Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidät kutsuttiin mökille mutta omilla eväillä

Vierailija
19.06.2024 |

Itse olen jotenkin pöytistynyt juhannuskutsusta. Kyseessä on tosiaan KUTSU, emme ole änkemässä. Miehen kaveri isännöi muutamaa pariskuntaa. 

Olin itse jo miettinyt että leipoisin koko porukalle jotain suolaista ja jotain makeaa, ellei muita toiveita tule. Siis vaikka että tuokaa lihaa tai salaattia tai kanaa koko porukalle. No nyt selvisi että pyyntö oli jokaisen tuovan sen mitä itse syö. 

Kykenen kyllä noudattamaan tätä, ei siinä mitään. Mutta vieras mökki niin en tiedä onko siellä millaiset tavat vaikkapa jääkaapin, grillin tai mikron suhteen. Omissa piireissä kun kutsutaan kylään tai mennään porukalla johinkin, syödään yhdessä. Ruoka voi olla yhteisesti tehtyä tai isännän/emännän hoitamaa. Mutta jokainen syö omia eväitään miten sattuu? Ei sovi omaan ajatukseen mukavasta juhlan vietosta. 

Mennään näillä ohjeilla, talossa talon tavoilla. Mutta onko tämä yleinenkin tapa? Kehtaanko itse syödä vaikkapa mansikoita ja itse tehtyä suolaista piirakkaa jos toiset vetää lidlin hodareita? Itselleni nuo olisivat siis normaaleita eväitä esim road tripillä ja mieheni on noiden hodareiden ystävä..

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä vähän hassulta, mutta ihmiset ovat tosi hassuja nykyään.

Ymmärtäisin sellaisen nyyttäri toiveen, et jokainen pariskunta toisi jotain kaikille. Voihan tuosta tulla outoa. Te syötte piirakkaa ja toiset pelkkiä sipsejä.... Näin kärjistäen. 

Vierailija
22/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Tehdään aina mökkivieraiden kanssa näin. Varsin kohtuullista. Kutsupas itse mökillesi ja suunnittele koko joukon syömiskuviot, eikö tuolloin ole helpoin että kaikki tuovat omat syömiset niin kenellekään ei tule nälkä tai paha mieli. Miksi mökkivierailun tulisi rasittaa isäntäparia kohtuuttomasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että heillä pitää olla rahaa kustantaa kaikkien syömiset ja juomiset? Olet typerä ajattelematon lokkeilija.

Tästä ei ollut kyse enkä ole lokki. Itse voisin tarjota vaikka koko porukalle jonkun aterian tai jotkin yksittäiset elementit ruokailuissa (vaikka lihat tai marjat), oletuksella että muutkin tekevät näin. Mutta voihan olla että toiset eivöt ole valmiita tähän, ehkä vain kun eivöt ole tottuneet tai koska muilla ei ole rahaa. En tunne miehen kavereita kovin hyvin, odotan siksikin viikonloppua että pääsee tutustumaan. 

Jos meille tulisivat viettämään jotain juhlaa niin toki edelleen tarjoaisin kaiken, tästäkin huolimatta. 

Vierailija
24/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsu ei teille tuollaisena kelpaa niin ei tarvitse tulla! Perun kutsun!

Vierailija
25/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aika hassua jos kaikilla omat eväät.Onko sitten pöydässä joka parilla omat sinapit ja ketsupitkin?

Vierailija
26/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali käytäntö. Itse olen tarjonnut kaiken vieraille ainoastaan kun juhlittiin pikkuporulla mun viiskymppisiä.

Ei tässä kai tarkoitettu että isäntäperhe tarjoaisi kaiken syötävän vaan sitä että yhdessä laitetaan yhdessä hankittua ruokaa.

Vierailija
27/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kivalta. Vai tarkoittaakohan se, että jokainen tuo jotan ja ne yhdistetään? Ehkä jokainen syö omat grilliruuat ja muut ruuat jaetaan? 

Vierailija
28/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on sovittu ruuat yhdessä, ei kutsu mikään täysihoito ole. Ihmeellinen ajatusmaailma sulla.

Luitko aloituksen? Ap odotti juurikin tätä että sovitaan kuka tuo mitäkin. 

Vierailija
29/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä, voin mennä jos itse et halua.

Vierailija
30/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa ole kysymys siitä, että yritetään vällttää jotain aiemmin tapahtunutta. Ehkä jokin kutsutuista pariskunnista on käyttänyt liikaa hyväkseen perinteistä nyyttikestimeininkiä. Ei kannata ottaa tuota henkilökohtaisesti.

Etukäteen sopiminen olisi kätevin tapa toimia, mutta ehkä se on liian vaivalloista. Jotkut eivät osaa ja jotkut halua neuvotella.

Vierailija
31/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap lisää:

oma pullo mukaan -toiminnan ymmärtäisin täysin ja sitä oletinkin. Ruokien suhteen en ymmärrä. 

Kyllä se on yleistä ja normaalia ja ru9kienkin suhteen oikein hyvä käytäntö juuri siksi, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja rajoitteita. Nyt kenenkään ei tarvi natustaa niitä sun piirakoita, jos tykkäävät enemmän hodareista, eikä myöskään sun tarvi pitkin hampain elää niillä hodareilla, jos et niistä tykkää. Ei tarvi miettiä, eikä jakaa kaikille tietoa kaikkien allergioista tai muista terveysasioista, kun jokainen hoitaa omansa. 

JOTAINHAN on toki kaunista viedä tarjolle koko porukalle. Se on siis jotain pientä: pari litraa kirsikoita tai herneitä, sipsejä, vastaavaa. 

Vierailija
32/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa teinimeiningiltä😅 telttaretkelle ymmärtäisin...en menisi tuonne kylään enkä kehtaisi kutsua noin, emäntänä toki ilahtuisin, jos joku tarjoutuisi tuomaan esim. salaatit ja toinen juomat.

Vierailija
33/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Aina kaveriporukalla on mökkeilty tolla periaatteella. Todettu liian vaikeeks säätää kimpparuokaa (kokeiltiin joskus), kun on niin monenlaista ruokavaliota ja ruokailurytmiä.

Vierailija
34/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali käytäntö. Itse olen tarjonnut kaiken vieraille ainoastaan kun juhlittiin pikkuporulla mun viiskymppisiä.

Ei tässä kai tarkoitettu että isäntäperhe tarjoaisi kaiken syötävän vaan sitä että yhdessä laitetaan yhdessä hankittua ruokaa.

Kai sen voi yhdessä laittaa? Mikä estää? Sinäkö säädät kuka hankkii mitä ja montako makkaraa tulee kenelle. Ja vegaaneille omat.

Vierailija
35/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on usein tapana, että vaikka ei mitään olisi ilmoitettukaan, niin silti mennään nyyttäriperiaattella, joku tuo salaatit, joku toinen grillattavat, kolmas jälkiruuat jne  ja niitä syödään yhdessä. Lisäksi vielä kokoonnutaan vuorotellen jokaisen kotona/mökillä 

Ei ikinä tuolla lailla, että jokainen toisi  omat eväänsä 

Vierailija
36/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin on että se joka kutsuu vieraita kotiinsa myös tarjoaa ruuat ja juomat. En ikinä kehtaisi ehdottaa tuollaista järjestelyä. 

Vieraat kotiin, niin joo, mutta Juhannus mökillä useamman perheen voimin tarkoittaa monelle to-su keikkaa. Eli ruokaa neljäksi päiväksi. Kyllä meillä jaetaan noita ruokia. Jokainen tuo juomaa. Ja ruokia jaellaan tyyliin, aamiaiset, salaatit, jälkiruuat, pääruuat, ilta-/yöpalat. Laskin itse, että Juhannuksena siis syödään joku 12 kertaa. Jo pelkästään isäntä ja emäntä saisi olla koko Juhannuksen tekemässä noita ruokia. Roudaaminenkin jo ongelma. 8 aikuista. Onneksi sentään kaikki lapset siinä iässä, ettei niitä kiinnosta lähteä mukaan. Meillä olisi aikoinaan sama porukka mutta lapsilla joka vuosi. 19 henkeä.

Vierailija
37/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on ihan sika kallista nykyään ja ymmärrän, että kaikki osallistuu kustannuksiin. Tosin, miksi pitää tuod? Eikö voi laittaa rahaa ja sit mökin omistajat ostaa ruoat kaikille?

Vierailija
38/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole houkuttelevaa.

Vierailija
39/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä, onko yleinen tapa vai ei? Jos sinä et tykkää, niin teet omat johtopäätöksesi. Miksi kaikkien pitäisi elää yhdellä tavalla?

Vierailija
40/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taas ymmärrä näitä ihmisiä, että olettavat muiden ruokkivan. Säästöähän se toki on muiden kustannuksella, kun kaverit tarjoo mökin ( 500e vähintään jos vuokraat) Ja sitte vielä pitäs ruoat tarjota ( 100e per nuppi ) Kelpais joo, jos kehtais

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme