Onko normaalia, että aikuisen ihmisen koti on todella sotkuinen, jääkaapissa homeisia ruokia jne?
Olen siis työssäkäyvä kolmekymppinen aikuinen. Luulen, että minulla on jotain elämänhallinnan ongelmia (työn ulkopuolella ainoastaan, työni hoidan erinomaisesti, asiantuntijatyö kyseessä). Kotini on sotkuinen, lattiat täynnä vaatteita ja tavaroita sikin sokin, jääkaapista saattaa löytyä kuukausia vanhoja ruokia, homeisiakin... Kaikkialla on sotkuista. Ei ole mitään isoja roskavuoria ja lattiaa näkyy että sinänsä kotini on ihan asuttava, mutta sotkuinen ja likainenkin. Olen alkanut havahtumaan tähän viime aikoina, että ei ole ehkä normaalia? En ole ikinä ollut sellainen supersiisti, mutta kotini siisteystaso on selvästi mennyt tässä vuosien saatossa huonompaan suuntaan. Vapaa-ajalla olen myös väsyneempi kuin aiemmin, en vain jaksa eikä kiinnosta pitää kodista huolta. Mahdollisesti jotain uupumuksen poikasta...
Kommentit (78)
Täältä tulee rölli,on mulla jääkaapissa pölli.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tuon syihin, niin kyllä se melko yleistä on. Kierrän työkseni ihmisten asuntoja ja näppituntumalla sanoisin, että joka kymmenennessä asunnossa ei ole siivottu kuukausiin. Ehkä prosentissa on niin paljon tavaraa, ettei sekaan meinaa sopia. Onpa vastaan tullut sellaisiakin, joilla on kymmeniä roskapusseja sisällä.
En kyllä usko tuota että joka kymmenes kämppä on siivoamatta kuukausia. Siinähän hukkuu jo paskaan. Keväällä jo kolmessa päivässä kämppä on katu/siitepölyä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tuon syihin, niin kyllä se melko yleistä on. Kierrän työkseni ihmisten asuntoja ja näppituntumalla sanoisin, että joka kymmenennessä asunnossa ei ole siivottu kuukausiin. Ehkä prosentissa on niin paljon tavaraa, ettei sekaan meinaa sopia. Onpa vastaan tullut sellaisiakin, joilla on kymmeniä roskapusseja sisällä.
En kyllä usko tuota että joka kymmenes kämppä on siivoamatta kuukausia. Siinähän hukkuu jo paskaan. Keväällä jo kolmessa päivässä kämppä on katu/siitepölyä täynnä.
Niinpä, eiköhän tämä otanta koske jotain isompaa, apua tarvitsevien joukkoa.
Mulla on sottanen koti, jos ovikello soi niin en edes avaa ovea. Johtuu varmaan lapsuuden traumoista kun kaikki oli aina niin viimisen päälle siistiä. Kun äiti imuroi niin isä oikoi maton hapsut, kun itse imuroi niin piti muistaa mistä kohtaa oli jo imuroinut kun ei nähnyt mitään eroa ja iltasin piti kyykkiä ja kerätä kokolattiamatosta kaikki roskat pois. Autoreissuilla ei saanut pitää ikkunoita auki tai ilmastointia päällä kun sieltä olisi tullut roskia. Siinnä sitte hikoiltiin tuntikausia sukulaisiin mentäessä. Mää rakastan mun kodin sottaa koska voin olla täällä villinä ja vapaasti.
Eihän tuo normaalia ole. Onko sulla loma tulossa? Lepäät viikon ja sitten suursiivous. Kaikki, mille ei löydy kaapeista tilaa, lentää kaatopaikalle. Ja sitten sun on helpompi ylläpitääkkin sitä järjestystä. Ruokakaapit myös, eli kaikki oiskohan tää hyvää-ruoka ulos ovesta ja teet itsellesi johonkin Prismaan tms viikko (tai joka toinen viikko) tilauslistan oikeasti sellaista, minkä myös syöt. Ja kaikki ne vaatteet, mitä et ole vuoteen pitänyt, pihalle.
Kyllä on tavallista, sanoo terveydenhuolto.
Varaat koulutetun ammattijärjestäjän, käytte asunnon läpi. Sitten säännöllinen siivoojakäynti. Voit maksaa extraa, että saat lisäpalveluna myös jääkaapin hoidon.
Näin voit keskittyä muuhun, tärkeämpään.
Tai hommat puolison, nainenkin voi tarvita "vaimon" eli huolenpitäjän
Tavallista varmaan. Mutta jos itseä häiritsee, niin pyydä apua. Siivooja ei ehkä ole oikea apu, vaan joku, joka tekee yhdessä kanssasi asioita - etsii tavaroille paikat, auttaa miettimään mitä säilytät/mitä hävität.
Eikä kaikkea tarvitse tehdä kerralla, ota vaikka yksi riittävän pieni kohde, jonka yhdellä kertaa hoidat(te).
Itsellä sama tilanne, paitsi ei pilaantuneita ruokia jääkaapissa. En vaan kotona jaksa tehdä. Jos aloitan, aloitan monta asiaa kerralla ja kaikki jää helposti kesken. Muualla jaksan ja saan aikaiseksi vaikka mitä.
Tiskit, pyykit, ruoanlaitto kotona onnistuu, muu ei.
Tsemppiä sulle :)
Joillekin siivoilu ja järjestäminen on terapiaa. Toisille taas ei eli keskity siihen, missä olet hyvä ja osta muut palvelut.
Olet kuin se hajamielinen professori, jolla pakko olla huushollerska. Muuten kävelykeppi ja silinteri olisivat hukassa.
Aika suuri määrä ympäriinsä levitettyä tavaraa on normaalia.
Siinä vaiheessa menee epänormaalin puolelle jos alkaa olla yli kuukausi siitä kun totesit että joku pitäisi heittää roskiin etkä ole edelleenkään vienyt sitä roskiin, tai jos sama tavara lojuu lattialla väärässä paikassa yli kuukauden etkä ole edelleenkään siivotessa siirtänyt sitä pois.
Ei tarvitse jaksaa pitää paikkoja koko ajan siistinä ja sotku on ihan normaalia. Epänormaalia kun kuitenkin se jos alkaa käydä niin että sitä vain kertyy ja kertyy ja kertyy etkä saa kertyvää jossain välissä siivottua.
Minulle tuo oli ihan normaalia, vasta lähempänä 40 aloin ymmärtää miten paljon se sotkuisuus häiritsee (vaikka sitä ei itse aina ymmärrä). "Valaistuminen" tuli kun asuin jonkin aikaa eri paikassa pelkkien välttämättömyyksien kanssa ja koti oli erittäin helppo pitää siistinä. Sen jälkeen olen pyrkinyt ihan perus ylläpitosiivoukseen kerran viikossa, eli raivaan kaikki näkyvän roinan piiloon ja imuroin, pyyhin keittiön pinnat ja kylppärin.
Etkö sinä ole koskaan käynyt kenenkään muun kodissa, kun et tiedä, millaisia ne yleensä ovat?
On olemassa ihmisiä, joiden elämäntapa on erittäin epäsiisti ilman sen suurempaa ongelmaa. Useammin viittaa kyllä johonkin mielenterveysongelmaan, tai vähintään välinpitämättömyyteen ja laiskuuteen.
Tiedän aika paljon sotkuisesta asumisesta omassakin huushollissa, mutta muutaman kerran olen päätynyt asuntoon, jossa jopa minun on tehnyt mieli siivota vähän. Todellinen ongelma vanhentuneista ruuista oli erään vanhuksen asunnossa, vaikka hänen kotinsa ei muuten epäsiisti ollut. Muissa oli muuten vaan sekaista ja sotkuista.
Saat kotisi kuntoon, kun palkkaat kerran avuksi siivoojan, jonka kanssa järjestät ja siivoat kaiken. Hankkiudu eroon turhasta tavarasta, jota et edes siirrä pois lattialta. Älä enää osta sellaista ruokaa, jota et aio syödä heti. Sillä pääset alkuun ja jatkossa on helpompi pitää siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa siivooja! Ihme valitusta helposti ratkaistavaan ongelmaan.
Helppoa. Sama kuin neuvoisi incelille: hanki nainen!
Anoppilani oli tuollainen. Tahmea, likainen ja sotkuinen. He ei vaan osanneet parempaa.
Kuulemma ihan lapsiperheiden kodissa on tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Oletko töissä sosiaalitoimessa tai muuten työsi on sen laatuista, että käyt sellaisten ihmisten kodeissa, jossa on elämänhallinta enemmän tai vähemmän hukassa? Ei tavallisten terveitten ihmisten kodeissa ole haisemassa kymmeniä roskapusseja ja vaikka viikkosiivous ei enää kuulu ohjelmaan, tavallisesti siivotaan ainakin useamman kerran vuodessa.
Hei AP ja muutkin sotkusta kärsivät. Minua vaivasi vuosia sama ongelma. Kerran vain päätin, että siivoan joka arkipäivä 15 minuuttia. Näin olen tehnyt jo vuosia. Nyt meillä on aina kohtalaisen siistiä. Eikä koskaan ole siivouspäivä.
Robotti-imuri, valmista arkiruuat sunnuntaina, ja keskiviikkona iso-määrä, pakasta ja säilö osa annosrasioihin. käy kerran viikossa pinnat jollain rätillä läpi. Näin saa minimoitua ainakin stressin perusjuttuihin. Mieti tehokkuutta, tehokkuus vähentää taakkaa, päätä tehdä asiat heti ei saa jättää roikkumaan lisää stressiä. Jos väsyttää tee jotakin, nuku yöllä... etc.
Sen asunnon siisteystason voi päättää yksinasuva ihan itse. Jos sotku haittaa, silloin siivoaa. Kysymys "onko normaalia" on aivan järjetön. Onko normaalia että naiset paljastelee itseään?
Mulla johtui univajeesta/ja stressistä. ei vaan ollut energiaa siivota. Onneksi sain nyt lomalla siivoiltua