Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko olemassa konkreettinen etuus, joka saisi sinut hankkimaan enemmän lapsia / sen ensimmäisen

Vierailija
18.06.2024 |

Mulla se olisi reilu määrä käytännön apua kunnalta. Siis paljon apua lastenhoitoon. Vastasyntyneen kanssa vaikka melkein joka päivä ja myöhemmin riittäisi vähempikin. Saisi nukkua ja ei olisi riskiä olla äärirajoilla vaikeankaan vauvan kanssa.

Yksi lapsi meillä on ja ollaan hänelle hyvät vanhemmat, kaksi helppoa lasta menisi kyllä. Mutta jos toinen olisi yhtään hankala, vaikka ihan koliikki tms tavallinen vauva niin ei meillä riittäisi resurssit. 

Ei ole turvaverkkoja. Suku on kaukana ja kaverit melkeinpä välttelevät vastasyntyneen äitiä ja isää, saati että auttaisivat.

Oikeastaan mikään muu etuus, raha tms. ei muuttaisi päätöstä päätöstämme pysyä yhdessä lapsessa, ellei sitten rahaa tulisi niin paljon että olisi varaa itse palkata apulainen

Kommentit (279)

Vierailija
201/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulisin tähän mielellään vastauksen nuorilta ihmisiltä! Tässä tilanteessa tietysti valtion tulisi kannustaa ihan kaikkia hankkimaan lisää lapsia, mutta yleisesti normitilanteessa tietysti mieluummin nuoria. 

Ap

Kun näitä viestejä lukee, niin pelottaa ajatellakin, josko joillakin todellakin on lapsia. Jotain sinnikkyyttä ja aikuiseksi kasvamista se vanhemmuus vaatii. Ei aina voi olla huutamassa ensimmäisenä tukea yhteiskunnalta. Kyllä se perhe pitäisi normaalitilanteessa pystyä itse huolehtimaan. Kriisit on eri asia ja niitä tulee mutta myös menee - ihan ilman terapioita. Se on elämää. 

Kova oli koulu itselläkin, kun mies oli reissutöissä ja käytännössä olin viikot yksin lasten kanssa. Ei ollut aina kivaa. Ei ollut koti siisti, ei oltu shoppailemassa muotivaatteita eikä juostu harrastuksissa suorittamassa elämää. Ei käyty kahviloissa, vaan syötiin omat eväät puistossa - niinkuin siihen aikaan suurin osa vanhemmista teki. Lapset kun kasvoivat, niin pääsääntöisesti itse pihalla leikkivät ja naapureiden tenavat oli samassa laumassa. Ei niille aikuiset olleet keksimässä virikkeitä eikä ohjaamassa toimintaa. Mutta lopputulemana siitä nykyvanhempien silmissä tylsästä ja perusasioihin keskittyvästä elämästä kasvoi kaksi fiksua ja itsensä elättävää nuorta aikuista. 

Suosittelen palaamaan ihan perusasioihin. Elämä lasten kanssa on lopulta aika yksinkertaista, kun keskittyy oikeisiin asioihin. Niihin, millä on oikeasti merkitystä. 

Vierailija
202/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt nyky äidit joutuvat tekemään nuo samat asiat lapset helmoissaan. 

Älä jauha paskaa. Nykyäidit käyvät töissä ja pallerot ovat päikyssä aamusta iltaan. Eikä tasan varmasti tiskata astioita käsin. Älä ole typerä. 

Miksi terapeuteilla riittää töitä 80-90- lukujen lapsissa? 

Siksi, että ovat hölmöjä ja kuvittelevat olemattomia, kuten tuokin, joka luulee, että nykyäideillä on lapset helmoissa eikä pädi kourassa sohvalla istumassa

Niin että pitäisi kiskoa viinaa kuten omat vanhemmat silloin lama-aikana? Tosi tervettä..

Noinko tuossa sinun mielestäsi todella luki? Jos kyllä, menepä syksyllä takaisin 1.luokalle koul

Hei vanhus! Tää polvi ei siedä samaa kuonaa mitä te sieditte. Me vaaditaan jotain tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jauha paskaa. Nykyäidit käyvät töissä ja pallerot ovat päikyssä aamusta iltaan. Eikä tasan varmasti tiskata astioita käsin. Älä ole typerä. 

Siksi, että ovat hölmöjä ja kuvittelevat olemattomia, kuten tuokin, joka luulee, että nykyäideillä on lapset helmoissa eikä pädi kourassa sohvalla istumassa

Niin että pitäisi kiskoa viinaa kuten omat vanhemmat silloin lama-aikana? Tosi tervettä..

Noinko tuossa sinun mielestäsi todella luki? Jo

Miksi et sitten ole opetellut edes lukutaidon alkeita? Olisi joku taso sinunkin osallistumisellasi tähän keskusteluun. 

Vierailija
204/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo kolme. Tekisin lisää, jos saisi verohelpotuksia samaan tapaan kuin Unkarissa. Ja siis tekisin kyllä mielellään muutenkin, mutta rahat ei riitä.

Vierailija
205/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinko tuossa sinun mielestäsi todella luki? Jo

Teidän pitää itse luoda sitä tasoa.

Vierailija
206/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulisin tähän mielellään vastauksen nuorilta ihmisiltä! Tässä tilanteessa tietysti valtion tulisi kannustaa ihan kaikkia hankkimaan lisää lapsia, mutta yleisesti normitilanteessa tietysti mieluummin nuoria. 

Ap

Kun näitä viestejä lukee, niin pelottaa ajatellakin, josko joillakin todellakin on lapsia. Jotain sinnikkyyttä ja aikuiseksi kasvamista se vanhemmuus vaatii. Ei aina voi olla huutamassa ensimmäisenä tukea yhteiskunnalta. Kyllä se perhe pitäisi normaalitilanteessa pystyä itse huolehtimaan. Kriisit on eri asia ja niitä tulee mutta myös menee - ihan ilman terapioita. Se on elämää. 

Kova oli koulu itselläkin, kun mies oli reissutöissä ja käytännössä olin viikot yksin lasten kanssa. Ei ollut aina kivaa. Ei ollut koti siisti, ei oltu shoppailemassa muotivaatteita eikä juostu harrastuksissa suorittamassa elämää. Ei käyty kahviloissa, vaan syötiin omat eväät puistossa - niinkuin siihen aikaan suurin osa vanhemmista teki. Lapset kun kasvoivat, niin pääsääntöisesti itse pihalla leikkivät ja naapureiden tenavat oli samassa laumassa. Ei niille aikuiset olleet keksimässä virikkeitä eikä ohjaamassa toimintaa. Mutta lopputulemana siitä nykyvanhempien silmissä tylsästä ja perusasioihin keskittyvästä elämästä kasvoi kaksi fiksua ja itsensä elättävää nuorta aikuista. 

Suosittelen palaamaan ihan perusasioihin. Elämä lasten kanssa on lopulta aika yksinkertaista, kun keskittyy oikeisiin asioihin. Niihin, millä on oikeasti merkitystä. 

Niin, mutta minä en halua tylsää enkä perusasioihin keskittyvää elämää. Ihmiset kokevat eri asiat merkityksellisiksi. 

Vierailija
207/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilusti isompi lapsilisä, ehkä kolminkertainen nykyiseen verrattuna. Pidän äitiydestä ja lapsista, mutta lähinnä taloudellisista syistä ollaan päätetty, että kaksi riittää. Todellisuudessa isompi lapsilisä olisi todella huono juttu; sitten lapsia pian alettaisi hankkia ihan rahan vuoksi ja pidettäisi silti huonoissa oloissa.

Nimenomaan. Veikkaan, että juuri se ei-kykenevä osa kansasta alkaisi rahoittaa elämäänsä tekemällä lapsia. Osa tekee sitä jo nyt näilläkin rahoilla. Lastensuojelussa kun on töissä, niin näkee hyvin mielenkiintoisia perheitä. Osa naisista edelleen kuvittelee, että yhteinen lapsi saa miehen jäämään. No, ei saa. Pitäisi se jo suunnilleen kuudennen eri isille tehtyjen tenavien jälkeen uskoa. Mutta kun ei. Edelliset lapset on jo sijoitettu - osa nykyään hoksattu antaa jo adoptioon, kun on niin rankkaa. Ja kohta on uusi kulta ja pulla uunissa. Ja näitä kuulkaas riittää. Kun lapsilisä nostettaisiin vaikka tonniin per lapsi, niin sosiaalipuolen menot räjähtäisi. 

Vierailija
208/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kova oli koulu itselläkin, kun mies oli reissutöissä ja käytännössä olin viikot yksin lasten kanssa. Ei ollut aina kivaa. Ei ollut koti siisti, ei oltu shoppailemassa muotivaatteita eikä juostu harra

Niin silloin ei kannata hankkia sitä perhettä. Kun hankkii lapsia, niin sinä et ole enää se, jonka mielipiteellä on väliä. Sillä lapsen hyvinvoinnilla on väliä. Jos haluat kasvattaa tasapainoisen lapsen, niin sellainen kasvuympäristö on aika tylsä ja perustuu kiireettömiin rutiineihin. Älä tee lapsia, jos 20 vuoden sitoutuminen on nyt liikaa. Sen aika ei ole vielä. 

Vierailija
209/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verohelpotukset lisäisi varmasti syntyvyyttä. Silloin kun toinen vanhempi hoitaa pientä lasta kotona, ei tarvi maksaa niin paljon veroa. 

Vierailija
210/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja ikisinkkumies. Toki ensin pitäisi löytyä nainen jonka kanssa lapsia tekisin.

Kohdallani se etuus olisi palkka eli palkan olisi oltava noin 4000e/kk jotta lapsia tekisin. Nyt palkka vain reilu 3000e/kk.

M34

Vierailija
211/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitset vastasyntyneelle vauvalle joka päivä hoitajaa? Imettäisikö se hoitaja vauvaa?

Eikö kaksi vanhempaa pysty jakamaan hoitovastuuta varsinkin kun on isyyslomakin?

Oikeastaan suurempi tarve on toki heti sen lyhyen isyysloman päättyessä

Silloinkin se isä on kotona töiden jälkeen ja viikonloput. Mikä siitä vauvan hoidosta tekee ylivoimaista kahdelle aikuiselle? Ymmärtäisin, että täysin yksin on tosi rankkaa, mutta jos kaksi puolisoa ei kykene jakamaan vastuuta, on se kummallista.

Jos vain tällaisten miesten kanssa lisäännyttäisiin, Suomessa syntyisi vain muutama sata lasta vuosittain.  

Vierailija
212/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitoapua ilman että sitä pitää mistään itkeä tai taistella. Yhteiskunnan olisi aika herätä siihen, että nykypolven tukiverkosto on yhtä kuormittunet lapsiperheet ja alkoholisoituneet isovanhemmat. 

Vierailija
213/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet ja verohelpotukset ei poista eikä kavenna palkkaeroja joten siksi niistä ei ole nostamaan syntyvyyttä.

Vierailija
214/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verohelpotukset lisäisi varmasti syntyvyyttä. Silloin kun toinen vanhempi hoitaa pientä lasta kotona, ei tarvi maksaa niin paljon veroa. 

Kannustaisi ehkä myös sitä ns parempaa ainesta lisääntymään, kun ansiotuloista saisi verohelpotusta. Pitäisi siis olla töissä.

Vierailija
215/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kannattaa lisääntyä vain jos palkka on hyvä tai silloin jos yhteiskunta maksaa elämisen. 

Keskituloinen tai pienituloinen joka tarvitsee omaa autoa liikkumiseen on täällä niin köyhä ettei niihin lapsiin meinaa olla varaa. Tukien varassa elävät ei tarvitse autoa.

Vierailija
216/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisissa etuuksissahan kävisi niin, että ensin ne luvattaisiin kansalle, ja sitten syntyvyyden noustua todettaisiin et hei, nyt on ihan pakko leikata sosiaaliturvasta, ja ne etuudet otettaisiin pois. Sitten käskettäisiin mennä töihin ja hoitaa lapsensa, kerran on ne tehnytkin. 

Vierailija
217/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta. Neljännen haluaisimme, jos saisimme lapsen isän kanssa tuntuvan alennuksen veroprosenttiin ja konkreettista apua arkeen.

Vierailija
218/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa äiti palkitaan kun saa lapsen. Palkkio voi olla tuhansia euroja.

Eikö ole vähän surullista, jos alkaa tehtailemaan lapsia saadakseen siitä vain rahaa? Olen ymmärtänyt, että motiivi vanhemmuuteen tulee muusta kuin rahasta. Ainakin sen pitäisi tulla muusta.

Vierailija
219/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta on jankattu varmaan jo 10 vuotta ellei enemmän :D mitään muutoksia ei ole tapahtunut vaan ihmisten köyhyys ja sinkkuilu vaan lisääntyny.

Palkkoja pitäisi nostaa reilusti, yhteiskuntaan vapautta ja ihmiset pitäisi saada pariutumaan niin syntyvyys varmaan vähän nousisi.

Vierailija
220/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku olisi raskaana ja synnyttäisi mun puolesta ja sitten olisi joku hoitaja jota voisi pyytää tarvittaessa avuksi niin musta tulisi just hyvä äiti. Synnytyksenjälkeisen masennusriskin ja iän vuoksi liian iso riski hoitaa homma fyysisesti itse ja kroonisen masennuksen takia myös tarttisin sitä apua. Pärjäisin kyllä varmaan 85% itse, mutta se ei lapsen kohdalla riitä. Siksi lapseton.