Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia, että aikuisen ihmisen koti on todella sotkuinen, jääkaapissa homeisia ruokia jne?

Vierailija
18.06.2024 |

Olen siis työssäkäyvä kolmekymppinen aikuinen. Luulen, että minulla on jotain elämänhallinnan ongelmia (työn ulkopuolella ainoastaan, työni hoidan erinomaisesti, asiantuntijatyö kyseessä). Kotini on sotkuinen, lattiat täynnä vaatteita ja tavaroita sikin sokin, jääkaapista saattaa löytyä kuukausia vanhoja ruokia, homeisiakin... Kaikkialla on sotkuista. Ei ole mitään isoja roskavuoria ja lattiaa näkyy että sinänsä kotini on ihan asuttava, mutta sotkuinen ja likainenkin. Olen alkanut havahtumaan tähän viime aikoina, että ei ole ehkä normaalia? En ole ikinä ollut sellainen supersiisti, mutta kotini siisteystaso on selvästi mennyt tässä vuosien saatossa huonompaan suuntaan. Vapaa-ajalla olen myös väsyneempi kuin aiemmin, en vain jaksa eikä kiinnosta pitää kodista huolta. Mahdollisesti jotain uupumuksen poikasta...

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoa ainakin se jääkaappi, on nopeasti tehty. Jos mahdollista, laita yhdelle päivälle viikossa muistutus puhelimeen, että katsot jääkaapin läpi.

Minulla tuo päivä on lauantai. Kaapeissa ei ole homeista ruokaa, mutta yksinasuvana ruokahävikkiä pitää ehkäistä. Lauantaisin katson tuotteiden päivämäärät, näyttääkö vihannnekset huonoilta tai pitääkö vaikka pestä vihanneslaatikko. Samalla suunnittelen seuraavan viikon ateriat.

Jotain siivoat kotona, kun sotku ei ole ihan kammottava. Koeta luoda tärkeiksi kokemillesi asioille joku rutiini. Ne hoidetaan silloin, kun aika on, eivätkä ne kuormita mieltä muulloin.

Vierailija
62/78 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään ajatuksia aiheesta, tai vinkkejä?

ap

Mulla sama juttu mutta kun ei vaan jaksa. En pyydä enää ketään kotiini, nähdään muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itsekään ahkera siivooja, otan aina jonkun kohteen, tiskit, lattia pesun, wc siivous vuoroon. Roskat heti lajittelen muovikasseihin, kun täynnä vien kauppaan mennessäni roskikseen. Ei keräänny kaikki kerralla tehtäväksi.

Pitääkö sinun erikseen muistaa tuo joka kerta vai tuleeko se luonnostaan?

Eihän erikseen muistaa tarvitse, kun tuon kaiken näkee siinä asuessa. Näkee tiskit altaassa, näkee likaisen vessan, näkee täyden roskapussin ja siirtää sen oven eteen niin, että siitä ei pääse ohi siirtämättä sitä.

Ei se vaan kaikilla toimi noin. Mulla esim. kaikki miljoonat to do-asiat vaan pyörii päässä enkä saa edes roskia vietyä ilman että kirjoitan sen ensin ylös jonkin päivän tehtävälistalle.

Vierailija
64/78 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuten toisessa keskustelussa epäiltiin ja on ihan todistetukin niin sottapyttyjähän ne mammat todellisuudessa ovat.

Vierailija
65/78 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa tuon syihin, niin kyllä se melko yleistä on. Kierrän työkseni ihmisten asuntoja ja näppituntumalla sanoisin, että joka kymmenennessä asunnossa ei ole siivottu kuukausiin. Ehkä prosentissa on niin paljon tavaraa, ettei sekaan meinaa sopia. Onpa vastaan tullut sellaisiakin, joilla on kymmeniä roskapusseja sisällä.

Oletko töissä sosiaalitoimessa tai muuten työsi on sen laatuista, että käyt sellaisten ihmisten kodeissa, jossa on elämänhallinta enemmän tai vähemmän hukassa? Ei tavallisten terveitten ihmisten kodeissa ole haisemassa kymmeniä roskapusseja ja vaikka viikkosiivous ei enää kuulu ohjelmaan, tavallisesti siivotaan ainakin useamman kerran vuodessa.

Huoltomiehet käyvät monissa asunnoissa. Asuntovälittäjät käyvät myös. Olen pari kertaa ollut esittelyssä, jossa myyytävä asunto oli puistattavassa kunnossa. Toisessa paikassa ongelmainen vuokralainen oli paikalla ja nukkui olohuoneessa täysin tietämättömänä asunnossa kävelevistä katsojista. Asuntio sinänsä oli kiva ja muistan pohjan vieläkin. Itsellä ei olisi silloin ollut varaa  tehdä pintaremonttia sinne.

Vierailija
66/78 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole koskaan ollut varsinaista masennusta, mutta olen huomannut että talvisin kun olen usein alakuloisempi ja vähän aikaansaamaton vapaa-ajalla, niin koti menee sottaisempaan suuntaan. Kesäisin kun mieliala on parempi, niin koti pysyy helposti siistinä kuin itsestään eikä asiaan tarvi edes panostaa. Ehkä se kodin siisteys on asia, joka jää helposti toissijaiseksi jos on jotain muuta mielen päällä.

Jos jonkun luona käy säännöllisesti vieraita, normaali-ihminen raivaa paikkoja tekee jonkinlaisen siivouksen ennen vieraiden tuloa.

Vierailija
67/78 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vähän päivässä. Jääkaapin siivous ei vie hirveästi energiaa. Tai voit ottaa viikkourakan siitä. Viet vaikka eka päivänä vanhentuneet ja homeiset tavarat sielä roskiin. JNE

Kun pienesti aloittaa kodin siistimisen, niin siitä ihan oikeasti voi tulla tapa, ja tuntee itsensä pirteämmäksi, kun on siistimpää.

Vierailija
68/78 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo roskakasat ja jätteet kerääntyy aika nopeasti jos jää parikin päivää siivoamatta olen huomannut. Itselläni oli aika kauan univajetta, ja kämppä oli aina pari viikkoa kaaos ennekuin jaksoin taas siivota. Kaikista vähimmällä pääsee kun tiskaa heti astiat kun syö ja lajittelee jätteet heti eikä jätä niitä nurkkiin kerääntymään. Muistaa viedä aina roskapussit kun lähtee ulos. Itselläni vielä tuo kaaos korostui, koska asun 27 neliön yksiössä. Ja sitten jos asuu yksin, niin ei osta niitä isoja peruna ja porkkanpussia, ne kun aina menee mätänemään.

Vierailija
69/78 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos sulla on hyvä palkka niin selvittäisin mitä maksaisi, jos siivooja kävisi esim. pari kertaa kuukaudessa. Tietystikään siivoojakaan ei niitä romuja ala lattioilta keräilemään. Jos kuitenkin saat jotenkin tavarat ja vaatteet pois lattioilta, niin voisi käydä imuroimassa ja pyyhkimässä pinnat esim. pari kertaa kuukaudessa.

Itse asiassa eräs siivooja kertoi lehdessä, että hänen asiakaspiirissään on perheitä, joissa iso osa hänen työajastaan kuluu erilaisten tavaroiden poimimiseen lattialta. Hän siivosi koteja, joissa asui perheitä eri ikäisten lasten kanssa. Ei pysty imuroimaan tai pyyhkimään lattiaa, jos lattialla on vaatteita, pikkutavaroita ja  esim. legoja. Joku kallis kultakorukin voisi vahingossa päätyä imurin sisuksiin pariskunnan makuuhuoneessa. Työtasoja on mahdotonta pyyhkäistä, jos ne ovat täynnä tavaraa.

Vierailija
70/78 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, onko normaalia, mut itellä vähän sama. Itekseen asun nykyään. Tykkään olla paljon ulkosalla, liikkua, eräillä. Koti on enempi nukkumapaikka, enkä kutsu paljon vieraita. On niinku aina jotain kivempaa tekemistä ku siivota, ni sit sitä lykkää. Nyt oottelen oikein kurjaa keliä, ni jos sit siivois. :D Toki jos vieraita tulossa, niin sillon saan nopeesti puhtaaks. 

m

Vierailija
71/78 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos sulla on hyvä palkka niin selvittäisin mitä maksaisi, jos siivooja kävisi esim. pari kertaa kuukaudessa. Tietystikään siivoojakaan ei niitä romuja ala lattioilta keräilemään. Jos kuitenkin saat jotenkin tavarat ja vaatteet pois lattioilta, niin voisi käydä imuroimassa ja pyyhkimässä pinnat esim. pari kertaa kuukaudessa.

Itse asiassa eräs siivooja kertoi lehdessä, että hänen asiakaspiirissään on perheitä, joissa iso osa hänen työajastaan kuluu erilaisten tavaroiden poimimiseen lattialta. Hän siivosi koteja, joissa asui perheitä eri ikäisten lasten kanssa. Ei pysty imuroimaan tai pyyhkimään lattiaa, jos lattialla on vaatteita, pikkutavaroita ja  esim. legoja. Joku kallis kultakorukin voisi vahingossa päätyä imurin sisuksiin pariskunnan makuuhuoneessa. Työtasoja on mahdotonta pyyhkäistä, jos ne ovat täynnä tavaraa.

Niin, siivooja kyllä voi ne kamatkin kerätä, siitä hänelle maksetaan, yleensä vaan ihmiset eivät kehtaa antaa siivoojan sitä tehdä, ja siivoavat ennen siivoojan tuloa. Minä ainakin jos palkkaisin siivoojan, käskisin tehdä juuri nuo tympeät aikaa vievät hommat, sitten se pölyjen pyyhkäisy ja lattian imurointi on helppoa ja kivaa kun pinnat on tyhjiä, miksi siihen palkkaisin ketään?

Vierailija
72/78 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd tai Add

Vierailija
73/78 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa tuon syihin, niin kyllä se melko yleistä on. Kierrän työkseni ihmisten asuntoja ja näppituntumalla sanoisin, että joka kymmenennessä asunnossa ei ole siivottu kuukausiin. Ehkä prosentissa on niin paljon tavaraa, ettei sekaan meinaa sopia. Onpa vastaan tullut sellaisiakin, joilla on kymmeniä roskapusseja sisällä.

Oletko töissä sosiaalitoimessa tai muuten työsi on sen laatuista, että käyt sellaisten ihmisten kodeissa, jossa on elämänhallinta enemmän tai vähemmän hukassa? Ei tavallisten terveitten ihmisten kodeissa ole haisemassa kymmeniä roskapusseja ja vaikka viikkosiivous ei enää kuulu ohjelmaan, tavallisesti siivotaan ainakin useamman kerran vuodessa.

Kyllä meitä tuon kaltaisia on. Ihan suht terve olen, mutta aina on ollut ongelmia kodin siistinä pitämisessä. Muita elämänhallintaongelmia ei ole, eikä mitään masennusta, mielenterveysongelmia tms. Olen hyvin tasapainoinen ihminen, raitis, kouluja käynyt, työelämässä. En vaan yksinkertaisesti kykene pitämään tavaroita järjestyksessä ja oikeilla paikoillaan. Tavaraa on aivan liikaa, niitä jää pöydille lojumaan eivätkä ne edes häiritse minua yhtään. Oikeastaan viihdyn kaaoksen keskellä. Joskus havahdun siihen, että jäljellä ei ole enää yhtään tyhjää pöytätilaa, mutta sitten onkin jo tosi vaikea aloittaa pöytien tyhjentäminen, koska tavaroille ei ole edes olemassa oikeita paikkoja. Kaapit ovat täynnä. Mistään en osaa luopua.

Tavaranpaljous (hamstraustaipumus? liian pieni asunto?) taitaa olla isoin ongelmani, mutta myös hajamielisyys, vaikeus "tunnistaa" sotkua ja järjestellä tavaroita. Kymmeniä roskapusseja en sentään hamstraa.

Vierailija
74/78 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappiin voi nopeasti tulla pilaantuvaa. Ellei siirrä ne pois. Sotku voi johtua siitä jos joku oli kipeänä, eikä voinut heti imuroida. Mutta olisi hyvä jos lattialle ei jätetä vaatteita lojumaan tms.

Vierailija
75/78 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään normaalia, mutta heijastus jostain henkisestä oireesta.

Positiivisena asiana voi kuitenkin pitää sitä että itse sentään kuitenkin vielä  havaitsee tuon mainitsemasi sotkun ja epäjärjestyksen välittömässä elinympäristössään.

Samoin sitä että itse tajuaa sen merkiksi  siitä ettei kaikki nyt ole itsellä henkisesti  kunnossa.

Olen itse ollut tuollaisessa tilanteessa sen jälkeen kuin poikaystäväni lähti ja maailmani tuntui sortuneen. 

Olin tuolloin vielä työttömänäkin enkä siis jaksanut tehdä (henkisistä syistä johtuen) yhtään mitään.

En osaa nyt enää sanoa,enkä tarkalleen  mistä se tuli se tunne ja siihen liittyvä ajatus että 'näin ei voi jatkua' ja että 'tästä ei nyt tule enää yhtään mitään ,mutta lopulta sain kuin sainkin itseni liikkeelle tilanteen korjaamiseksi.

Tiesin että mitään 'marikondoilua' tässä ei nyt kannata ruveta yrittämäänkään, mutta sen sijaan pakottauduin  tiskialtaan ääreen  pesemään yhden kahvikupin ja lupasin siitä työstä sitten itselleni viiden minuutin tauon.

Näin tapahtui.

Sitten asetin itselleni seuraavan tavoitteen :kaksi ruokalautasta saatava puhtaaksi ja kaappiin ja sitten taas tauko . jne.

Pian kyllästyin ,jo liiallisilta tuntuviin "pakollisiin" taukoiluihin ja halusin nähdä jo  enemmän tulosta työstäni .

'Eipä aikaakaan kun tiskiallas oli jo tyhjä ja puhdas  .(minulla siis  ei ole mitään tiskikonetta)

Se nosti jo hiukan itsetuntoani ja olin jo valmis sen saamisen turvin siirtymään jo  seuraavan haaveilemani  tavoitteen toteutukseen:keittiön lattian pesuun.

Tällä tavoin ,ikäänkuin 'aste asteelta' etenin ja sain kuin sainkin  koko 'urakkani' kahdessa päivässä valmiiksi. ( ja siinä ohessa monta muutakin asiaa elämäni jälleen kuntoon laittamiseksi ajateltua ) ja ennenkaikkea sen, jo ihan konkreettisesti  elämääni haittaavan sotkun kertymisen kierteen katkaistuksi.

Tätä suosittelisin sinullekin ap., pystyt siihen kyllä JOS haluat ja siitähän sinä voit lähteä ,että mitä todennäköisimmin myös  haluat juuri tätä , sillä sen sotkun kertymisen jatkumistahan sinä tietenkään ET halua. (...vai erehdynkö nyt tässä ja olenko ihan kokonaan väärässä?)

Tuon viimeksi mainitun kysymyksen esittämistä ihan vaan omalle itsellesi suosittelen kyllä  lämpimästi, sillä eihän Sinun mitään minun mielikseni tarvitse tehdä VAAN  itsesi.

Varmuus kerrallaan etenet ja laitat näin elämäsi taas kuntoon.

Yksinkertaista on ja ehkä hölmöltäkin saattaa kuulostaa , mutta näin kun teet niin tehoaa kyllä tämä -terapianakin. .

terv. nimim. 'Omasta kokemuksesta'

Vierailija
76/78 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole koskaan ollut varsinaista masennusta, mutta olen huomannut että talvisin kun olen usein alakuloisempi ja vähän aikaansaamaton vapaa-ajalla, niin koti menee sottaisempaan suuntaan. Kesäisin kun mieliala on parempi, niin koti pysyy helposti siistinä kuin itsestään eikä asiaan tarvi edes panostaa. Ehkä se kodin siisteys on asia, joka jää helposti toissijaiseksi jos on jotain muuta mielen päällä.

Joskus kun minulla oli varaa, siivooja kävi n 1 x kk. Aina oli mielessä että kohta hän tulee, niin oli oltava suhteellisen normi kunnossa että hän pääsi pesemään lattiat, wcn ja kylppärin. Oli ihan ok siisteystaso kotona. Sitten rahat loppui. Valitettavasti. Asiantuntija töissä on hyvä palkka, voikko palkata siivousapua tai ammatti järjestäjän avuksesi?

Vierailija
77/78 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäjärjestys on jossain määrin normaalia, mutta likaisuus, homeiset ruuat jne. ovat kaukana normaalista. Ihan jo oman terveytesi kannalta, kannattaa tehdä asialle jotain. Ei ole terveellistä hengitellä homeitiöitä ja ties mitä niistä pilaantuneista ruuista lähtee. Johan sinne kohta tulee tuholaisia, jos annat kämpän olla kaatopaikkana. 

Vierailija
78/78 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia eikä selity pelkällä stressillä tai uupumuksella. Terve ja hyvinvoiva ihminen ei halua elää noin.