Suomalainen syö keskimäärin 500 grammaa juustoa viikossa. Meneekö sinulla yli vai alle keskiarvon? Mitä juustoa syöt?
Mitä juustoa yleensä syöt?
Onko juustonkäyttösi yli vai alle keskiarvon?
Kommentit (96)
Menee n. 600-700gr viikossa. Ennen meni n. Kilo, mutta olen vähän vähentänyt. Ja kermajuustoa. Näin ollut jo yli 10 vuotta, ja bmi 21
Käytän juustoa oikeastaan vain pizzassa ja halloumia laitetaan salaattiin pari kertaa vuodessa. Viikkokulutus max 50 g.
26kg vuodessa on 116g viikossa ei 500g
Menee helposti yli kilo, ihan Edamia tai Goudaa menee puolitoista 500g pakettia viikossa, salaattijuustoja pari pakettia ja homejuustoa yksi. Kyllä siitä 1-1,5 kiloa per viikko tulee.
Toisaalta olen lopettanut kinkkujen ja muiden leikkeleiden syömisen, ei vaan huvita sikaa tai kanaa syödä viipaleina. Ennen meni saunapalvia tai broilerileikettä 1-2 pakettia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Hassua että ollaan jo sivulla kolme, eikä kukaan ole tajunnut että apn laskut ihan päin persettä 🙈
26kg jaettuna 52 viikkoa on 500g kuukaudessa
Mietipä nyt toisenkin kerran.
Rakastan juustoa ja syön kaikenlaisia juustoja, mutta en kyllä noin valtavia määriä. Puolet tuosta määrästä saattaa mennä jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Hassua että ollaan jo sivulla kolme, eikä kukaan ole tajunnut että apn laskut ihan päin persettä 🙈
0,5 kg x 52 vk = 26 kg
Vierailija kirjoitti:
Otapa laskin esiin ja laske uudestaan.
Tuo on kyllä paljon. Lakkasin puoli vuotta sitten ostamasta juustoa ja nyt saan sitä vain valmissalaateista.
Ensin tuntui vaikealta elää ilman juustoa (ja oivariinia: lopetin juustovoileivät). Mutta nyt en enää oikeastaan ajattele asiaa.
Luulisi, että ihminen lihoo, jos syö puoli kiloa juustoa viikossa.
Ahmin suolaista ja rasvaista kermajuustoa. Eilen meni pikkupaketti ja pian lähden uuden ostoon. Joo on koholla kolesteroli, verenpaine, sokeri ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vuodessa tuon 500g syön.
Etkö syö esimerkiksi pizzaa tai lasagnea tai ravintolaruokaa? Juustokakkua? Feta-salaattia?
Jotkut ihmiset eivät käytä ollenkaan maitotuotteita. En ole tuo, jolle vastasit.
Vaihtelee, välillä menee enemmänkin, Oltermanni, Edam, Gouda, Aura
Vierailija kirjoitti:
Laskutaitosi on hieman ruosteessa.
Syön voileivän päällä Polar-juustoa, vähärasvaisinta. Viikossa menee ehkä 150 g.
Juustoissa on paljon kovaa rastaa, mitä ennen ennen tajunnut. Söin ennen aika paljon juustoa, varsinkin rakkaus juustouunileipiin oli kova, mutta lääkärissä mitattiin viime vuonna kolestrolit ja ne oli 6,7. Pistin ruokavalion uusiksi, ja juustoista syön enää vähärasvaista raejuustoa ja joskus harvoin fetaa salaatissa. Punainen liha vaihtui kanaan ja kalkkunaan. Kävin eilen kolestrolimittauksessa ja se oli 6,1. Vieläkin pitää katsoa miten ruokavaliosta saa lisää kovaa rasvaa pois.
(Lääkäri ehdotti palmuöljyn varomista. Yllätyin, että margariineissa on palmuöljyä, joka on kovaa rasvaa!)
Vähemmän menee nykyään kun syön leipääkin huomattavasti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
26kg vuodessa on 116g viikossa ei 500g
Höpö, höpö
0,116kg x 52vk=6,032kg
Eväsleipään laitan vähempirasvaista paksun viipaleen arkisin.
Sen lisäksi ehkä 200g viikossa muuta, tykkään briestä ja kovasta vuohenjuustosta.
Eli alle 500g viikossa. Rasvainen juusto ei enää niin houkuta, voi se olla hyvää sulana jonkun makaroonilootan ja lasagnen päällä mutta en tee noita itselleni. Raejuustoa kyllä syön nykyään viikottain mutta jotenkin se ei tunnu juustolta.
Mä syön varmasti yli. Olen lakto-ovovegetaristi, ja koska mun maha kestää aika heikosti palkokasveja, mun keskeinen proteiininlähde on maitotuotteet, käytännössä juustot koska en maitoa juo. Syön paljon erityisesti fetaa ja mozzarellaa, pääosin salaateissa tai täytetyissä leivissä. Eilen leivitin ison fetapalan munassa, jauhoissa ja seesaminsiemenissä ja paistoin, syön kahtena päivänä sitten hummuksen, retiisien ja paahdettujen kikherneiden kanssa. Leipäjuustoa syön myös säännöllisesti. Muut juustot, aina välillä, mutta ei säännöllisesti. En esim. syö leivillä höylättäviä juustoja. Mutta jos teen pizzaa niin siihen toki tulee juustoraastetta, ja joskus teen ihan juustosalaatteja.
Piti korjata ruokavaliota korkean kolesterolin ja lihomisen takia, jolloin juusto jäi pois arjesta ja kuuluu nykyisin herkkuihin. Ehkä kerran kuussa raaskin ostaa jotain oikein maukasta parmesaania, mitä nappailen viikunahillon kanssa.