinkin jos on useammalla jotain ruokarajoitteita niin helpointa tehdä noin. Toki voi viedä yhteisen sipsipussin, karkkia tms. lisäksi. Mökeillä on usein pienet tilat säilytellä ruokia ja siksi voi olla hankalaa että isäntäväki ostaa kaiken etukäteen.